Okej, kände lite att jag efter en lång tids sjukdom nu orkar göra lite inlägg på nytt och hjälpa till lite här för båda sidor
Jag jobbar för en av de mest kända tillverkarna här i forumet och överallt annars, har jobbat i butik, som servicechef, distributör osv
Såhär går det till
Tillverkaren har koll på serienumren av komponenterna, alltid.
Distributörerna köper in mängder, stora mängder och dessa har koll på serienumren
En del av distributörerna ger inte ut serienumren till butikerna de säljer till, utan det åligger butiken att göra sig säker på det här på gott och ont
Det är nu här som problemet för TS kommer in, nämligen att de flesta nätbutikerna inte har ett eget lager, utan kund lägger order, den skickas till butiken, butiken i sin tur lägger beställningen direkt till distributören som skickar ut ett kort och packas för butiken
Där tas inga serienummer, annat än att distributören noterar vilken butik de sålt kortet till, där tar spåret med serienumren slut för butikerna
Dessa ordrar görs numera av plockrobotar, sen slängs de ofta ner i kartonger, som snabbt slängs iväg för frakt till ditt ombud eller hem till dig som kund, ingen registrerar därför något serienummer för butiken att få att sätta på kvittot
Förstår ni nu varför det inte står serienummer på kvittona?
Det är också en kostnadsfråga, men mest pga kraven av er som kunder för en snabb hantering, dvs ofta 1 dygns leveranser i landet.
Så, butiken här reklamerar kortet till distributören kortet är köpt från, i tron att det här kortet var sålt av dom
Disten skickar kortet till tillverkaren, som får kortet, men aldrig ser vilken butik som sålt kortet på serienumret, utan vet bara vilken dist som det är sålt till
Disten krediterar sedan till butiken som sålt kortet, i det här fallet till fel butik medan Inet är schyssta och löser kostnaden för kunden i förväg, notera att krediter ofta tar upp till en månad i det här ledet, ibland 3-4 då de batch-krediteras
Sen kommer Inet och undrar till disten var krediten är, disten undrar om Inet tagit något underligt i näsan och bara "nä, det här kortet är inte sålt till er?"
Sen sitter butik nr 2 och undrar vem sjutton de fått en okänd kredit för, kontaktar tillverkaren som sedan bara "vi vet inte, vi har sålt till dist x"
Så att inet här blir sura, är pga den oerhörda mängd arbete det här orsakar, jag kan lova er att det här inte är lätt att spåra och de flesta butiker (min inberäknad) skickar en faktura till kunden från ekonomiavdelning som oftast fått noll information om varför annat än att "fakturera den här jävla bluffmakaren, han har blåst oss på ett kort"
Det är alltså inte med mening på så vis, bara det att man som butik inte vet ifall kunden är en av de bättre eller bara bluffar
Tro mig, jag ser nästan dagligen oerhörda bluffar och stölder som ni inte skulle tro.
Så, börjar kunden, TS här, ifrågasätta fakturan och käftar emot, butiken är tvärsäker på att man försökt blåsa och tjafs uppstår, säkert också om kund inte inser vilken ton han har förrän man kommer på att "vänta här nu, det kanske är jag ändå?"
Så, lång story kort, ni har för lite insikt i hur det går till
I butiken jag huserade som servicechef på, orsakade dessa bluffar att vi nästan aldrig sålde via direktfrakt till kund, det hände inte bara ibland utan väldigt ofta, folk därute är långtifrån så ärliga som ni tror tyvärr
Vi la in serienumren i våra system pga detta, alltid, alltid, missade man det så fick man en stor jävla skopa ovett som anställd av mig, för ibland rörde det sig ju om rena förluster för 20-30k så det var inte roligt i en bransch med så låga procent man tjänar på att sälja
Så försök att ha lite förståelse, att ja, TS kan ha gjort en miss, en helt ärlig sådan, men det var lathet som orsakade det här troligen
Och att butiken kände sig jävligt blåst, då ingen kunnat hitta varifrån detta kort kommer förrän TS ger tillkänna att det är såhär det gått till, lägg sedan till också att tonen man har som kund avgör utgången väldigt mycket mer än vad man tror
Man blir helt enkelt så jävla cynisk, och så fruktansvärt trött på människors sätt att bete sig ibland, plus att det kan bli en rejäl förlust vilket gör att man tappar tålamodet med en kund och känner att även om man köpt delar för 400k eller vad det nu är, så är man som kund inte en piss i havet värd inkomstmässigt på tid utan det kostade mer i tid och hårslitande för butiken än vad det var värt att vilja ha kunden åter igen
Så ja, det finns mer sidor bakom det här än vad folk här sitter och killgissar om.