Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Skickade tillbaka "fel" grafikkort till Inet, är nu avstängd från att handla hos butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu diskuterar du inte sakfrågan – TS är fortfarande inte kund hos Inet när det gäller den varan TS skickade in.

Sluta diskutera något helt annat.

Haha du skriver som att ordet kund bara har en enda betydelse för alla. Finns typ inga framgångrika eller större företag som definerar kund på det sättet som du menar. Man är inte kund relaterat till ett specifikt köp eller en specifik vara, då hade inte företag lagt miljarder på customer retention avdelningar och olika former av klubbar och medlemsskap. Inet hanterade ju ärendet för att TS var kund där, tror inte det finns en chans i helvetet att de hade gått så lång som de gjorde om det inte var för att han vad kund och redan hade köpt en likadan GPU hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Haha du skriver som att ordet kund bara har en enda betydelse för alla. Finns typ inga framgångrika eller större företag som definerar kund på det sättet som du menar. Man är inte kund relaterat till ett specifikt köp eller en specifik vara, då hade inte företag lagt miljarder på customer retention avdelningar och olika former av klubbar och medlemsskap. Inet hanterade ju ärendet för att TS var kund där, tror inte det finns en chans i helvetet att de hade gått så lång som de gjorde om det inte var för att han vad kund och redan hade köpt en likadan GPU hos dem.

Skratta hur mycket du vill.

Det är inte du som bestämmer vem som ska ha service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu vet jag ju inte med säkerhet vad de avsåg, men den rimliga tolkningen är väl just att varan inte var köpt där, alltså var TS i sammanhanget inte kund hos Inet.

Fast jag håller inte med där, du är ju inte kund relaterat till ett enda specifikt sammanhang. Om inet själva kommenterar detta så är jag övertygad om att även de såg TS som "kund" igenom hela ärendet. Om jag skriver till inet och rådfrågar om något gällande köp eller potentiellt köp så är jag fortfarande en kund, även om jag inte köpt/köper varan som diskuteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skratta hur mycket du vill.

Det är inte du som bestämmer vem som ska ha service.

Det har jag aldrig påstått heller, men oavsett vem som får service så finns det bra och dålig sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu diskuterar du inte sakfrågan – TS är fortfarande inte kund hos Inet när det gäller den varan TS skickade in.

Sluta diskutera något helt annat.

Ska vi hålla på med sådan semantik så är faktiskt TS kund med den varan när Inet tog emot och godkände reklamationen och återbetalningen av varan.
Jag tänker inte uttala mig om Inet gjort rätt eller fel i att porta TS eftersom vi inte vet vad som sagts i telefonsamtalet, eller i vilket tonläge.
Oavsett så står jag fast vid att detta är på Inet, om de är så att de inte håller koll på sina serienummer och det först framkommit vid deras reklamation till dist/tillverkare så är det deras problem, de ska vara medvetna om vilka tillverkare som har vilka krav på att saker är rätt.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Eh,

"Jag tar inget ansvar för mina handlingar."

???

Vilket trams.

Vad du menar till, min tydning: tekniskt sett, kan jag reklamera mina gamla skor i en annan butik, där jag alldeles precis köpt ett par nya skor.

För trots allt: modellen är ju densamma, men det ena paret vädrar stortån, men modellen är ju samma och skorna är ju trasiga på ett ögonblick – helt magiskt. Det måste vara ett ursprungsfel på mina alldeles nya skor.

Det är ju helt annorlunda att jämföra ett par skor med grejor som har serienummer, som dessutom scannas innan de lämnar lagret i 99% av butikerna.
Även fast de inte har inkluderat det på fakturan/kvittot så finns ju informationen i deras system.
Jag kan tycka att det inte bör vara så jobbigt för butiken att plocka fram ett serienummer om kunden efterfrågar det, eller helt enkelt inkludera det.

Nu försökte jag inte förespråka att skicka in fel produkt till fel butik, jag försökte bara peka på att misstag kan hända.
Låter inte som att TS försökt lura butiken.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Dom gör misstag
Du gör misstag

Du ska ju inte bli portad oavsett, det är fegt och dåligt av Inet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Det har jag aldrig påstått heller, men oavsett vem som får service så finns det bra och dålig sådan.

Nu missförstår du nog fortfarande, syftet med kundvård är nöjda och återkommande kunder. Det är inte samma sak som att hålla tyst om fel – med de marginalerna dessa ÅF har kan de aldrig tjäna pengar på TS igen. Det är givetvis skillnad på service du kan förvänta dig om varan kommer från ÅF än om den inte kommer från ÅF. ÅF får vara hur fula de vill så länge de håller sig inom lagen.

Permalänk

Internet i ett bananskal. Det är dock lite samma sak i verkligheten.
Om TS köper 2st grafikkort samtidigt från 2 olika leverantörer och ett går sönder och TS inte vet vilken som kommer från vilken leverantör. Ja, problemet är nog på inte sätt något unikt och många har nog råkat skickat in en produkt till fel leverantör.
Jag själv ser bara i jobbet där jag har ett lager med 200 exemplar av exakt samma modell från olika leverantörer. (tömde deras lager) Vilket produkt som kommer från vilken leverantör, ja det borde jag kanske ha tänkt på att märka ut, men jag kontaktar tillverkaren direkt vid strul och skippar mellanhanden.
Det speciella med TS fall är att leverantören upptäckte att de ej hade sålt produkten och det sedan blev en konflikt.

Sedan finns det hur många olika sätt som helst att missbruka detta fel som TS gör, listan med olika saker går att göra oändlig. Alltifrån att köpa en trasig produkt från Tradera, sedan en sprillans ny från butik och vilja få den trasiga utbytt emot butiken. Och det går även scamma tradera försäljare på liknande sätt..

Jag tycker Inet borde ta hänsyn till vad tillverkaren sa. Sa tillverkaren saker som, denna produkt har vi haft inne och nekat garantiärende eller garantin har gått ut. Så är det en helt annan sak än att tillverkaren säger att garantin på denna produkt är fullt giltig och vi kommer byta ut den om bara rätt leverantör gör returen eller något.

Det sista visar att det bara var ett misstag av den som skickar in. De andra sakerna, är indikationer på att någon har försökt göra en fuling. (behöver ej vara så)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu missförstår du nog fortfarande, syftet med kundvård är nöjda och återkommande kunder. Det är inte samma sak som att hålla tyst om fel – med de marginalerna dessa ÅF har kan de aldrig tjäna pengar på TS igen. Det är givetvis skillnad på service du kan förvänta dig om varan kommer från ÅF än om den inte kommer från ÅF. ÅF får vara hur fula de vill så länge de håller sig inom lagen.

Det finns fler syften än så, men kan hålla med om att det är två av de viktigaste. Att säga att de aldrig kan tjäna pengar på TS igen är ju dock bara fel. I detta fall så kanske de har fått en liten sunk cost i form av nedlagt tid och marginaltapp genom ett återköp, men att de sedan totalt stänger dörren för TS när denne ändå blir återkommande kund är det enda som säkerställer att de aldrig kommer tjäna pengar på TS igen. Annars antyder du ju att alla köp som TS skulle gjort i framtiden är på nollmarginal för inet och det är ju bara inte sant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Okej så du chansade inte men det blev fel ändå. Så du gjorde det med flit? Eller hade du otur när du tänkte?

Misstänker att du aldrig någonsin tittat på ett kvitto. Du får aldrig något med serienummer på. Oavsett var du handlar.

Artikelnummer är vanligare dock men inte alls samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Det finns fler syften än så, men kan hålla med om att det är två av de viktigaste. Att säga att de aldrig kan tjäna pengar på TS igen är ju dock bara fel. I detta fall så kanske de har fått en liten sunk cost i form av nedlagt tid och marginaltapp genom ett återköp, men att de sedan totalt stänger dörren för TS när denne ändå blir återkommande kund är det enda som säkerställer att de aldrig kommer tjäna pengar på TS igen. Annars antyder du ju att alla köp som TS skulle gjort i framtiden är på nollmarginal för inet och det är ju bara inte sant.

Det är upp till ÅF. De behöver inte ha med vad de uppfattar som jobbiga kunder att göra i nya affärsrelationer. De måste också tänka på hur de avskräcker andra från att göra samma sak. Ingenting vi kan göra bedömning över, inget som har med oss att göra.

Edit:

Åter till ämnet, hanteringen jag hade förväntat mig är väl den jag skulle gjort själv – skicka tillbaka kortet mot postförskott.

Här är det stor sannolikhet att Inet sitter med ett trasigt kort de inte kan göra något med då den ÅF TS köpt av inte behöver ersätta Inet. Det är snarare bara för att Inet inte ville få ett avslut utan motåtgärd (edit2: syftar på kvittot) – då detta skulle lämna fältet öppet för bedrägerier.

Permalänk
Medlem

Jag står för mitt misstag och jag hade kunnat renskriva och satt en bättre rubrik ifrån början.

Det är inte bara en kostnad för dem eftersom det ger dem en möjlighet att ändra sina rutiner och undvika situationer som denna.
Exempelvis skulle det kunna vara att innan reklamation påbörjas så anmäler kund sin reklamation där serienummer anges. Därefter matchas serienumret i en databas och om det är träff så kan en fraktsedel skapas per automatik. Kund skickar sin vara och ÅF kan matcha att serienumret stämmer överens med det som faktiskt angavs vid reklamation när varan mottages.

Det känns som det sker ett missförstånd i tråden ifrån vissa att jag skulle gnälla på att Inet faktiskt valde att slutligen lösa själva reklamationen till min fördel. Att Inet faktiskt löste det till min fördel ger jag cred för och jag påpekar endast de som hade kunnat hanterats annorlunda.

Varför skickar man en faktura tre månader senare med 10 dagars netto utan att informera vad det faktiskt gäller?
Varför man väljer att avsluta relationen med kunden när avtalet uppfyllts av båda parter dessutom utan att informera kunden om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Misstänker att du aldrig någonsin tittat på ett kvitto. Du får aldrig något med serienummer på. Oavsett var du handlar.

Å andra sidan, är man kaptabel till och handla från två separata butiker, så bör man väl ändå vara kaptabel till att separera var korten köptes.

Anar man en osäkerhet var kortet kommer ifrån, så får man väl reda ut det? Du litar på att butiken levererar rätt grejer och står bakom dig vid minsta problem, men principen gäller även kunden.

Kunden behöver också verka trovärdig, och i det här fallet så känns hanteringen något nonchalant av kunden. Kunden därtill i det här fallet, i mitt tycke, verkar veta en del kring lagar och regler, men kan inte separera på två grafikkort – som är skälet i röran.

Det hände en grej, som ledde till det ena och andra. Trist, men oaktsamheten som beror på en viss nonchalans, den gjorde sitt märke den här gången.

Skrivet av Charon242:

Varför skickar man en faktura tre månader senare med 10 dagars netto utan att informera vad det faktiskt gäller?
Varför man väljer att avsluta relationen med kunden när avtalet uppfyllts av båda parter dessutom utan att informera kunden om detta?

Jao, det är inte bra gjort om så är fallet, men det kan råda en mänsklig förklaring.

Permalänk
Medlem

Okej, kände lite att jag efter en lång tids sjukdom nu orkar göra lite inlägg på nytt och hjälpa till lite här för båda sidor

Jag jobbar för en av de mest kända tillverkarna här i forumet och överallt annars, har jobbat i butik, som servicechef, distributör osv

Såhär går det till

Tillverkaren har koll på serienumren av komponenterna, alltid.
Distributörerna köper in mängder, stora mängder och dessa har koll på serienumren
En del av distributörerna ger inte ut serienumren till butikerna de säljer till, utan det åligger butiken att göra sig säker på det här på gott och ont

Det är nu här som problemet för TS kommer in, nämligen att de flesta nätbutikerna inte har ett eget lager, utan kund lägger order, den skickas till butiken, butiken i sin tur lägger beställningen direkt till distributören som skickar ut ett kort och packas för butiken
Där tas inga serienummer, annat än att distributören noterar vilken butik de sålt kortet till, där tar spåret med serienumren slut för butikerna
Dessa ordrar görs numera av plockrobotar, sen slängs de ofta ner i kartonger, som snabbt slängs iväg för frakt till ditt ombud eller hem till dig som kund, ingen registrerar därför något serienummer för butiken att få att sätta på kvittot

Förstår ni nu varför det inte står serienummer på kvittona?

Det är också en kostnadsfråga, men mest pga kraven av er som kunder för en snabb hantering, dvs ofta 1 dygns leveranser i landet.

Så, butiken här reklamerar kortet till distributören kortet är köpt från, i tron att det här kortet var sålt av dom
Disten skickar kortet till tillverkaren, som får kortet, men aldrig ser vilken butik som sålt kortet på serienumret, utan vet bara vilken dist som det är sålt till

Disten krediterar sedan till butiken som sålt kortet, i det här fallet till fel butik medan Inet är schyssta och löser kostnaden för kunden i förväg, notera att krediter ofta tar upp till en månad i det här ledet, ibland 3-4 då de batch-krediteras

Sen kommer Inet och undrar till disten var krediten är, disten undrar om Inet tagit något underligt i näsan och bara "nä, det här kortet är inte sålt till er?"

Sen sitter butik nr 2 och undrar vem sjutton de fått en okänd kredit för, kontaktar tillverkaren som sedan bara "vi vet inte, vi har sålt till dist x"

Så att inet här blir sura, är pga den oerhörda mängd arbete det här orsakar, jag kan lova er att det här inte är lätt att spåra och de flesta butiker (min inberäknad) skickar en faktura till kunden från ekonomiavdelning som oftast fått noll information om varför annat än att "fakturera den här jävla bluffmakaren, han har blåst oss på ett kort"

Det är alltså inte med mening på så vis, bara det att man som butik inte vet ifall kunden är en av de bättre eller bara bluffar
Tro mig, jag ser nästan dagligen oerhörda bluffar och stölder som ni inte skulle tro.

Så, börjar kunden, TS här, ifrågasätta fakturan och käftar emot, butiken är tvärsäker på att man försökt blåsa och tjafs uppstår, säkert också om kund inte inser vilken ton han har förrän man kommer på att "vänta här nu, det kanske är jag ändå?"

Så, lång story kort, ni har för lite insikt i hur det går till

I butiken jag huserade som servicechef på, orsakade dessa bluffar att vi nästan aldrig sålde via direktfrakt till kund, det hände inte bara ibland utan väldigt ofta, folk därute är långtifrån så ärliga som ni tror tyvärr
Vi la in serienumren i våra system pga detta, alltid, alltid, missade man det så fick man en stor jävla skopa ovett som anställd av mig, för ibland rörde det sig ju om rena förluster för 20-30k så det var inte roligt i en bransch med så låga procent man tjänar på att sälja

Så försök att ha lite förståelse, att ja, TS kan ha gjort en miss, en helt ärlig sådan, men det var lathet som orsakade det här troligen
Och att butiken kände sig jävligt blåst, då ingen kunnat hitta varifrån detta kort kommer förrän TS ger tillkänna att det är såhär det gått till, lägg sedan till också att tonen man har som kund avgör utgången väldigt mycket mer än vad man tror

Man blir helt enkelt så jävla cynisk, och så fruktansvärt trött på människors sätt att bete sig ibland, plus att det kan bli en rejäl förlust vilket gör att man tappar tålamodet med en kund och känner att även om man köpt delar för 400k eller vad det nu är, så är man som kund inte en piss i havet värd inkomstmässigt på tid utan det kostade mer i tid och hårslitande för butiken än vad det var värt att vilja ha kunden åter igen

Så ja, det finns mer sidor bakom det här än vad folk här sitter och killgissar om.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Det är inte bara en kostnad för dem eftersom det ger dem en möjlighet att ändra sina rutiner och undvika situationer som denna.
Exempelvis skulle det kunna vara att innan reklamation påbörjas så anmäler kund sin reklamation där serienummer anges. Därefter matchas serienumret i en databas och om det är träff så kan en fraktsedel skapas per automatik. Kund skickar sin vara och ÅF kan matcha att serienumret stämmer överens med det som faktiskt angavs vid reklamation när varan mottages.

Tror andelen som skickar in en produkt de köpt men som visar sig egentligen vara köpt någon annanstans med fel serienummer är försumbar.
Är det inte bara lättare att acceptera att du gjorde fel och gå vidare. Handla någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Å andra sidan, är man kaptabel till och handla från två separata butiker, så bör man väl ändå vara kaptabel till att separera var korten köptes.

Anar man en osäkerhet var kortet kommer ifrån, så får man väl reda ut det? Du litar på att butiken levererar rätt grejer och står bakom dig vid minsta problem, men principen gäller även kunden.

Kunden behöver också verka trovärdig, och i det här fallet så känns hanteringen något nonchalant av kunden. Kunden därtill i det här fallet, i mitt tycke, verkar veta en del kring lagar och regler, men kan inte separera på två grafikkort – som är skälet i röran.

Det hände en grej, som ledde till det ena och andra. Trist, men oaktsamheten som beror på en viss nonchalans, den gjorde sitt märke den här gången.

Jao, det är inte bra gjort om så är fallet, men det kan råda en mänsklig förklaring.

Att det dröjer tre månader, för en butik som Inet, är inte så konstigt, den mängd försäljning man gör, sen lägg på tiden det tar för att misstaget går att spåra åter till denna specifika kund, det är inte det minsta konstigt, jag är förvånad att det gick så fort ens och att de lyckades hitta den "felande" länken så att säga

Vet med det jobb jag har idag, att 3 månader är en kort tid i sammanhanget, har sett sådant här som gått 1-2 års tid innan man hittar vad som gått snett vid liknande problem som det här

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Okej, kände lite att jag efter en lång tids sjukdom nu orkar göra lite inlägg på nytt och hjälpa till lite här för båda sidor

Jag jobbar för en av de mest kända tillverkarna här i forumet och överallt annars, har jobbat i butik, som servicechef, distributör osv

Såhär går det till

Tillverkaren har koll på serienumren av komponenterna, alltid.
Distributörerna köper in mängder, stora mängder och dessa har koll på serienumren
En del av distributörerna ger inte ut serienumren till butikerna de säljer till, utan det åligger butiken att göra sig säker på det här på gott och ont

Det är nu här som problemet för TS kommer in, nämligen att de flesta nätbutikerna inte har ett eget lager, utan kund lägger order, den skickas till butiken, butiken i sin tur lägger beställningen direkt till distributören som skickar ut ett kort och packas för butiken
Där tas inga serienummer, annat än att distributören noterar vilken butik de sålt kortet till, där tar spåret med serienumren slut för butikerna
Dessa ordrar görs numera av plockrobotar, sen slängs de ofta ner i kartonger, som snabbt slängs iväg för frakt till ditt ombud eller hem till dig som kund, ingen registrerar därför något serienummer för butiken att få att sätta på kvittot

Förstår ni nu varför det inte står serienummer på kvittona?

Det är också en kostnadsfråga, men mest pga kraven av er som kunder för en snabb hantering, dvs ofta 1 dygns leveranser i landet.

Så, butiken här reklamerar kortet till distributören kortet är köpt från, i tron att det här kortet var sålt av dom
Disten skickar kortet till tillverkaren, som får kortet, men aldrig ser vilken butik som sålt kortet på serienumret, utan vet bara vilken dist som det är sålt till

Disten krediterar sedan till butiken som sålt kortet, i det här fallet till fel butik medan Inet är schyssta och löser kostnaden för kunden i förväg, notera att krediter ofta tar upp till en månad i det här ledet, ibland 3-4 då de batch-krediteras

Sen kommer Inet och undrar till disten var krediten är, disten undrar om Inet tagit något underligt i näsan och bara "nä, det här kortet är inte sålt till er?"

Sen sitter butik nr 2 och undrar vem sjutton de fått en okänd kredit för, kontaktar tillverkaren som sedan bara "vi vet inte, vi har sålt till dist x"

Så att inet här blir sura, är pga den oerhörda mängd arbete det här orsakar, jag kan lova er att det här inte är lätt att spåra och de flesta butiker (min inberäknad) skickar en faktura till kunden från ekonomiavdelning som oftast fått noll information om varför annat än att "fakturera den här jävla bluffmakaren, han har blåst oss på ett kort"

Det är alltså inte med mening på så vis, bara det att man som butik inte vet ifall kunden är en av de bättre eller bara bluffar
Tro mig, jag ser nästan dagligen oerhörda bluffar och stölder som ni inte skulle tro.

Så, börjar kunden, TS här, ifrågasätta fakturan och käftar emot, butiken är tvärsäker på att man försökt blåsa och tjafs uppstår, säkert också om kund inte inser vilken ton han har förrän man kommer på att "vänta här nu, det kanske är jag ändå?"

Så, lång story kort, ni har för lite insikt i hur det går till

I butiken jag huserade som servicechef på, orsakade dessa bluffar att vi nästan aldrig sålde via direktfrakt till kund, det hände inte bara ibland utan väldigt ofta, folk därute är långtifrån så ärliga som ni tror tyvärr
Vi la in serienumren i våra system pga detta, alltid, alltid, missade man det så fick man en stor jävla skopa ovett som anställd av mig, för ibland rörde det sig ju om rena förluster för 20-30k så det var inte roligt i en bransch med så låga procent man tjänar på att sälja

Så försök att ha lite förståelse, att ja, TS kan ha gjort en miss, en helt ärlig sådan, men det var lathet som orsakade det här troligen
Och att butiken kände sig jävligt blåst, då ingen kunnat hitta varifrån detta kort kommer förrän TS ger tillkänna att det är såhär det gått till, lägg sedan till också att tonen man har som kund avgör utgången väldigt mycket mer än vad man tror

Man blir helt enkelt så jävla cynisk, och så fruktansvärt trött på människors sätt att bete sig ibland, plus att det kan bli en rejäl förlust vilket gör att man tappar tålamodet med en kund och känner att även om man köpt delar för 400k eller vad det nu är, så är man som kund inte en piss i havet värd inkomstmässigt på tid utan det kostade mer i tid och hårslitande för butiken än vad det var värt att vilja ha kunden åter igen

Så ja, det finns mer sidor bakom det här än vad folk här sitter och killgissar om.

Tack för att du tog dig tid att skriva.

Frågan här är ju då om det är näringsidkaren eller konsumenten som bör ta smällen av att en ÅF väljer att köra med direktfrakt till kund där just sådana här incidenter kan uppstå. I mitt fall hade jag gärna undvikit en situation som denna och väntat 1 dag längre på mina prylar. Nu i efterhand kommer jag så klart alltid dubbelkolla med ÅF att mina prylar sålts via dem, fast problemet blir ju då att ÅF inte har koll på det utan behöver fråga distributören och vänta på ett svar?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Nozomi:

Fel.

Köper man tex Apple produkter från flera välkända ÅF står det ofta S/N och vid mobila enheter även IMEI med på kvittot.

Häromdagen köpte jag en HomePod Mini från Kjell & Co, och de skulle, enligt Apple själva, scanna serienumret vid försäljningen så det framgår tydligt på kvittot - just för garantiärenden eller dylikt.

Har varit med om samma sak vid köp utav skrivare, surfplattor, och även hårddiskar.

Så att säga att man aldrig får med - stämmer inte.
Dustin är tex duktiga på just det där med serienummer på kvitto / faktura / följesedel.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Tack för att du tog dig tid att skriva.

Frågan här är ju då om det är näringsidkaren eller konsumenten som bör ta smällen av att en ÅF väljer att köra med direktfrakt till kund där just sådana här incidenter kan uppstå. I mitt fall hade jag gärna undvikit en situation som denna och väntat 1 dag längre på mina prylar. Nu i efterhand kommer jag så klart alltid dubbelkolla med ÅF att mina prylar sålts via dem, fast problemet blir ju då att ÅF inte har koll på det utan behöver fråga distributören och vänta på ett svar?

Faktiskt så ska jag här vara lite jobbig mot dig, och säga att det är ditt ansvar som kund

Det är inte så att butik tar den här smällen frivilligt, det är en fråga om logistik och att kunna hålla nere priser, för med högre priser så säljer man mindre, och med så små marginaler det är för att sälja komponenter idag så tappar du kunder direkt

Det blir lite av en ond cirkel, du som kund vill ha det bästa priset och få delarna helst i förrgår, och vill inte betala för det
Tänk att om du säljer tusentals delar, så som inet gör (det VET jag att de gör) hur otroligt mycket tid, logistik, lagerhållning osv plus personal du behöver ha för att kunna göra det här, ditt grafikkort skulle ganska lätt få ett påslag på en 500-1000 direkt

Cynisk som jag är, så lär du inte vilja pröjsa extra för något som du egentligen inte behöver eller vill ha, såhär i efterhand hade du kanske varit det men inte i förväg med den här händelsen utspelad

Grejen är som sagt väldigt komplex rent logistiskt, och så länge inte robotar är intelligenta nog att läsa av serienummer osv, så kommer det här kunna uppstå

Men, jag tror inte att du hade uppsåt, utan handlade nog om okunskap och chansning

Från butikens håll däremot, så ser det ut som ett försök till bedrägeri som det inte är första eller sista gången de sett eller kommer att få se och de är inte villiga att chansa

Och att förklara det här för dig som kund, det är på tok för mycket företagstekniska och även till stor del affärshemligheter bakom, jag har förenklat det hela en del också pga de här orsakerna

Så förstår att det svider att Inet tagit dig för bedragare, men de gör det för att det här är saker som satts till viss del i system av folk därute

Ponera tex här att om du inte tänkt till lite extra och bara stått på dig, hade kunnat bli väldigt kostsamt för både dig och butiken när KF osv blir indragna, Inet kunde bevisa att de inte fått rätt kort av dig med hjälp av distributören eller tillverkarens håll

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Fel.

Köper man tex Apple produkter från flera välkända ÅF står det ofta S/N och vid mobila enheter även IMEI med på kvittot.

Häromdagen köpte jag en HomePod Mini från Kjell & Co, och de skulle, enligt Apple själva, scanna serienumret vid försäljningen så det framgår tydligt på kvittot - just för garantiärenden eller dylikt.

Har varit med om samma sak vid köp utav skrivare, surfplattor, och även hårddiskar.

Så att säga att man aldrig får med - stämmer inte.
Dustin är tex duktiga på just det där med serienummer på kvitto / faktura / följesedel.

Det här är en skillnad, du har med IMEI här att göra och ofta serienummer, och pga den oerhörda mängd bedrägerier för just mobila produkter så har det lönat sig att göra det här och du som konsument betalar för det dessutom

Dessutom så börjar det bli riktigt snårigt för säljarna med just mobila produkter iom mycket lagar och bestämmelser på området bakom

Likaså finns det butiker som har det här implementerat i sina system, men de är inte många och det handlar bara om att kostnaderna för bedrägerier och riskerna för det överstiger vinsterna att skippa lägga serienumren på kvittona

Redigerat:
Glömde en detalj, Dustin kan jag tala om, fuskar så in i helvete med det där med serienummer på kvittot, vet då jag varit frekvent kund hos dom i många år, det här handlar om att man som köpare ser lite för lite mängd andel transaktioner för att kunna veta om det är ett mönster eller slump

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Många riddare som snabbt ska försvara stackars Inet!

Ett verkligt scenario: Jag har två identiska Arctic Cooling Freezer II 280. En är köpt på Webhallen, en på Inet. Coldplaten ärgar på grund av fabrikationsfel - vilken ska jag skicka var? Som tur är hanterade tillverkaren detta själva, och jag har inte hamnat i en liknande situation med risk att portas från två butiker.

Vad borde TS göra tycker alla Inet-riddare?

Känns snarare som att Inet är butthurt för att deras process felat, och i en femårings raseriutbrott bannlyser TS. Dom borde kollat serienumret som första steg - eller ännu hellre möjliggöra för kunden att själv se vad fan man köpt.

Ett förslag är tillexempel att kommunicera med de involverade parterna vid osäkerhet snarare än att dra en rövare och sedan börja veva på ett internetforum istället för att ta sitt ansvar.

Herregud, kan ingen ta ansvar för sina egna handlingar längre?

Permalänk
Medlem

Om man utgår ifrån att TS gjort ett ärligt misstag (vilket jag tycker det låter som) så tycker jag av informationen här att det låter som att både ÅF och TS under omständigheterna skött det hela ganska bra när det kommer till själva returen. Det har också visat att rutinen runt serienummer har förbättringspotential från ÅFs sida.

Jag tycker det känns omotiverat att neka TS att handla där framöver, om det inte är mer som vi inte fått höra här (exempelvis extremt dålig attityd från TS i konversationen med ÅF).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Det går som sagt att ha åsikter om hur distributörer och tillverkare jobbar, men det finns väldigt lite ett enskilt ärende från en liten ÅF kan ändra på där. Inte så mycket att läxa upp om inför allmänheten där, där de behöver vara smidiga är när kunden skickar in rätt varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det går som sagt att ha åsikter om hur distributörer och tillverkare jobbar, men det finns väldigt lite ett enskilt ärende från en liten ÅF kan ändra på där. Inte så mycket att läxa upp om inför allmänheten där, där de behöver vara smidiga är när kunden skickar in rätt varor.

Nu kan man inte kalla Inet för "liten ÅF" direkt, men förstår hur du menar, Inet väljer hellre att vara smidiga vid bemötandet och sina dagliga handhavanden med kunderna
Men, så kommer sådana här bajsmackor, där butikerna kunnat hantera saker bättre, det sker med varje butik och kedjor, folk är inte mer än människor från båda sidor

Jag ser alltför mycket hur folk skriker som dårar i premissen av att "skriker jag högst, så får jag som jag vill, jag som kund har alltid rätt för det har jag sett på internet!"
Ibland går det inte ens med tydliga bevis få folk att backa tyvärr, klassikerna är väl där kunderna skickar saker till servicecentren där saker ofta aldrig hänt trots att bevisen är otvedtydliga

Nä, nu grufflar jag ner mig i min bästa "folk är fan idioter-stajl"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Nu kan man inte kalla Inet för "liten ÅF" direkt, men förstår hur du menar, Inet väljer hellre att vara smidiga vid bemötandet och sina dagliga handhavanden med kunderna
Men, så kommer sådana här bajsmackor, där butikerna kunnat hantera saker bättre, det sker med varje butik och kedjor, folk är inte mer än människor från båda sidor

Jag ser alltför mycket hur folk skriker som dårar i premissen av att "skriker jag högst, så får jag som jag vill, jag som kund har alltid rätt för det har jag sett på internet!"
Ibland går det inte ens med tydliga bevis få folk att backa tyvärr, klassikerna är väl där kunderna skickar saker till servicecentren där saker ofta aldrig hänt trots att bevisen är otvedtydliga

Nä, nu grufflar jag ner mig i min bästa "folk är fan idioter-stajl"

Om man ser EMEA som en marknad är de nog ganska små

Permalänk
Skrivet av Charon242:

Jag står för mitt misstag och jag hade kunnat renskriva och satt en bättre rubrik ifrån början.

Det känns som det sker ett missförstånd i tråden ifrån vissa att jag skulle gnälla på att Inet faktiskt valde att slutligen lösa själva reklamationen till min fördel. Att Inet faktiskt löste det till min fördel ger jag cred för och jag påpekar endast de som hade kunnat hanterats annorlunda.

Låt oss anta att du talar sanning. Du har alltså av misstag agerat på samma sätt som en bedragare, men du hade ingen sådan avsikt. Inet och andra återförsäljare utsätts sannolikt ständigt för bedrägeriförsök. I högen av sådana hittar vi dig, en oskyldig.

Det är klart det är en svaghet att inte serienummer kontrolleras direkt när returen kommer. Men samtidigt förhindrar sannolikt deras system väldigt mycket bedrägerier och tyvärr hamnade du i nätet så att säga. Det är inte ovanligt att ett fåtal oskyldiga drabbas när man försvarar sig på det här sättet. Det är svårt att nå 100% träffsäkerhet oavsett vilket system man har.

Permalänk
Medlem

Står det inte ett serienummer på ett grafikkort samt tillhörande låda?

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Varken netonnet, Inet, Webhallen, Elgiganten eller Komplett har S/N på kvittot.
Har precis kollat mina konton där på produkter med S/N. Detta inkluderar routers, moderkort och grafikkort, kylskåp

Jag har aldrig sett något serienr på mina kvitton heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Tack för insikt, intressant läsning.

Känns dumt att fråga men är nyfiken på vilka sorts scams folk använder för att lura butiker? Skicka tillbaks defekta grafikkort på retur är väl en men verkar som det inte skulla ha funkat här då inet faktiskt märkte misstaget. Jag frågar inte efter detaljer och du behöver inte skriva en instruktionsbok kring hur man lurar butiker men har svårt att se hur folk skulle kunna ha "satt det i system" så är lite nyfiken bara.