Skickade tillbaka "fel" grafikkort till Inet, är nu avstängd från att handla hos butiken.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PeCe:

Att TS faktiskt hade ett kvitto på ett likadant kort från en annan återförsäljare är väl en indikation på att det faktiskt kan ha varit ett ärligt misstag och inte något försök att utnyttja Inet.

Att Inet först godkände ärendet och sedan först tre månader senare upptäckte felet och ändrade sig kunde dock ställt till det för TS (t.ex. så skall ju en reklamation helst göras inom två månader från felet upptäckts, vilket kunde lett till att den andra säljaren nekat TS reklamation om TS exempelvis hade varit öppen med vad som hänt). Här har ju båda parter gjort misstag, men det är i mitt tycke snyggt av Inet att ta [mer än?] sin del av ansvaret och sköta reklamationen mot den andra säljaren för TS räkning.

Samtidigt kan man förstå Inet för att de blir lite irriterade då TS orsakat dem en del krångel. Inet har ju all rätt att välja vilka de gör affärer med, såvida de inte nekar någon av skäl som anses vara diskriminerande. Jag tycker dock Inet skulle meddelat TS direkt, i samband med att grafikkortsärendet avslutades, att de inte ville göra affärer med honom igen. Att de meddelade det först senare, när han försökte lägga en beställning, är inte snyggt.

Skrivet av Charon242:

Inet hade inget ersättningskort och erbjöd själva pengarna tillbaka. Jag har all mailkonversation kvar.

Jag betraktar hela tråden och ämnet med Hanlow's rakkniv:
"Never attribute to malice that which is adequately explained by incompetence or stupidity.".

Sedan om illviljan ligger hos TS som medvetet skickar fel kort eller Inet som medvetet är elaka och stänger av kunder är rätt ointressant ur rakknivens perspektiv.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Har Inet för kunderna hemliga kvitton, givet att du är så säker? Jag tittade på lite kvitton och det finns inga serienummer eller IMEI där många vet att det står redan på utsidan av kartongen. Motsvarande hos Dustin har däremot dessa angivna.

Hemliga kvitton vet jag inget om. Den ÅF jag jobbade för rätt länge sedan hade det dock i sitt affärssystem. Alltså kvittot var kopplat till en order och där stod serienummer. Så vi kunde kolla upp serienummer vid behov.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Hanteringen av Inet låter fullt rimlig, hade jag varit handlaren och hade kvar grafikkortet hade jag nog kommit överens om att skicka tillbaka kortet och kräva tillbaka återbetalningen.

Enda som tycks ha missats enligt TS inlägg är att meddela att du är spärrad från att lägga beställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Så du råkar skicka in fel grafikkort till Inet.. sitter med två identiska (självklart köpa från olika återförsäljare) och höftar in ett. Låter lite väl... som lurendrejeri. Du ska nog snarare vara tacksam att dom inte anmäler dig.

Varför skulle det vara lurendrejeri?
Förr när det var brist på hårddiskar så handlade jag ~25 st 16 TB från tre olika butiker (Inet är inte en av dem).
Har noll koll på vilka som kommer från vart EGENTLIGEN, men då de ligger packade i lådorna som de skickades ut i så har jag ändå koll. Kartongerna i sig är ju inte märkta.
Skall garantin anses vara förbrukad på samtliga diskar som kostade 100k om jag inte förutsåg detta scenario när de beställdes?

Om de vill vara noga med serienummer så får de ju faktiskt som butik ta eget ansvar och börja specca det vid utskick, så att man som kund enkelt kan följa upp det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför skulle det vara lurendrejeri?
Förr när det var brist på hårddiskar så handlade jag ~25 st 16 TB från tre olika butiker (Inet är inte en av dem).
Har noll koll på vilka som kommer från vart. Skall garantin anses vara förbrukad på samtliga för jag inte förutsåg detta scenario när de beställdes?

Om de vill vara noga med serienummer så får de ju faktiskt som butik ta eget ansvar och börja specca det vid utskick, så att man som kund enkelt kan följa upp det.

Jag tror i Inets fall så blir problemet hos Aib, alla ÅF har specialdeals med olika. Vilket man märker när dem kör drives med vilka ÅFs.

Inet har oftast bra kampanjer/drops från asus/msi ex medan komplett har bra priser på xfx/zotac.

När dem sedan skickar kortet till ex Asus så kommer det plinga till hos dem som säger "denna vara är såld av netonnet" vilket krånglar till det med återbetalningar då dem har olika inköpspriser förmodligen och olika cashback/bonus system.
Samt att S/N listan måste ändras hos NoN och Inet och asus register

Asus kommer då neka Inet återbetalning/ny vara pga att de inte är köpt från dem.

Med det sagt så förstår jag båda sidor men som köpare så ligger ansvaret hos dig att återföra rätt produkt. Om du då inte besitter noggrannheten att kunna separera vad som kom från vem så kan du enkelt maila kundservice hos båda och kolla vem som hade vilket S/N detta borde gå fort speciellt om du använder deras live chat.

Notera dock om du har med NoN att göra så får man svar ca 37 dagar efter du mailat dem sedan de bytte ut deras kundservice.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför skulle det vara lurendrejeri?
Förr när det var brist på hårddiskar så handlade jag ~25 st 16 TB från tre olika butiker (Inet är inte en av dem).
Har noll koll på vilka som kommer från vart EGENTLIGEN, men då de ligger packade i lådorna som de skickades ut i så har jag ändå koll. Kartongerna i sig är ju inte märkta.
Skall garantin anses vara förbrukad på samtliga diskar som kostade 100k om jag inte förutsåg detta scenario när de beställdes?

Om de vill vara noga med serienummer så får de ju faktiskt som butik ta eget ansvar och börja specca det vid utskick, så att man som kund enkelt kan följa upp det.

Det är nog inte butiken som vill vara nitisk, det är deras dist och tillverkaren som vägrat. De hade ju kunnat kolla med sin distributör eller sitt affärssystem om TS hade framförhållning och frågade.

Permalänk
Medlem

Tycker det är många konstiga åsikter här som säger att köparen skulle ha kontaktat inet för att ta reda på vilket serienummer som är kopplat till ordern i deras interna system, helt utan någon som helst indikation eller antydan från inets sida att det är viktigt. Finns inte ens ett fält eller liknande i deras reklamationsformulär som nämner serienummer. Har man två helt identiska produkter som är köpta vid samma tillfälle och det enda som skiljer dem åt är några siffror som inte går att matcha ihop mot vare sig kvitto eller orderbekräftelse så räcker det ju med att någon man bor med flyttar kartongerna från ett ställe till ett annat för att man omöjligt ska veta längre vilken som kommer varifrån.

Eller menar ni att man ska rista in "Inet" i backplaten på ena kortet det ögonblick det anländer för att hålla reda på det? Om nu det här numret är så pass viktigt för att inet ska kunna genomföra ett garantiärende så måste väl ändå de vid något tillfälle säga det till den som lämnar in varan. Annars är det ju som att neka någon service för att de inte kan gissa vilken färg du har på kalsongerna..

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Hakinger:

Jag vill nog höra inets version innan jag dömer dem.

+1

Vi som är föräldrar med barn vet att man måste höra båda/flera versioner utav en historia för att kunna dra slutsatser.
Nu är det mer smutskastning mot Inet än något annat.

Inte ovanligt att man utelämnar information som är lite tokig eller inte känns bra i ens egen historia.

Nu kanske det är precis som du skriver, och du inte utelämnat eller lagt till någon info - men det kommer vi aldrig veta om inte @Inet kommer in och skriver sin version - något de aldrig kommer göra, att kasta digitala pajer på varann är bara tramsigt.

Sådana här trådar är helt meningslösa, vad tror TS kommer det ha för effekt liksom ?

*scrollar vidare...*

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför skulle det vara lurendrejeri?
Förr när det var brist på hårddiskar så handlade jag ~25 st 16 TB från tre olika butiker (Inet är inte en av dem).
Har noll koll på vilka som kommer från vart EGENTLIGEN, men då de ligger packade i lådorna som de skickades ut i så har jag ändå koll. Kartongerna i sig är ju inte märkta.
Skall garantin anses vara förbrukad på samtliga diskar som kostade 100k om jag inte förutsåg detta scenario när de beställdes?

Om de vill vara noga med serienummer så får de ju faktiskt som butik ta eget ansvar och börja specca det vid utskick, så att man som kund enkelt kan följa upp det.

Eh,

"Jag tar inget ansvar för mina handlingar."

???

Vilket trams.

Vad du menar till, min tydning: tekniskt sett, kan jag reklamera mina gamla skor i en annan butik, där jag alldeles precis köpt ett par nya skor.

För trots allt: modellen är ju densamma, men det ena paret vädrar stortån, men modellen är ju samma och skorna är ju trasiga på ett ögonblick – helt magiskt. Det måste vara ett ursprungsfel på mina alldeles nya skor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Tycker det är många konstiga åsikter här som säger att köparen skulle ha kontaktat inet för att ta reda på vilket serienummer som är kopplat till ordern i deras interna system, helt utan någon som helst indikation eller antydan från inets sida att det är viktigt. Finns inte ens ett fält eller liknande i deras reklamationsformulär som nämner serienummer. Har man två helt identiska produkter som är köpta vid samma tillfälle och det enda som skiljer dem åt är några siffror som inte går att matcha ihop mot vare sig kvitto eller orderbekräftelse så räcker det ju med att någon man bor med flyttar kartongerna från ett ställe till ett annat för att man omöjligt ska veta längre vilken som kommer varifrån.

Eller menar ni att man ska rista in "Inet" i backplaten på ena kortet det ögonblick det anländer för att hålla reda på det? Om nu det här numret är så pass viktigt för att inet ska kunna genomföra ett garantiärende så måste väl ändå de vid något tillfälle säga det till den som lämnar in varan. Annars är det ju som att neka någon service för att de inte kan gissa vilken färg du har på kalsongerna..

Kan ju vara att han skickat fel kort i fel kartong?
Alltså S/N xxxxxxx1 ligger i xxzzzzz2 kartong
Har vi fått svar på det, har skummat igenom men inte sett det svaret

Annars finns post it lappar man kan stoppa i kartongen om man nu har guldfisk minne 😊

Förtydligar min fråga
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Eller menar ni att man ska rista in "Inet" i backplaten på ena kortet det ögonblick det anländer för att hålla reda på det?

Då ska man strunta i att lämna in saker på garantiärenden.
Det är ju inte näringsidkarens problem om man inte har koll på vad man skickar in.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan ju vara att han skickat fel kort i fel kartong?
Alltså S/N xxxxxxx1 ligger i xxzzzzz2 kartong
Har vi fått svar på det, har skummat igenom men inte sett det svaret

Annars finns post it lappar man kan stoppa i kartongen om man nu har guldfisk minne 😊

Både kort och kartong är i de allra flesta fall märkta med S/N båda två.
Detta är mer regel än undantag.

Har varit med om att något enstaka no-name kort inte haft serienummer på sig, men vi pratar om både kort som gått i begagnade händer flera gånger och typ ett decenium sedan.

Så lite egenkontroll kan man allt göra själv på den punkten.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Tycker det är många kostiga åsikter här som säger att köparen skulle ha kontaktat inet för att ta reda på vilket serienummer som är kopplat till ordern i deras interna system, helt utan någon som helst indikation eller antydan från inets sida att det är viktigt. Finns inte ens ett fält eller liknande i deras reklamationsformulär som nämner serienummer. Har man två helt identiska produkter som är köpta vid samma tillfälle och det enda som skiljer dem åt är några siffror som inte går att matcha ihop mot vare sig kvitto eller orderbekräftelse så räcker det ju med att någon man bor med flyttar kartongerna från ett ställe till ett annat för att man omöjligt ska veta längre vilken som kommer varifrån.

Eller menar ni att man ska rista in "Inet" i backplaten på ena kortet det ögonblick det anländer för att hålla reda på det? Om nu det här numret är så pass viktigt för att inet ska kunna genomföra ett garantiärende så måste väl ändå de vid något tillfälle säga det till den som lämnar in varan. Annars är det ju som att neka någon service för att de inte kan gissa vilken färg du har på kalsongerna..

Inet har ingen skyldighet att hjälpa till och ta förlusten, om distributör eller tillverkare inte vill att det ska gå via Inet får Inet ett grafikkort de får kasta i elektronikåtervinningen. Reklamationsrätten gäller givetvis det du har köpt från Inet. Inet förutsätter att det är varor från Inet som reklameras.

Det är alltså inte godtycke från handlarens sida. Sen kan man tycka att generalagent/dist/tillverkare kan sköta det annorlunda.

Inet hjälpte ju förmodligen ändå till med reklamationen här när de väl fick ett kvitto även om vi inte vet hur utfallet blev för Inet, men det är helt upp till dem om de vill fortsätta ha en relation med TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan ju vara att han skickat fel kort i fel kartong?
Alltså S/N xxxxxxx1 ligger i xxzzzzz2 kartong
Har vi fått svar på det, har skummat igenom men inte sett det svaret

Annars finns post it lappar man kan stoppa i kartongen om man nu har guldfisk minne 😊

Du tänker att de kollat S/N från kartongen men inte kortet? Då är det ju fortfarande lika mycket TS slarv som inets slarv att det blev strul i slutändan.

Storyn är ju ändå att inet verkar ha tagit emot ärendet utan bråk, testat kortet och konstaterat felet, processat en återbetalning, skickat vidare kortet till deras distributör och det är sedan först distributören som upptäcker att S/N inte matchar. Sedan har alltså inet utan så mycket som ett mail eller samtal skickat ut ett betalningskrav på hela återbetalningen, snackat med TS (verkar ju som att det är i det här samtalet som något skitit sig) och kommit överens om en lösning, genomfört den lösningen framgångsrikt för att slutligen mer eller mindre Ghosta och blockera TS. Jag säger inte att inet inte var väldigt schyssta som löste hela fadäsen, men tycker ändå det är lite magstarkt att porta en kund för att den involverats i en incident som belyst tydliga brister i deras interna processer..

Permalänk
Medlem

Summering:

TS reklamerar grafikkort till ÅF som inte sålts utav ÅF.

ÅF hanterar reklamationen som att ÅF sålt kortet och gör bedömningen att kortet är trasigt och returnerar pengar till TS eftersom inte någon utbytesprodukt finns tillgänglig.

Tre månader passerar.

ÅF skickar faktura som påminnelse med 10 dagars netto till TS, där det inte framgår vad fakturan innefattar förutom ett och samma grafikkort.

TS bestrider faktura till ÅF eftersom TS påstår att det inte finns något avtal.

ÅF kontaktar TS om att kortet är sålt av annan ÅF och därmed kan inte ÅF få kreditering eller utbyteskort via distributör.

ÅF och TS ingår avtal eftersom misstag skett ifrån både TS och ÅF och avtalet uppfylls av båda parter.

1 månad passerar.

TS, beställer prylar av ÅF och ÅF nekar då TS ifrån att handla och hänvisar till incidenten ovan.

TS ifrågasätter ÅF varför dem väljer att skicka faktura tre månader senare med 10 dagars netto utan förklaring.

TS medger att misstag skett genom att ha reklamerat till fel ÅF. TS har två st identiska kort som TS handlat ifrån två olika ÅF.

TS ifrågasätter ÅF varför man inte tidigare i processen väljer att kontrollera serienummer då misstag som detta skulle kunna undvikas.

TS anser att ÅF åtminstonde kan informera TS att man önskar avsluta relationen med förklaring eller hänvisning till ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan ju vara att han skickat fel kort i fel kartong?
Alltså S/N xxxxxxx1 ligger i xxzzzzz2 kartong
Har vi fått svar på det, har skummat igenom men inte sett det svaret

Annars finns post it lappar man kan stoppa i kartongen om man nu har guldfisk minne 😊

Det enda du behöver minnas är att du köpt en likadan vara från olika återförsäljare. Resten kan du kolla upp om behov uppstår, serienummer står på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inet har ingen skyldighet att hjälpa till och ta förlusten, om distributör eller tillverkare inte vill att det ska gå via Inet får Inet ett grafikkort de får kasta i elektronikåtervinningen. Reklamationsrätten gäller givetvis det du har köpt från Inet. Inet förutsätter att det är varor från Inet som reklameras.

Det är alltså inte godtycke från handlarens sida. Sen kan man tycka att generalagent/dist/tillverkare kan sköta det annorlunda.

Inet hjälpte ju förmodligen ändå till med reklamationen här när de väl fick ett kvitto även om vi inte vet hur utfallet blev för Inet, men det är helt upp till dem om de vill fortsätta ha en relation med TS.

Inet har gjort både rätt och fel i det hela, TS har gjort fel som skickat in fel kort, ja. Men hur kan detta inte ha uppdagats genom alla kontroller, tester och interna steg som det gått igenom hos inet innan det ens skickas vidare till dist? Menar absolut inte att inet har någon skyldighet att ta en förlust i det hela, men att skicka återbetalningskrav utan någon kontakt och sedan porta kunden för att det vart ett struligt ärende, som ju ändå verkar ha löst sig till slut, är ju inget annat än dålig service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Hade alla dagar i veckan reklamerat till tillverkaren istället men problemet är att vissa tillverkare kräver att det sker via återförsäljare, Asus är en sådan.

Jo fast det spelar liksom ingen roll vad du helst hade gjort. Förhoppningsvis har du lärt dig något till nästa gång.

Permalänk
Medlem

Låter ju som misstag gjorts från båda parter om jag förstått rätt.

Visste du att kortet du skickar eventuellt var fel kort eftersom det inte fanns serienummer du kunde matcha själv? Berättade du inte det för Inet i samband med att du skickade in kortet? Du verkar ju haft vetskapen om att kortet kunde varit fel och inte berättat. Det kan ju tolkas som du försökt "lura" Inet (om jag tolkar texten rätt).

Inet gör såklart också ett misstag som inte verifierar att kortet som de får in är rätt kort. Om de sedan påbörjar reparation så tycker jag att man i efterhand inte kan gå tillbaka och kräva ersättning för att de varit lata och inte gjort sin undersökning korrekt. Jag menar, första checkboxen för en retur är väl ändå att verifiera att det är rätt produkt?

Nu verkar det också som att Inet i efterhand försökt göra så rätt för sig som möjligt. Att de sedan portar dig från deras butik känns som helt okej OM första delen i min kommentar här stämmer (att du medvetet undanhållit information du hade).

Visserligen kanske man som konsument kan anta att Inet skulle kontrollera och återkomma om det var fel produkt. Så det skulle kunna finnas en rimlig förklaring till varför TS inte nämnt för Inet att det kan vara fel produkt.. Ser man på det från det perspektivet så kanske en portning känns lite hårt.

Då känner jag själv typ "oskyldig till motsatsen bevisats" gäller. Fanns det dessutom kvitto för två produkter som TS hävdar så talar det ju för att han faktiskt inte försökt scamma Inet. Och om Inet nu har så stora problem med att folk försöker lura dem genom att skicka in fel produkter, så känns det ju ännu konstigare att de inte kontrollerat att det är rätt produkt från början..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Tycker att Inet verkar ha hanterat det ganska väl fram till att TS blivit avstängd.....

Och där börjar det lukta lite; varför stänger de av TS efter detta? Är det för att de faktiskt misstänker att personen i fråga kommer att försöka igen? Isf är det lite väl cyniskt från Inets håll; att råka skicka fel produkt om man har två identiska låter ju som ett väldigt mänskligt fel. Något Inet bör ha överseende med, med tanke på att de själva tabbat sig en och två gånger i historiens gång (inte minst genom att skicka en faktura utan förklaring).

Eller för att TS varit så pass otrevlig att de sonika stängt av hen? I vilket TS har missat några detaljer och Inet självklart har all rätt att stänga av TS.

Intressant fråga som endast @Inet själva kan svara på tror jag

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Inet har gjort både rätt och fel i det hela, TS har gjort fel som skickat in fel kort, ja. Men hur kan detta inte ha uppdagats genom alla kontroller, tester och interna steg som det gått igenom hos inet innan det ens skickas vidare till dist? Menar absolut inte att inet har någon skyldighet att ta en förlust i det hela, men att skicka återbetalningskrav utan någon kontakt och sedan porta kunden för att det vart ett struligt ärende, som ju ändå verkar ha löst sig till slut, är ju inget annat än dålig service.

Väldigt konfunderad var service kommer in i ett ärende där TS inte är kund.

Det är givetvis upp till Inet om de vill spärra TS eller inte, det går helt enkelt inte att säga mycket på den punkten utan att i praktiken säga att Inet ska stå för hela förlusten själv och hålla tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Väldigt konfunderad var service kommer in i ett ärende där TS inte är kund.

Det är givetvis upp till Inet om de vill spärra TS eller inte, det går helt enkelt inte att säga mycket på den punkten utan att i praktiken säga att Inet ska stå för hela förlusten själv och hålla tyst.

Förstår inte var du kan utläsa att TS inte var kund hos inet? Snarare tvärtom, TS hade köpt ett grafikort och enligt utsago även annat hos dem genom åren. Samt att TS återvände för att handla mer hos dem. Är inte det en kund så vet jag inte vad du anser kunder vara?

Skrev dessutom "service" och inte "kundservice" de är inte samma saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Förstår inte var du kan utläsa att TS inte var kund hos inet? Snarare tvärtom, TS hade köpt ett grafikort och enligt utsago även annat hos dem genom åren. Samt att TS återvände för att handla mer hos dem. Är inte det en kund så vet jag inte vad du anser kunder vara?

Skrev dessutom "service" och inte "kundservice" de är inte samma saker.

Nu trollar du nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu trollar du nog.

Haha hoppas du gör det?

Annars får du gärna förklara vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Haha hoppas du gör det?

Annars får du gärna förklara vad du menar.

Ledtråd är att inte vrida ord som – i ett ärende.

Permalänk
Medlem

Jag tror de flesta företag har varit med om detta. Att man på billigare sätt får tag i defekt vara och sen köper en identisk vara(för oftast går det kanske igenom utan att S/N kontrolleras) och sen returnerar man fel defekt vara och får pengar tillbaka.
Tror alla företag drar öronen åt sig rätt omgående när det luktar bedrägeri på lång väg.
Så att Inet reagerar med att blockera personen känns inte så orimligt sett ur Inets perspektiv. Blocka och slipp potentiella problem framöver.

Till TS, varför har du köpt 2st GPU från 2 olika ÅF? Vilken prisskillnad var det mellan dom? Du kan ha haft otur och är helt oskyldig såklart men.. Svårt att bevisa. Bedrägeri klockorna plingade nog högljutt på kontoret och då vill man helst avsluta det snarast.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ledtråd är att inte vrida ord som – i det här ärendet.

Herregud, har du inget att komma med så är det ju bara att låta det vara. Om du däremot av någon anledning kan bygga upp påståendet om att TS inte var kund så får du gärna försöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Herregud, har du inget att komma med så är det ju bara att låta det vara. Om du däremot av någon anledning kan bygga upp påståendet om att TS inte var kund så får du gärna försöka.

Nu diskuterar du inte sakfrågan – TS är fortfarande inte kund hos Inet när det gäller den varan TS skickade in.

Sluta diskutera något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Jag tror de flesta företag har varit med om detta. Att man på billigare sätt får tag i defekt vara och sen köper en identisk vara(för oftast går det kanske igenom utan att S/N kontrolleras) och sen returnerar man fel defekt vara och får pengar tillbaka.
Tror alla företag drar öronen åt sig rätt omgående när det luktar bedrägeri på lång väg.
Så att Inet reagerar med att blockera personen känns inte så orimligt sett ur Inets perspektiv. Blocka och slipp potentiella problem framöver.

Till TS, varför har du köpt 2st GPU från 2 olika ÅF? Vilken prisskillnad var det mellan dom? Du kan ha haft otur och är helt oskyldig såklart men.. Svårt att bevisa. Bedrägeri klockorna plingade nog högljutt på kontoret och då vill man helst avsluta det snarast.

Fast om ärendet togs emot och godkändes av den andre parten så kan det väl ändå inte ses som att TS fått tag på en defekt vara billigare? 2 GPU från olika ÅF är inte så konstigt om det var under samma tid som det var total brist på dem och alla ÅF fick in några enstaka lite då och då, hade man behov av två nya GPUer då så gällde det att köpa det som fanns..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Herregud, har du inget att komma med så är det ju bara att låta det vara. Om du däremot av någon anledning kan bygga upp påståendet om att TS inte var kund så får du gärna försöka.

Nu vet jag ju inte med säkerhet vad de avsåg, men den rimliga tolkningen är väl just att varan inte var köpt där, alltså var TS i sammanhanget inte kund hos Inet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304