EU vill ha körkort i telefonen

Permalänk
Skrivet av backspace:

Detta ser jag som något positivt.
Men! detta kan inte vara begränsat till endast körkort utan måste även inkludera YKB, ADR, Hjullastarbehörighet, Kranbehörighet osv osv.
De behörigheter man innehar måste finnas med från start om detta blir en verklighet, man skall inte behöva vänta in att ytterligare behörigheter skall implementeras senare. Gör rätt från början.

Sen så kan man ju hoppas att detta drar med sig att man inte måste ha en "läsplatta" (ca 7" och större) för att ha säkerhetsdatablad och skriftliga instruktioner i men att det är godkänt även med en mindre mobiltelefon.

Jag tycker att alla miljarder olika intyg som finns får rätta sig efter några betrodda som bankId m.m. Inte att dessa betrodda ska ta med allt som finns. Din lista är långt ifrån komplett, jägarbevis, vapenlicenser, drönarkort, utbildningar som heta arbeten, körkort för allt möjligt som grävmaskin, skylift etc.

Se det lite som att Bankid ska ha inbyggd funktion för att hantera alla tjänster som kan hantera BankId, det blir ett feltänk. Det får vara tvärt emot. När t.ex. en ny bank som vill stöda bankId skapas, så behöver applikationen för BankId inte ändras ett dugg för att hantera denna bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Hejss @deques
Tack för det,var också inne på likande att de får scanna en QR-kod.
Då ska jag visa min QR-kod för swish så kan de gott swisha peng samtidgt.

Jag tror mer på det jag skrev att du skannar polisens QR-kod och legitimerar dig liknande via bankid för då har du även legitimerat dig digitalt istället för att endast "visa" ditt körkort.
Den digitala verifikationen på att du är du tillsammans med att polisen ser ditt digitala körkort med bild och behörighet blir en säkrare identifiering som troligtvis lagras en viss tid i polisens system med geodata, digital rapportering lär även underlätta kartläggning av de som stoppas ofta.

Du får inte mer än tre kronor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker att alla miljarder olika intyg som finns får rätta sig efter några betrodda som bankId m.m. Inte att dessa betrodda ska ta med allt som finns. Din lista är långt ifrån komplett, jägarbevis, vapenlicenser, drönarkort, utbildningar som heta arbeten, körkort för allt möjligt som grävmaskin, skylift etc.

Se det lite som att Bankid ska ha inbyggd funktion för att hantera alla tjänster som kan hantera BankId, det blir ett feltänk. Det får vara tvärt emot. När t.ex. en ny bank som vill stöda bankId skapas, så behöver applikationen för BankId inte ändras ett dugg för att hantera denna bank.

Det var därför jag skrev "osv", det är en förkortning för "och så vidare.
Men jag är ändå för att ju färre fysiska kort/intyg jag behöver ha med mig desto bättre är det.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot att ha allt i telefon.
Men det är väldigt viktigt att du har backup/fysiska kopior.
Tappar du telefon eller den dör är du körd i dagens samhälle.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga. Ni som tycker det är jobbigt med plånbok, använder ni inte fodral till era svindyra mobiler? Skärmskydd, plånboksfodral etc?

Personligen är det nog 15 år sedan jag sist använde en plånbok. Har alltid plånboksfodral med 2-3 fack för Visa och körkort. Som bonus har jag aldrig haft en mobil med sprucken skärm.👍 Förutom den gången jag glömde mobilen på biltaket, men det är en annan historia.🤦

Permalänk
Skrivet av backspace:

Det var därför jag skrev "osv", det är en förkortning för "och så vidare.
Men jag är ändå för att ju färre fysiska kort/intyg jag behöver ha med mig desto bättre är det.

Jag instämmer. Det är på tok för många fysiska kort och det är problem på flera sätt och det är inte längre hållbart.

Permalänk
Skrivet av Maaxan:

Måste bara fråga. Ni som tycker det är jobbigt med plånbok, använder ni inte fodral till era svindyra mobiler? Skärmskydd, plånboksfodral etc?

Personligen är det nog 15 år sedan jag sist använde en plånbok. Har alltid plånboksfodral med 2-3 fack för Visa och körkort. Som bonus har jag aldrig haft en mobil med sprucken skärm.👍 Förutom den gången jag glömde mobilen på biltaket, men det är en annan historia.🤦

Problemet är att mobilen tar man ur fickan hur ofta som helst. Och körkortet skulle kunna ramla ut. Det är fullkomligt idiotisk att göra så. Rätt tänk är att ha 2st bodyguards med sig hela tiden vart man än är som bär ens körkort.

Permalänk
Officiell jultomte

Ja körkortet skulle vara perfekt att ha i telefonen för att kunna legitimera sig på post/systemet osv.
Har inte haft körkortet i bilen på flera år, blir man stoppad så säger polisen alltid att personnummer räcker.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Själv har jag typ 10 kort med olika behörigheter och passeringskort och annan skit,hade varit perfekt om allt detta kunde gå in i mobilen så man kan slänga plånboken 😁

Permalänk
Medlem

Sedan jag skaffade Freja eID så har jag sällan med mig mitt körkort. Det är bara i de fall så jag vet att det finns en risk att eID inte accepteras. Bra exempel, finlandsfärjor eller om jag är utomlands och måste hyra bil och visa körkort.

Permalänk

Ja fyfan va skönt det vore. Det är det enda plastkort jag alltid bär med mig. Det sitter under mobilskalet vilket för att mag-safe fungerar lite sämre.

Permalänk
Medlem

Väldigt sårbart det där när man alltid måste säkerställa att man har en smartphone med sig som aldrig får tappas bort ha slut på batteri eller gå sönder.

För övrigt kommer aldrig 100% av befolkningen ha tillgång till en smartphone och då blir det en fråga kring vilka man exkluderar och inte i samhället.

Som komplement kan det fungera men som enda sätt att ha körkort i framtiden så har man skjutit sig själv i foten rejält.

Permalänk

håller med föregående... ska man släpa med sig den där jäkla lådan...

å framför allt komma ihåg att ladda den varje dag...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Väldigt sårbart det där när man alltid måste säkerställa att man har en smartphone med sig som aldrig får tappas bort ha slut på batteri eller gå sönder.

För övrigt kommer aldrig 100% av befolkningen ha tillgång till en smartphone och då blir det en fråga kring vilka man exkluderar och inte i samhället.

Som komplement kan det fungera men som enda sätt att ha körkort i framtiden så har man skjutit sig själv i foten rejält.

Förslaget handlar om en gemensam standard för digitala körkort, det betyder inte att plastkorten blir oanvändbara eller kommer sluta utfärdas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Väldigt sårbart det där när man alltid måste säkerställa att man har en smartphone med sig som aldrig får tappas bort ha slut på batteri eller gå sönder.

För övrigt kommer aldrig 100% av befolkningen ha tillgång till en smartphone och då blir det en fråga kring vilka man exkluderar och inte i samhället.

Som komplement kan det fungera men som enda sätt att ha körkort i framtiden så har man skjutit sig själv i foten rejält.

Skrivet av Rouge of Darkness:

håller med föregående... ska man släpa med sig den där jäkla lådan...

å framför allt komma ihåg att ladda den varje dag...

Citat:

The Directive sets out the minimum requirements to enable interoperability between such digital driving licences throughout the EU, but these will be further defined later. After an adjustment period, the digital driving licence will be issued by default, but drivers will also be able to hold a physical driving licence, or both.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av aaaaa:

Har idag BankID och Freja, blir ju bra med körkortet också 🙂

Freja hörde jag nån sa häromdagen också.. försökte läsa på om vad de var men förstod ändå inte riktigt…

Är det som Kivra ? Nä? Eller är det digital identitet ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Varför just mobilen?
Varför inte bara i registret såsom bilen? Kolla namnet (ID) på föraren, allt ska stå i ett register istället för 100 appar, papper etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Bra att vi inte har krig i detta landet för då skulle ju de personerna som bara har en mobil gå under.

Jag är benägen att hålla med, krig är ingenting jag vill ha här.

Permalänk
Medlem

YES!!!! Det sista kortet kan snart döööö.

Har börjat se bensinstationer där man kan blippa också. Det är inte för tidigt heller.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

BankIDs funktion är identifiering, det digitala körkortets funktion är också identifiering. I båda fall kan du ha ett fysiskt kort. Du kan ta dig till banken och göra dina bankärenden där om du känner för det. Ingen rimlig människa göra det nuförtiden, men det går finfint.

Jo men fortfarande inte jämförbart, blir jag stoppad av polisen o ska visa mitt fysiska körkort så behöver jag inte ta mig hela vägen till polisstationen för att visa upp det. Jag ser inte fördelen med ett körkort i telefonen, det känns så mycket krångligare o ostabilare.
T ex så skulle jag visa upp min bussbiljett på bussen igår men det var nåt fel med appen så jag fick inte upp den, som tur är så fick jag åka med ändå, men vad skulle ske om det var samma problem med körkortsappen när jag blev stoppad i en poliskontroll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jo men fortfarande inte jämförbart, blir jag stoppad av polisen o ska visa mitt fysiska körkort så behöver jag inte ta mig hela vägen till polisstationen för att visa upp det. Jag ser inte fördelen med ett körkort i telefonen, det känns så mycket krångligare o ostabilare.
T ex så skulle jag visa upp min bussbiljett på bussen igår men det var nåt fel med appen så jag fick inte upp den, som tur är så fick jag åka med ändå, men vad skulle ske om det var samma problem med körkortsappen när jag blev stoppad i en poliskontroll?

Förmodligen skulle du dömas till fängelse i två år, detta eftersom att du är ansvarig att databasen fungerar under alla omständigheter.

Permalänk
Medlem

Fan vad folk kan vara negativa, är man lika icke-pragmatisk på jobbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Mest troligt så kommer det inte fungera som det gör med fysiska kort utan kanske mer liknande Freja där föraren visar upp sin mobil med qr-kod och polisen scannar koden. Då får polisen upp uppgifterna på sin telefon och behöver inte titta på din mobil mer.

Varför inte bara tvärt om och polisen visar en QR-kod, varpå föraren scannar och identifierar sig med bankid?!
som alla andra myndigheter har vid tex inloggning m.m

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Maaxan:

Måste bara fråga. Ni som tycker det är jobbigt med plånbok, använder ni inte fodral till era svindyra mobiler? Skärmskydd, plånboksfodral etc?

Skärmskydd och ett slimmat fodral, ja. Vill inte ha ett plånboksfodral som ett stort bihang när det knappt används… Det här vore sååå skönt!

Sedan jag började med Apple Pay har det blivit ett par gånger man fått stå och se extra vuxen ut på Systemet när man inte haft med plånboken/körkortet. En gång krävdes det lite övertalning och gubbstön men det gick vägen!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Jag har alla kort i mobilens plånbok och yale doorman kodlås hemma samt bilnyckel i mobilen, så jag slipper släpa på plånbok och nycklar. Körkortet har jag fotat och hoppas det duger ifall jag blir stoppad av polisen, går ju även att visa mitt namn i bank id. Men vore skönt att ha ett riktigt digitalt körkort.

Måste bli jobbigt för alla taxi chafförer som delar på ett taxi leg 😂

Permalänk
Medlem

Finland hade för kanske 5 år sen i bruk ett litet tag en BETA app / projekt som leddes av transport och kommunikationsverket, tog själv i bruk appen som gav tillgång till elektronisk körkort i mobilen så tyckte det var väldigt smidigt när man inte behövde ha med sig nån plånbok mera då man klarade sig bra med mobilen (hade också då redan Google Pay i bruk). Tyvärr lades det ner pga bristfällig finansiering samt att redan då talades det om intresse på EU nivå att fixa detta så var väl en stor orsak det lades sen ner i slutändan. Men var smidigt det halvår man hade nytta av appen att visa legitimitet till posten osv via det.

Som minne har jag faktiskt kvar appen i telefonen om än det inte går att öppna den ens mera.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

The Directive sets out the minimum requirements to enable interoperability between such digital driving licences throughout the EU, but these will be further defined later. After an adjustment period, the digital driving licence will be issued by default, but drivers will also be able to hold a physical driving licence, or both.

@pine-orange, var hittade du detta? Det verkar inte vara med i artikeln som Swec länkade, därför undrar jag.

Om det blir som du citerar (vilket också vore rimligt) så verkar det vara två processer här, en som avser införandet av digitala körkort som alternativ parallelt med fysiska, och en som rör standardisering av körkort i EU (för både fysiska och digitala).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Har bara mobil och nycklar med mig när jag går iväg så visst vore det bra. Har aldrig körkortet med mig, inte när jag kör bil heller. Blivit stoppad en gång och det var inga problem för dom att kolla i datorn att jag hade ett giltigt körkort.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Avstängd

Det finns mycket positivt med att kunna ha körkortet i telefonen, men också en del negativt förstås. Det negativa är dock mer diffust och kan väl gå att lösa med lite smarta val i utformningen av lösningen, dock är jag förstås tveksam till att polisen/transportstyrelsen eller vilka det nu är som upphandlar en sådan här lösning kommer att göra smarta kompetenta val.

På sikt lär vi få integration av detta system i bilarna också. Så du måste på något sätt identifiera dig för att kunna starta bilen och sen är det registrerat att du är föraren under den tiden, och detta lär förstås (förr eller senare) bli integrerat mot polisens system så de kan se vem som kör en bil just nu genom att söka på regnumret eller så.

Personligen känns det dock värre ifall jag skulle behöva ge en polis min upplåsta telefon för att identifiera mig så det kommer jag inte att göra, om det går att undvika. En QR-kod som kan läsas av på avstånd hade förstås avhjälpt det problemet i viss mån, men det tar ändå bort alla möjligheter att kunna skylla på att man inte kommer ihåg lösenordet eller så, om en polis skulle vilja titta i ens telefon.

Permalänk
Medlem

Efter detta kommer framtida bilar kräva att man identifierar sig för att få starta bilen. Har man en obetald parkeringsbot så startar inte bilen. Kombinera elektroniska körkort med Fords patent.

Digitalt fängelse. Se hur Kina begränsar regimkritikers rörelser. De som planerar att protestera mot något staten inte vill, de förlorar möjligheten att åka kollektivt för de fick av ingenstans positivt COVID-test.

....Men detta kommer aldrig ske i demokratiska västvärlden. RTFL