Skickade tillbaka "fel" grafikkort till Inet, är nu avstängd från att handla hos butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tycker du att deras process i dagsläget fungerar som den ska?
Jag är helt med på att TS efter att ha fått reklamationen godkänd av inet och pengarna återbetalda inte tänker betala en faktura för att Inet inte verifierat att det är rätt GPU de fått tillbaka.
Inet borde inte ha godkänt och genomfört reklamationen utan att verifiera att GPUn var såld av dem, det ligger ju i deras intresse att få fram denna information eftersom det påverkar deras möjlighet till ersättning i längden.

Har du läst inlägget av Godspeed? #19961062

Processen fungerar hur bra som helst.

De ska bygga om hela systemet bara för att folk klantar sig och skickar fel grejer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Tycker du att deras process i dagsläget fungerar som den ska?
Jag är helt med på att TS efter att ha fått reklamationen godkänd av inet och pengarna återbetalda inte tänker betala en faktura för att Inet inte verifierat att det är rätt GPU de fått tillbaka.
Inet borde inte ha godkänt och genomfört reklamationen utan att verifiera att GPUn var såld av dem, det ligger ju i deras intresse att få fram denna information eftersom det påverkar deras möjlighet till ersättning i längden.

Till och med Netonnet kollar serienummer, varje gång, när man lämnar tillbaka en vara.

Att inte Inet gör det, en stor och seriös nätbutik! får ju en att fundera lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Har du läst inlägget av Godspeed? #19961062

Processen fungerar hur bra som helst.

De ska bygga om hela systemet bara för att folk klantar sig och skickar fel grejer?

Om processen hade fungerat hur bra som helst så hade TS inte hamnat i den situation de är i nu.
Det Godspeed talar om är hur vissa butiker/Åf jobbar, inte hur alla jobbar och inte heller kring vad som juridiskt gäller;
Kan en ÅF häva en godkänd reklamation i efterhand och skicka en faktura?
På vem ligger det tyngsta ansvaret att kolla att det är rätt produkt?
Om det mot förmodan skulle vara kunden, kan inet BEVISA det om de inte bokför serienummer (se #19961564 )?

Inet behöver inte ändra något i sitt system, men då får de kanske också vara beredda på att ta den ekonomiska smäll det innebär att godkänna reklamationer utan att kontrollera produkterna.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

För att ge lite nyans i denna diskussion.

Själv har jag de senaste åren köpt grafikkort från flertalet återförsäljare (elgiganten, inet, webhallen, komplett etc.) så har kontaktat deras kundsupporter för att fråga om de kan hjälpa mig att få fram vilket serienummer som tillhör det kort jag köpt av dem.

Elgiganten var snabba med att svara att de inte har någon aning om det, att det inte finns i deras system utan endast på lådan och kortet. Samt att så länge som det är samma vara (skrev då att jag hade två likadana) så spelar det ingen roll för dem.

Inväntar svar från övriga än så länge, kommer uppdatera när det inkommer.

Permalänk
Medlem

Inet brukar väl vara ganska snabba på att svara i sådana här trådar men ännu inget svar från dem. Tyder kanske på att detta är ett lite mer komplicerat ärende internt. Kanske har de svårt att bestämma sig för hur de ska agera i detta fall?

Kanske bästa beslutet ändå hade varit att låsa upp TS konto så att han kan beställa igen. För vad det verkar så är detta ett ärligt misstag utan uppsåt. Inet är ju lite speciell här i Sverige, inte vilken ÅF som helst utan förmodligen Sveriges mest älskade butik och de har en nära närmast intim relation med Sveriges teknik/dator entusiaster så de måste vårda sitt varumärke extra väl genom Good Will. Att nekas beställa/vara bannad från Inet torde ju vara lika upprörande/sårande för en datorentusiast som att nekas älskog från sin fru?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nu är vi ute och rör oss i extrema gråzoner som jag egentligen inte har några konkreta exempel för att underbygga, men mitt resonemang bygger på att inet med den fysiska produkten tillhanda har godkänt reklamationen och därmed intygat att kunden uppfyllt sin del av avtalet/reklamationen. Som sagt, jag tycker att @inet har haft all rätt att neka reklamationen i dess tidigare stadier om de hade kontrollerat serienumret då och kommit fram till att det är fel GPU.

Är det fritt fram att göra vad som helst?

Det kunden gått med på är att reklamera en vara köpt av den ÅF de reklamerar till. Det finns ingen grund för reklamation om det är någon annan vara.

Tänkte först jämföra det med att betala med falska sedlar, men ett bättre exempel är nog någon som betalat med kort och lyckats göra en kortreklamation på felaktiga grunder, där kommer givetvis ÅF att skicka faktura.

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Helt fascinerad av att Inet tog ditt kvitto och skötte reklamationen mot en annan butik. Det måste ju vara typ första gången i världshistorien som det händer.

Men sen undrar jag om det uppstått något mera bakom kulisserna. Ex att Inet fått någon information som ledde till att man portade TS.

Det är ju inte helt omöjligt att varpå den 3e butiken får in kortet (eller info om kortet) upptäcker man att kortet haft flera vändor hos dem eller liknande. Sedan skickar man vidare denna info till Inet som då tar beslut om att porta kunden.

Helt hypotetiskt nu och jag anklagar ingen!

Vad säger TS om detta? Är detta vanligt förekommande bedrägeri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast här har du fel.
Det är för mer än mobila enheter, Kjell noterar serienummer för Hårddiskar, airpods, och liknande också, typiska produkter där nästa steg i kedjan (dist/tillverkare) har hårda krav på serienummer för att ta reklamation eller garanti.

Absolut att du som kund har en del i att se till att du vänder dig till rätt återförsäljare, men jag vidhåller att det absolut största ansvaret ligger hos återförsäljaren.
Du får ha jobbat var du vill och, med vem du vill, vilka avtal en butik har i bakgrunden (det du nämner om direktleverans från dist) är inte något som ska påverka slutkund på det sätt som skett nu.

Eftersom det framkommit i efterhand att det var fel serienummer så måste @inet ha fått reda på det på något sätt, alltså bör de också kunna få in det i sina system för att i fortsättningen slippa dessa problem.

Rent jurisiskt så misstänker jag att inet dessutom har väldigt lite att stå på om systemen fungerar så som vi misstänker (inet lagrar inte några serienummer utan får det först när de sen reklamerade mot dist/tillverkare); då kan inte inet med sina system hävda att de fått fel grafikkort av TS eftersom alla identifikationer DE har stämmer, då finns det inte heller något i deras system som kan visa vilken GPU som sålts till eller mottagits av TS.

Det här sker oftast i butik, och jag sa inte heller att det gäller alla butiker, däremot att det är mycket mer vanligt än vad du vill göra gällande här

Jag hanterar varor och ärenden från i princip alla butiker, och de gör olika, och det finns inget reglerat någonstans vad jag vet om som säger att butikerna måste göra det här

Det är som jag sa förut i hur jag beskrivit hur det fungerar, disten får kortet, kollar sn, skickar till tillverkaren, inet krediterar kortet till TS, senare upptäckts det att kund lämnat in fel kort när de undersöker saken närmare efteråt

Oavsett vilket, så kan man tycka både si och så om hur inet hanterar det, men det är såhär det går till hos många återförsäljare, det är en rutin för att förenkla och göra det snabbare för kunder, och när sådant här sker så blir det tokigt

Man får väl driva saken vidare om man anser att man blivit hanterad felaktigt via ARN, men jag tror man har ganska liten chans att få igenom mycket utav det

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är detta vanligt förekommande bedrägeri?

Om man kan skaffa trasig pryl så behåller man ju mellanskillnaden, så det kan säkert vara ett lukrativt upplägg.
Normalt sett lämnar man väl in saken för att få den lagad och inte få tillbaka pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det här sker oftast i butik, och jag sa inte heller att det gäller alla butiker, däremot att det är mycket mer vanligt än vad du vill göra gällande här

Jag hanterar varor och ärenden från i princip alla butiker, och de gör olika, och det finns inget reglerat någonstans vad jag vet om som säger att butikerna måste göra det här

Det är som jag sa förut i hur jag beskrivit hur det fungerar, disten får kortet, kollar sn, skickar till tillverkaren, inet krediterar kortet till TS, senare upptäckts det att kund lämnat in fel kort när de undersöker saken närmare efteråt

Oavsett vilket, så kan man tycka både si och så om hur inet hanterar det, men det är såhär det går till hos många återförsäljare, det är en rutin för att förenkla och göra det snabbare för kunder, och när sådant här sker så blir det tokigt

Man får väl driva saken vidare om man anser att man blivit hanterad felaktigt via ARN, men jag tror man har ganska liten chans att få igenom mycket utav det

Har inte sagt emot dig, men du lade fram det som att det bara skulle gälla mobila enheter

Att det inte finns reglerat någonstans hur butikerna hanterar det är ju av precis den anledning som jag har sagt; butikernas avtal med dist/tillverkare har inte något att göra med butikernas avtal med kunden sen.
Disten vet vilka serienummer som de har sålt till butiken om de skulle reklamera mot dem, men struntar blankt i hur inet har löst det mot kunden.
Inet å sin sida har fritt att lösa ärendet mot kunden inom ramen för reklamation bäst de vill med omleverans, reparation eller återköp, och har inget med deras avtal med dist att göra.
När inet då godkänner reklamationen och slutför den så är det i mina ögon klart, de har haft sin möjlighet att motsätta sig eller bestrida eventuella oegentligheter.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Har följt tråden med intresse och fått lite intrycket att TS tycker hens misstag är "mänskliga", medan de som Inet gjort är lite mer oförlåtliga. Så får man förstås tycka, själv tycker jag nog på det stora hela att Inet nog gör rätt i att inte vilja ha kvar TS som kund.

Givetvis borde TS ha skickat sin retur till rätt butik. Och vissst borde Inet ha kunnat upptäcka att de inte sålt kortet ifråga innan de nekades kreditering av sin leverantör. Och visst är det olyckligt att få en faktura med kort förfallodatum utan att från början veta vad det handlar om. Men det är inte heller jättekonstigt att det tog till att Inet nekades kreditering av sin leverantör, och man kan ju undra hur glada kommentarerna på detta forum varit om de hållit inne med utbetalning till TS till efter att de själva krediterats... Och nu löste ju detta ärende sig på ett sätt som TS var nöjd med till slut, förutom då att Inet inte längre vill att han beställer från dem (och att de inte meddelade det innan TS försökte beställa något nu). Men det behöver ju inte nödvändigtvis bero på just det ovan nämnda, man kan ju spekulera fritt och utan att för den sakens skull peka finger tänka sig att t. ex. ton och ordval vid kommunikation med kundtjänst skulle kunna leda till uppsägning av en kundrelation.

Skrivet av Joakim Ågren:

Inet brukar väl vara ganska snabba på att svara i sådana här trådar men ännu inget svar från dem. Tyder kanske på att detta är ett lite mer komplicerat ärende internt. Kanske har de svårt att bestämma sig för hur de ska agera i detta fall?

Det tyder väl snarare på att de inte är dumma nog att dryfta ett enskilt kundärende inför allas ögon. De vinner, oavsett hur deras sida av saken ter sig, mer på att inget säga.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

När inet då godkänner reklamationen och slutför den så är det i mina ögon klart, de har haft sin möjlighet att motsätta sig eller bestrida eventuella oegentligheter.

Handlar ju om säljaren är i god tro.
Köparen däremot har enligt uppgift varit oaktsam och alls gjort ett "misstag".
Faktum är att alla rekvisit för bedrägeri är uppfyllda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Har du läst inlägget av Godspeed? #19961062

Processen fungerar hur bra som helst.

De ska bygga om hela systemet bara för att folk klantar sig och skickar fel grejer?

Fast inlägget är ju ett generellt antagande. Den som vill se hur Inet gör med sitt webblager kan hitta en film här:
https://www.sweclockers.com/artikel/29052-vi-besoker-inets-hu...

Permalänk
Medlem

Jag är team Inet här. De är fria att neka dig för framtida köp. Win-win

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

En intressant situation där Sweclockers definitivt hjälper till att oavsett kund/ÅF, syna problemet och förhoppnigsvis skapa förändring för det bättre för alla parter inblandade.

Kan väl inflika med att, "fel"fokuset verkar ligga mer på TS enbart pga att misstag hänt med att växla ihop korten, och att hade rutin funnits för ÅF att säkerställa i tidigt skede Snr, oavsett misstag, uppsått osv, och då som dem flesta även håller med, är inte TS fel att Inets rutin brustit. Om inget annat så har sådan händelse belyst en sårbarhet som bör åtgärdas.

Ponera följande annan situation istället som har delvis tagits upp som visar "bristen":

Person X köper ett grafikkort, och med uppsåt vid återköp byter ut defekt/utanför garanti kort.
( mining kort, köpt begagnat, vilken nu anledning till att sådant skulle därav ske)

Viss tid efteråt (dagar, veckor, månader), köper Person Y samma grafikkort, får hem det, och visar sig att det är defekt, fel grafikkort, inte samma snr som i kartong, eller samma i karton men visar sig inte vara från ÅF det köpts från, vilket scenario som nu må vara.

Om då en återförsäljare, har sådan brist i sitt system att det inte bara drabbar dem för såväl bedrägerier av sådan typ ovan, men som även drabbar slutkund när väl får ett kort i handen, hur ska kund Y bevisa mot ÅF att det är inte dem som drar en rövare när fel produkt finns ?

Serienr på produkt kan såklart underlätta enormt, inte minst då, om flera ÅF har det, så gemensamt minskar såväl risken för bedrägerier men även misstag som TS gått igenom.

Att en ÅF har en brist som kan leda till såväl bedrägerier gentemot dem till såväl som slutkund (om kund Y ska bevisa att hen inte skadat kortet, byt ut det mot annan osv), är inte en kunds sak att ordna upp. Att handla från sådan ÅF ett grafikkort blir lika ett lotteri då som att köpa begagnat och hoppas att inte är ett kort som är defekt osv, och man som kund drabbas av det.

Tänk om leveratörs databas hackas, raderas (ransomware etc), och ÅF har inget egen databas över snr på sina grafikkort, ska dem neka alla garanti/reklamationer pga det ? Precis som ÅF inför framtida garanti/reklamation, anger artikel nr, datum, modellnamn, annan information som ska identifiera och underlätta inför service, att inte ange serie nr, är en brist från dem.

Ett ytterligare tecken på det, är att om tittar på Powers servicevillkor inför garanti/reklamation: 8.2 Serienumret måste vara intakt för att garantin skall gälla.
https://www.power.se/kundservice/kopvillkor/

Det är det tydligt att ett serie nummer efterfrågas om så är fallet, och om finns ska kund ha tillgång till det. Men tittat man på inets information på garanti och support, nämns inget om serienummer. https://www.inet.se/info/13/generell-information-om-garanti-s...

Inte heller köpvillkor nämns serienummer. Så om Inet i sina egna villkor inte verkar bry sig om serienummer gällande garanti/reklamation i sina egna köpvillkor gentemot kund, varför ska då kund om Inet inte underlättar för kund, och om har dolt serienummer kund inte har tillgång till, så bidrar då Inet till sådan situation som kan leda till såväl misstag som bedrägeri.

Gällande att bli portad, så är det minsta Inet kan ge TS är en förklaring, oavsett anledning.

För verkar inte direkt vara första gången som inget serie nr drabbat Inet och deras kunder:
https://www.flashback.org/t3124993

Kanske någon ska tagga andra ÅF så dem kan svara på sina rutiner i dylikt läge ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det fritt fram att göra vad som helst?

Givetvis inte fritt fram att göra vad som helst.

Skrivet av Petterk:

Det kunden gått med på är att reklamera en vara köpt av den ÅF de reklamerar till. Det finns ingen grund för reklamation om det är någon annan vara.

Ja, men motparten i målet har de gånger de har möjlighet att motsätta sig eller ta upp eventuella orsaker att neka inte gjort det.
Läste du mitt scenario med öppet köp istället? Där hade en potentiell kund hamnat i samma sits som TS men utan möjligheten att den har blandat ihop sina kort, är det då rätt att inet nekar reklamation där också?

Skrivet av Petterk:

Tänkte först jämföra det med att betala med falska sedlar, men ett bättre exempel är nog någon som betalat med kort och lyckats göra en kortreklamation på felaktiga grunder, där kommer givetvis ÅF att skicka faktura.

Är inte riktigt heller samma, och faktiskt inte så lätt att fakturera någon bara sådär som företag.

Om du istället funderar på hur det kan påverka inet negativt att inte själva bokföra sina serienummer, kan du se min poäng?
Eller om jag skulle köpa ett kort från inet (som i mitt hypotetiska fall), och kollar upp att det kortet skulle gått till komplett, kan jag kräva mina pengar tillbaka då?

Jag misstänker att vi kommer få ett inlägg från @inet om inte allt för lång tid, som tar upp hur de har omarbetat sina rutiner för att motverka att liknande händelser i framtiden.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat med reklamationshantering, både i butik och online. Och det är ganska vanligt att man blockar användare som ställer till problem för butiken från att handla. Butiken har all rätt att göra detta och kan själva välja vem dom vill sälja sina varor till.
Men. Här har ju faktiskt TS visat på ett problem med att handla just på intet, att inte serienumret på varan finns registrerat på ens köp. Man har sen från inets sida godkänt detta som ett fel från deras sida och låtit kunden slippa straff. För mig så är det samma sak som att man erkänner sitt fel. Men visst, det KAN vara så att TS medvetet gjort så här av någon anledning. Jag kan dock inte riktigt komma på nån vettig anledning till det. Han kunde ju likväl reklamerat sin pryl till den andra webshoppen han handlat av. Nu har jag inte läst alla inlägg så det kanske redan har avhandlats.
Hade jag hanterat detta ärende så hade jag nog också kontaktat kunden precis som Inet gjort eftersom det faktiskt finns ett fel från kundens sida. Jag hade nog inte blockat den efteråt dock men troligen krävt att kunden skickar in korrekt kort.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

En intressant situation där Sweclockers definitivt hjälper till att oavsett kund/ÅF, syna problemet och förhoppnigsvis skapa förändring för det bättre för alla parter inblandade.

Kan väl inflika med att, "fel"fokuset verkar ligga mer på TS enbart pga att misstag hänt med att växla ihop korten, och att hade rutin funnits för ÅF att säkerställa i tidigt skede Snr, oavsett misstag, uppsått osv, och då som dem flesta även håller med, är inte TS fel att Inets rutin brustit. Om inget annat så har sådan händelse belyst en sårbarhet som bör åtgärdas.

Ponera följande annan situation istället som har delvis tagits upp som visar "bristen":

Person X köper ett grafikkort, och med uppsåt vid återköp byter ut defekt/utanför garanti kort.
( mining kort, köpt begagnat, vilken nu anledning till att sådant skulle därav ske)

Viss tid efteråt (dagar, veckor, månader), köper Person Y samma grafikkort, får hem det, och visar sig att det är defekt, fel grafikkort, inte samma snr som i kartong, eller samma i karton men visar sig inte vara från ÅF det köpts från, vilket scenario som nu må vara.

Om då en återförsäljare, har sådan brist i sitt system att det inte bara drabbar dem för såväl bedrägerier av sådan typ ovan, men som även drabbar slutkund när väl får ett kort i handen, hur ska kund Y bevisa mot ÅF att det är inte dem som drar en rövare när fel produkt finns ?

Serienr på produkt kan såklart underlätta enormt, inte minst då, om flera ÅF har det, så gemensamt minskar såväl risken för bedrägerier men även misstag som TS gått igenom.

Att en ÅF har en brist som kan leda till såväl bedrägerier gentemot dem till såväl som slutkund (om kund Y ska bevisa att hen inte skadat kortet, byt ut det mot annan osv), är inte en kunds sak att ordna upp. Att handla från sådan ÅF ett grafikkort blir lika ett lotteri då som att köpa begagnat och hoppas att inte är ett kort som är defekt osv, och man som kund drabbas av det.

Tänk om leveratörs databas hackas, raderas (ransomware etc), och ÅF har inget egen databas över snr på sina grafikkort, ska dem neka alla garanti/reklamationer pga det ? Precis som ÅF inför framtida garanti/reklamation, anger artikel nr, datum, modellnamn, annan information som ska identifiera och underlätta inför service, att inte ange serie nr, är en brist från dem.

Ett ytterligare tecken på det, är att om tittar på Powers servicevillkor inför garanti/reklamation: 8.2 Serienumret måste vara intakt för att garantin skall gälla.
https://www.power.se/kundservice/kopvillkor/

Det är det tydligt att ett serie nummer efterfrågas om så är fallet, och om finns ska kund ha tillgång till det. Men tittat man på inets information på garanti och support, nämns inget om serienummer. https://www.inet.se/info/13/generell-information-om-garanti-s...

Inte heller köpvillkor nämns serienummer. Så om Inet i sina egna villkor inte verkar bry sig om serienummer gällande garanti/reklamation i sina egna köpvillkor gentemot kund, varför ska då kund om Inet inte underlättar för kund, och om har dolt serienummer kund inte har tillgång till, så bidrar då Inet till sådan situation som kan leda till såväl misstag som bedrägeri.

Gällande att bli portad, så är det minsta Inet kan ge TS är en förklaring, oavsett anledning.

För verkar inte direkt vara första gången som inget serie nr drabbat Inet och deras kunder:
https://www.flashback.org/t3124993

Kanske någon ska tagga andra ÅF så dem kan svara på sina rutiner i dylikt läge ?

Tack! Du har fattat vad det är jag försöker framföra framför allt med mina inlägg!

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

Det här sker oftast i butik, och jag sa inte heller att det gäller alla butiker, däremot att det är mycket mer vanligt än vad du vill göra gällande här

Jag hanterar varor och ärenden från i princip alla butiker, och de gör olika, och det finns inget reglerat någonstans vad jag vet om som säger att butikerna måste göra det här

Det är som jag sa förut i hur jag beskrivit hur det fungerar, disten får kortet, kollar sn, skickar till tillverkaren, inet krediterar kortet till TS, senare upptäckts det att kund lämnat in fel kort när de undersöker saken närmare efteråt

Oavsett vilket, så kan man tycka både si och så om hur inet hanterar det, men det är såhär det går till hos många återförsäljare, det är en rutin för att förenkla och göra det snabbare för kunder, och när sådant här sker så blir det tokigt

Man får väl driva saken vidare om man anser att man blivit hanterad felaktigt via ARN, men jag tror man har ganska liten chans att få igenom mycket utav det

Borde inte alla åf kolla S/N?

Går du till Webhallen eller Netonnet och lämnar tillbaka ett Grafikkort eller en Processor eller vad som helst som faktiskt har ett S/N på sig, så kommer de att packa upp prylen och kolla på numret och sedan kolla i sin dator om det stämmer eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Anledningen att Inet tog mitt kvitto och skötte reklamationen var just att Inet väljer att ta på sig del av skulden här.
Det är heller ingenting jag uttrycker att dem felaktigt gjort, tvärtom har jag gett cred för det i tråden.

Kortet har heller aldrig tidigare reklamerats.

Det är spännande vilka vändningar denna tråd har och det belyser ändå att det finns en problematik i det hela både för konsument och för företag.

Jo jag förstod att du uppskattade det.
Slänger inga anklagande din väg utan det var som sagt bara ett hypotetiskt resonemang.

Ett annat scenario är ju att Inets tillbaka-skickande triggade en reklamationsflagga på serienumret. Sen när den andra butiken skickar tillbaka det så flaggas det som en dubbelreklamation och det därav blivit problem.

Men hör av dig till Inet och be om klara och tydliga besked till varför du blev portad.

Sen tror jag att vändningen uppstår mycket pga att Inet först sköter reklamation åt dig mot en annan part och sen portar dig.

Det är lixom två extremer åt varsitt håll och är nog ytterst ovanligt och därför undrar folk hur det ligger till

Permalänk
Medlem

Att reklamera en annan produkt är ju en ordentlig tabbe. Här vill jag lägga störta ansvaret på konsumenten. Vi glömmer hur mycket bedrägerier som försiggår idag. (Obs. Jag säger inte att TS gjort ett sådant). Men det behöver man ha i åtanke

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk

Spekulationerna bara växer när man inte får hela historien.
Stäng tråden.
Vi vet inte vilken den andra butiken är, priserna osv.
Min första tanke var att TS köpt ett miningkort som lagt av, beställt ett nytt av Inet och skickat tillbaka det trasiga.
Sen kan Inet ha skickat det vidare där de köper sina kort och DE sagt att den här batchen har inte vi sålt till er.
Då blir klart Inet sura och begär pengarna tillbaka.
Det som stör mig i det hela är varför TS inte bad om att få tillbaka kortet och sedan reklamerat det hos rätt säljare??
Kan inte se något annat scenario än att det inte går att skicka det den vägen, och då har TS begått ett försök till "bedrägeri".
Det som stör TS är inte att Inet inte kollade serienumret utan att han e portad där nu.
Som kund hos Inet och att de inte kan redogöra för hur det gått till pga GDPR förstår jag och är därför till 100% på Inets sida i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Många riddare som snabbt ska försvara stackars Inet!

Ett verkligt scenario: Jag har två identiska Arctic Cooling Freezer II 280. En är köpt på Webhallen, en på Inet. Coldplaten ärgar på grund av fabrikationsfel - vilken ska jag skicka var? Som tur är hanterade tillverkaren detta själva, och jag har inte hamnat i en liknande situation med risk att portas från två butiker.

Vad borde TS göra tycker alla Inet-riddare?

Känns snarare som att Inet är butthurt för att deras process felat, och i en femårings raseriutbrott bannlyser TS. Dom borde kollat serienumret som första steg - eller ännu hellre möjliggöra för kunden att själv se vad fan man köpt.

Alltså, TS har handlat för 100k över typ 10 år enligt honom själv, med tanke på att marginalerna för Inet är rätt låga då det rör sig om elektronik har han kanske genererat 5k i vinst för dem på den tiden. Den felaktiga utbetalningen kommer (om det rör sig om ett kort i 3 serien vilket jag förutsätter med tanke på timingen och att han fick två identiska kort från olika ÅF ungefär samtidigt) göra att han nu är en förlustkund efter 10 år.

Fel kan hända, men man gör rätt för sig då vilket TS nekade eftersom han vägrade återbetala den felaktiga utbetalningen och Inet antagligen inte ser det som värt tiden att processa mot honom eftersom det kostar mer än det smakar. Han borde återbetalat och reklamerat mot rätt ÅF. Nu fick Inet istället sköta den biten själva, vilket kostar, och i sig antagligen medför att man inte gjort någon vidare vinst på denna superkund som handlat för hela 800kr i månaden. Både TS och Inet har gjort fel, men Inet gick ett steg extra för att lösa det så gott det gick, medan TS satte sig på tvären trots att ursprungsfelet låg hos honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Att reklamera en annan produkt är ju en ordentlig tabbe. Här vill jag lägga störta ansvaret på konsumenten. Vi glömmer hur mycket bedrägerier som försiggår idag. (Obs. Jag säger inte att TS gjort ett sådant). Men det behöver man ha i åtanke

Det som är väldigt intressant med att ta upp bedrägeriaspekten är ju att den hade avhjälpts genom att kolla serienumret, då hade hela härvan stoppats innan den ens startat.

"hej, jag vill reklamera mitt grafikkort som jag köpt av er med kvitto xxxxx"
"absolut, här är fraktsedeln"
TS skickar in kortet
"Serienumret på kortet matchar inte med det som vi sålt på kvitto xxxxx, så tyvärr kommer vi att neka reklamationen"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Söker man i våra egna forum så finns otaliga fler exempel på hur denna brist kan missbrukas:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1548382-returnera-samm...

Tänk så långt att DU, om skulle hamna i sådan situation att av ÅF du köpt något för, blir polisanmäld för bedrägeri (om tas så långt) för att du köpt en produkt som ÅF ej underlättar för dig att bekräfta är rätt vara och fel vara skickas in (oavsett anledning), skulle fler vara så måna av att riskera handla från sådan butik som tummar på serienr ? Vad ska offras näst ?

Liknande fall även med CDON ( och tänkt att nu Inet finns på deras marketsplace) :
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348871-vad-gor-man-na...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Spekulationerna bara växer när man inte får hela historien.
Stäng tråden.
Vi vet inte vilken den andra butiken är, priserna osv.
Min första tanke var att TS köpt ett miningkort som lagt av, beställt ett nytt av Inet och skickat tillbaka det trasiga.
Sen kan Inet ha skickat det vidare där de köper sina kort och DE sagt att den här batchen har inte vi sålt till er.
Då blir klart Inet sura och begär pengarna tillbaka.
Det som stör mig i det hela är varför TS inte bad om att få tillbaka kortet och sedan reklamerat det hos rätt säljare??
Kan inte se något annat scenario än att det inte går att skicka det den vägen, och då har TS begått ett försök till "bedrägeri".
Det som stör TS är inte att Inet inte kollade serienumret utan att han e portad där nu.
Som kund hos Inet och att de inte kan redogöra för hur det gått till pga GDPR förstår jag och är därför till 100% på Inets sida i det här fallet.

Problemet var såvitt framgår att trådstartaren redan hade fått tillbaka pengarna, dvs det hade i praktiken behövts ett köp av ett defekt kort för att uppnå det du föreslår. Kärnan i det här som gör att det inte bara blir "tyvärr, vi kan inte ta emot den här reklamationen" från början, eller inget alls, är ju att serienummer saknas på kvitton och att Inet själva inte heller vid mottagande av reklamationen kontrollerat via eventuella interna register, om de har det. Istället tog det enligt uppgift tre månader innan det damp ned en oförklarlig faktura, som förklarades först efter bestridande.

Tillägg: Många inlägg i tråden är tämligen binära i sin inställning, men jag tycker det inte är en helt rimlig utgångspunkt, även om vi saknar Inets perspektiv. Att en part gjort fel betyder inte automatiskt att brister saknas hos den andra.

upprepat ord
Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Det finns fler syften än så, men kan hålla med om att det är två av de viktigaste. Att säga att de aldrig kan tjäna pengar på TS igen är ju dock bara fel. I detta fall så kanske de har fått en liten sunk cost i form av nedlagt tid och marginaltapp genom ett återköp, men att de sedan totalt stänger dörren för TS när denne ändå blir återkommande kund är det enda som säkerställer att de aldrig kommer tjäna pengar på TS igen. Annars antyder du ju att alla köp som TS skulle gjort i framtiden är på nollmarginal för inet och det är ju bara inte sant.

Nja, fast om en 10årig kund hamnar på nettonegativt och strular så är det rätt självklart att man skippar den kunden. Dels för att det kommer i bästa fall ta år av försäljning till personen i fråga (med siffrorna han angav) att nå break-even, dels för att struliga kunder tenderar att strula mer snarare än mindre framöver.

Permalänk
Medlem

Detta är anledningen till att jag alltid sparar produktens kartong som jag har kvittot i. Serienumret står på kartongen och på hårdvaran. På så sätt har jag alltid koll på var jag köpte produkten ifall jag måste reklamera varan.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Problemet var såvitt framgår att trådstartaren redan hade fått tillbaka pengarna, dvs det hade i praktiken behövts ett köp av ett defekt kort för att uppnå det du föreslår. Kärnan i det här som gör att det inte bara blir "tyvärr, vi kan inte ta emot den här reklamationen" från början, eller inget alls, är ju att serienummer saknas på kvitton och att Inet själva inte heller vid mottagande av reklamationen kontrollerat via eventuella interna register, om de har det. Istället tog det enligt uppgift tre månader innan det damp ned en oförklarlig faktura, som förklarades först efter bestridande.

Tillägg: Många inlägg i tråden är tämligen binära i sin inställning, men jag tycker det inte är en helt rimlig inställning, även om vi saknar Inets perspektiv. Att en part gjort fel betyder inte automatiskt att brister saknas hos den andra.

Självklart skulle han betalt tillbaka pengarna omgående och sedan reklamerat det till rätt säljare

Permalänk
Medlem

Har selv bestilt et moderkort fra Inet og når jeg sjekker mitt kvitto som ble sent via epost, så bruker Inet Batch nummer og ikke noe serier nummer for identifisere produkt. Samme batch nummer står på boksen til moderkortet som et eget klister merke litt lengre opp på langsiden og lengre ned befinner seg et annet større klister merke med EAN, JAN, UPC strek koder og selve serie nummer og modell betegning (SKU) for moderkortet. Med andre ord bruker Inet eget system for å identifisere produkt til kunde og order nummer.

Problemet her er at Inet bruker et eget klistermerke med art.nr og batch nummer i stedet for serie nummer (eller ikke legger dette inn i sitt system; i hvert fall ikke slik at en selv kan se dette på Mina Sidor under Inet), slik at det vil være umulig for kunde og siden bevise hvilket produkt der er blitt kjøpt fra Inet uten å beholde selve original boksen for GPU med all denne informasjon på et sted.

Sjekket mitt ganske nyinnkjøpte 4070 TI fra Webhallen og både på kvittering og selve boksen står det kun et serienummer, så her er det i hvert fall ikke mulig å gjøre feil når det gjelder å identifisere kort.

Når det gjelder reklamasjonen, så burde Inet ha sjekker batch nummer i det minste og bekreftet at det er rett produkt solgt fra deres butikk og til rett order/kunde.

Ettersom Inet ikke selve gir noen informasjon om hvordan de bruker batch nummer i stedet for serienummer (kvittering viser kun batch nummer) og de fleste der kjøper produkter forventer at det skal stå et serienummer på kvittering for å identifisere rett produkt er blitt solgt, så er det Inet som burde stå ansvarlig for å ta i mot "feil" produkt.

Akkurat nå vet jeg ikke dersom TS i hele tatt fikk i retur den feilaktige GPU. Uansett hvilket så er det åpenbart at Inet har veldig merkelig rutiner der kunder forventes å notere ned (helst ta bilde av alle klister merkene der SN inkl. klistermerke der viser batch nummer) for bevise at det eksakt samme produkt de kjøpt fra Inet som det som deres database viser over kjøp under Mina Sider eller på kvittering.

Ved reklamasjon er det butikken som skal gjøre denne kontroll innen de godkjenner reklamasjonen. Vi kan ikke heller utelukke at når produsenten vil motta kortet at de i sin tur gjort noe feil og siden legger ansvaret over på butikken og butikken siden legger ansvaret over på kunden. Feil kan skje i alle ledd, så her burde Inet ta sitt ansvar og bruke SN slik at kunder i fremtiden alltid kan være sikker på de virkelig sender rett produkt i retur.