Skickade tillbaka "fel" grafikkort till Inet, är nu avstängd från att handla hos butiken.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av ztenlund:

Eftersom de flesta, i vart fall privatkunder, inte har flera exemplar av samma produkt köpta ungefär samtidigt är det oftast inte ett problem. Dock står det inte Inet Edition på produkterna, utan de är normalt sett exakt likadana förutom några siffror någonstans. Din kommentar förutsätter att man utgår ifrån att prylarna ska gå sönder och därför särskilt märker upp dem, eller på annat sätt aktivt gör särskilda noteringar, givet att det inte framgår av kvittot. I en del fall kan det ju vara så att man har två exemplar av något som sitter i samma dator till och med, men från två butiker på grund av hur lagerstatusen såg ut (eller endast ett ex/kund).

Skrivet av slipbit:

Kunden är en privatperson, därför har vi konsumentlagar. Hur kan en butik INTE ha koll? Butiken hanterar ju hundratals/tusentals reklamationer. Det finns ju en anledning varför man kräver att företag har krav på sig att spara bokföringen i en massa år, medan staten kräver ju inte att du sparar kvittot när du har handlat på Coop.

Som det tidigare har skrivits om så går detta bara runt i en enda cirkel och då skriver jag mitt sista inlägg i den här tråden.

Kundens ansvar ligger i att skicka rätt produkt till rätt ÅF när denne ska reklameras. Om man inte klarar det, oavsett skäl, så kommer det att uppstå problem förr eller senare. Om man dessutom är medveten om risken att det blir fel, vilket TS onekligen tycks ha varit, blir det ju väldigt anmärkningsvärt att man inte ens försöker kolla upp vilket kort som är från vilken ÅF. Det blir som att spela rysk roulette med dyr elektronik.

Inet kunde visserligen ha avstått från en återbetalning och väntat i tre månader innan distributören godkänner reklamationen. Men jag vet inte hur vanligt det är med dessa problem heller och om det händer, säg, en gång av hundra kanske man väljer att agera i god tro såvida inget oförutsett sker. Nu har det ju skett och då är det helt rimligt att agera. Annars ser jag inget anmärkningsvärt här, bortsett från att de har varit oerhört snälla.

Många har inte upplevt hur besvärliga en del kunder kan vara och hur mycket tid och i längden pengar det kan kosta ett företag. Har så många exemplen där kunder inte hämtat det de ska på utsatt tid, gnäller på levererad produkt, försöker klaga sig till extratjänster, drar snyfthistorier för att försöka pruta och en massa annat. En del kunder kommer i slutändan att kosta långt mer än de ger tillbaka och då kan det vara rimligt att sätta ner foten.

Och som @Joppis också nämner så är ju konsumentlagen inte tillämpbar i det här fallet då Inet inte har något ansvar för en produkt som de inte har sålt.

Den här stenen blir inte blötare än vad den är hur mycket vatten vi än häller på den. Premissen är i vilket fall att skicka rätt pryl till rätt ÅF när det krånglar så slipper ni all onödig huvudvärk. Trevlig helg!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har Inet uttalat sig i tråden? Orkar inte skrolla igenom tio sidor…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Har Inet uttalat sig i tråden? Orkar inte skrolla igenom tio sidor…

Nepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Som det tidigare har skrivits om så går detta bara runt i en enda cirkel och då skriver jag mitt sista inlägg i den här tråden.

Kundens ansvar ligger i att skicka rätt produkt till rätt ÅF när denne ska reklameras. Om man inte klarar det, oavsett skäl, så kommer det att uppstå problem förr eller senare. Om man dessutom är medveten om risken att det blir fel, vilket TS onekligen tycks ha varit, blir det ju väldigt anmärkningsvärt att man inte ens försöker kolla upp vilket kort som är från vilken ÅF. Det blir som att spela rysk roulette med dyr elektronik.

Inet kunde visserligen ha avstått från en återbetalning och väntat i tre månader innan distributören godkänner reklamationen. Men jag vet inte hur vanligt det är med dessa problem heller och om det händer, säg, en gång av hundra kanske man väljer att agera i god tro såvida inget oförutsett sker. Nu har det ju skett och då är det helt rimligt att agera. Annars ser jag inget anmärkningsvärt här, bortsett från att de har varit oerhört snälla.

Många har inte upplevt hur besvärliga en del kunder kan vara och hur mycket tid och i längden pengar det kan kosta ett företag. Har så många exemplen där kunder inte hämtat det de ska på utsatt tid, gnäller på levererad produkt, försöker klaga sig till extratjänster, drar snyfthistorier för att försöka pruta och en massa annat. En del kunder kommer i slutändan att kosta långt mer än de ger tillbaka och då kan det vara rimligt att sätta ner foten.

Och som @Joppis också nämner så är ju konsumentlagen inte tillämpbar i det här fallet då Inet inte har något ansvar för en produkt som de inte har sålt.

Den här stenen blir inte blötare än vad den är hur mycket vatten vi än häller på den. Premissen är i vilket fall att skicka rätt pryl till rätt ÅF när det krånglar så slipper ni all onödig huvudvärk. Trevlig helg!

Att det blir rundgång beror på idén att vidhålla att det bara är den ena parten som brister. Som redan har påpekats så skulle exakt samma situation kunna uppstå när Inet fått ett kort i retur, som inte skickats till en protesterande distributör, och sedan sålt kortet till någon annan. Den kunden som då sedan försöker reklamera kortet kan då få svaret att det går inte för sig, för vi har inte sålt det (enligt vår distributör...), trots att kunden haft stenkoll på serienumret på kortet.

En ordning där serienummer/rätt exemplar anses viktigt och kunden och distributören har koll, medan kundens faktiska avtalspart inte har det vidhåller jag blir märklig. Att kunden i det här fallet kan tyckas ha varit slarvig ändrar inte den saken.

Egentligen kanske jag borde göra som en annan i tråden och se om Inet kan få fram serienummer på t ex datorn det här inlägget är skrivet på. Inte för att det är något problem egentligen då den har lika lång garanti som reklamationsrätten från tillverkaren, som den själv håller koll på, utan mer av princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Att det blir rundgång beror på idén att vidhålla att det bara är den ena parten som brister. Som redan har påpekats så skulle exakt samma situation kunna uppstå när Inet fått ett kort i retur, som inte skickats till en protesterande distributör, och sedan sålt kortet till någon annan. Den kunden som då sedan försöker reklamera kortet kan då få svaret att det går inte för sig, för vi har inte sålt det (enligt vår distributör...), trots att kunden haft stenkoll på serienumret på kortet.

En ordning där serienummer/rätt exemplar anses viktigt och kunden och distributören har koll, medan kundens faktiska avtalspart inte har det vidhåller jag blir märklig. Att kunden i det här fallet kan tyckas ha varit slarvig ändrar inte den saken.

Egentligen kanske jag borde göra som en annan i tråden och se om Inet kan få fram serienummer på t ex datorn det här inlägget är skrivet på. Inte för att det är något problem egentligen då den har lika lång garanti som reklamationsrätten från tillverkaren, som den själv håller koll på, utan mer av princip.

Fast ett trasigt kort skulle dem väl aldrig sälja igen? Problemet skulle vara vid öppet köp och fyndhörnan.

Angående konsumenten som skulle bli nekad reklamation så har Inet bevisbördan att hen inte sålt kortet till honom. Och konsumenten skulle vinna detta ärende i rättegång så länge han inte köpt massa gpuer av samma märke hos olika ÅFs/tradera

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast ett trasigt kort skulle dem väl aldrig sälja igen? Problemet skulle vara vid öppet köp och fyndhörnan.

Precis, det var det jag menade. Eftersom de inte verkar ha någon koll på serienumren, så kan de mycket väl sälja en vara som gått tillbaka på ångerrätt/öppet köp som kommer från en annan handlare. Är produkten oöppnad så behöver den inte ens hamna i fyndhörnan. Då kan kunden vara helt oskyldig till exakt samma situation som den tråden handlar om.

Citat:

Angående konsumenten som skulle bli nekad reklamation så har Inet bevisbördan att hen inte sålt kortet till honom. Och konsumenten skulle vinna detta ärende i rättegång så länge han inte köpt massa gpuer av samma märke hos olika ÅFs/tradera

Jag var faktiskt på väg att skriva det, men ville inte göra inlägget ännu längre. Om Inet inte registrerar vilket kort de faktiskt har sålt till en viss kund så blir det svårt att få till en vettig bevisföring. De kan förstås säga att de har köpt in kort i serienummerintervallet x till y, men det motbevisar inte en situation som den i stycket ovan.

----------

Eftersom en del säkert kan få för sig att vantolka mina inlägg så vill jag påpeka att jag inget emot Inet och har inga dåliga erfarenheter, men jag tycker utifrån det som framkommit att det förefaller finnas viss förbättringspotential. Även ett i grunden bra företag behöver utvärdera vad som kan göras bättre.

Permalänk
Medlem

@ztenlund: Nu hade ju kunden medgivit att de köpt ett identiskt och förväxlat. Om inte så betyder inte det att Inets externa lager (de har en underleverantör) inte har den informationen, annars säger det sig självt att ARN skulle ge rekommendation till kundens fördel.

Kundtjänst har knappast tillgång till allt, men kan skicka förfrågan vidare. Lagret och Inet kommer ju ha varsitt affärssystem. Kan inte vara svårare än IMEI som registreras enligt lag, så någon robot-teori låter långsökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Precis, det var det jag menade. Eftersom de inte verkar ha någon koll på serienumren, så kan de mycket väl sälja en vara som gått tillbaka på ångerrätt/öppet köp som kommer från en annan handlare. Är produkten oöppnad så behöver den inte ens hamna i fyndhörnan. Då kan kunden vara helt oskyldig till exakt samma situation som den tråden handlar om.

Jag var faktiskt på väg att skriva det, men ville inte göra inlägget ännu längre. Om Inet inte registrerar vilket kort de faktiskt har sålt till en viss kund så blir det svårt att få till en vettig bevisföring. De kan förstås säga att de har köpt in kort i serienummerintervallet x till y, men det motbevisar inte en situation som den i stycket ovan.

----------

Eftersom en del säkert kan få för sig att vantolka mina inlägg så vill jag påpeka att jag inget emot Inet och har inga dåliga erfarenheter, men jag tycker utifrån det som framkommit att det förefaller finnas viss förbättringspotential. Även ett i grunden bra företag behöver utvärdera vad som kan göras bättre.

Precis min poäng, bara för att TS inte har haft helt rätt i detta ärendet så gör det inte att @inet inet har en stor brist i sina rutiner/hanterande.
Det ska som visats till ytterst små förändringar i historien för att en kund utan koppling skulle kunna drabbas, även om de har stenkoll från sin sida enligt konstens alla regler.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@ztenlund: Nu hade ju kunden medgivit att de köpt ett identiskt och förväxlat. Om inte så betyder inte det att Inets externa lager (de har en underleverantör) inte har den informationen, annars säger det sig självt att ARN skulle ge rekommendation till kundens fördel.

Kundtjänst har knappast tillgång till allt, men kan skicka förfrågan vidare. Lagret och Inet kommer ju ha varsitt affärssystem. Kan inte vara svårare än IMEI som registreras enligt lag, så någon robot-teori låter långsökt.

Jag kan säga av erfarenhet att den information som finns kopplad till en transaktion kommer kundtjänst ha tillgång till, till exempel serienummer och liknande.
ALL info i denna tråd indikerar att inet inte själva håller reda på serienummer mot transaktioner, tills @inet kommer in och säger att de gör de så kommer jag inte förutsätta att de gör det.

Det är en bra poäng @ztenlund tar upp om att många inte håller inet till samma standard som TS/eventuell kund; de behöver minsann inte dubbelkolla serienummer eller liknande, utan kan bara fakturera kunden/neka reklamation utan att själva kunna påvisa det felaktiga serienumret.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag kan säga av erfarenhet att den information som finns kopplad till en transaktion kommer kundtjänst ha tillgång till, till exempel serienummer och liknande.
ALL info i denna tråd indikerar att inet inte själva håller reda på serienummer mot transaktioner, tills @inet kommer in och säger att de gör de så kommer jag inte förutsätta att de gör det.

Det är en bra poäng @ztenlund tar upp om att många inte håller inet till samma standard som TS/eventuell kund; de behöver minsann inte dubbelkolla serienummer eller liknande, utan kan bara fakturera kunden/neka reklamation utan att själva kunna påvisa det felaktiga serienumret.

Ser inte poängen att spekulera än mer, det får någon som jobbat på Exertis Captech svara på. Inet driver inte sitt lager själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag var faktiskt på väg att skriva det, men ville inte göra inlägget ännu längre. Om Inet inte registrerar vilket kort de faktiskt har sålt till en viss kund så blir det svårt att få till en vettig bevisföring. De kan förstås säga att de har köpt in kort i serienummerintervallet x till y, men det motbevisar inte en situation som den i stycket ovan.

Vad jag kan se finns det ju inget som tyder på det, hade de gjort det så hade inte reklamationen godkänts, samt så hade de troligen kunnat plocka fram vilket serienummer som de som nu hört av sig till kundservice haft på sina produkter.

Om det nu skulle försvara sig med "vi har bara köpt in x till y" så blir ju följdfrågan, om de noterar dessa, varför inte koppla dem till transaktioner?

Annars, hur starkt är försvaret "vi kan inte ha sålt det kortet, för enligt vår distributör har vi endast kort x till y"?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Tycker detta är lite intressant förfarande av Inet (och dom andra ÅF som inte heller har koll på S/N).

Kan bara dela med mig av en reklamation som jag gjorde av några Philips Hue lampor, något som jag bara kan anta att säljs i tusenfalt större mängder än grafikkort.

Där räckte det inte ens med att jag meddelade serienummer på alla lampor i serien, utan jag måste även ha kvitto med serienumret på, för att ÅF skulle kunna göra reklamation gentemot Signify, och styrka att just dessa lampor faktiskt hade garantitid kvar.

Uppenbarligen så förde ju leverantören bok över serienumret på varje enskild lampa som gick till ÅF, och ÅF förde sedan bok över vilka lampor som blivit sålda vid vilket datum, trots att mängderna vida måste överstiga mängden sålda grafikkort.

EDIT:Bortse från detta inläggs beskrivning av händelsen eftersom mitt minne svek mig radikalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Tycker detta är lite intressant förfarande av Inet (och dom andra ÅF som inte heller har koll på S/N).

Kan bara dela med mig av en reklamation som jag gjorde av några Philips Hue lampor, något som jag bara kan anta att säljs i tusenfalt större mängder än grafikkort.

Där räckte det inte ens med att jag meddelade serienummer på alla lampor i serien, utan jag måste även ha kvitto med serienumret på, för att ÅF skulle kunna göra reklamation gentemot Signify, och styrka att just dessa lampor faktiskt hade garantitid kvar.

Uppenbarligen så förde ju leverantören bok över serienumret på varje enskild lampa som gick till ÅF, och ÅF förde sedan bok över vilka lampor som blivit sålda vid vilket datum, trots att mängderna vida måste överstiga mängden sålda grafikkort.

Jag tolkar det tvärtom så att ÅF inte hade koll,
eftersom du var tvungen att ge dem underlaget(Dvs både kvitto och Serienummer).

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag tolkar det tvärtom så att ÅF inte hade koll,
eftersom du var tvungen att ge dem underlaget(Dvs både kvitto och Serienummer).

Ursäkta, blev en ordentlig tankevurpa i min skrivelse, började gräva i ärendet efter jag skrivit och det visade sig ha gått till så Signify skötte reklamationen helt utan att blanda in ÅF, men kunde i sitt egena system bara se när lamporna med S/N A, B och C blivit levererade till ÅF, och ville inte godta reklamationen utan kvitto som intygade att just dom lamporna blivit köpta inom 2 år, eftersom dom levererat sagda lampor till ÅF för över 2 år sedan.

I en flytt hade jag tappat bort kvittot, men ÅF kunde hjälpa mig och gräva fram kvittot som hade S/N för lamporna och kunde bevisa försäljningsdatum för sagda S/N till inom 2 år.

Borde egentligen helt ta bort det andra inlägget då det blev helt fel i minnet

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Nu räcker det! Det funkade ett tag men det blev surare och surare.
Cirkeldiskussionen är avslutad denna gången.

Trevlig helg!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin