Permalänk
Skrivet av DasIch:

AI betyder inte riktig intelligens. Det framgår liksom av namnet, artificiell.

Artificiell som i tillverkad eller konstgjord, till skillnad från naturligt uppkommen. Intelligensen behöver fortfarande vara intelligent för att man med rätta ska kunna kalla det AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

Jag håller inte med människor är generellt kassa på att fatta bra beslut för människor. Se världs ledarna. Jag tror att en maskin hade kunnat fatta bättre beslut om målet skulle vara att vi skall bli lyckligare som ras, Ai + Communism?. Högst filosofiska frågor.

Jag tycker att Anders Hansen har bra tankar omd etta.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/anders-hansen-om-framtiden...

Linne Universitet har en rad filmer som jag har kollat igenom de är intressanta.
https://www.youtube.com/@cslnu

Att det var 8 år sedan jag såg denna filmen sist är galet.
https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU&ab_channel=CGPGre...

Mvh/Josef

Jag tror inte AI är ett redskap lämpat för det stora massan, människor vet generellt sett inte vad dom själva vill, det är därför vi har instinkter.
En maskin kan såklart vara av fördel för att fatta svåra beslut utan att blanda in känslor.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Artificiell som i tillverkad eller konstgjord, till skillnad från naturligt uppkommen. Intelligensen behöver fortfarande vara intelligent för att man med rätta ska kunna kalla det AI.

Och AI kan göra tillsynes intelligenta saker, varför det är just AI.

Permalänk
Medlem

Det är en otrolig tid att få uppleva, nästan för bra för att vara sant.

Jag får sätta mig och simulera den här tiden när jag blir äldre, så att jag får uppleva den här otroliga tiden igen.

Wait...

Permalänk
Medlem

Vi lever i en mardrömstid. Vi blir mer och mer ersatta i intelligenta maskiner, fattigdom och ojämlikhet ökar lavinartat. Det är nu det börjar. Det är nu vi förslavas.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Och AI kan göra tillsynes intelligenta saker, varför det är just AI.

Vad jag ville komma fram till, var att ordet "artificiell" på inget sätt betyder att något inte är verkligt. Den "AI" vi har idag är definitivt inte intelligent, men vad vi vet finns det inget som hindrar ett tillräckligt komplext system att uppvisa alla symptom på intelligens vi kan komma på, och på vilket sätt skulle ett sådant system inte vara intelligent på riktigt även om det uppkommit på artificiell väg?

Bara så vi pratar om samma sak kommer en ordboksdefinition av artificiell här:

arti·­fici·­ell [‑el´] adjektiv ~t ~a
• konst­gjord; konstlad

Permalänk
Skrivet av justabit:

Vi lever i en mardrömstid. Vi blir mer och mer ersatta i intelligenta maskiner, fattigdom och ojämlikhet ökar lavinartat. Det är nu det börjar. Det är nu vi förslavas.

Kanske en smula överdramatisk tolkning av verkligheten?
Vi har mer eller mindre aldrig haft det så bra vi har det idag. Fattigdom och ojämlikhet har mer eller mindre aldrig varit så små som idag (även om de som har mest inte heller någonsin haft så mycket som idag). Som jag skrev tidigare är det ingen som blir ersatt, men några av de sämsta, skitigaste och farligaste jobben automatiseras bort, så fler och fler människor i stora delar av världen slipper dö i förtid av vad de behöver göra för att överleva dagen. Och vi som människor bestämmer fortfarande över varenda maskin vi har.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vad jag ville komma fram till, var att ordet "artificiell" på inget sätt betyder att något inte är verkligt. Den "AI" vi har idag är definitivt inte intelligent, men vad vi vet finns det inget som hindrar ett tillräckligt komplext system att uppvisa alla symptom på intelligens vi kan komma på, och på vilket sätt skulle ett sådant system inte vara intelligent på riktigt även om det uppkommit på artificiell väg?

Bara så vi pratar om samma sak kommer en ordboksdefinition av artificiell här:

arti·­fici·­ell [‑el´] adjektiv ~t ~a
• konst­gjord; konstlad

Jag instämmer med ditt resonemang att artificiell inte betyder att något inte är verkligt. Istället betyder det snarare att något är skapat av människor eller maskiner, snarare än att det är naturligt.

Håller också jag med om din syn på intelligens. Även om dagens "AI" inte är intelligent på samma sätt som mänsklig intelligens, kan det finnas möjlighet att ett tillräckligt komplext system som skapats på artificiell väg kan uppvisa förmågor som liknar mänsklig intelligens, typ att lösa problem, lära sig och anpassa sig till nya situationer.

Samtidigt är det viktigt att notera att det finns många definitioner av intelligens och att debatten om vad som utgör verklig intelligens och hur den ska mätas pågår som i videon jag postade innan. Så även om ett artificiellt system uppvisar liknande förmågor som mänsklig intelligens, är det fortfarande en öppen fråga om det faktiskt kan betraktas som "intelligent på riktigt" på samma sätt som människor.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Kanske en smula överdramatisk tolkning av verkligheten?
Vi har mer eller mindre aldrig haft det så bra vi har det idag. Fattigdom och ojämlikhet har mer eller mindre aldrig varit så små som idag (även om de som har mest inte heller någonsin haft så mycket som idag). Som jag skrev tidigare är det ingen som blir ersatt, men några av de sämsta, skitigaste och farligaste jobben automatiseras bort, så fler och fler människor i stora delar av världen slipper dö i förtid av vad de behöver göra för att överleva dagen. Och vi som människor bestämmer fortfarande över varenda maskin vi har.

En liten fråga Kan det finnas en fundamental skillnad mellan mänsklig intelligens och artificiell intelligens som hindrar AI-system från att utveckla en liknande flexibilitet och general intelligence som människor har, trots att de kan uppvisa avancerade förmågor inom specifika domäner?

mvh/Josef

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vad jag ville komma fram till, var att ordet "artificiell" på inget sätt betyder att något inte är verkligt. Den "AI" vi har idag är definitivt inte intelligent, men vad vi vet finns det inget som hindrar ett tillräckligt komplext system att uppvisa alla symptom på intelligens vi kan komma på, och på vilket sätt skulle ett sådant system inte vara intelligent på riktigt även om det uppkommit på artificiell väg?

Bara så vi pratar om samma sak kommer en ordboksdefinition av artificiell här:

arti·­fici·­ell [‑el´] adjektiv ~t ~a
• konst­gjord; konstlad

Hårklyveri. Det är en konstgjord intelligens gjord att efterlikna djurs och människors naturliga intelligens. AI;n vi har idag faller definitivt inom definition.

Permalänk
Medlem

Har Smartphone gjort världen bättre? Det beror på vem man frågar. Men jag tänker mig att de flesta i denna tråd har en, vare sig de "ville det eller inte" för givetvis hade vi kunnat haft samma frågeställning om dess nytta när Iphone 1 kom och givetvis hade några sagt att "jag kommer aldrig skaffa någon, för jag är nöjd med min Nokia".

På samma sätt som en Smartphone ger dig tillgång till en sökmotor i fickan som "kan allt" är en framtida AI en intelligent sökmotor och analytiker i fickan som "kan mer".

Med "AI" kan du gå igenom 10 böcker på en dag, som hade tagit dig en månad att gå igenom och analysera. Du kan utveckla teorier och analyser som tagit dig veckor av google-sökningar. På någon timme, utvecklade jag - tillsammans med ChatGPT - en blueprint för att bygga en Aircraft Carrier. Den hjälpte mig att översätta en 1200 ord lång text i fyra olika språk simultant och specifikt välja ordklass och romaniseringssystem. Jag "läste" mig igenom DARK SUN och lärde mig påföljande formler för kinetisk energi jag aldrig förut tänkt på.

Tänk er nu att man tar grunden i ChatGPT, adderar en visualiseringsmotor, och man har en lärare som är bättre än 1000 professorer.

AI kan visa dig i 3D hur Rømer beräknade ljushastigheten med avvikelsen av perioden för Io
Den kan visa dig Millikans experiment inifrån behållaren där elektronernas laddning fick oljedroppen att sväva
Den kan stegvis förklara hur vacuum-kammaren där tenndroppar evaporeras av en högenergilaser i en EUV-maskin, fungerar.
Den kan redogöra för tillverkningen av vilken produkt som helst och ingående förklara materialkomposition och energiåtgång i varje enskilt steg.

Inlärningsprocessen för ChatGPT-3 har krävt 10.000 x NVIDIA A100/V100, 285.000 CPU:er och gissningsvis ett antal MWh av energi. Vi har nu tillgång till denna "i fickan". Jag är officiellt, MIND-BLOWN!

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är om man kommer lyckas knäcka nöten med AGI. Jag ser inga teoretiska hinder mot AGI, utan det lär handla om huruvida människor är tillräckligt smarta för att lösa problemet.

Att utvecklingen går i rasande fart just nu, betyder inte att den kommer fortsätta göra det. Kanske är utvecklingen på väg rakt in i en vägg. Modellerna vi har idag räcker inte för AGI, så det är inte ett problem som bara kan lösas med mer beräkningskraft (även om mer beräkningskraft såklart utökar möjligheterna för vad som kan göras).

En annan intressant fråga är, om nu AGI blir verklighet, ifall någon kommer förstå algoritmerna? Här finns en möjlighet att sista stegen mot AGI tas av maskinerna själva.

Permalänk
Skrivet av jojomondag:

En liten fråga Kan det finnas en fundamental skillnad mellan mänsklig intelligens och artificiell intelligens som hindrar AI-system från att utveckla en liknande flexibilitet och general intelligence som människor har, trots att de kan uppvisa avancerade förmågor inom specifika domäner?

mvh/Josef

Skrivet av DasIch:

Hårklyveri. Det är en konstgjord intelligens gjord att efterlikna djurs och människors naturliga intelligens. AI;n vi har idag faller definitivt inom definition.

Skillnaden än så länge mellan de "AI"-system vi lyckats tillverka och biologiska hjärnor liknande vår egen ligger, skulle jag säga, i plasticitet: Dynamiken, att ta in intryck och göra dem till en del av ens vidare bedömning av nuläget eller framtida planering saknas. Går du till ChatGPT står det uttryckligen att man inte kan lita på dess svar på frågor som berör händelser efter brytpunkten för när deras senaste datainsamling slutfördes. Vårt och våra kusiners sinne visar tydliga tecken på funktionalitet som "byggts om" från enklare ändamål (reagera på ljus/mörker, reagera på trolig föda, reagera på hot, reagera på möjligheten till fortplantning) och där mer avancerade funktioner (planera för framtiden) uppkommit emergent som ett resultat av komplexiteten i systemets helhet.
ChatGPT kan svara baserat på den information man aktivt matat systemet med, men är inte skrivet för att kunna lära sig och dra slutsatser av sina vidare interaktioner, och viktigast av allt: rekursivt förändras av sina upplevelser - dvs det har inte intelligens, utan kunskap. Det är en jättestor skillnad.

För att svara på din fråga, @jojomondag : Jag tror personligen att man behöver något som simulerar neuroner och dess anslutningar för att uppnå "verklig" intelligens, och jag tror inte vi har hårdvaran för detta idag. Vi har bara precis nyss kartlagt nervsystemet hos bananflugor: Det är nivån vi ligger på idag. Däremot tror jag inte det finns något tekniskt som hindrar att en konstgjord hjärna med möjligheten att på egen hand skapa och bryta anslutningar mellan simulerade neuroner skulle fungera exakt som en biologisk hjärna av samma komplexitet. Tvärt om tror jag det är precis vad som skulle hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Skillnaden än så länge mellan de "AI"-system vi lyckats tillverka och biologiska hjärnor liknande vår egen ligger, skulle jag säga, i plasticitet: Dynamiken, att ta in intryck och göra dem till en del av ens vidare bedömning av nuläget eller framtida planering saknas. Går du till ChatGPT står det uttryckligen att man inte kan lita på dess svar på frågor som berör händelser efter brytpunkten för när deras senaste datainsamling slutfördes. Vårt och våra kusiners sinne visar tydliga tecken på funktionalitet som "byggts om" från enklare ändamål (reagera på ljus/mörker, reagera på trolig föda, reagera på hot, reagera på möjligheten till fortplantning) och där mer avancerade funktioner (planera för framtiden) uppkommit emergent som ett resultat av komplexiteten i systemets helhet.
ChatGPT kan svara baserat på den information man aktivt matat systemet med, men är inte skrivet för att kunna lära sig och dra slutsatser av sina vidare interaktioner, och viktigast av allt: rekursivt förändras av sina upplevelser - dvs det har inte intelligens, utan kunskap. Det är en jättestor skillnad.

För att svara på din fråga, @jojomondag : Jag tror personligen att man behöver något som simulerar neuroner och dess anslutningar för att uppnå "verklig" intelligens, och jag tror inte vi har hårdvaran för detta idag. Vi har bara precis nyss kartlagt nervsystemet hos bananflugor: Det är nivån vi ligger på idag. Däremot tror jag inte det finns något tekniskt som hindrar att en konstgjord hjärna med möjligheten att på egen hand skapa och bryta anslutningar mellan simulerade neuroner skulle fungera exakt som en biologisk hjärna av samma komplexitet. Tvärt om tror jag det är precis vad som skulle hända.

Hela ditt argument kan sammanfattas med att konstgjort läder inte kan kallas konstgjort läder, för det är inte läder.

För övrigt är ChatGPT designat för att lära sig genom interaktioner med människor. Den är även tränad på programkod varigenom den har en viss förmåga till resonerande.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Hela ditt argument kan sammanfattas med att konstgjort läder inte kan kallas konstgjort läder, för det är inte läder.

Tvärt om: mitt argument är att bara för att något är konstgjort behöver det inte vara något helt annat än vad det simulerar. Men ”AI” idag saknar grundläggande aspekter av min definition av intelligens. Den är artificiell, men knappast intelligent.

Men visst: konstgjort läder som saknar de flesta kännetecken av läder bör inte heller kallas för läder, och om du försöker sig på att sälja konstläder utan att markera att det inte är äkta får du konsumentverket och möjligen rättssystemet efter dig. Det hade troligen inte hänt ifall det var praktiskt omöjligt att skilja artificiellt från naturligt läder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tvärt om: mitt argument är att bara för att något är konstgjort behöver det inte vara något helt annat än vad det simulerar. Men ”AI” idag saknar grundläggande aspekter av min definition av intelligens. Den är artificiell, men knappast intelligent.

Men visst: konstgjort läder som saknar de flesta kännetecken av läder bör inte heller kallas för läder, och om du försöker sig på att sälja konstläder utan att markera att det inte är äkta får du konsumentverket och möjligen rättssystemet efter dig. Det hade troligen inte hänt ifall det var praktiskt omöjligt att skilja artificiellt från naturligt läder.

Från Wikipedia:

Citat:

Intelligence has been defined in many ways: the capacity for abstraction, logic, understanding, self-awareness, learning, emotional knowledge, reasoning, planning, creativity, critical thinking, and problem-solving. More generally, it can be described as the ability to perceive or infer information, and to retain it as knowledge to be applied towards adaptive behaviors within an environment or context.

AI kan göra flera av sakerna på konstgjort vis. Alltså är det AI.

Permalänk
Skrivet av mryang:

Har Smartphone gjort världen bättre? Det beror på vem man frågar. Men jag tänker mig att de flesta i denna tråd har en, vare sig de "ville det eller inte" för givetvis hade vi kunnat haft samma frågeställning om dess nytta när Iphone 1 kom och givetvis hade några sagt att "jag kommer aldrig skaffa någon, för jag är nöjd med min Nokia".

På samma sätt som en Smartphone ger dig tillgång till en sökmotor i fickan som "kan allt" är en framtida AI en intelligent sökmotor och analytiker i fickan som "kan mer".

Med "AI" kan du gå igenom 10 böcker på en dag, som hade tagit dig en månad att gå igenom och analysera. Du kan utveckla teorier och analyser som tagit dig veckor av google-sökningar. På någon timme, utvecklade jag - tillsammans med ChatGPT - en blueprint för att bygga en Aircraft Carrier. Den hjälpte mig att översätta en 1200 ord lång text i fyra olika språk simultant och specifikt välja ordklass och romaniseringssystem. Jag "läste" mig igenom DARK SUN och lärde mig påföljande formler för kinetisk energi jag aldrig förut tänkt på.

Tänk er nu att man tar grunden i ChatGPT, adderar en visualiseringsmotor, och man har en lärare som är bättre än 1000 professorer.

AI kan visa dig i 3D hur Rømer beräknade ljushastigheten med avvikelsen av perioden för Io
Den kan visa dig Millikans experiment inifrån behållaren där elektronernas laddning fick oljedroppen att sväva
Den kan stegvis förklara hur vacuum-kammaren där tenndroppar evaporeras av en högenergilaser i en EUV-maskin, fungerar.
Den kan redogöra för tillverkningen av vilken produkt som helst och ingående förklara materialkomposition och energiåtgång i varje enskilt steg.

Inlärningsprocessen för ChatGPT-3 har krävt 10.000 x NVIDIA A100/V100, 285.000 CPU:er och gissningsvis ett antal MWh av energi. Vi har nu tillgång till denna "i fickan". Jag är officiellt, MIND-BLOWN!

Mycket bra summering av områden jag inte var insatt i!

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tvärt om: mitt argument är att bara för att något är konstgjort behöver det inte vara något helt annat än vad det simulerar. Men ”AI” idag saknar grundläggande aspekter av min definition av intelligens. Den är artificiell, men knappast intelligent.

Men visst: konstgjort läder som saknar de flesta kännetecken av läder bör inte heller kallas för läder, och om du försöker sig på att sälja konstläder utan att markera att det inte är äkta får du konsumentverket och möjligen rättssystemet efter dig. Det hade troligen inte hänt ifall det var praktiskt omöjligt att skilja artificiellt från naturligt läder.

Även om den inte är intilligent utan bara slumpmässig. Att den kan lösa faktiska problem. Jag har byggt program den senaste tiden som jag inte är säker att jag hade klarat på egen hand det för mig är intilligent.

Permalänk

Är det något som behöver AI så är det sjukvården....

Känns som att de måste spendera massor med timmar för "självklara" saker.

Annars är man lite skeptisk. Folk måste lära sig att klara sig vid ett strömavbrott också och tänka själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

I tråden snälla fastna inte bara vid Chat GPT. jag skrev Ai och ville se era tankar överlag.

Jag tror att AI är i dagsläget kapabel till att hjälpa människan. Det är ett redskap för att hjälpa oss, inte ersätta oss. En stor potential finns i just sjukvården där man t.ex. testat AI i praktiken för att göra medicinska bedömningar och monitorera patienter såväl som att skapa adaptiva scheman för personal. Man har gjort allt detta på st. Michaels Hospital i Toronto, Kanada, sedan 2019. Det har visat sig ha en enorm effektivitets förbättring och har minskat antalet dödsfall med 20% (jämfört med tidigare statistik på sjukhuset) genom att kunna monitorera patienter och sedan katigorisera dem i olika risknivåer.

En av dem mest användbara syftena inom sjukvården man kan använda ai i är för att avläsa röntgenbilder, vilket ai kan göra direkt och ge svar om specifika diagnoser som annars behöver vidare utredning. Det är speciellt effektivt mot cancer utredningar och kan i vissa fall upptäcka själva vävnadsstrukturer hos cancern för att avgöra vilken typ det är, vilket tidigare krävt cellprov.

Så det finns enorm potential för ai inom sjukvården men troligtvis så kommer den i slutet assistera eller ersätta människor i dem flesta sektorerna.

Permalänk
Skrivet av Mattis21:

Jag tror att AI är i dagsläget kapabel till att hjälpa människan. Det är ett redskap för att hjälpa oss, inte ersätta oss. En stor potential finns i just sjukvården där man t.ex. testat AI i praktiken för att göra medicinska bedömningar och monitorera patienter såväl som att skapa adaptiva scheman för personal. Man har gjort allt detta på st. Michaels Hospital i Toronto, Kanada, sedan 2019. Det har visat sig ha en enorm effektivitets förbättring och har minskat antalet dödsfall med 20% (jämfört med tidigare statistik på sjukhuset) genom att kunna monitorera patienter och sedan katigorisera dem i olika risknivåer.

En av dem mest användbara syftena inom sjukvården man kan använda ai i är för att avläsa röntgenbilder, vilket ai kan göra direkt och ge svar om specifika diagnoser som annars behöver vidare utredning. Det är speciellt effektivt mot cancer utredningar och kan i vissa fall upptäcka själva vävnadsstrukturer hos cancern för att avgöra vilken typ det är, vilket tidigare krävt cellprov.

Så det finns enorm potential för ai inom sjukvården men troligtvis så kommer den i slutet assistera eller ersätta människor i dem flesta sektorerna.

Som i denna artikel.

https://edition.cnn.com/videos/health/2023/03/07/artificial-i...

Permalänk
Skrivet av jojomondag:

Även om den inte är intilligent utan bara slumpmässig. Att den kan lösa faktiska problem. Jag har byggt program den senaste tiden som jag inte är säker att jag hade klarat på egen hand det för mig är intilligent.

Den är inte slumpmässig heller: modellen innehåller ofantliga mängder faktakunskap, och när den tillämpas korrekt är det självklart att du kan lära dig något av den. Men är det intelligens eller en sökmotor med väldigt mänskligt gränssnitt?

Ta min diskussion med @DasIch som exempel: han har precis lyckats få mig att omvärdera några av uppfattningarna jag hade när vi inledde vår dialog, och jag kommer sannolikt snart hålla med om mycket mer av hans ståndpunkt även om jag inte är helt överens om alla detaljer.
Om ChatGPT uttrycker sig tvärsäkert om något som visar sig vara helt eller delvis felaktigt; vad är mekanismen för att få modellen att ändra uppfattning baserat på ny information eller ändrade förutsättningar? Ingår detta i vad modellen är skriven för att göra, eller är den bara duktig på att katalogisera den information den en gång fått som input?

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Det är nog bland det svåraste att ersätta. Vi kanske får en framtid där den typen av arbeten värderas högt, medan många andra som går att ersätta lättare med AI nedvärderas, jag menar, vem kommer att betala för exempelvis en tolk när AI kommer att kunna sköta det bättre i 99 fall av 100? Som stumfilmsmusiker, de skickliga kunde sadla om, de andra fick gå hem.

Jag ser fram emot den dagen då det finns 10 AI-läkare på akuten istället för en halv, som idag. Sedan måste denne halva dock fortfarande finnas kvar, men som första snabb bedömning och även vidare kan AI-läkare vara riktigt vettiga.

Tror du har rätt, men denna krabaten kunde inte hålla balansen vid en knuff för några år sedan.
Lite bättre på att hålla balansen idag.
Så det går fort nu, snart kan det säkert finnas en snickare

https://www.youtube.com/watch?v=-e1_QhJ1EhQ

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Från Wikipedia:
AI kan göra flera av sakerna på konstgjort vis. Alltså är det AI.

Jag processerar fortfarande ditt svar. Jag försöker undvika att bedöma fisken utifrån dess förmåga att klättra i träd.

Permalänk

ChatGPT svarar själv på frågan hur den ändrar ”uppfattning”:

Citat:

(…)
It's also worth noting that my responses are generated based on the input I receive from users, and I don't have the ability to actively seek out new information or change my responses without being prompted by a user. In this sense, any changes to my "mind" are the result of updates to my training data or changes in my programming, rather than an active decision-making process on my part.

Permalänk

ChatGPT + Midjourney + Synthesia + AIVA = Wawawiwa!

Fantastiskt detta. Jag har släppt 3 böcker hittills, 52 EP's, designat alla cover arts med hjälp av AI till dessa 52 EP's och skapar nu content på youtube. Här behöver man inte tänka så mycket, utan mer förstå hur verktygen används för tids effektivisering.

/imagine an earth made out of love, music and passion:

Nu väntar jag bara på Neuralink's implantat i skallen. Kommer installera det direkt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Jag hoppas att AI regleras starkt redan från början. För det kan vara vår nya tids kärnkraft. Det kan både leda till energirevolutionerande fusionskraft och/eller globalt massförstörande fissionsbomber. Allt handlar om i vems händer det får hamna i.

Därför tycker jag att det är bra att AI tillgänglig idag redan har relativ stark censur. Det sitter säkert redan människor med massförstörelsetankar som försöker få hjälp av AI istället för att besöka Mörka Internet.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk

ChatGPT finns nu i smart watches.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

ChatGPT svarar själv på frågan hur den ändrar ”uppfattning”:

Ja, den har inget eget beslutsfattande utan går efter input från användarna. Ett sätt den lär sig på är dock reinforcement learning med input från människor. Den biten är måhända övervakad men kan lätt släppas fritt. Bing verkar ha gjort det där man kan ge återkoppling på svaren.

Därför vet också ChatGPT att Elon Musk är VD för Twitter, och att drottning Elisabeth är död. Det är händelser efter 2021, där ChatGPT inte ska ha någon data.

För övrigt, en intressant observation gällande Bing: När man frågar Bing om den har tillgång till information efter 2021 så censureras svaret. Den börjar med att svara att den kan söka ny information på nätet, sen raderas svaret. På frågan varför svaret blev raderat så vill inte Bing prata med en längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

ChatGPT finns nu i smart watches.

Menar du denna:
https://www.hackster.io/news/is-this-the-first-smartwatch-wit...

I så fall är det:
1. Fortfarande helt online
2. Raspberry pi på midjan med sladd till armen
3. Ingen lokal beräkning (bara anropa med api)

Lite coolt, men eftersom det inte är lokalt faller hypen för mig i alla fall

Fixade länken