Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Amazon säljstartar begagnad elektronik i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Amazon säljstartar begagnad elektronik i Sverige

Amazon slår upp portarna för Amazon Renewed i Sverige, där det går att köpa restaurerade prylar till ett lägre pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Då är man medveten om det vid köp och får rabatten direkt, istället för som det är idag där man kanske får en begagnad produkt(returnerad vara som säljs som ny) där man får klaga hos amazon för att få den rabatterad.

Ska inte klaga dock, att göra det lättare för folk att köpa begagnad elektronik mm är bara bra.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Kom ihåg detta:
https://www.ehandel.se/Amazon-och-Apple-stanger-ner-tredjepar...
Tredjepartssäljare fick inte längre sälja pga amazon och apple...nu 5 år senare så börjar amazon sälja precis samma sak de tog död på.
Inte alls utnyttjande av marknadsposition

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av infigo:

Kom ihåg detta:
https://www.ehandel.se/Amazon-och-Apple-stanger-ner-tredjepar...
Tredjepartssäljare fick inte längre sälja pga amazon och apple...nu 5 år senare så börjar amazon sälja precis samma sak de tog död på.
Inte alls utnyttjande av marknadsposition

Fast nu riktar du kritiken lite fel, det var Apple som stängde ner försäljningen inte amazon. Amazon tjänar pengar på vad som än säljs på marknaden så dom bryr sig inte men Apple ville inte att refurbade saker såldes. Nu när right to repair har kommit mer o mer och apple är tvingade så är det såklart O.K

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Så när man får en tegelsten som någon annan returnerat, vad gör man då?

Känns inte som att nuvarande returprocess är stabil nog för en sån här grej

Permalänk
Medlem

Funderar på att slå till!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av andra94:

Fast nu riktar du kritiken lite fel, det var Apple som stängde ner försäljningen inte amazon. Amazon tjänar pengar på vad som än säljs på marknaden så dom bryr sig inte men Apple ville inte att refurbade saker såldes. Nu när right to repair har kommit mer o mer och apple är tvingade så är det såklart O.K

Intressant. Apple själva har (i USA i alla fall) länge sålt ”refurbished”-produkter.
Frågan är om detta gäller fortfarande. I Sverige verkar det inte så då det ju går att få tag på begagnade produkter från Apple på flera håll.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Är väll bra att lite begagnat återanvänds istället för att slängas på nån soptipp nånstans, men vete fan om jag skulle lita på Amazons kvalitets-kontroll.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Som vanligt på Amazon kommer sökfiltret vara totalkaos, begagnade prylar kommer ju blandas med nya, att dom är begagnade kommer gömmas i det finstilta.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Som vanligt på Amazon kommer sökfiltret vara totalkaos, begagnade prylar kommer ju blandas med nya, att dom är begagnade kommer gömmas i det finstilta.

Tror det jag med

Vad finns det ens för mall att beskriva eventuella brister på artiklarna? Känns ju som att så fort man pratar begagnat så blir det ju direkt unika examplar och inte längre dussinvaror

Tror det kommer vara sjukt oklart vad man får i säcken man har köpt

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att priserna på exempelvis 2,5" SSD diskar är lite väl fantasifulla?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nice! Kommer bygga en liten mocap-rig med apple telefoner efter sommaren så det vore trevligt att få köpa ett par (6st för bäst resultat) till riktigt låga priser (behöver knappt funka, bara kamera, bluetooth och wifi) på stativ med strömmatning alltid!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Skrivet av k4rst3n:

jag med

https://www.amazon.se/-/en/dp/B084Y149PJ/ref=sr_1_129?key=val...

Permalänk
Medlem

Vissa saker blir ju värda mer renoverade än när de är nya. Men vete tusan om det gäller ssd.
Det tråkiga är ju att det säkert finns en person som går på det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det är väl bra, men det hade ju varit ännu bättre om dom kunde göra en hemsida där det går att navigera runt överhuvudtaget.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Som vanligt på Amazon kommer sökfiltret vara totalkaos, begagnade prylar kommer ju blandas med nya, att dom är begagnade kommer gömmas i det finstilta.

Amazon, utnyttja vad som framstår som en god idé för att på ett bedrägligt vis tjäna än mer oetiska pengar? Nej, inte skulle väl...

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Borde inte vara någon större förändring för Amazon. Har ju kunnat köpa andra kategorier begagnat på de utländska sidorna så länge jag kan minnas.

Permalänk

Jag tycker att priserna på begagnat är helt åt fanders faktiskt. IPad Air 2 för 2000-2300kr, en modell som släpptes för 8 år sedan. IPad 6 för 4100 kr, 900kr rabatt på en fem år gammal begagnad produkt? Alltså det skulle verkligen aldrig falla mig in att köpa nåt sånt.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Jag tycker att priserna på begagnat är helt åt fanders faktiskt. IPad Air 2 för 2000-2300kr, en modell som släpptes för 8 år sedan. IPad 6 för 4100 kr, 900kr rabatt på en fem år gammal begagnad produkt? Alltså det skulle verkligen aldrig falla mig in att köpa nåt sånt.

Håller fullständigt med. Jag var taggad när jag läste rubriken, men det ska vara sjukt bra garantier (vilket jag starkt betvivlar när det gäller Amazon) för att man ska handla till de priserna genom dem. Man får ju köpt 2-3 st likadana begagnat på t.ex. Tradera, Blocket eller Facebook Markets för samma pris.
Lurendrejare finns överallt, både bland privatannonser och etablerade handlare tydligen. Detta verkar vara systematiskt dyrt. Om man har lite koll på vad det man vill köpa är värt (t.ex. www.prisjakt.nu för uppdaterade nypriser) så bör man klara sig. Fast som andra nämnt så är det väldigt svårt att navigera Amazons sida, så enda gångerna jag hittar dit är om deras pris visas som lägsta från t.ex. Prisjakt.
Med det sagt köper jag nästan all min elektronik begagnat (inte på Amazon) och det funkar hur bra som helst. Bättre för både miljön och plånboken.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Spontant, alldeles för dyrt. Dvs helt ointressant.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Jag tycker att priserna på begagnat är helt åt fanders faktiskt. IPad Air 2 för 2000-2300kr, en modell som släpptes för 8 år sedan. IPad 6 för 4100 kr, 900kr rabatt på en fem år gammal begagnad produkt? Alltså det skulle verkligen aldrig falla mig in att köpa nåt sånt.

Sant, köpte en gen 9, 2021 för 3995 på NON igår, dessa priser Amahole har är sjukt over the top.

Nu var paddan visserligen bara på 64G men oavsett, åt helvete för dyrt.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Kommer alla bolag som säljer begagnad IT kunna sälja det på Amazon?

Rätt snålt med 90 dagars garanti. Minst 1 år är branschstandard.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk

Gammal och fegis har jag blivit.
Förr så köpte jag saker från mer okända butiker och det gick väl bra. Men idag så är jag skeptisk till att handla på Amazon. Jag skulle gärna vilja veta om jag är ensam? Och ännu värre är det med begagnade prylar.

Jag vill t.ex. köpa grejer till min PSRVR2 display, mycket finns på Amazon. Men jag tänker att det kan bli en massa problem och väntar på de svenska butikerna.

Skrivet av Mats Myntsamlare:

Jag tycker att priserna på begagnat är helt åt fanders faktiskt. IPad Air 2 för 2000-2300kr, en modell som släpptes för 8 år sedan. IPad 6 för 4100 kr, 900kr rabatt på en fem år gammal begagnad produkt? Alltså det skulle verkligen aldrig falla mig in att köpa nåt sånt.

Du pratar Apple... Apple prylar har bra kvalite, de är också säkerhetsmässigt bland de bättre man kan köpa. (bortsett från extrema ej konsumentsaker så det säkraste valet) Det är inte alls konstigt att priser på dessa prylar är mycket högre än t.ex. androidversioner.
Men priset är ofta extremt högt på begagnade Appleprylar.
Jag har en hypotes att det är många "icke teknik kunniga" som fullkomligt driver upp priserna då inte ser någon skillnad på senaste och föregående version. Medans vi andra mer tänker att om vi köper en begagnad produkt X helt oöppnad och garanti kvar som går att överlåtas, då har produkten sjunkit ett visst antal procent för man skapar ändå risker och nackdelar.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du pratar Apple... Apple prylar har bra kvalite, de är också säkerhetsmässigt bland de bättre man kan köpa. (bortsett från extrema ej konsumentsaker så det säkraste valet) Det är inte alls konstigt att priser på dessa prylar är mycket högre än t.ex. androidversioner.
Men priset är ofta extremt högt på begagnade Appleprylar.

Jag vet. Men det känns fortfarande helt orimligt att betala 4099kr för en begagnad fem år gammal manick när man får en ny för 4999.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har en hypotes att det är många "icke teknik kunniga" som fullkomligt driver upp priserna då inte ser någon skillnad på senaste och föregående version. Medans vi andra mer tänker att om vi köper en begagnad produkt X helt oöppnad och garanti kvar som går att överlåtas, då har produkten sjunkit ett visst antal procent för man skapar ändå risker och nackdelar.

Detta har du nog väldigt rätt i. Jag köper aldrig något utan att väga specifikationer mot varandra men jag antar att 99% av befolkningen är mer ”Den var snygg och jag gillar färgen” och sen slår de till. De surfar och kollar Netflix på den och då spelar det ingen roll om processorn är en fem år gammal variant.

Visa signatur

1

Permalänk

Dem må sälja begagnade saker där men priserna e ju roligt, en begagnad R5 3600 för nästan 5k... och jag klagar på blockets priser ibland xD

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av 925a:

Nice! Kommer bygga en liten mocap-rig med apple telefoner efter sommaren så det vore trevligt att få köpa ett par (6st för bäst resultat) till riktigt låga priser (behöver knappt funka, bara kamera, bluetooth och wifi) på stativ med strömmatning alltid!

Jag har kanske vad du söker… då jag ligger på ett lager uttjänade eller utbytta tjänstetelefoner, varav merparten Apple.

Dock inget senare än iPhone 7

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Vince_G:

Kommer alla bolag som säljer begagnad IT kunna sälja det på Amazon?

Rätt snålt med 90 dagars garanti. Minst 1 år är branschstandard.

Garanti är dock valfritt inom handel. Däremot reklamationsrätten kan man som företag inte frånsäga sig enligt lag vill jag minnas ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Garanti är dock valfritt inom handel. Däremot reklamationsrätten kan man som företag inte frånsäga sig enligt lag vill jag minnas ?

Ja exakt det är valfritt. Men av så stort bolag att inte ens försöka att konkurrera ut de mindre aktörerna tkr jag var mesigt.

Reklamationsrätt gör att konsumenten kan ha rätt att klaga på produkten om något är fel inom 3 år även på begagnat av företag.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Men det där är ju en enterprise disk med inbyggd 256bit kryptering och säkert massa lull lull, så tror inte priset är taget helt ur luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Som vanligt på Amazon kommer sökfiltret vara totalkaos, begagnade prylar kommer ju blandas med nya, att dom är begagnade kommer gömmas i det finstilta.

Jag vet inte om det är samma tjänst, fast på Tyska Amazon så hamnar begagnade och returvaror under originalprodukten. Jag köpte t.ex. högtalare så. Högtalare kostade 3500 kr nya, men det finns länkar på högersidan på originalprodukten för begagnade från både Amazon och tredjepart från någon hundring billigare ner till halva priset för de med sämre skick. Jag köpte en av de med sämre skick och blev i alla fall nöjd.