The Last of Us blir HBO-serie

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Jag tyckte personligen sidospåren var de bästa med hela serien. Dels de tillbablickar man fick se ibland i början av episoderna men också avsnitt 3. Hoppas på mycket mer sånt i nästa säsong och att de inte kopierar spelet rakt av! Blir mer originellt och mindre förutsägbart

Permalänk
Avstängd

Rätt bra serie. Snyggt filmat, bra regi och (för det mesta) bra skådespelarinsatser. Avsnitt 1-2 var svinbra, men sen tappade den. Avsnitt 3 var jävligt bra som en egen liten story.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

***UPPMANING***
Ge fan i "woke"-diskussioner o.l. Sådant snack leder alltid till urspårning, otrevligheter och att vi får ta i med hårdhandskarna.
Läs och begrunda https://www.sweclockers.com/artikel/31012-sweclockers-regler-...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Bildexpert

Serien släpps på UHD-BD i Storbritannien den 17e juli. Kanske blir ett köp...
https://www.blu-ray.com/movies/The-Last-of-Us-The-Complete-Fi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Spelet:
Flera olika varianter av zombies, mycket action mot både zombies och människor, mycket interaktioner mellan Joel och Ellie, de gör även saker med andra karaktärer i gameplay, mycket problemlösning och smygande kring clickers mm.

Serien:
Människodrama med

ett löjligt kort inslag av en clicker och sedan en kyrka fylld med zombies bara för att bli utplånade inom en tidsram av 30 sekunder. Kärleksdrama i två hela avsnitt (av totalt 9) avsnitt

Dold text

och resten skulle kunna vara vilken dramaserie som helst.

Firefly grejset i slutet var helt poänglöst och nedbantat, eller snarare helt korkat. Hey joel vi ska döda din plast-dotter nu okej? Gå nu snällt ut kära rara!

Dold text

Jamen precis, det var väl det jag förväntade mig av serien, att Joel o Ellie skulle växa tillsammans med tittarna när vi får se dom överleva i den där världen, men istället fick vi massa drama, sidospår o en väldans massa tidshopp där hela deras bonding skedde offscreen.
Serier tenderar ju att sakta men säkert eskalera mot ett specifikt slut, men här var dom bara på några olika ställen där det kanske skedde lite random halvjobbiga saker för att sen mellan näst sista o sista avsnittet få ännu ett tidshopp där dom helt plötsligt var framme vid målet. Trist!
Att sen Joel i slutet ska ljuga för Ellie för att hon den mörka kvinnan påstått att Ellie nog skulle svara ja få frågan om hon skulle vilja offra sitt liv för att mänskligheten skulle få ett botemedel, men personligen så tror jag inte alls det utan att Ellie mycket väl skulle vilja bli räddad av Joel ifrån en ganska säker död.
Det var ändå ganska mycket i den här serien som kändes lite krystat o påtvingat vilket är lite trist. Efter Chernobyl så hade jag större förhoppningar på att Craig skulle lyckas göra nåt riktigt najs av det här.

Permalänk

Så den är slut redan? Det hände ju aldrig nåt? Vilken bummer.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

Så den är slut redan? Det hände ju aldrig nåt? Vilken bummer.

Känns som att dom har spelat in "Säsong 2" redan. Dom har delat första säsongen i två delar för mer och längre publicitet och högre intäkter som resultat.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Skrivet av Waste:

Känns som att dom har spelat in "Säsong 2" redan. Dom har delat första säsongen i två delar för mer och längre publicitet och högre intäkter som resultat.

Nej, säsong 2 har inte spelats in än. Den är inte ens i PP ännu och jag tvekar på att manusförfattarna satt sig och skrivit, även om riktning och plot säkerligen är klart.

Tippar på släpp sent 2024, alternativt mitten av 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

Så den är slut redan? Det hände ju aldrig nåt? Vilken bummer.

Precis, årets antiklimax...
Inte så kass som nya säsongen av Carnival Row, men åt det hållet. Man suger på karamellerna för länge och känner att man måste ta tillfället i akt att utbilda och frälsa sin publik till den rätta läran med en massa moraliska sidospår.

Permalänk

Definitivt sevärd, stundtals brilljant näst sista avsnittet va riktigt bra.

Permalänk
Avstängd

https://nordic.ign.com/the-last-of-us-the-series/65055/news/h...

Bara det inte blir så att det blir för mycket istället..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Får köpa en oled

Eller en bra projektor

Eller stänga av hdr på uppspelare el bildvisaren… kan vara lite väl mörk från hbo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

<Uppladdad bildlänk>
https://nordic.ign.com/the-last-of-us-the-series/65055/news/h...

Bara det inte blir så att det blir för mycket istället..

Det är ju i ellie o joels äventyr man vill ha dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Det är ju i ellie o joels äventyr man vill ha dem.

Japp, men hinner nog inte hända mycket i s2 innan..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kass! Slutade att titta efter 1½ avsnitt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Välgjord och generellt bra tycker jag. Men det blev förutsägbart och lite tramsigt att alla dom nya dom träffar på vägen ska dö i samma avsnitt.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Tyckte den gjorde spelet rättvisa.

Enda dåliga var avsnitt 3 som helt enkelt var för mycket tid att lägga på ett komplett sidospår. Kändes mer som en spin-off; hade jag sett om serien hade jag definitivt hoppat över det helt. Avsnitt 3 hade gjort sig bättre som som en stand-alone short-movie släppt vid sidan av.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Tyckte helt ärligt att den var medioker. Allt var liksom helt okej, 5/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Du skämtar? Sitter du möjligtvis inlåst med någon form av restriktioner?

Gissar att den helt enkelt inte gillades bland någon av mina vänner och därför inte har pratats om.
Sen att jag själv inte sett någon reklam eller annan random info beror nog på att den går på HBO som jag ser nu at det står i trådrubriken, den tjänsten har inte jag, annars hade jag säkert sett reklam för den där.

Permalänk
Skrivet av Moton:

Tyckte helt ärligt att den var medioker. Allt var liksom helt okej, 5/10.

Ungefär så tycker jag också. Bra och snyggt emellanåt, men sen kommer delar som får det att brista i trovärdighet. Tänker på hur karaktärerna agera i vissa situationer (väldigt oförsiktigt och lojt många gånger) plus att det hela känns lite väl platt och ”manus” ibland.

Hur snubben till vänster på bilden i länken nedan dog tycker jag exempelvis kändes märkligt. Att bara stå still och skjuta och låta en stor infekterad komma fram till dig och slita dig i stycket verkar inte vara den bästa strategin om man inte vill bli sliten i stycken av en stor infekterad.

https://www.imdb.com/title/tt3581920/mediaviewer/rm4031787265...

I alla fall definitivt inte så bra som folk på IMDb överlag verkar tycka. 9 av 10 i betyg just nu är väldig överdrivet. Max 7 av 10 skulle jag säga. Detta är egentligen inte ett dåligt betyg, men i en värld där de enda alternativen mellan ett och tio verkar vara just 1 eller 10 förstår jag att vissa kanske ser 7 av 10 som dåligt.

Edit:
Efter att nu ha sett sista avsnittet sänker jag nog till en femma. Det är för platt manus många gånger. Helt osannolikt röj av Joel där på slutet. Det han gör känns inte motiverat. Jag vet inte, men tyckte nästan han kändes som skurken där på slutet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Eller en bra projektor

Eller stänga av hdr på uppspelare el bildvisaren… kan vara lite väl mörk från hbo

Hade noll problem med mörker på min OLED i HDR, dom hade alltså gradeat bra till skillnad från det där ruskigt fula avsnittet i House of the Dragon.

Permalänk
Medlem

Får betyget helt ok från mig Saknar lite av skräckmomenten i spelet som att man var tvungen att smyga rätt mycket.

En del sidospår och sidofokus som en del nämner och en del bitar som blivit väldigt nedklippta, vet inte om de var tvungna p.g.a. filmtid/budget eller om det aldrig spelades in

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag såg de två första avsnitten och de var helt ok och även bra bitvis, men jag fick inte upp intresset för att kolla vidare.

Känns som världen det utspelas i är för "liten" för att bli särskilt spännande för mig i längden. Serien hade behövt vara genial isf, och det var den inte. Konkurrensen om min begränsade seriekollartid är stenhård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Gissar att den helt enkelt inte gillades bland någon av mina vänner och därför inte har pratats om.
Sen att jag själv inte sett någon reklam eller annan random info beror nog på att den går på HBO som jag ser nu at det står i trådrubriken, den tjänsten har inte jag, annars hade jag säkert sett reklam för den där.

Reklam överallt, busshållplatser & andra reklamskyltar som skiftas då & då, iallafall här i Skåne.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Reklam överallt, busshållplatser & andra reklamskyltar som skiftas då & då, iallafall här i Skåne.

Precis. Vi odödliga fick till och med gå på en HBO-ledd förhandsvisning.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Reklam överallt, busshållplatser & andra reklamskyltar som skiftas då & då, iallafall här i Skåne.

Samma i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Har nu bara sett 3 avsnitt hittills. Tycker den är långsam och lite tråkig. Jag blir förvisso sen flera år tillbaka uttråkad av serier där en intrigen bara är en bakgrund för "relationer mellan människor"

ändrade ord
Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Meh, inget för mig. Gillade aldrig spelet heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Hade noll problem med mörker på min OLED i HDR, dom hade alltså gradeat bra till skillnad från det där ruskigt fula avsnittet i House of the Dragon.

Samma här, inga problem med våran oled, kollar oftast serier på oleden, och filmer på projektorn:)
Ja… det va liite väl va… men missade inga detaljer tor jag