The Last of Us blir HBO-serie

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

De borde kunnat visa samma story på typ halva tiden. Jag tycker, precis som avsnittet med Ben, att det var kul att se en "flashback" som inte var med i spelet. Det kunde dock tagit mindre tid!

Precis som skrivet innan så är ju hela avsnittet baserat på DLC "Left Behind", och jag skulle vilja påstå att den följs hyfsat nära. Om man som jag spelat först när den kom till PS4 så låg ju DLC t.o.m med på skivan.

Hon var inte på köpcentret i nutid i serien, och inte heller så många fiender i serien (människor eller cordyceps), och Arkadspelen funkade i serien, till skillnad från DLC.

Dold text
Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Precis som skrivet innan så är ju hela avsnittet baserat på DLC "Left Behind", och jag skulle vilja påstå att den följs hyfsat nära. Om man som jag spelat först när den kom till PS4 så låg ju DLC t.o.m med på skivan.

Hon var inte på köpcentret i nutid i serien, och inte heller så många fiender i serien (människor eller cordyceps), och Arkadspelen funkade i serien, till skillnad från DLC.

Dold text

Haha, ah okay det hade jag missat! Jag spelade på PS3 back in the good old days, så jag visste inte att det var baserat på DLC. Jag står dock fast vid att även om det var likt DLC:t så tog det lite för lång tid av avsnittet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Måste säga att jag tycker det ändå går liite för långsamt nu. Visst att det blev lite action i slutet, men större delen av avsnittet var ganska ointressant imo. Så jag hoppas på lite mer spänning nu dom tre sista avsnitten.

Visst ju dock exakt vad som skulle hända i slutet då jag har ljussatt o renderat ganska många av klippen av zombien. Hans huvud är alltså utbytt då dom ville ha mer o lite bättre detaljer på då dom inte tyckte sminket dög. Dock ganska komiskt att speciellt ett av klippen (det andra close up på zombie-huvudet) tog runt 1-2 veckor av väldigt svår ljussättning o syntes sen i knappt en sekund, o dessutom med ganska mycket motion blur. The pain som CG-artist!

Dold text

Jobbade du med denna serie?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Uselt avsnitt, men visst. Allt kan inte vara topnotch hela tiden

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Serien gör mig sugen på att spela om spelet igen. Inväntar bara släppet på PC.

Nu har jag inte sett senaste avsnittet men bryr mig inte jättemycket om storyn i denna serie då jag redan spelat spelet tidigare. Gillar överlag vad de gjort hitills även om "gameplayet" förstås saknas i stora lag. Hade nog inte gjort bra TV för de flesta.

Favoritavsnittet hitills är nog avsnitt 3. Den jag gillade minst avsnitt 5. 3'an tillförde något till serien som bara hintades om medans utvecklingen i 5e avsnittet för mig var rätt ointressant.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jobbade du med denna serie?

Jobbade med några shot i några avsnitt med senaste avsnittet det som jag la absolut mest tid på, o sen lite lite i första avsnitet o liite i nästa också. Har jobbat med 3D i 10-15 år men det är inte förrens nu som jag faktiskt är lite stolt över att ha varit med o jobbat på nåt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibis:

Jag, som en fan av den nivån att jag döpte min katt till Ellie efter att ha spelat 1:an back in the days tycker de gör hyfsat korrekt avvägning sett till striderna.

Att se Joel smyga runt i något hus för att försöka komma i läge att sticka en klicker i halsen med en Shiv i 20 minuter medan Ellie bökar runt i bakgrunden blir liksom inte bra TV. Bra spel däremot, absolut! Men inte bra TV. En smula mer infekterade hade de kunnat ha men de passar inte in som något sorts hot i varje (eller ens var annat) avsnitt. Jag tycker de har målat upp allvarligheten med att själv bli smittad (och däri ligger ju den faktiska skräcken med de infekterade) rätt bra.

Mina fem öre

Vet inte varför alla ska överdriva såpass. Men 20 minuter i ett avsnitt hade ju faktiskt varit något relativt nytt, fast å andra sidan har ju the walking dead gjort avsnitt där man får i stort sett 20+ minuter av där någonting faktiskt händer. Det hade ju då varit som en Alien film fast i 20 minuter. Och det behöver inte vara nonstop spänning under dessa 20 minuter heller.
Bara för att spelet gör si och så i sina gameplay sekvenser så betyder inte det att det måste vara lika lång tid på film. Utan det kan vara kortare snuttar, åtminstone någonting. Så vi faktiskt får känslan av att oj jävlar bäst att undvika dessa. Men nej tyvärr. De har bara gjort om alla Cutscenes till en serie och ingenting mer egentligen, vilket gör att många tycker det fattas något. Både bland folk som spelat spelet och de som inte alls gjort det. Sedan finns det såklart många som tycker om det.

Förövrigt har ju film lyckats få action/spänning att fungera med fler än en skådis samtidigt så varför inte en serie

Men serien är ju en dramaserie där två hemlösa reser igenom USA och ingenting händer. Varför är hon The Chosen One osv när inget direkt hot finns.

Fast vilken skräck egentligen? Tycker ingen av dessa serier gör ett bra Apokalyptiskt samhälle eller ens ger intrycket av det. Som tex TWD.

Ja svampzombies är super allvarligt elaka och hotfulla, men vi ser dom aldrig så man får ju inte det intrycket. Ja de kan springa precis som i World War Z eller I Am Legend men sen då?

Varenda jäkel dog ju i den där katedralen. så hotet var ju utplånat redan där.

Dold text

Vi är nu tyvärr 7 avsnitt in i serien men inget händer. De jag känner som inte spelat spelet tycker serien inte alls är bra, för de förväntade sig en viss nivå av spänning, jämfört med the walking dead som rent objektivt är en dåligt skriven serie men på något sätt håller underhållningen lite högre trots att ingen i den serien har förmågan att tänka.

Permalänk
Avstängd

Segt och cringe avsnitt. Avsnitt 1-3 var svinbra men det går snabbt utför nu...

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar en bakgrundshistoria lite Aha det var så det gick till, jag tycker avvägningen varit okej då det inte hela tiden varit bakgrundshistoria utan det finns en nuvarande handling.
Jag tycker det vore konstigare om vi inte fått veta hur Ellie blev infekterad.

Däremot utelämnades en intressant del som att hon eventuellt sett sin vän förändrats och att hon kanske tvingats att döda sin enda vän.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag uppskattar en bakgrundshistoria lite Aha det var så det gick till, jag tycker avvägningen varit okej då det inte hela tiden varit bakgrundshistoria utan det finns en nuvarande handling.
Jag tycker det vore konstigare om vi inte fått veta hur Ellie blev infekterad.

Däremot utelämnades en intressant del som att hon eventuellt sett sin vän förändrats och att hon kanske tvingats att döda sin enda vän.

Dold text

Ja självklart är bakgrundshistorien runt det viktigt, men när det drar ut så väldigt långt med ett helt avsnitt fyllt med saker som är osäkert om det ens kommer vara relevant längre fram så blir det rätt trist. Höll inte alls med @Nozomi tidigare i tråden, men nu börjar jag luta mig åt samma håll ändå. Hoppas verkligen det tar fart nu dom tre sista avsnitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag uppskattar en bakgrundshistoria lite Aha det var så det gick till, jag tycker avvägningen varit okej då det inte hela tiden varit bakgrundshistoria utan det finns en nuvarande handling.
Jag tycker det vore konstigare om vi inte fått veta hur Ellie blev infekterad.

Däremot utelämnades en intressant del som att hon eventuellt sett sin vän förändrats och att hon kanske tvingats att döda sin enda vän.

Dold text

Är ju

uppenbart att det var fallet. Hon berättade ju för Joel att hon hade dödat någon förut.

Dold text

Gissar jag åtminstone.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Är ju

uppenbart att det var fallet. Hon berättade ju för Joel att hon hade dödat någon förut.

Dold text

Gissar jag åtminstone.

Hade velat se det men jag misstänker att det kommer i ett annat avsnitt.

Permalänk
Medlem

Angående avsnitt 7:

Eftersom Ellie berättade för Tess hur hon fick sitt sår, trodde jag inte dom skulle lägga ett helt avsnitt på att visa det också. Väldigt trevlig miljö dock, speciellt arkadhallen! När dom tände upp köpcentret var supersnyggt!

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande lite osäker på vad jag tycker om hon som spelar Ellie, gillar henne mer i spelet.

Men tycker det var ett bra avsnitt.
Gillar att det inte är så mycket action, och när det faktiskt är det så kan vad som helst hända.

Permalänk
Medlem

I avsnitt 8 fortsätter de att utveckla karaktären Ellie, ett bra avsnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

I avsnitt 8 fortsätter de att utveckla karaktären Ellie, ett bra avsnitt.

Så finalen på första säsongen kommer nästa vecka alltså? Läste avsnittsbeskrivningen och blev lite osäker på om de hinner knyta ihop första spelet på det avsnitt som är kvar. Om du spelat spelet, hur tror du möjligheterna ser ut?

Vet inte om det ens räknas som spoilers men taggar ändå:

Hade varit lite snopet om första spelet drar in i en säsong till men utan att veta hur de bakom serien tänker så kan de ju baka in mer innehåll mellan de båda spelen, om de nu tänkt göra så. Senaste avsnittet jag såg var det 6e men tänkte invänta sista avsnittet innan jag fortsätter. Men blir som sagt lite osäker på tidsplanen här. Nu var det ett tag sedan jag senast spelade igenom första spelet men får det inte riktigt att hänga ihop. Såvida inte sista avsnittet i säsongen blir betydligt längre då. Har ju varit en skaplig variation i längd under säsongens gång.

Dold text
Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Fan va bra det är! Starka avsnitt rätt igenom med avsnitt 3 och 7 som peak! Längtar till sista avsnittet nästa vecka!

Permalänk
Avstängd

Förmodligen bästa avsnittet, äntligen lite "mörker". Men tror serien skulle må bra av att göra vissa avsnitt längre..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Vilket år inträffade apokalypsen i spelet? Skedde även det år 2003?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vilket år inträffade apokalypsen i spelet? Skedde även det år 2003?

2013 enligt: https://thelastofus.fandom.com/wiki/Timeline

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Cenorida:

Vilket år inträffade apokalypsen i spelet? Skedde även det år 2003?

Om jag inte minns fel så var det 2013 i spelet och 2003 i serien

Edit: tvåa på pucken 🤦‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Om jag inte minns fel så var det 2013 i spelet och 2003 i serien

Edit: tvåa på pucken 🤦‍♂️

Tack för svar

Vilket år utspelar sig medparten av spelet? I serien är det ju 2023, tjugo år efter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Cenorida:

Tack för svar

Vilket år utspelar sig medparten av spelet? I serien är det ju 2023, tjugo år efter.

2033 så allt är förskjutet 10 år

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Slutade allt brinna direkt när hon kom ut?

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Slutade allt brinna direkt när hon kom ut?

Dold text

Nej. Branden är bara i en annan del av huset än där ytterdörrarna är, vilket vi vet eftersom Ellie först springer till ytterdörrarna som är låsta och sedan tillbaka in i huset och genom en annan dörr. Det är inte som om ett helt hus hinner brinna upp på fem minuter.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Slutade allt brinna direkt när hon kom ut?

Dold text

O varför lät den kristna snubben stället brinna från första början? Hade tagit ungefär en sekund för honom att rycka ner gardinen o därmed stoppa branden. O tänkte han dessutom våldta Ellie i ett brinnande hus? Han hade ingen tanke på brand eller röksskador, eller att folk antagligen skulle upptäcka branden rätt fort o kuta in för att se om nån höll på att brinna inne (alternativt utföra en våldtäkt)? Att två vuxna män dessutom inte lyckas hålla ner en liten flicka var väl lite sisodär.
Jag har inte tyckt det varit så mycket korkad manus i TLOU, men det här höll rätt dåligt imo.

Dold text
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telperion:

Nej. Branden är bara i en annan del av huset än där ytterdörrarna är, vilket vi vet eftersom Ellie först springer till ytterdörrarna som är låsta och sedan tillbaka in i huset och genom en annan dörr. Det är inte som om ett helt hus hinner brinna upp på fem minuter.

Dold text

Branden spreds ju löjligt fort i taket? Inte ens ljussken eller rök från byggnaden när vi ser det utifrån.

Dold text
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

O varför lät den kristna snubben stället brinna från första början? Hade tagit ungefär en sekund för honom att rycka ner gardinen o därmed stoppa branden. O tänkte han dessutom våldta Ellie i ett brinnande hus? Han hade ingen tanke på brand eller röksskador, eller att folk antagligen skulle upptäcka branden rätt fort o kuta in för att se om nån höll på att brinna inne (alternativt utföra en våldtäkt)? Att två vuxna män dessutom inte lyckas hålla ner en liten flicka var väl lite sisodär.
Jag har inte tyckt det varit så mycket korkad manus i TLOU, men det här höll rätt dåligt imo.

Dold text

Vadå inte lyckas hålla ner henne? De höll ju inte ens i henne när hon flydde? Scenen var en exakt kopia från spelet, ser inga problem med den.

Däremot att han skulle gå all rapey inne i en brinnande byggnad var lite skumt

Dold text
Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Vadå inte lyckas hålla ner henne? De höll ju inte ens i henne när hon flydde? Scenen var en exakt kopia från spelet, ser inga problem med den.

Däremot att han skulle gå all rapey inne i en brinnande byggnad var lite skumt

Dold text

Druckmann vill väl ha kontroversiella saker bara för att. Bra noise marketing bland annat.

Permalänk
Medlem

I en värld där svampar gör zombies av människor och två pencillinshots inom loppet av nån dag får Joel att gå från nära död till dödsmaskin - där klagar vi på hur snabbt en eld sprider sig?

Jag menar, måste allt dissikeras så minutiöst? Kan man inte bara leva sig in i serien/världen och släppa de små grejerna?

Fantastiskt avsnitt. Flera "Oh, shit!!"-tillfällen där dottern och jag satt och skrek framför tvn.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2