Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Err0ld:

Är den bättre skärmen i premium versionen värd den extra slanten månntro?

Nej det är bara en mindre reflekterande uta på skärmen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Någon som bytt lagring själv? Vilka enheter är det man ska gå efter?

Eller duger SD kort även över tid?

Jag bytte för ett par veckor sedan och det gick otroligt smidigt. Jag satte i en 256 GB Sabrent Rocket och följde instruktionerna på Ifixit. Känns värt att nämna att den då kostade 705,55 kr. Själva bytet tog kanske 20 minuter, sedan tar det så klart en liten stund att installera SteamOS på den nya SSD:n.

Skrivet av Err0ld:

Är den bättre skärmen i premium versionen värd den extra slanten månntro?

Det är inte en bättre skärm, det är samma skärm med antireflexbehandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Jag bytte för ett par veckor sedan och det gick otroligt smidigt. Jag satte i en 256 GB Sabrent Rocket och följde instruktionerna på Ifixit. Känns värt att nämna att den då kostade 705,55 kr. Själva bytet tog kanske 20 minuter, sedan tar det så klart en liten stund att installera SteamOS på den nya SSD:n.

Det är inte en bättre skärm, det är samma skärm med antireflexbehandling.

1341kr och slut, i alla fall på din länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

1341kr och slut, i alla fall på din länk

Jag såg det, det var därför det kändes värt att nämna. Länken är densamma som när jag beställde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Jag såg det, det var därför det kändes värt att nämna. Länken är densamma som när jag beställde.

Även produkter med god tillgång brukar ebay-säljare öka pris när dom märker att varan är populär och lite nishad. Det är trist.
Dom vet att folk förmodligen kommer köpa ändå och ser en chans att tjäna mer.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Knept en 512gb!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Err0ld:

Knept en 512gb!

Du kommer inte ångra dig!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Vad är priserna i svenska kronor? Har utländsk valuta på mitt steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Vad är priserna i svenska kronor? Har utländsk valuta på mitt steam

Det är draget 6956 sek för mig för 512gb, det är med 10% rabatt.

Permalänk
Medlem

Hur är Steamdeck för en inbiten PC-spelare?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan inte bestämma mig om jag ska köra 256gb microSD till min kommande SD-64 eller hoppa på 512gb direkt. Vill inte vara dum-snål men säg man har 3-4 spel de räcker väl bra då jag inte hoppar mellan massa spel iallafall och kan dessutom bara avinstallera/installera as we go.

Sen ska jag leka lite med emudeck men så mycket plats tar väl inte ROMsar

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Klippte en 64a, drogs 4200kr från kontot. Tanken är att beta av backloggen av spel. Är dock rädd att den kommer samla damm när "nyhetens behag" kanske har lagt sig men - som jag förstått så har den relativt högt andrahandsvärde.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Ganska bra priser på en av de bättre minneskorten du kan använda till din Steam deck just u: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5856614

Ni som skaffat en 64GB model lär vilja ha en av dessa, om inte se till att ni köper en U3 V30 A2.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Ganska bra priser på en av de bättre minneskorten du kan använda till din Steam deck just u: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5856614

Ni som skaffat en 64GB model lär vilja ha en av dessa, om inte se till att ni köper en U3 V30 A2.

Nice! Klippte denna denna 512a för 284kr via amazon-appen gav 100kr rabatt så helt ok
https://www.amazon.se/gp/product/B09DVPZX68/ref=ppx_od_dt_b_a...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hur är Steamdeck för en inbiten PC-spelare?

Som inbiten PC-spelare får man både en PC och en "konsol liknande" upplevelse.
DVS det är inga problem att bara starta och köra i dom flesta fallen men den pc vane har en massa inställningar mm att "leka med".

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Som inbiten PC-spelare får man både en PC och en "konsol liknande" upplevelse.
DVS det är inga problem att bara starta och köra i dom flesta fallen men den pc vane har en massa inställningar mm att "leka med".

Håller med helt, och man är framförallt fri att göra annat/vad man vill. Det kan såklart innebära problem om man pillar för mycket, men också kul att kunna göra annat

@Larsp777

Inget problem att köra externt tangentbord och skärm, då blir den en energieffektiv dator eller mediaspelare, jag kör min till TVn nästan hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Som inbiten PC-spelare får man både en PC och en "konsol liknande" upplevelse.
DVS det är inga problem att bara starta och köra i dom flesta fallen men den pc vane har en massa inställningar mm att "leka med".

Skrivet av medbor:

Håller med helt, och man är framförallt fri att göra annat/vad man vill. Det kan såklart innebära problem om man pillar för mycket, men också kul att kunna göra annat

@Larsp777

Inget problem att köra externt tangentbord och skärm, då blir den en energieffektiv dator eller mediaspelare, jag kör min till TVn nästan hela tiden

Ok, tänker väl mest på om man kan spela FPS-spel. Fungerar den också som "vanlig" dator?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, tänker väl mest på om man kan spela FPS-spel. Fungerar den också som "vanlig" dator?

Ja man kan spela fps spel och ja det är en dator.
Men linux, inte windows. Även fast du kan installera windows om du vill. Som sagt en dator

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja man kan spela fps spel och ja det är en dator.
Men linux, inte windows. Även fast du kan installera windows om du vill. Som sagt en dator

Man hur är det med kontroll. På PC har du ju mus och tangentbord som jag är van vid.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Man hur är det med kontroll. På PC har du ju mus och tangentbord som jag är van vid.

Man kan mappa om det till knapparna på enheten, sen finns det många olika ersättare flr mus:

Flickstick, vanlig joysitck, två touchpads, och gyro

Så beror på hur man vill vänja om sig. Men sitter man hemma är det också möjligt med extern mus om man vill, dock nästan omöjligt att inte ha den i en hållare då (tung att hålla med en hand alltså)

Exempel över flickstick (gyro+joystick):

Permalänk
Medlem

Clear case för steam deck

30$, inte så farligt

Permalänk
Medlem

Ni som bytt eran ssd? Hur gjorde ni?

Utbudet är ju ganska lågt hos återförsäljare i Sverige så jag tittar Amazon, ebay och Aliexpress. Amazon är väl där jag vill köpa ifrån av de 3 men utbudet är inte stort där heller och priset högt. På eBay och Aliexpress finns det 512 gb för bra mkt mindre kronor.

Vart köpte ni eran ifrån och vilket märke? Sabrent rocket verkar omtyckt om än dyrt, Kingston eftersom valve själva använder den, kioxia och WD finns också.

Söker helt enkelt tips och råd vart jag kan köpa ifrån? Minst 512 gb, helst större.

Permalänk
Medlem

Också intresserad av föregående fråga!

Men en fråga från mig också: jag har några handkontroller som räknas som PS3/PC, och dessa fungerar bara i desktop mode vilket är lite irriterande. De syns som vanligt i inställningar men fungerar varken i spel eller menyer i game mode

Köpte nyligen en xbox-kontroll och slogs direkt av vilken extrem skillnad det var i kompatibilitet och smidighet när den bara fungerade out of the box, eller efter att ha uppdaterat kontrollens firmware i alla fall. Finns det någon inställning jag missat eller något enkelt att göra?

Permalänk
Medlem

Jag besvarade den frågan en bit upp på denna sida. Bara att säga till om ni undrar något som jag inte redan har nämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Jag besvarade den frågan en bit upp på denna sida. Bara att säga till om ni undrar något som jag inte redan har nämnt.

Läste ditt inlägg men den har varit slut i lager så länge nu att jag kollar runt efter andra alternativ. Kan ju inte bara vara du som bytt SSD och gjort precis samma val

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av bra ställen där man kan köpa en bra SSD till Steamdecken. Precis som MrHejgen skriver så verkar det vara en extrem bristvara, om man vill köpa till ett vettigt pris från en vettig butik? Eller letar jag på fel ställen?

Permalänk
Medlem

Själv blev jag sugen att bygga en extern låda och en förlängningssladd till en 2280, men inte haft tiden att undersöka ännu

Alternativet är ju att köpa den där Samsung-disken som är en 2280, men som bokstavligt går att såga av för att hela kretskortet inte används:
https://old.reddit.com/r/SteamDeck/comments/ubylwl/samsung_pm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Själv blev jag sugen att bygga en extern låda och en förlängningssladd till en 2280, men inte haft tiden att undersöka ännu

Alternativet är ju att köpa den där Samsung-disken som är en 2280, men som bokstavligt går att såga av för att hela kretskortet inte används:
https://old.reddit.com/r/SteamDeck/comments/ubylwl/samsung_pm...

Kan tipsa om att jag själv kapade en PM991a disk för att passa i min steam deck. Vet ej hur läget är nu men i höstas tyckte jag det var näst intill omöjligt att hitta en passande SSD som inte kostade skjortan. Har funkat utmärkt, men visst erkänner jag att det är en risk att sätta en dremel-såg i en ssd och hoppas men inte slinter eller dylikt

Permalänk
Medlem

Nää kära vänner, fick sälja min 3 veckor gamla SD. Fyfan vilken härlig apparat och så smidig och toppencomunity som utvecklar moddar och allt möjligt kul. Hade kunnat använda flera månader på att bara "leka" med den. Fixa in Windows t.ex. Köpa en docka och köra via TV:n. oändligt med möjligheter.

Tyvärr är jag den som växt upp med Amiga och sen PC - med muskontroll. Jag har både ägt en Playstation och en Xbox men de hara bara samlat damm.

Reason? Jag lär mig aldrig hantera styrspakarna på en kontroll. Jag är väldigt imponerad av folk som kan spela FPS / snabba spel med styrspak men om det ska ta 2 sekunder för att vända 180 grader i Resident Evil, ja då är de nog inget för mig och lär väl aldrig bli.

Ni som ibland game:ar med gamepad på er PC har verkligen nått att se fram emot.

Skit också, ville ju få ner backloggen på Steam. Nåja, för väl starta min gamer-pc istället

Visa signatur

Baaahh