LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av naaw:

Går det att välja om man ska se i HDR eller dolby vision om materialet man ska titta på har båda?

Den verkar automatiskt välja HDR (identifiera med loggan i övre högra hörnet) om båda finns tillgängliga. Men jag vill se det i dolby vision. Ser jag något som bara har dolby vision så notifierar den mig istället med dolby vision texten i samma hörn på TV’n.

Eller ännu bättre, ställa in så att den automatiskt alltid väljer dolby vision om båda är tillgängliga, istället för HDR.

Har samma problem, men det verkar bero på att källmaterialet har fel DV-profiler, som TVn inte kan spela upp, om det är filer du spelar upp lokalt på TVn.
En lösning verkar vara att spela upp med en enhet som klarar DV bättre, som en NVIDIA Shield, men för min del är det knappast värt att köpa en enhet för ett par tusen för detta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Misstänker att den automatiskt ställer in beroende på material, har du det kopplat via HDMI kan du ändra inställningen EOTF i HDMI Signaling Override menyn.

https://www.youtube.com/watch?v=Cq_hh0rOArk&ab_channel=HDTVTe...

Tack, ska kolla upp detta vid tillfälle.

Skrivet av Thomas:

Har samma problem, men det verkar bero på att källmaterialet har fel DV-profiler, som TVn inte kan spela upp, om det är filer du spelar upp lokalt på TVn.
En lösning verkar vara att spela upp med en enhet som klarar DV bättre, som en NVIDIA Shield, men för min del är det knappast värt att köpa en enhet för ett par tusen för detta.

Jag spelar upp materialet med en Apple TV (näst senaste modellen). Så det borde inte vara något problem med att spela upp det kan jag tycka. Och det är alltså inte lokalt på TV.

Permalänk
Medlem

Hoppas LG släpper update för Hdmi 2.1a.

Ska tydligen gå om HDMI 2.1 applicerats korrekt.

Men LG brukar ju köra sånna här saker som "nya features" så kan nog inte räkna med det.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Öltorp:

Hoppas LG släpper update för Hdmi 2.1a.

Ska tydligen gå om HDMI 2.1 applicerats korrekt.

Men LG brukar ju köra sånna här saker som "nya features" så kan nog inte räkna med det.

Huh, va?

Vad är det du hoppas på? Ifall det är något problem eller en bugg så är det oftast just en bugg eller miss i konstruktionen. Inte att det är HDMI-versioner som appliceras inkorrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Hoppas LG släpper update för Hdmi 2.1a.

Ska tydligen gå om HDMI 2.1 applicerats korrekt.

Men LG brukar ju köra sånna här saker som "nya features" så kan nog inte räkna med det.

Är det någon funktion från 2.1a du saknar som du vill kunna använda eller vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Huh, va?

Vad är det du hoppas på? Ifall det är något problem eller en bugg så är det oftast just en bugg eller miss i konstruktionen. Inte att det är HDMI-versioner som appliceras inkorrekt.

Skrivet av medbor:

Är det någon funktion från 2.1a du saknar som du vill kunna använda eller vad menar du?

QMS. Men inser nog att det är hårdvaran va?

Permalänk
Bildexpert 📺

QMS, Quick Media Switching – att kunna växla frekvens utan att synka om bilden där det blir en svart skärm, är en funktion som är beskrivnen i HDMI-specen. Likt många andra funktioner används det inte alltid med all hårdvara. Devisen är fortfarande att fråga efter funktion, inte version.

Jag har ännu inte sett någon TV som kan växla frekvens sömfritt, men har å andra sidan heller ingen källa som använder QMS. Det är väl närmast senaste AppleTV 4K som väntas få den funktionen senare.

Nu synkar moderna TV-apparater om på någon sekund till skillnad mot förr när det ofta var 5–10 sekunders väntan och i den del fall uppemot 20 sekunder för att synka om. QMS tar alltså bort den där sekunden med svart skärm, som på sätt och vis bekräftar att frekvensen/signalen ändrats. Så förstår om det inte är prioriterat för TV-tillverkarna, särskilt som QMS-källorna är så få/icke-existerande.

Utöver AppleTV med flera är det närmast på digitalboxarna man kan tänkas behöva detta och där är behovet mindre i Europa där allt kör 25/50 snarare än i nordamerika där det finns behovet av 24 eller 30/60. Plus att digitalboxar är ofta byggda för att vara så billiga som möjligt så att operatörerna kan spara pengar på den utrustning de måste tillhandahålla. Knappast den senaste tekniken där.

Verkar också som att QMS endast fungerar på ändring i frekvens och inte när signalen ändras mer, likt upplösning och HDR/SDR där det fortfarande lär bli svart i någon sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

QMS. Men inser nog att det är hårdvaran va?

QMS verkar baseras på VRR tekniken och borde inte nödvändigtvis behöva ny hårdvara om dina enheter redan klarar VRR.
QMS är så klart en förbättring men som hamnar bra långt ner på listan över vad jag skulle vilja förbättra.

Source Based Tone Mapping (SBTM) verkar däremot intressant och jag ser fram emot att se hur det kommer att fungera. En nackdel jag direkt ser med SBTM däremot är att ingen TV jag haft hittills har haft korrekt Tmax.

Permalänk
Bildexpert 📺

SBTM har man redan i väldigt många TV idag eftersom det är så Dolby Vision fungerar i sitt vanligaste läge. Vilket belyser dumheten med att prata HDMI-versioner. Ska alla TV med Dolby Vision och därmed SBTM – även de från 2015 och 2016 – retroaktivt kallas för "HDMI 2.1b" nu?

För övrigt samma typ diskussion runt första PS3 för ca 15 år sedan när den saknade HDMI 1.3-funktionen att skicka bitström av Dolby True HD/DTS-MA vilket gav enorma diskussioner om att den "...endast är HDMI 1.1" där någon menade att PS3 "...faktisk är HDMI 1.2 eftersom den spelar SACD" Det hela blev än mer snurrigt när PS3 uppdaterades till 3D-funktion som ju är beskrivet i HDMI 1.4. Var liksom ingen ände på diskussionerna om vilken HDMI-version man skulle säga när man pekade på en PS3:a.

Permalänk
Hedersmedlem

Eh. Klockan på min C1 går fel... om man slår av automatiskt tidssynk, ändrar den, och slår på automatisk synk igen så ändrar den tillbaka till fel tid igen.
Är det bara jag?

Klockan var c:a 22:39 när den visade 21:24 -- Onsdag den 15 Mars, så den går drygt ett dygn fel. Den räknar framåt, även om man "synkar om", och verkar alltså gå lika mycket fel konstant.
Jag är nästan säker på att den gick rätt för 2-3 dagar sedan, men använder den klockan ganska sällan.

Edit:
Fredag 11:00 visade den Torsdag 09:45, så fortfarande 1 dygn, 1 timme och 15 minuter fel precis som igår.
La in senaste mjukvaran och nu visar den Fredag 11:09.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Märker att kontrollen till mina C1 & C2 kan användas på båda. Störande när jag stänger av C1 så startas C2!
Finns det nån inställning för att motverka detta?

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Märker att kontrollen till mina C1 & C2 kan användas på båda. Störande när jag stänger av C1 så startas C2!
Finns det nån inställning för att motverka detta?

Nej, ingen inställning

Alla kontrollers av/på fungerar på alla, just den signalen är ren IR och samma för att starta eller stänga av

Man kan avgränsa vinkeln där den kan se fjärrkontrollen, eller minska signalen med tejp (så man behöver stå närmare), eller liknande saker men inget enklare tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej, ingen inställning

Alla kontrollers av/på fungerar på alla, just den signalen är ren IR och samma för att starta eller stänga av

Man kan avgränsa vinkeln där den kan se fjärrkontrollen, eller minska signalen med tejp (så man behöver stå närmare), eller liknande saker men inget enklare tyvärr

Tråkigt! LG kanske skulle se till att göra något åt detta.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Tråkigt! LG kanske skulle se till att göra något åt detta.

Jag tror helt ärligt att deras fjärrkontroller från 90-talet fungerar för just av/på, så det är knappast något nytt

Vanlig eltejp, kanske 3-7 lager kan vara lagom enligt vad jag läst, då får man gå nära den apparat man vill prata med

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan köpa ett plastskydd till baksidan på G1? Som täcker allt kablage som på bilden?

Permalänk
Medlem

Installerade Telia play på min LGC1 och nu får jag upp en grå ruta längst ner på skärmen där det står Telia är tillgängligt. Kommer upp ungefär en gång i timmen. Någon som vet hur man stänger av detta?

Permalänk
Medlem

Jag har en 65B1 och har sett The Foundation, Severance (Apple) och The Mandalorian (Disney). Mörka scener ser grådassiga ut tycker jag. Ingen riktig svärta. Beror detta på hur materialet är komprimerat eller handlar det om TV:ns inställningar? Tycker inte jag upplever samma sak med Bluray.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Jag har en 65B1 och har sett The Foundation, Severance (Apple) och The Mandalorian (Disney). Mörka scener ser grådassiga ut tycker jag. Ingen riktig svärta. Beror detta på hur materialet är komprimerat eller handlar det om TV:ns inställningar? Tycker inte jag upplever samma sak med Bluray.

100% dålig bitrate / komprimering via streaming.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thompo:

Jag har en 65B1 och har sett The Foundation, Severance (Apple) och The Mandalorian (Disney). Mörka scener ser grådassiga ut tycker jag. Ingen riktig svärta. Beror detta på hur materialet är komprimerat eller handlar det om TV:ns inställningar? Tycker inte jag upplever samma sak med Bluray.

Kan vara både och. Låg kvalitet på streaming och att något med inställningarna lyfter svartnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kan vara både och. Låg kvalitet på streaming och att något med inställningarna lyfter svartnivån.

Jag har provat att sänka nivån på "Skärmljusstyrka". Detta minskar visserligen dassigheten men tar också bort många detaljer i bilden.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thompo:

Jag har provat att sänka nivån på "Skärmljusstyrka". Detta minskar visserligen dassigheten men tar också bort många detaljer i bilden.

Om du sätter det reglaget på rätt nivån tar den inte bort detaljer. Däremot kan rätt nivå dölja bildinnehåll i "svartare än svart" som ändå inte ska synas, likt just kompressionsblock. Det är hyfsat vanligt att man ställer den för högt för att man ser "mer" men också mer än vad som ska synas, likt just kompressionsblock.

Går igenom hur det fungerar här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om du sätter det reglaget på rätt nivån tar den inte bort detaljer. Däremot kan rätt nivå dölja bildinnehåll i "svartare än svart" som ändå inte ska synas, likt just kompressionsblock. Det är hyfsat vanligt att man ställer den för högt för att man ser "mer" men också mer än vad som ska synas, likt just kompressionsblock.

Går igenom hur det fungerar här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Jag har använt testmönster för att sätta rätt Skärmljusstyrka när signalen kommer från HDMI. Kan jag behöva sätta en annan Skärmljusstyrka för streamat material? Hur får jag i så fall upp ett testmönster på skärmen? Finns det hos streamingtjänsterna?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Jag har använt testmönster för att sätta rätt Skärmljusstyrka när signalen kommer från HDMI. Kan jag behöva sätta en annan Skärmljusstyrka för streamat material? Hur får jag i så fall upp ett testmönster på skärmen? Finns det hos streamingtjänsterna?

Youtube är den enda där det finns vad jag vet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thompo:

Jag har använt testmönster för att sätta rätt Skärmljusstyrka när signalen kommer från HDMI. Kan jag behöva sätta en annan Skärmljusstyrka för streamat material? Hur får jag i så fall upp ett testmönster på skärmen? Finns det hos streamingtjänsterna?

Det beror på hur du skiljer signalkedjorna. HDMI från dator och streamat via TV:ns egna gränssnitt är två olika kedjor och kan som följd kräva två olika – ibland väldigt olika inställningar på flera reglage.

Strömmar du via datorn kan det finnas sådant som codecs och individuella appar som avgör. Du kan få olika resultat där och kombinationen av appar+codecs kan leda till en matris av olika resultat.

Det finns tyvärr inga testbilder från exempelvis Netflix att streama. Synd, för det borde finnas då skulle underlätta.

Istället får man utgå från en tillräckligt pålitlig källa, likt AppleTV eller Shield och jämföra material man är bekant med. Har gjort det vid ett par tillfällen genom åren med TV:ns inbyggda appar och konstaterat att skillnaderna är försvinnande små. Är det uppenbara fel på exempelvis en streamingtjänst, då ligger svaren ofta någon annanstans där det alltså kan var en kombination av dålig streamingkvalitet och felaktiga inställningar någonstans i kedjan.

Permalänk

Har precis köpt 77CS6LA och köpte även till google tv. Tror/vet ni om det är någon skillnad i bildkvalitet att använda TV:ns inbyggda appar för streaming vs att köra appen i Google TV och sen med hdmi in i TV:n. Fraågan kan ju vara generell för apparater och inte just för den jag köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinnenholtz:

Har precis köpt 77CS6LA och köpte även till google tv. Tror/vet ni om det är någon skillnad i bildkvalitet att använda TV:ns inbyggda appar för streaming vs att köra appen i Google TV och sen med hdmi in i TV:n. Fraågan kan ju vara generell för apparater och inte just för den jag köpt.

De inbyggda apparna är att föredra.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

De inbyggda apparna är att föredra.

Varför?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pinnenholtz:

Har precis köpt 77CS6LA och köpte även till google tv. Tror/vet ni om det är någon skillnad i bildkvalitet att använda TV:ns inbyggda appar för streaming vs att köra appen i Google TV och sen med hdmi in i TV:n. Fraågan kan ju vara generell för apparater och inte just för den jag köpt.

Generellt får du samma bildkvalitet förutsatt att du matchat bildinställningarna rätt. Vanligaste orsaken till att man upplever skillnader i bilden är för att man har just olika inställningar och bildlägen på smart-systemet respektive den HDMI-ingång man kör.

Permalänk
Medlem

Föredrar apple tv framför tvns appar, mycket bättre UI, sen matchar frameraten på allt med, känns inte som den gör det på dom LG oled jag testat. Själv har vi en panasonic Oled, och där föredrar jag med extern spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej, ingen inställning

Alla kontrollers av/på fungerar på alla, just den signalen är ren IR och samma för att starta eller stänga av

Man kan avgränsa vinkeln där den kan se fjärrkontrollen, eller minska signalen med tejp (så man behöver stå närmare), eller liknande saker men inget enklare tyvärr

Några handfasta tips hur man kan uppnå det? Jag har en 42" som monitor och en 55" som TV ett par meter bredvid. Den jag använder som monitor behöver egentligen ingen fjärrkontroll - jag kan sätta igång och stänga av den med knappen på TV:n.-

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021