Låg nedladdningshastighet enbart i Steam

Permalänk
Medlem

Låg nedladdningshastighet enbart i Steam

Hej, jag har under en längre tid levt med en mycket slö (2MB/S) nedladdningshastighet på steam, och enbart steam.
Laddar jag ned via origin eller annat så är jag uppe i 17-20mb/s utan problem. Jag har 250/250 från bahnhof.

Jag har inga restriktioner på bandbredd inställt via steam. Google lösningar så som att rensa cache osv har inte hjälp.
Är det någon som har tips på andra saker, till synes relaterat till just Steam, som kan begränsa nedladdningshastigheten?

Permalänk
Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, jag har dock prövat detta utan framgång

Permalänk

kan va nån störning på steams sida eller om du har nån annan dator eller något i hushållet som binder upp mycket bandbredd för den laddar ner nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Hej, jag har under en längre tid levt med en mycket slö (2MB/S) nedladdningshastighet på steam, och enbart steam.
Laddar jag ned via origin eller annat så är jag uppe i 17-20mb/s utan problem. Jag har 250/250 från bahnhof.

Jag har inga restriktioner på bandbredd inställt via steam. Google lösningar så som att rensa cache osv har inte hjälp.
Är det någon som har tips på andra saker, till synes relaterat till just Steam, som kan begränsa nedladdningshastigheten?

Prövat ändra "Download Region"? Testa t.ex. Norge om du har Sverige eller viceversa.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Har du bytt region?
Steam > Settings > Downloads tab · Download region

Dr att nån hann före.
Så kan det gå när man inte uppdaterar sidan

Permalänk
Medlem

Steam funkar absolut bäst hos mig alltid när det gäller nerladdning. Kommer lätt upp i 60mb/s så måste ligga hos dig. Laddade ner ett spel senast någon timme sen.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla så att du inte har ställt in en hastighetsbegränsning på Steam.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dubbelkolla så att du inte har ställt in en hastighetsbegränsning på Steam.

som om nån skulle gjort sånt frivilligt xd.

Permalänk
Rekordmedlem

Nedladdning brukar innebära att man blandar in lagring på nått sätt så vet du att lagringen kan spara undan datan snabbare än du kan ladda ner den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

som om nån skulle gjort sånt frivilligt xd.

Jag har begräsning på 50mb/s. Annars laggar Youtube

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

som om nån skulle gjort sånt frivilligt xd.

Självklart. Det finns många anledningar till varför man skulle vilja det. Var inte så trångsynt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av HazZarD:

som om nån skulle gjort sånt frivilligt xd.

Inte så märkligt egentligen. Jag har satt min begränsning på 25 då det är mer än tillräckligt för nerladdningar. På så vis ställer det inte till för andra enheter på nätverket

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tack Alla! jag prövade era tips samt lite annat jag googlade fram. Det löste sig, vet dock inte vilket av åtgärderna som löste det hela rätt som det var så fungerade det bara. typiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

som om nån skulle gjort sånt frivilligt xd.

Har satt en begränsning i Steam, annars kan jag inte se på YouTube utan att det ska buffra alldeles för mycket när Steam laddar ner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om någon hittar denna tråden i framtiden så vill jag meddela hur jag löste detta!
Steam har tydligen problem med IPV6 i vissa fall. Så jag var tvungen att gå in i nätverksinställningar och stänga av IPV6 och enbart köra på IPV4, hastigheten gick snabbt upp till 30m/s från 2!