Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

https://alltomelbil.se/kungalv-och-mariestad-pa-tur-nar-nio-o...

Det här med batteribyte tycker jag är väldigt intressant. Skulle kännas mycket tryggare att köpa en beggad elbil där jag vet att batteriet byts ut så enkelt. Men det kanske kräver någon dyr prenumeration efter ett par år. Att bara kunna byta en gång per år är intressant även om det skulle bli till en viss kostnad.

Ja det är enbart hyra som jag förstått det. Det är nog dessutom det enda vettiga. Är nog inte många som skött om sitt batteri väl som vill få det utbytt med slumpen till ett batteri av okänd kvalitet.

Har också tänkt på detta med både kostnaden och platsen som dessa batteribytarstationshus tar.

Tesla har ju oftast extremt många platser. Ofta 16-42 st laddpunkter, per laddställe jag laddat på.

Hur dyrt blir det inte, för att säga den enorma platsen som behövs, för att ha 10-20 st batteribytestationer vid varje ställe?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, men även om det skulle finnas lika många bytesstationer som det finns laddplatser så menar jag att det ändå går snabbare med laddning för de allra flestas resor. Och i takt med att laddhastigheten ökar så kommer det bara bli fler och fler där laddningen vinner tidsmässigt.

Sedan är det ju så att det kommer nog alltid finnas mindre valmöjlighet med bytesstationer än det kommer finnas laddare just eftersom det är så pass mycket mer kostsamt. Så man kommer nog inte få ett optimalt utnyttjande utan ibland tvingas byta batteriet med 35% kvar och liknande.

En nackdel med de nuvarande stationerna (Varberg) är att man måste sitta kvar i bilen meden bytet pågår. Laddar man vid stolpe kan man ju göra annat samtidigt.

Om jag tar Teslan tex. från Sthlm till GBG så måste jag stanna och snabbladda en gång på vägen i 5-7 minuter (oftast blir det i Linköping men ibland i Jönköping).

Då är det rätt trevligt att hinna med en snabb kisspaus eller kopp från fikaavdelningen att ta med i bilen (hinner sällan dricka upp den på plats).

Hade jag kört en Nio med batteribyte så hade jag "suttit fast" i bilen utan att kunna göra något.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

I dagsläget finns det inte tillräckligt med litium för att göra alla bilar till elbilar i världen med allt annat som också kräver litium.

Fel.

Litium är ingen sällsynt metall, som du och andra i tråden alluderade till, utan finns extremt gott i jordskorpan runt i stort hela världen.

Kobolt och andra sällsynta jordartsmetaller är en annan sak (men de är inte unika för elbilar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Sitter i samma sits. Laddade från Easee (Home) samt en Easee Equaliser (lastbalanserare). Blir det konkurs lär ju molntjänsterna upphöra och då funkar väl ingen av dem?

700 000 laddare i EU som behöver åtgärdas, missade säljmål och uppsagd personal. Tror det skiter sig och vi står med en värdelös laddare. Har kontakt med elektrikern men inget besked ännu från leverantörsleden.

Överlag allvarliga brister, känns ju som att de inte ens försökt göra en bra laddare med allt som uppdagats.

Skrivet av YungGoBo:

Laddaren fungerar väll utan uppkoppling även om den då förlorar mycket funktionalitet.
Det finns nog ett värde i mjukvaran som easee har utvecklat och sannolikheten känns ganska hög att någon kommer att köpa upp deras tjänst och erbjuda fortsatt drift men kanske till en månadsavgift.

Samma sak här. Skall bli intressant att höra hur de hanterar detta.

Dock så kan jag trösta er man att Easee Home och Easee Equaliser (lastbalanserare) kan prata "direkt" med varandra utan att behöva gå via Internet. Dvs. de fungerar även helt "off line".

Det som händer är att du inte kommer att kunna köra appen på mobilen som går över Internet och Easees servrar. Vilker iofs. är väldigt illa nog. Får hoppas att de löser detta på något sätt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Finns en anledning till att priset på Easees laddboxar varit hälften av konkurrenternas. De har tagit genvägar helt enkelt och nu när det uppdagats får de ta konsekvenserna av det.

Tycker att Easee har väldigt liknande pris som Zaptec och andra boxar som blivit godkända?

Inte för att det ursäktar Easee på något sätt (tvärt om), men ändå.

https://tibber.com/se/store/produkt/zaptec-go

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag tänkte att referensen till Toyota var deras elbil som hade haft problem tidigare. Då levereras bilen ny och alltså har ingen hunnit att skruva av eller på några hjul ännu. Den kommer så från fabrik och därmed tänkte jag att det skulle falla under kvalitetssäkring.

https://www.dagensps.se/motor/toyotas-elbil-har-fortfarande-h...

Precis som de problem som jag läst som handlar om Teslas rattar som lossnar strax efter leverans. Detta borde också vara ett problem med kvalitetssäkring.

https://www.dagensps.se/motor/har-lossnar-ratten-i-en-ny-tesl...

Båda delarna fästes med bultar från fabriken.

Exakt, men det är alltid roligare och populärare i tråden att hata på Tesla.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det jag försöker flagga upp är att man inte bara skall rycka på axlarna gällande detta utan verkligen se till att man får det fixat och se till att man verkligen har skydd/hjälp om olyckan är framme även innan saken har fått sin totala lösning.
Det som ibland verkar självklart är inte det alltid, jag är knappast den ända i detta avlång land som har den erfarenheten att försäkringsbolag inte alltid bara betalar ut utan att ifrågasätta och deras tolkningar är oftast det som gäller oavsett vad man själv och andra tycker, tyvärr.

Sen att du inte tycker saker är relevanta är inget jag bryr mig om eftersom en av sakerna med ett forum är just att dela personliga erfarenheter, därmed inte sagt att den saken sker alltid eller ens i detta fallet.

Och jag håller med dig till 100%, att rycka på axlarna åt detta är i min mening extremt ignorant. Men som sagts tidigare så är det inte användningsförbud på boxen, hade det funnits en stor risk så hade Elsäkerhetsverket lagt ett användningsförbud istället, men självklart kan man inte fortsätta sälja en laddbox med brister varpå det blir försäljningsförbud. Jag tycker det är onödigt att skrämma upp folk om det inte finns anledning till det. Ett försäkringsbolag för en utredning efter en brand vare sig det satt en Easee home på väggen eller inte. Länsförsäkringar har också gått ut och sagt att så länge det inte finns ett användningsförbud så gäller försäkringen som vanligt: https://www.lansforsakringar.se/dalarna/privat/om-oss/press-m...

Vi får väl helt enkelt se vad Easee gör nu. Hittade en intressant intervju med Easees VD där han menar att det har mer med prestige att göra än fakta: https://www.nyteknik.se/energi/easee-grundaren-det-har-gatt-p...

Värt att läsa för den som är intresserad

Förtydligande då det var missförstånd med vad jag menade
Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Chippen2188
Det är inte så lyckat att skriva ESV, som jag har sett i tråden flera gånger nu, då det står för Ekonomistyrningsverket. Elsäkerhetsverket har vad jag vet ingen officiell förkortning, även om deras föreskrifter heter ELSÄK-FS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@Chippen2188
Det är inte så lyckat att skriva ESV, som jag har sett i tråden flera gånger nu, då det står för Ekonomistyrningsverket. Elsäkerhetsverket har vad jag vet ingen officiell förkortning, även om deras föreskrifter heter ELSÄK-FS.

Jag tror dom flesta förstår sammanhanget. Men jag redigerade inlägget ifall man trodde jag menade Ekonomistyrningsverket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Och jag håller med dig till 100%, att rycka på axlarna åt detta är i min mening extremt ignorant. Men som sagts tidigare så är det inte användningsförbud på boxen, hade det funnits en stor risk så hade ESV lagt ett användningsförbud istället, men självklart kan man inte fortsätta sälja en laddbox med brister varpå det blir försäljningsförbud. Jag tycker det är onödigt att skrämma upp folk om det inte finns anledning till det. Ett försäkringsbolag för en utredning efter en brand vare sig det satt en Easee home på väggen eller inte. Länsförsäkringar har också gått ut och sagt att så länge det inte finns ett användningsförbud så gäller försäkringen som vanligt: https://www.lansforsakringar.se/dalarna/privat/om-oss/press-m...

Vi får väl helt enkelt se vad Easee gör nu. Hittade en intressant intervju med Easees VD där han menar att det har mer med prestige att göra än fakta: https://www.nyteknik.se/energi/easee-grundaren-det-har-gatt-p...

Värt att läsa för den som är intresserad

Det är inte menat från min sida att skrämma upp folk utan endast som info om vart det kan gå om man har en jäkla otur.
Samtidigt är det bra att försäkringsbolagen går ut med info om att än så länge kommer försäkringarna att gälla vid eventuell skada, det jag är mest tveksam till är om alla försäkringsbolag resonerar lika dant, kan ju hoppas att dom gör det.
Försäkringsbolag är mästare på att göra egna tolkningar om inte allt är glasklart.

Angående intervjun med Easee VD så tycker jag dom delvis ger elsäkerhetsverket rätt när dom mer eller mindre erkänner att dom inte följt vissa standard som dom säger sig gjort utan menar att dom har en bättre lösning.
Då blir ju den stora frågan om det är tillåtet och det är saker som jag inte vet, är det tillåtet så känns det som vidare tester varit på sin plats och är det inte tillåtet så är ju saken klar, gör om gör rätt.
Om en standard säger att A skall finnas kan man inte montera B med en motivering att det är en bättre lösning, om det inte är tillåtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag tror dom flesta förstår sammanhanget. Men jag redigerade inlägget ifall man trodde jag menade Ekonomistyrningsverket.

Det var en upplysning, eftersom det är direkt fel, då det är en officiell förkortning för ett annat verk, och inte ser helt hundra ut om det "sprider" sig till annat än foruminlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Angående intervjun med Easee VD så tycker jag dom delvis ger elsäkerhetsverket rätt när dom mer eller mindre erkänner att dom inte följt vissa standard som dom säger sig gjort utan menar att dom har en bättre lösning.
Då blir ju den stora frågan om det är tillåtet och det är saker som jag inte vet, är det tillåtet så känns det som vidare tester varit på sin plats och är det inte tillåtet så är ju saken klar, gör om gör rätt.
Om en standard säger att A skall finnas kan man inte montera B med en motivering att det är en bättre lösning, om det inte är tillåtet.

Fick precis samma känsla, att han vet att dom gjort fel men försöker skylla det på att standarderna är gamla och därför är det okej att göra annorlunda.

Elinstallapodden har en 11min avsnitt om detta också, då är det ju dom som kan som förklarar problemet. Väl värt att lyssna på om man är nyfiken eller orolig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skulle nog skippat elbil om jag var dig. Kan man inte enkelt ladda bilen hemma i garage eller parkering där den normalt står över natten så blir det väldigt mycket krångligare.

Kanske kan fungera (om ni är beredda att avstå bekvämlighet att ladda hemma på helger/semester) om din arbetsgivare kan ordna laddning på arbetsplatsen. Kan vara värt att checka med de om detta.

Jag är nog inne på ditt spår. Har ingen fast arbetsplats men jobbar 40-50% hemma. Blir nog för dyrt att bara ladda på dyra stolpar borta hela tiden. Rullar ca 1000 mil i tjänst och 1000 mil privat per år.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Skrivet av koSmiQ:

Sitter i samma sits. Laddade från Easee (Home) samt en Easee Equaliser (lastbalanserare). Blir det konkurs lär ju molntjänsterna upphöra och då funkar väl ingen av dem?

700 000 laddare i EU som behöver åtgärdas, missade säljmål och uppsagd personal. Tror det skiter sig och vi står med en värdelös laddare. Har kontakt med elektrikern men inget besked ännu från leverantörsleden.

Överlag allvarliga brister, känns ju som att de inte ens försökt göra en bra laddare med allt som uppdagats.

Jag byggde mig en egen "laddbox" med hjälp av en kontaktor och en https://www.smartevse.nl/

Fungerar perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Jag letade artiklar om varför elbilar använder mer el vintertid än sommartid och hittade nedanstående.
Efter att ha läst artiklarna får jag uppfattningen att det till största delen beror på kemin i batteriet, uppvärmning av batteriet, uppvärmning av kupé, ratt och säten.
Verkar helt klart att det inte är elmotorn, som "drar" mer el, utan andra faktorer, som påverkar.
https://www.recurrentauto.com/research/how-temperature-affects-ev-range
https://www.recurrentauto.com/research/winter-ev-range-loss

Det är riktigt. Det är uppvärmning (både batteri och människor) som huvudsakligen gör att elbilar drar mer på vinterhalvåret, men sedan kan även andra faktorer som tex. snö på vägar innebära att lite mer kraft går åt på vintern. Men i stort så är det detta. Därav att det viktigaste för elbilar på vintern är att ha ett effektivt HVAC-system (effektiv VP, mm).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fel.

Litium är ingen sällsynt metall, som du och andra i tråden alluderade till, utan finns extremt gott i jordskorpan runt i stort hela världen.

Kobolt och andra sällsynta jordartsmetaller är en annan sak (men de är inte unika för elbilar).

https://www.sgu.se/mineralnaring/kritiska-ravaror/litium/

Dom håller inte med dig riktigt....

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad jag har svårt att förstå är dom som accepterar deras lösning med motiveringen att det inte har hänt något än så länge, vad säger man den dagen det händer något och kraven som finns inte följts utan bara nästan?
Finns ju klara specifikationer för vad som gäller och då skall man inte acceptera genvägar och andra lösningar som bör fungera men samtidigt kan vara potentiella orsaker till problem.
Vågar nästan lova att inget försäkringsbolag kommer ersätta skador som uppstått om en Easee laddbox är orsaken eller kan vara orsaken.
En felande laddbox kan orsaka stora skador på både materiell och person om det vill sig riktigt illa och då vill man ju i alla fall ha en gällande försäkring i ryggen.

Om det sedan är så att deras val av lösningar är exakt lika säkra är det ju upp till myndigheterna att revidera kraven och specifikationerna för vad som gäller, men fram tills dess hade iaf jag ställt krav på åtgärd snarast möjligt.

Ett stort problem är ju också att Easee säger sig följa klassificeringar vilket dom bevisligen inte gör.

Klart att försäkringsbolag kommer ersätta om man följer de rekommendationer för att åtgärda problemet som bör komma. Varför skulle de inte göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Exakt, men det är alltid roligare och populärare i tråden att hata på Tesla.

T.om jag som inte brukar tveka på att kritisera val Tesla gör kan tycka det blir löjligt ibland. Bara för att nåt händer en eller två gånger betyder det inte att det är ett vanligt problem, när det rullar så många Teslor på vägarna.

Just i det här fallet känner jag dock själv personligen att problemet ligger i hur dom hanterat problemet. Lite mer approachen "det är inom spec, det är inget problem, sluta fråga, vi har redan lagat det i nya modeller så folk kan fortsätta köpa våra bilar utan oro". Makalöst klantigt av Toyota men dom gjorde i alla fall något åt saken och återkallade bilarna och fixade det, samma som Nissan gjorde i det exempel med just ratten som togs upp.

Jag fick t.ex min första generations iPod Nano återkallad av Apple typ 8 år efter att jag köpte den, när den hade legat i en låda helt oanvänd i åtminstone 5 år. Jag hade glömt att jag ägde den, när jag fick ett mail om att nåt enstaka batteri hade brunnit och dom hade undersökt saken och bedömt att ALLA skulle återkallas. Fick en splitterny av senaste modell i utbyte. Där kan vi snacka om att ta ansvar.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Står ju ingenstans där om hur sällsynt den är, bara mängden den förekommer i. Sen är det upp till läsaren att tolka om det är sällsynt eller inte.

Det verkar ju som att Litium är sällsynt i definitionen att den inte är så vanlig, men den tillhör inte kategorin sällsynta jordartsmetaller. Eller Litium förekommer lite överallt på jorden men det är rätt sällsynt att det är användbart kommersiellt, så det är väl där frågan kommer in enligt vilket kriterie det är sällsynt.

Från Wikipedia:
"Lithium is a comparatively rare element, although it is found in many rocks and some brines, but always in very low concentrations. There are a fairly large number of both lithium mineral and brine deposits but only comparatively few of them are of actual or potential commercial value. Many are very small, others are too low in grade."

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Även med 8 mil till jobbet så fungerar många av de billigare små elbilarna i dag. 15-16 mil på vintern klarar även en elektrisk Mini Cooper, Fiat 500 och Honda E.

Som andra nämnde så finns även beg.-marknaden som börjat gå ner för alla elbilar, bla. tack vare både Teslas prispress på marknaden och den påbörjade lågkonjunkturen. Checka fynd på blocket/KVD om du inte vill köpa någon av ovan trio nytt. Där finns även tex. e-Golf och e-Up (om du inte skall så långt) som alternativ till Mini, Fiat och Honda.

Själv köpte jag en Mini som tredjebil till familjen i höstas, och grymt nöjd med den. Inte världens största batteri, men extremt snål och effektiv med elektronerna.

Med 8 mil enkel resa till jobbet tycker jag Zoe är det självklara valet. Bättre renomé än Cooper och billigare än alla förutom kanske Fiat, men i valet mellan Fiat och Renault så tar jag Renault alla dagar i veckan.

Problemet är väl att alla bilar blivit dyra, när jag plockade upp vår Zoe fick jag en 2018 för under 120' med 3000 mil på mätaren. Det var två år sedan. Säljer jag den idag med 6000 mil på mätaren tror jag vi snackar 140'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Sitter i samma sits. Laddade från Easee (Home) samt en Easee Equaliser (lastbalanserare). Blir det konkurs lär ju molntjänsterna upphöra och då funkar väl ingen av dem?

700 000 laddare i EU som behöver åtgärdas, missade säljmål och uppsagd personal. Tror det skiter sig och vi står med en värdelös laddare. Har kontakt med elektrikern men inget besked ännu från leverantörsleden.

Överlag allvarliga brister, känns ju som att de inte ens försökt göra en bra laddare med allt som uppdagats.

Det är bara i Sverige de ska åtgärda - Norska motsvarigheten ska ha sagt sitt och det behövs ingen åtgärd(har ingen källa just nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det är bara i Sverige de ska åtgärda - Norska motsvarigheten ska ha sagt sitt och det behövs ingen åtgärd(har ingen källa just nu).

De har ju startat en egen tillsyn med anledning av det som framkommit i Sverige. Vad den utmynnar i torde inte vara känt än. Däremot är det svenska förbudet bara tillämpbart i Sverige.

https://www.nkom.no/aktuelt/nkom-starter-tilsyn-av-ladestasjo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Fick precis samma känsla, att han vet att dom gjort fel men försöker skylla det på att standarderna är gamla och därför är det okej att göra annorlunda.

Det är ju också helt ok att göra, men då ska man inte ljuga om att man uppfyller standarden utan istället speca vad man gör OCH bekosta omfattande tester på ett externt ackrediterat labb. Vilket de såklart ville snåla in på.

Skrivet av ztenlund:

De har ju startat en egen tillsyn med anledning av det som framkommit i Sverige. Vad den utmynnar i torde inte vara känt än. Däremot är det svenska förbudet bara tillämpbart i Sverige.

https://www.nkom.no/aktuelt/nkom-starter-tilsyn-av-ladestasjo...

Jag läste på ett annat ställe att iom EUs gemensamma marknad så kommer Elsäkerhetsverkets beslut gälla för hela EU efter X antal dagar (90?) om inga motsvarande myndigheter i andra länder protesterar. Men det kanske är helt fel?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Gillar skarpt. Snygg, och tycker interiören ser vettig ut med den MASSIVA mittkonsolen och en tiltbar skärm. Synd på haptiska knappar på ratten men i helhet verkar den faktiskt vettig. Får hoppas den är lika väl ljudisolerad och dämpad som syskonen från VAG.

Synd bara på bagaget som verkar landa på 450 liter. Den verkar vara lite väl kort, snarare en ID.3-rival än en rival till ID.4 och Enyaq. Eller kanske tur, för hade den haft 100 liter till hade jag fått ångest över att ha beställt en Enyaq och börjat fundera på om man ska vänta på den där istället...

Permalänk
Medlem

Japp nu är det dags. Farsan ska ta emot hans Toyota bz4x. Gick tyvärr inte att häva köpet då bilen redan var under produktion.

Vad hade ni gjort, köpa den med vinterdäck för ca 630k (efter miljöbonus) eller privatleasat den för ca 7500kr inkl vinterdäck.

Svårt att räkna, men farsan räknar nog med att ha denna bil i många år nu om den ska köpas.

Det är svårt att veta vad andrahandsvärdet på denna bil kommer vara då det händer så mycket på elbilsmarknaden. Hur hade ni resonerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Japp nu är det dags. Farsan ska ta emot hans Toyota bz4x. Gick tyvärr inte att häva köpet då bilen redan var under produktion.

Vad hade ni gjort, köpa den med vinterdäck för ca 630k (efter miljöbonus) eller privatleasat den för ca 7500kr inkl vinterdäck.

Svårt att räkna, men farsan räknar nog med att ha denna bil i många år nu om den ska köpas.

Det är svårt att veta vad andrahandsvärdet på denna bil kommer vara då det händer så mycket på elbilsmarknaden. Hur hade ni resonerat?

Tror nog att det är bäst att tar emot den och säljer tillbaks den till handlaren och köper sig en annan elbil i stället BZ4X verkar inte vara någon bra elbil överhuvudtaget och lär inte hålla något bra andrahandsvärde.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Jo, skulle vara nice med eget forum för (el)bilar, så kunde man lätt starta egna trådar om separata ämnen (som väggboxar, JFB, etc.).

Då kunde denna tråden hållas 100% för att enbart diskutera olika elbilar. Hade varit grym om man får drömma lite!

Gällande ID2 så känns det som riktigt bra att det kommer ut flera prisvärda småbilar på marknaden. Alla bilar behöver inte användas för långresor. Speciellt inte om man har flera bilar inom familjen. Då är ju en sådan här elbil potentiellt perfekt som vardagsbil/pendlingsbil.

Tror detta kan bli en riktigt bra storsäljare. Antingen som citybil för unga par/singlar, eller som 2/3:e bil i större familjer på landet.

Den är ju stor som en Golf så jag tror den hade räckt gott och väl som endabil för många familjer, även för längre resor. 450 km räckvidd är bra och 490 liter bagage är ju väldigt bra, mer än en Volvo V60 exempelvis. Hur stort baksätet är vet vi inte riktigt än förstås, men det lär duga gott för två personer i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Gillar skarpt. Snygg, och tycker interiören ser vettig ut med den MASSIVA mittkonsolen och en tiltbar skärm. Synd på haptiska knappar på ratten men i helhet verkar den faktiskt vettig. Får hoppas den är lika väl ljudisolerad och dämpad som syskonen från VAG.

Synd bara på bagaget som verkar landa på 450 liter. Den verkar vara lite väl kort, snarare en ID.3-rival än en rival till ID.4 och Enyaq. Eller kanske tur, för hade den haft 100 liter till hade jag fått ångest över att ha beställt en Enyaq och börjat fundera på om man ska vänta på den där istället...

Gillade den också. Känns redan som en av årets självklara stjärnor. Ska bli spännande att se vad priset blir och hur de specar den med räckvidd/laddning etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Min stora fråga i hela det här Easee-debaklet blir så klart vilken laddbox man ska välja istället? Som är driftsäker, erbjuder smart styrning (gärna integrerat med t.ex Tibber) osv. Nåt som man inser är viktigt i såna här lägen är ju att all molnstyrning är kul, men att det är viktigt att boxen funkar bra endast lokalt, utifall konkurs eller annat. Uppskattar ju själv om det finns lokala admingränssnitt och annat, eller åtminstone att kluriga utvecklare kan åstadkomma smarta saker via Home Assistant.

Charge Amps Halo ser ju smäcker ut på väggen och verkar ha många nöjda kunder, men hur stödet är vid serverhaveri eller konkurs har jag inget grepp om.

Har ju funderat på Zaptec som möjlig ersättare, om det kommer till att tjänsten för Easee stängs ner. Verkar vara många som är nöjda med den och verkar ha liknande app-funktioner som Easee.

Är det någon här i tråden som har en och kan berätta mer om vad appen för Zaptec klarar?

Samma sak om lastbalansering; vad har man för lösning där gällande Zaptec?

Skrivet av isbjoern:

Vågat att lova saker när man bara sitter och killgissar.

I egenskap av styrelsemedlem i vår BRF så hade jag och ordföranden ett möte med vårat försäkringsbolag angående detta då många boende har Easee-box och det är absolut inga konstigheter för dom så länge;

1. Boxen är installerad enligt dåvarande krav
2. Boxen är installerad av fackman
3. Boxen inte blir återkallad av myndighet

Så det är absolut ingen fara att fortsätta använda Easee-boxen fortsatt så länge inte ändras med återkallelse.

Gott! Då kan man köra vidare på den tills vidare iaf.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Japp nu är det dags. Farsan ska ta emot hans Toyota bz4x. Gick tyvärr inte att häva köpet då bilen redan var under produktion.

Vad hade ni gjort, köpa den med vinterdäck för ca 630k (efter miljöbonus) eller privatleasat den för ca 7500kr inkl vinterdäck.

Svårt att räkna, men farsan räknar nog med att ha denna bil i många år nu om den ska köpas.

Det är svårt att veta vad andrahandsvärdet på denna bil kommer vara då det händer så mycket på elbilsmarknaden. Hur hade ni resonerat?

Så länge det inte uppdagats några stora brister som han inte hade räknat med när han bestämde sig för bilen så hade jag nog bara köpt den och kört med den så länge som möjligt. Den kanske inte är världens bästa elbil men den har säkert kvalitéer som väger upp, nåt test höll den ju t.om högre än Nissan Ariya som verkar väldigt omtyckt.

Halvdålig snabbladdning med massa ologiska begränsningar som dom nu låser upp till viss del kanske man kan leva med beroende på vilka behov man har. Är så jäkla lätt att "allmän opinion" drar upp eller ner bilden av en produkt helt utan belägg. Nu säger jag inte att bilen behöver vara bra men folk får det att låta som en bil som inte ens skulle gå att leva med.

Om det visat sig att bilen absolut inte håller måttet enligt hans egna krav så hade jag nog hellre leasat och låtit finansbolaget ta smällen för dåligt andrahandsvärde, och sen valt mer noga nästa gång.