Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Förslagsvis bör man kanske inte använda uttag som glappar oberoende vad man stoppar in där. Så det handlar nog om idiotin att använda trasiga uttag.

Jo precis. Schuko är inget problem i sig, så länge det är bra draget fram till uttaget, utan uttaget tål ju sådana effekter det handlar om över lång tid. Men är det typ ett motorvärmaruttag som byggdes för trettio år sedan eller liknande så hade jag nog varit lite försiktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Förslagsvis bör man kanske inte använda uttag som glappar oberoende vad man stoppar in där. Så det handlar nog om idiotin att använda trasiga uttag.

Skulle vilja veta hur du vet att det glappar? Gnistorna är små och inne i kontakten. Märks inte föränn det är försent.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Idag läste jag in mig lite på situationen gällande easee då jag själv sitter med en easee home. Först trodde jag det bara var tjafs gällande jfb men boxarna verkar ha flera allvarliga fel. Isolationskrav, ip-klassing och jfb. Här verkar det inte finnas en enkel utväg för easee utan de kommer att behöva byta ut samtliga installerade laddboxar. Vi pratar hundratusentals. Jag kan inte se hur easee kommer att klara detta. Det luktar konkurs lång väg.

Frågan är hur man som ägare agerar nu? Ska man höra av sig till firman som installerat för att hamna först i kön vid eventuellt utbyte eller är det bara att avvakta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Stort tack för den infon!! Känner att jag får ringa och ta hit en elektriker nösta vecka *tumme upp*

Rekommendationen är att generellt inte ladda i vanliga uttag. Dels för att - som många redan skrivit - det kan vara äldre uttag och svårt att veta exakt kvalitet på installationen.

Man ska också ha med sig att de egentligen inte är dimensionerade för hög belastning över lång tid (varken uttaget eller elledningen). I föreningen där jag bodde innan förbjöd styrelsen all laddning i uttagen som är till för motorvärmare. Det var inte värt risken med en hel carport och 8-10 bilar om det börjar brinna.

Brandskyddsföreningen avråder starkt: https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet-i-hemmet/elbilar/

För några år sedan diskuterades även försäkringsfrågan. Var den landade i Sverige vet jag inte, men värt att undersöka: https://www.motormagasinet.se/article/view/585766/elbilsladdning_hemma_i_vanligt_eluttag_ar_en_forsakringsfalla

Permalänk
Medlem
Skrivet av YungGoBo:

Idag läste jag in mig lite på situationen gällande easee då jag själv sitter med en easee home. Först trodde jag det bara var tjafs gällande jfb men boxarna verkar ha flera allvarliga fel. Isolationskrav, ip-klassing och jfb. Här verkar det inte finnas en enkel utväg för easee utan de kommer att behöva byta ut samtliga installerade laddboxar. Vi pratar hundratusentals. Jag kan inte se hur easee kommer att klara detta. Det luktar konkurs lång väg.

Frågan är hur man som ägare agerar nu? Ska man höra av sig till firman som installerat för att hamna först i kön vid eventuellt utbyte eller är det bara att avvakta?

Sitter i samma sits. Laddade från Easee (Home) samt en Easee Equaliser (lastbalanserare). Blir det konkurs lär ju molntjänsterna upphöra och då funkar väl ingen av dem?

700 000 laddare i EU som behöver åtgärdas, missade säljmål och uppsagd personal. Tror det skiter sig och vi står med en värdelös laddare. Har kontakt med elektrikern men inget besked ännu från leverantörsleden.

Överlag allvarliga brister, känns ju som att de inte ens försökt göra en bra laddare med allt som uppdagats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Sitter i samma sits. Laddade från Easee (Home) samt en Easee Equaliser (lastbalanserare). Blir det konkurs lär ju molntjänsterna upphöra och då funkar väl ingen av dem?

700 000 laddare i EU som behöver åtgärdas, missade säljmål och uppsagd personal. Tror det skiter sig och vi står med en värdelös laddare. Har kontakt med elektrikern men inget besked ännu från leverantörsleden.

Överlag allvarliga brister, känns ju som att de inte ens försökt göra en bra laddare med allt som uppdagats.

Laddaren fungerar väll utan uppkoppling även om den då förlorar mycket funktionalitet.
Det finns nog ett värde i mjukvaran som easee har utvecklat och sannolikheten känns ganska hög att någon kommer att köpa upp deras tjänst och erbjuda fortsatt drift men kanske till en månadsavgift.

Själv är jag mer oroligt för försäkringsbolagen. Förmodligen kommer varken hem- eller fordonsförsäkring att gälla om man laddar med en easee.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Sitter i samma sits. Laddade från Easee (Home) samt en Easee Equaliser (lastbalanserare). Blir det konkurs lär ju molntjänsterna upphöra och då funkar väl ingen av dem?

700 000 laddare i EU som behöver åtgärdas, missade säljmål och uppsagd personal. Tror det skiter sig och vi står med en värdelös laddare. Har kontakt med elektrikern men inget besked ännu från leverantörsleden.

Överlag allvarliga brister, känns ju som att de inte ens försökt göra en bra laddare med allt som uppdagats.

Har för mig att just Equalizer går att använda direkt mot laddaren lokalt.

https://hemmastyrning.se/jamforelse-av-tibber-watty-tibber-pu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Har för mig att just Equalizer går att använda direkt mot laddaren lokalt.

https://hemmastyrning.se/jamforelse-av-tibber-watty-tibber-pu...

Spännande. Frågan är om den klarar 15 meter genom två stenväggar. Man kan ju hoppas! Tur att den redan är konfad i vart fall, och att man aldrig säkrar upp eller ned så att den behöver ställas om (kanske också går utan uppkoppling?).

Det blir spännande närmaste 1-2 veckorna, jag hoppas det landar väl och att nån köper upp Easee och tar smällen.

Blir också intressant att se vad som händer i hela ledet. Min elektriker riskerar nog konkurs om han får bära hundhuvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Att Toyota har köpt konkurrenters bilar, är långt ifrån ovanligt.

I alla branscher sker det bilar, båtar, traktor, arbetsredskap.
Har en tillverkare en nytänkande lösning så kan ni ge er fan på att konkurrenterna köper en modell, för att dissikera och kopiera.

Allt annat vore ju otroligt dumt.

Exakt. Har jobbat själv inom personbilsindustrin i ett antal år. Det intressanta är dock att många i tråden verkar vara konfunderade över att detta är ett känt faktum (även bland allmänheten)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Vet inte om det är ett konstverk direkt. Jag förväntar mig iallafall inte att ratten lossnar om jag köper en bil för 700k-900k.

https://www.bytbil.com/nyheter/tesla-utreds-efter-att-rattar-...

Toyota har hjul som trillar av på sine elbiler. Premium «feature>? 😅

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Yeah, sedanbakluckan på 3an stör mig en del. Fyfan vad bra den hade varit om den istället var hatchback som S.

Har testkört 3 och Y, men lite svårt o avgöra enbart baserat på det. Tänker ev kika på leasing för att testa en kortare period.

Håller med helt. Det som jag helt klart tycker är största missen med M3.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Toyota har hjul som trillar av på sine elbiler. Premium «feature>? 😅

Ett hjul kan ju bultarna varit för löst åtdragna på och det skakar loss över tid t ex. Men ratten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Överlag allvarliga brister, känns ju som att de inte ens försökt göra en bra laddare med allt som uppdagats.

Finns en anledning till att priset på Easees laddboxar varit hälften av konkurrenternas. De har tagit genvägar helt enkelt och nu när det uppdagats får de ta konsekvenserna av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Ett hjul kan ju bultarna varit för löst åtdragna på och det skakar loss över tid t ex. Men ratten ?

Den sitter också med en bult

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Den sitter också med en bult

Var inte löjlig nu, denna lossar man inte 2 ggr per år när man gör service dvs som med däckbyte.
Det är en miss från kvalitetssäkringen i fabrik alt materialfel/designfel/instruktionsfel hur hårt den ska skruvas åt gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Var inte löjlig nu, denna lossar man inte 2 ggr per år när man gör service dvs som med däckbyte.
Det är en miss från kvalitetssäkringen i fabrik alt materialfel/designfel/instruktionsfel hur hårt den ska skruvas åt gissar jag.

Jag tänkte att referensen till Toyota var deras elbil som hade haft problem tidigare. Då levereras bilen ny och alltså har ingen hunnit att skruva av eller på några hjul ännu. Den kommer så från fabrik och därmed tänkte jag att det skulle falla under kvalitetssäkring.

https://www.dagensps.se/motor/toyotas-elbil-har-fortfarande-h...

Precis som de problem som jag läst som handlar om Teslas rattar som lossnar strax efter leverans. Detta borde också vara ett problem med kvalitetssäkring.

https://www.dagensps.se/motor/har-lossnar-ratten-i-en-ny-tesl...

Båda delarna fästes med bultar från fabriken.

Permalänk

Hur är det att köra elbil kortsträckor säg 2 mil tur och retur till jobb om dan? En bensinbil drar ju rätt mycket bensin på en sådan runda iom motorn knappt blir varm! Är det samma visa med en elbil?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Speedtriple3:

Hur är det att köra elbil kortsträckor säg 2 mil tur och retur till jobb om dan? En bensinbil drar ju rätt mycket bensin på en sådan runda iom motorn knappt blir varm! Är det samma visa med en elbil?

Om det är kallt ute så ja, då drar den mycket mer el för att värma kupén. Men på sommaren drar min bil lika mycket första kilometern som den gör efter 10 mils körning.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Hur är det att köra elbil kortsträckor säg 2 mil tur och retur till jobb om dan? En bensinbil drar ju rätt mycket bensin på en sådan runda iom motorn knappt blir varm! Är det samma visa med en elbil?

En elmotor drar inte mer pga kallstart som en ICE gör, så att köra korta sträckor påverkar inte på samma sätt.
Men den drar generellt mer när det är kallt ute än när det är varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

En elmotor drar inte mer pga kallstart som en ICE gör, så att köra korta sträckor påverkar inte på samma sätt.
Men den drar generellt mer när det är kallt ute än när det är varmt.

Men bilen drar ner när batteriet värms upp, om den är ordentligt nedkyld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Men bilen drar ner när batteriet värms upp, om den är ordentligt nedkyld.

Ja och det var därför jag skrev att den drar generellt mer när det är kallt ute
Men elmotorn drar inte mer när den är kall än när den är varm, som en ICE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja och det var därför jag skrev att den drar generellt mer när det är kallt ute
Men elmotorn drar inte mer när den är kall än när den är varm, som en ICE.

Precis, beror ju på en mängd faktorer varför elbilen drar mer. Luftmotstånd, kupévärme och värmning av batteri är väl kanske de stora.

Just uppvärmning av batteri är ju speciell då bilarna hanterar det väldigt olika och det inte generellt går att säga att när det är under x grader drar bilen y% mer eftersom det beror på hur batteriet värms, och till vilken temperatur. VAG-bilarna värmde t.ex förr upp till 12-13 grader vilket skapade en enorm förbrukning den första milen eller två typ, men nu värmer den bara till just över nollan. Allt detta sker ju under ytan så det blir luddigt då att säga att bil a drar mer än bil b i samma förhållanden, för om starttempen hade varit 5 grader lägre kunde det ha sett annorlunda ut. Har man garage eller kan koppla in bilen och förvärma från nätet så försvinner så klart denna effekt.

Obs detta var mer lite ifyllnads-info till den som frågade först och inte massa besserwissrande till dig, du som är van vid elbilar och vet allt det här 🙂

Edit: en till viktig aspekt med elbil som vinterbil är ju att inget tar skada av att kallstartas. Möjligtvis batteriet då som inte bör pressas för hårt om det är många minusgrader kallt, men det är ju inte som med en ICE-bil då mekaniska komponenter riskerar att ta stryk, eller avgasrening sotar igen (Adblue I dieselbilar är ju kända för att vara problem...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av YungGoBo:

Idag läste jag in mig lite på situationen gällande easee då jag själv sitter med en easee home. Först trodde jag det bara var tjafs gällande jfb men boxarna verkar ha flera allvarliga fel. Isolationskrav, ip-klassing och jfb. Här verkar det inte finnas en enkel utväg för easee utan de kommer att behöva byta ut samtliga installerade laddboxar. Vi pratar hundratusentals. Jag kan inte se hur easee kommer att klara detta. Det luktar konkurs lång väg.

Frågan är hur man som ägare agerar nu? Ska man höra av sig till firman som installerat för att hamna först i kön vid eventuellt utbyte eller är det bara att avvakta?

Vad är der för fel på easee? Finns det info att läsa någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Vad är der för fel på easee? Finns det info att läsa någonstans?

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/la...

Osäker på vad man ska göra nu. Vi köpte vår laddare i oktober. Känns lite piss att behöva köpa en ny igen. Om inte åf vill ersätta mig så lägger jag ett ärende hos ARN.

Permalänk
Medlem

Bara jag som finner hela grejen med Easee lite väl skitnödig och folk reagerar lite väl i affekt?

Det är enligt elsäkerhetsverket över 100000 enheter och dagligen sker säkert över en kvarts miljon laddningar. Inga rapporterade incidenter. Vad är det alla springer runt som yra höns över då undrar man ju? Är det snarare testarna som kanske använder äldre metoder som inte hängt med i utvecklingen, tänker då på t ex den elektriska jfb som Easee verkar ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Bara jag som finner hela grejen med Easee lite väl skitnödig och folk reagerar lite väl i affekt?

Det är enligt elsäkerhetsverket över 100000 enheter och dagligen sker säkert över en kvarts miljon laddningar. Inga rapporterade incidenter. Vad är det alla springer runt som yra höns över då undrar man ju? Är det snarare testarna som kanske använder äldre metoder som inte hängt med i utvecklingen, tänker då på t ex den elektriska jfb som Easee verkar ha?

Såvitt jag förstår så påstår sig Easee uppfylla en standard/specifikation (där man bland annat anger att det måste finnas en fysisk knapp för testning av jordfelsbrytaren?) men utan att faktiskt göra det. Det är ju rätt allvarligt, oavsett vad man tycker om den där knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Bara jag som finner hela grejen med Easee lite väl skitnödig och folk reagerar lite väl i affekt?

Det är enligt elsäkerhetsverket över 100000 enheter och dagligen sker säkert över en kvarts miljon laddningar. Inga rapporterade incidenter. Vad är det alla springer runt som yra höns över då undrar man ju? Är det snarare testarna som kanske använder äldre metoder som inte hängt med i utvecklingen, tänker då på t ex den elektriska jfb som Easee verkar ha?

Hur fungerar försäkringar om man medvetet har en produkt som inte elsäkerhetsverket godkänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Bara jag som finner hela grejen med Easee lite väl skitnödig och folk reagerar lite väl i affekt?

Det är enligt elsäkerhetsverket över 100000 enheter och dagligen sker säkert över en kvarts miljon laddningar. Inga rapporterade incidenter. Vad är det alla springer runt som yra höns över då undrar man ju? Är det snarare testarna som kanske använder äldre metoder som inte hängt med i utvecklingen, tänker då på t ex den elektriska jfb som Easee verkar ha?

Det är inte skitnödigt...
Jag jobbar själv med elbilladdare och har ett förflutet med elsäkerhet på ett testinstitut, så har en del kött på benen.

Easee har valt andra lösningar och inte uppfyllt relevanta säkerhetsstandarder som de påstår att de uppfyller.
Man kan välja andra lösningar, om man faktiskt kan bevisa att de är säkra, något de inte kan.

Den största bristen enligt mig är att de inte uppfyller isolationskravet mellan lågspääning (SELV/PELV) och delar kopplade till nätspänning.
Det kan betyda i värsta fall att när ditt barn sitter med en padda kopplad till ett USB-uttag under tiden bilen laddas med en Easee, finns risken paddan får nätspänning i sig och exploderar. Högst osannolikt?
Ja, men det kan hända, och den risken är det inte upp till Easee att ta. Det är därför det finns standarder.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Def_Dog:

Bara jag som finner hela grejen med Easee lite väl skitnödig och folk reagerar lite väl i affekt?

Det är enligt elsäkerhetsverket över 100000 enheter och dagligen sker säkert över en kvarts miljon laddningar. Inga rapporterade incidenter. Vad är det alla springer runt som yra höns över då undrar man ju? Är det snarare testarna som kanske använder äldre metoder som inte hängt med i utvecklingen, tänker då på t ex den elektriska jfb som Easee verkar ha?

Skrivet av Curik:

Såvitt jag förstår så påstår sig Easee uppfylla en standard/specifikation (där man bland annat anger att det måste finnas en fysisk knapp för testning av jordfelsbrytaren?) men utan att faktiskt göra det. Det är ju rätt allvarligt, oavsett vad man tycker om den där knappen.

Njae, att den saknar en fysisk/manuell funktion för test av jfb är inte det största problemet. Även om det ÄR ett problem att företag märker sina produkter som att de uppnår en standard de i själva verket inte följer.

Det stora problemet är ändå att jfb är felkonstruerad med kontaktytorna alldeles för nära varandra, vilket kan leda till att ström passerar även fast brytaren slagit ifrån. Samt att den inte uppfyller kraven för IP-klassning som Easee påstått. Det sistnämnda innebär att den egentligen inte bör monteras utomhus på vägg eftersom vatten kan läcka in. Inte direkt optimalt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Såvitt jag förstår så påstår sig Easee uppfylla en standard/specifikation (där man bland annat anger att det måste finnas en fysisk knapp för testning av jordfelsbrytaren?) men utan att faktiskt göra det. Det är ju rätt allvarligt, oavsett vad man tycker om den där knappen.

Det var en lista på brister, varav jordfelsbrytaren var en. Jag tycker att inlägg på temat "det gör väl inte så mycket" är något tröttsamma. Vi kan notera att övriga testade boxar inte har belagts med försäljningsförbud. Den här nivån av klåpighet brukar man mest se när företag har importerat billiga Kina-prylar...

Det komiska är dessutom att Elsäkerhetsverket konstaterade ytterligare brister utifrån begärd dokumentation från Easee, än de som konstaterats vid den provning som verket hade beställt. Men det är ju bara lite larvigt. Vi behöver fler sådana företag som säljer produkter som arbetar med nätspänning i utomhusmiljö, som inte tycker att det är så noga. De har säkert en app som löser problemet. Ja, jag raljerar, vilket inte känns helt ogrundat.

https://www.in.se/globalassets/dokument/nyheter/medlem-och-br...

Det här citatet är passande utifrån inlägget du citerade:

"I yttrandet framhåller Easee AS att utrustningen ska anses vara säker då företaget bland annat inte fått in några klagomål från konsumenter och att de enligt loggar kan se att det genomförts ett stort antal lyckade laddningar. Denna information kan inte ligga till grund för bedömning av överensstämmelse då bedömning av överensstämmelse ska ske innan utrustningen släpps på marknaden."