Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel Arc användare är PC gaming hjältar 2023!

Permalänk
Medlem

Om några få år kommer även ARC få pondus och höja priset. Vi pratar fortfarande om Intel Hallå

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk

Tycker denna tråd är superlöjlig. Som kund så ska man köp det som ger mest prestanda per krona och det har inte Intel ARC idag dessutom tillkommer dålig kompatibilitet med äldre spel.

Man ska inte stödköpa något bara för att Intel totalt misslyckats med sin grafikkortlansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Om några få år kommer även ARC få pondus och höja priset. Vi pratar fortfarande om Intel Hallå

Inte alls omöjligt, får hoppas att det tar några år.
Hoppas att prispressen nedåt hårdnar ialf, nu när dom är tre på banan.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tycker denna tråd är superlöjlig. Som kund så ska man köp det som ger mest prestanda per krona och det har inte Intel ARC idag dessutom tillkommer dålig kompatibilitet med äldre spel.

Man ska inte stödköpa något bara för att Intel totalt misslyckats med sin grafikkortlansering.

Du får väl ta den för vad den är, med glimten i ögat?
Det finns ju massor med olika tycke och smak om allt.
Det viktigaste är så klart att du har en dator som du är nöjd med.
Happy gaming min vän!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tycker denna tråd är superlöjlig. Som kund så ska man köp det som ger mest prestanda per krona och det har inte Intel ARC idag dessutom tillkommer dålig kompatibilitet med äldre spel.

Man ska inte stödköpa något bara för att Intel totalt misslyckats med sin grafikkortlansering.

Vill du inte vara en superhjälte?

Håller med om att trådtiteln låter lite löjlig, men jag är glad att det finns en aktiv tråd för oss som är extra intresserade av Arcs utveckling. Jag gillar att "rösta med plånboken" och det gör jag genom att köpa ett Intel-kort istället för Nvidia eller AMD. Jag köper också med förhoppningen om att framtida drivrutinsuppdateringar kan ge mig ännu mer prestanda än idag.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dinkefing:

Tycker denna tråd är superlöjlig. Som kund så ska man köp det som ger mest prestanda per krona och det har inte Intel ARC idag dessutom tillkommer dålig kompatibilitet med äldre spel.

Man ska inte stödköpa något bara för att Intel totalt misslyckats med sin grafikkortlansering.

Något säger mig att tråden inte ska tas 100% bokstavligt utan är för att skapa lite diskussion om hur intel som aktör ska lyckas att konkurrera med amd och nvidia.

Sen tror jag att var och en är fullt kapabla att ta egna beslut om deras inköp men tack för inspelet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Arc korten visar sig vara riktigt vassa även utanför spel och underhållning!
Videoredigering och streaming är en styrka hos Arc.
Bättre än Radeon?

https://youtu.be/taycjv2ZRS4

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Något säger mig att tråden inte ska tas 100% bokstavligt utan är för att skapa lite diskussion om hur intel som aktör ska lyckas att konkurrera med amd och nvidia.

Sen tror jag att var och en är fullt kapabla att ta egna beslut om deras inköp men tack för inspelet

+1 Håller också med att trådtiteln säkert kunde anpassas till något mera beskrivande såsom "Intel Arc nyheter och diskussionstråd" eller liknande så kanske flera folk hittar hit för info om korten generellt men visst som du skriver man behöver ju inte ta allt så bokstavligt och är säker trådskaparen har en viss sarkasm och lekfullhet med i sinnet när tråden skapades.

Själv har jag haft väldigt positiv erfarenhet såhär långt med A750 kortet och kan tänka mig byta till Battlemage kort senare om Intel gör tillräckligt stor framsteg och fortsätter att vara kostnadseffektivt alternativ.

Säkert har Intel ambitioner på lång sikt att bli en av de "3 stora" och kunna komma in i "Halo produkt" segmentet med premium prissatta kort med maximal avkast/vinst men så länge de inte är där kan man väl lika bra skaffa produkten så länge det upfyller dina krav, sen om situationen förändras kan man ta ny ställning.

EDIT: Sen en random kommentar, skrev nångång tidigare här att jag skulle testa den undangömda video uppskalningsfunktionen i Chromium baserade webbläsare men fick aldrig det att funka här åtminstone, testade i både Chrome och Edge. Men kanske det dyker upp i drivrutinerna så småningom.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

+1 Håller också med att trådtiteln säkert kunde anpassas till något mera beskrivande såsom "Intel Arc nyheter och diskussionstråd" eller liknande så kanske flera folk hittar hit för info om korten generellt men visst som du skriver man behöver ju inte ta allt så bokstavligt och är säker trådskaparen har en viss sarkasm och lekfullhet med i sinnet när tråden skapades.

Själv har jag haft väldigt positiv erfarenhet såhär långt med A750 kortet och kan tänka mig byta till Battlemage kort senare om Intel gör tillräckligt stor framsteg och fortsätter att vara kostnadseffektivt alternativ.

Säkert har Intel ambitioner på lång sikt att bli en av de "3 stora" och kunna komma in i "Halo produkt" segmentet med premium prissatta kort med maximal avkast/vinst men så länge de inte är där kan man väl lika bra skaffa produkten så länge det upfyller dina krav, sen om situationen förändras kan man ta ny ställning.

EDIT: Sen en random kommentar, skrev nångång tidigare här att jag skulle testa den undangömda video uppskalningsfunktionen i Chromium baserade webbläsare men fick aldrig det att funka här åtminstone, testade i både Chrome och Edge. Men kanske det dyker upp i drivrutinerna så småningom.

Ja, från början så var ju tråden mer lite på skoj med glimten i ögat, sedan har den utvecklats till lite mer info tråd käns det som..

Trodde jag skulle bli halshuggen när jag postade tråden 🤣, men uppenbarligen finns ett visst missnöje med rådande situation så många håller ändå med mig om att mer konkurrens behövs.

Och just nu så käns det som att AMD är för mjäkiga, dom jagar inte marknadsandelar utan följer bara Nvidia. Intel har ju börjat vingligt, men käns ändå som att Arc har potential.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Ny BETA driver släpptes igår tydligen så det rullar ju stadigt på med nya versioner, kommer nog testas här i helgen fast verkar inte vara frågan om några stora förändringar denna gång:

https://www.intel.com/content/www/us/en/download/729157/intel...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Bah... arc hit och dit... amd hit och dit... nvidia hit och dit... bah!

Helt och hållet all in på "Nej, Amiga, det var tider det!" ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Bah... arc hit och dit... amd hit och dit... nvidia hit och dit... bah!

Helt och hållet all in på "Nej, Amiga, det var tider det!" ^^

Amiga var inte så tokig inte.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

En kille byggde en Arc A770 16gb 4k dator för spel på sin tv .
En månad senare:

https://youtube.com/watch?v=65qfWcvNLAE&feature=shares

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

En kille byggde en Arc A770 16gb 4k dator för spel på sin tv .
En månad senare:

https://youtube.com/watch?v=65qfWcvNLAE&feature=shares

Fick ont i ögonen av den extremt låga bitraten. Som att kolla på 240p.
Men annars var det bra.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

The Arc is a decent deal, actually, a very good deal!

https://youtube.com/shorts/A9ioYcuUyVw?feature=shares

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Det är bra att satsa på kort med lite extra vram. (tex A770)

https://youtube.com/watch?v=_IMEhVrhAWs&feature=shares

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

De populäraste spelen på steam med ett Arc A380.

https://youtube.com/watch?v=iEKgkaOueOc&feature=shares

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Såg idag att man just nu kan köpa Acer BiFrost Predetor Arc A770 16gb hos komplett för 4799kr.
En hyfsad sänkning från 5195kr som den kostade tidigare.

https://www.komplett.se/product/1221576/datorutrustning/dator...

Och Proshop säljer Intel Arc A750 8gb för 3179kr.

https://www.proshop.se/Grafikkort/Intel-Arc-A750-Limited-8GB-...

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Mycket rykten som florerar nu, ena stunden så är Arc nedlagt och nästa så kommer nya kort.

https://youtube.com/watch?v=TIYe7LV1-Is&feature=shares

Blir spänande att höra vad Intel själva kommer att säga när det är dags

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

En annan video på samma tema, lite bättre och mer detaljerad:

https://youtube.com/watch?v=JFQolAJKTzo&feature=shares

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Ett spel som många vill spela på sin PC just nu är The last of us.
Som vi kan se här så rullar det kanon i 1440p med ett Arc A770 16gb.

https://youtu.be/pMqd1ZSTSFE

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Lite tankar och info om kommande Arc Battlemage.

https://youtu.be/OkV5TlKJAQQ

Låter inte så tokigt, om Intel kan leverera på mjukvarusidan också.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Intel fortsätter att sattsa på Arc.
Battlemage kommer under 2024.
Kan vi hoppas på åtminstone ett till kort i Alchemist serien under hösten? Ett Arc A780 vore ju trevligt för att hålla platformen relevant fram till Battlemage.
Vad tycker ni andra?

https://youtu.be/kjrpqraO9r0

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Fortfarande 40W idle power draw på mitt a750 fast jag har senaste drivrutinerna, sägs ju vara fixat men inte för mig än så länge

Parsec vill knappt fungera alls, HW accel i Firefox fucked verkar det som.

Livet som betalande betatestar går framåt

Kan tyvärr inte rekommendera Intel kort åt någon i dagsläget och tror inte fler kort i Alchemist gör mycket om man inte fixar drivrutinerna (oavsett vems fel det är att saker strular).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Fortfarande 40W idle power draw på mitt a750 fast jag har senaste drivrutinerna, sägs ju vara fixat men inte för mig än så länge

Parsec vill knappt fungera alls, HW accel i Firefox fucked verkar det som.

Livet som betalande betatestar går framåt

Kan tyvärr inte rekommendera Intel kort åt någon i dagsläget och tror inte fler kort i Alchemist gör mycket om man inte fixar drivrutinerna (oavsett vems fel det är att saker strular).

Ja, precis som med Rebar så behöver ju moderkortet ha stöd för ASPM i BIOS, har man en äldre dator så är det möjligt att det inte finns i mjukvaran.
Men i nyare moderkort så är det en ny standard tydligen, många äldre moderkort har också fått BIOS uppdateringar med funktionen.

Sedan om man har slagit på det i BIOS så gör man några enklare inställningar i Windows.

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Frågan är ju också vad som är problemet med Parsec, är det drivrutiner som ska fixa det, eller behöver utvecklarna som gör Parsec fixa något på den sidan för att få det att rulla?

Firefox har jag missat att det är problem med, inte hört från andra ännu, men det borde ju lösas i en nyare version av Firefox kan man tycka. Såg att det har varit liknande problem med Firefox tidigare även för andra märken av grafikkort och även tidigare Intel igpus. Så verkar som att det är Firefox som kanske har en del buggar som måste fixas då och då.
Tur att det finns en del andra webbläsare också, så man kan gå runt problem temporärt ialf.

Är du med i Intels Discord?
Där kan jag tänka mig att många problem vädras och diskuteras.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Pannkakor, utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

15 pannkakor får man ju lätt i sig!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Frågan är ju också vad som är problemet med Parsec, är det drivrutiner som ska fixa det, eller behöver utvecklarna som gör Parsec fixa något på den sidan för att få det att rulla?

Firefox har jag missat att det är problem med, inte hört från andra ännu, men det borde ju lösas i en nyare version av Firefox kan man tycka. Såg att det har varit liknande problem med Firefox tidigare även för andra märken av grafikkort och även tidigare Intel igpus. Så verkar som att det är Firefox som kanske har en del buggar som måste fixas då och då.
Tur att det finns en del andra webbläsare också, så man kan gå runt problem temporärt ialf.

Är du med i Intels Discord?
Där kan jag tänka mig att många problem vädras och diskuteras.

Oklart om det är Parsec eller Intel som har felet. Det fungerar ibland men mitt i allt tappar den kontakt och säger att skärmen inte går att fånga.

Mjo finns ju andra men då får man ju massa andra problem istället.

Nej inte inne på någon Discord.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Oklart om det är Parsec eller Intel som har felet. Det fungerar ibland men mitt i allt tappar den kontakt och säger att skärmen inte går att fånga.

Mjo finns ju andra men då får man ju massa andra problem istället.

Nej inte inne på någon Discord.

Här är en länk till deras Discord om du skulle vilja hoppa in där:

https://discord.gg/intel

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)