Anmäl dig till Roborock Challenge!

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jo såg att du hade en video just efter att jag postade, mycket informativ och bra 🙂 verkar vara en bra kompromiss mellan portabel och fast laddare men kommer nog på en fast box och en enklare nödladdare att ha liggande i bilen, förmodligen schuko då de ställen jag kan tänkas behöva nödladda inte har trefas-uttag. Men får förhandla med svärföräldrarna om dom kan tänkas installera en handske mot att vi har kostnaden så vi får ladda ordentligt där 🙂

Har själv funderat på Njord som en portabel laddare att ansluta till ett rött 3-fas CEE-uttag, men landade till slut på en liknande produkt från Metron. Varför jag gick för Metron, som har ungefär samma pris som Njord, är att den var smidigare format och tog mindre plats. Gillar att man kan använda den Typ2-kabel som ändå alltid har liggandes i bilen. Finns nu även med app för appstyrning (fanns dock ej när jag beställde, så missade det tyvärr).

https://evconnect.se/products/podee-typ-2-11-kw-16a-3-fas-por...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Med 8 mil enkel resa till jobbet tycker jag Zoe är det självklara valet. Bättre renomé än Cooper och billigare än alla förutom kanske Fiat, men i valet mellan Fiat och Renault så tar jag Renault alla dagar i veckan.

Problemet är väl att alla bilar blivit dyra, när jag plockade upp vår Zoe fick jag en 2018 för under 120' med 3000 mil på mätaren. Det var två år sedan. Säljer jag den idag med 6000 mil på mätaren tror jag vi snackar 140'.

Har hört mycket om problem med Zoe, och elmotorer som rasar både innan garanti och efter garanti. Skulle helt klart valt en Mini från BMW alla dagar i veckan. Alternativt en Fiat 500 eller Honda E om jag inte fick välja den fantastiskt körglada Minin (man åker nästan jämt runt med ett leende när man kör den bilen).

Ett annat bra alternativ som jag kom att tänka på finns beg. till hyfsade priser är syskonet BMW i3. Samma drivlina som i Mini Cooper (ivf. i i3S-varianten). Kanske inte fullt lika sportig körglad, men ändå lika pigg acc, och något mer rymlig bil (mer åt Zoes storlek än de tre mindre livsstilsbilarna). Så en i3S, med rätt storlek på batteriet kan nog också vara ett bra alternativ.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Japp nu är det dags. Farsan ska ta emot hans Toyota bz4x. Gick tyvärr inte att häva köpet då bilen redan var under produktion.

Det skall gå att häva i Sverige, även om under produktion, men till en kostnad på mellan 100-150 papp (i Norge är det dock möjligt att häva helt utan kostnad). Dock kan jag förstå att det inte är så kul alternativ (ivf. här i Sverige).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag läste på ett annat ställe att iom EUs gemensamma marknad så kommer Elsäkerhetsverkets beslut gälla för hela EU efter X antal dagar (90?) om inga motsvarande myndigheter i andra länder protesterar. Men det kanske är helt fel?

Jag kan inte desssa regler bra nog, men det finns en gemensam europeisk databas dit myndigheter rapporterar undermåliga produkter för att andra länders myndigheter ska få känndedom om dem, och har de fuskat på olika vis är det föga hållbart i längden oavsett regler. Producenten är ansvarig för att uppfylla alla relevanta krav och de kan ju inte påstås vara ovetande om bristerna vid det här laget. I många fall är det annars så att producenten antingen på helt eget bevåg eller efter diskussion drar tillbaka eller återkaller en produkt. Nu har Easee begärt inhibition (att beslutet in ska gälla tills saken prövats) och tänker överklaga. Vi får väl se hur bra det går, men marknadsföringsmässigt får man i det här fallet nog säga att all reklam nog inte är bra reklam. Att de redan innan detta tydligen hade räknat med att sälja 900 000 laddare förra året, men bara sålde 350 000 gör väl inte saken bättre. Fast om man ska se det positivt är det färre laddare att fixa/ersätta.

En sidonotering är att just Norge är med i EES, inte EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har hört mycket om problem med Zoe, och elmotorer som rasar både innan garanti och efter garanti. Skulle helt klart valt en Mini från BMW alla dagar i veckan. Alternativt en Fiat 500 eller Honda E om jag inte fick välja den fantastiskt körglada Minin (man åker nästan jämt runt med ett leende när man kör den bilen).

Ett annat bra alternativ som jag kom att tänka på finns beg. till hyfsade priser är syskonet BMW i3. Samma drivlina som i Mini Cooper (ivf. i i3S-varianten). Kanske inte fullt lika sportig körglad, men ändå lika pigg acc, och något mer rymlig bil (mer åt Zoes storlek än de tre mindre livsstilsbilarna). Så en i3S, med rätt storlek på batteriet kan nog också vara ett bra alternativ.

Inte hört något sådant om den gamla generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

T.om jag som inte brukar tveka på att kritisera val Tesla gör kan tycka det blir löjligt ibland. Bara för att nåt händer en eller två gånger betyder det inte att det är ett vanligt problem, när det rullar så många Teslor på vägarna.

Just i det här fallet känner jag dock själv personligen att problemet ligger i hur dom hanterat problemet. Lite mer approachen "det är inom spec, det är inget problem, sluta fråga, vi har redan lagat det i nya modeller så folk kan fortsätta köpa våra bilar utan oro". Makalöst klantigt av Toyota men dom gjorde i alla fall något åt saken och återkallade bilarna och fixade det, samma som Nissan gjorde i det exempel med just ratten som togs upp.

Jag fick t.ex min första generations iPod Nano återkallad av Apple typ 8 år efter att jag köpte den, när den hade legat i en låda helt oanvänd i åtminstone 5 år. Jag hade glömt att jag ägde den, när jag fick ett mail om att nåt enstaka batteri hade brunnit och dom hade undersökt saken och bedömt att ALLA skulle återkallas. Fick en splitterny av senaste modell i utbyte. Där kan vi snacka om att ta ansvar.

Står ju ingenstans där om hur sällsynt den är, bara mängden den förekommer i. Sen är det upp till läsaren att tolka om det är sällsynt eller inte.

Det verkar ju som att Litium är sällsynt i definitionen att den inte är så vanlig, men den tillhör inte kategorin sällsynta jordartsmetaller. Eller Litium förekommer lite överallt på jorden men det är rätt sällsynt att det är användbart kommersiellt, så det är väl där frågan kommer in enligt vilket kriterie det är sällsynt.

Från Wikipedia:
"Lithium is a comparatively rare element, although it is found in many rocks and some brines, but always in very low concentrations. There are a fairly large number of both lithium mineral and brine deposits but only comparatively few of them are of actual or potential commercial value. Many are very small, others are too low in grade."

Jag tolkar det som att det kan bli problem i framtiden helt enkelt.

Bra att veta för de som har en kanske. Kolla vad som gäller med erat försäkrings bolag. Folksam skiter i det men länsförsäkringar(tror jag det var) säger att det blir minskad eller helt utebliven försäkring om något händer.
https://sverigesradio.se/artikel/stoppad-laddbox-kan-anvandas...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Gillade den också. Känns redan som en av årets självklara stjärnor. Ska bli spännande att se vad priset blir och hur de specar den med räckvidd/laddning etc.

https://elbil.no/ny-ford-med-hjelp-av-volkswagen/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det skall gå att häva i Sverige, även om under produktion, men till en kostnad på mellan 100-150 papp (i Norge är det dock möjligt att häva helt utan kostnad). Dock kan jag förstå att det inte är så kul alternativ (ivf. här i Sverige).

Jo det är vi medvetna om, och den kostnaden tänker inte vi ta. Då är det bättre att ta bilen då farsan ändå inte bryr sig så mycket. Batteriet lär dock hålla bra mycket bättre än konkurrenternas kan man hoppas på i och med den generösa garantin.

Snackade med farsan igen och han ville inte privatleasa så han får köpa den så får vi se hur det blir. Att bara köra runt i närområdet med den är nog ingen fara och han åker ändå inte på långa resor heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Jo det är vi medvetna om, och den kostnaden tänker inte vi ta. Då är det bättre att ta bilen då farsan ändå inte bryr sig så mycket. Batteriet lär dock hålla bra mycket bättre än konkurrenternas kan man hoppas på i och med den generösa garantin.

Snackade med farsan igen och han ville inte privatleasa så han får köpa den så får vi se hur det blir. Att bara köra runt i närområdet med den är nog ingen fara och han åker ändå inte på långa resor heller.

Låter som att det inte är nåt att tveka på då. Som sagt, haka inte upp er för mycket på vad medier och youtubers säger. I motor.no's vintertest tog sig bilen längre än en Renault Megane med ungefär samma storlek på batteriet, och ingen gnäller på den. Skillnaden är att Toyotan har en fruktansvärt överdriven WLTP-siffra, men tycks ändå ha OK effektivitet. Är laddhastigheten låg så är det många bilar som inte presterar så hiskeligt mycket bättre att den gången han ska på långresa kommer kan inte förlora någon sömn över det.

Trivs han med bilen bortsett från andras åsikt så kör och var nöjd. Ett lägre andrahandsvärde pga. att bilen är opopulär slår inte igenom förrän han säljer den, så går den i 10 år och batteriet mår bra så lär den värdeminskningen utslaget över de åren inte göra nån dramatisk skillnad ekonomiskt jämfört med nån annan bil.

Permalänk
Medlem

Najs. 335 340 kusar i en toppmodell. Intressant att Ford kan plocka ut så mycket effekt ur MEB-plattformen men VAG stannar vid 299(?). Uppskattat utgångspris på under 500000 NOK? Är det med eller utan moms måste man alltid undra (med norrmännen).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Låter som att det inte är nåt att tveka på då. Som sagt, haka inte upp er för mycket på vad medier och youtubers säger. I motor.no's vintertest tog sig bilen längre än en Renault Megane med ungefär samma storlek på batteriet, och ingen gnäller på den. Skillnaden är att Toyotan har en fruktansvärt överdriven WLTP-siffra, men tycks ändå ha OK effektivitet. Är laddhastigheten låg så är det många bilar som inte presterar så hiskeligt mycket bättre att den gången han ska på långresa kommer kan inte förlora någon sömn över det.

Trivs han med bilen bortsett från andras åsikt så kör och var nöjd. Ett lägre andrahandsvärde pga. att bilen är opopulär slår inte igenom förrän han säljer den, så går den i 10 år och batteriet mår bra så lär den värdeminskningen utslaget över de åren inte göra nån dramatisk skillnad ekonomiskt jämfört med nån annan bil.

Lite svårt att inte bli påverkade av det man läser på nätet. Men samtidigt hör man positiva saker om komforten osv. Det jag mest oroat mig för är andrahandsvärdet. Men det stämmer ju som du säger att det jämnar ut sig med tiden. Om batteriet håller bra så kan det ju till och med vara ett bra värde efter x-antal år jämfört med bilar som tappar mer kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Vad är det för garantier?

Generellt så är dock hållbarheten på batterier för elbilar inte något större problem nuförtiden skall sägas. Man har lärt sig mycket om hur laddkurvorna och temperaturkontrollen skall fungera hos biltillverkarna.

Är vidare högst tveksam till ditt påstående att en ny spelare som Toyota skulle vara så mycket bättre än etablerat kunniga elbilstillverkare som Tesla, Hyundai och BMW.

Men det är som sagt ett väldigt litet problem rent generellt (om inte Toyota klantat sig helt här).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Lite svårt att inte bli påverkade av det man läser på nätet. Men samtidigt hör man positiva saker om komforten osv. Det jag mest oroat mig för är andrahandsvärdet. Men det stämmer ju som du säger att det jämnar ut sig med tiden. Om batteriet håller bra så kan det ju till och med vara ett bra värde efter x-antal år jämfört med bilar som tappar mer kapacitet.

Jo jag vet, får själv rätt mycket ångest över att ha en MEB-bil på gång då dom har sina nackdelar, men man ska minnas att de flesta som pratar elbil mest tittar på just laddning och räckvidd. Finns andra viktiga kvalitéer hos en bil.

Om 10 år har många Teslor rasslar sönder och inga reservdelar finns för att Tesla inte har den organisationen uppbyggd. Toyota däremot bygger stadiga grejor som lär hålla. Nu tänker jag typ hjumupphängning och bromsar och annat. Kanske överdrift med tesla men du fattar.

Sen skulle jag nog inte rekommendera bilen aktivt till nån, men den blir ju inte sämre för att folk säger den är dålig. Det vore lite som att spela ett spel man tycker är OK men sen sluta spela det för att man ser att det har 70 på metacritic. Har inte provkört bilen själv så kan inte yttra mig, men de flesta som ratar den har nog inte gjort det heller utan går bara på "skandalstämpeln".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Najs. 335 kusar i en toppmodell. Intressant att Ford kan plocka ut så mycket effekt ur MEB-plattformen men VAG stannar vid 299(?). Uppskattat utgångspris på under 500000 NOK? Är det med eller utan moms måste man alltid undra (med norrmännen).

ID Buzz GTX ska få 340hk och det ryktas om att ID4 får uppgraderad effekt under hösten (finns information i deras konfigurator om man väljer en fyrhjulsdriven). Så det är möjligt detta är en indikation. Men den minsta hade 170hk? Kanske helt andra motorer än vad VAG använder trots samma plattform?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

ID Buzz GTX ska få 340hk och det ryktas om att ID4 får uppgraderad effekt under hösten (finns information i deras konfigurator om man väljer en fyrhjulsdriven). Så det är möjligt detta är en indikation. Men den minsta hade 170hk? Kanske helt andra motorer än vad VAG använder trots samma plattform?

Man kan tillfälligt höja effekten på de flesta bilar/motorer. Utan att veta så gissar jag att VW tillåter en högre toppeffekt en begränsad tid, med samma drivlina/motor som nu. Och som vanligt så måste SOC vara hög, batteri i rätt temperatur, stjärnorna ska linjera etc. för att man ska få max effekt.

170hk//204hk är RWD, alltså en motor, AWD driver ju fram också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Skrivet av Dunde:

Man kan tillfälligt höja effekten på de flesta bilar/motorer. Utan att veta så gissar jag att VW tillåter en högre toppeffekt en begränsad tid, med samma drivlina/motor som nu. Och som vanligt så måste SOC vara hög, batteri i rätt temperatur, stjärnorna ska linjera etc. för att man ska få max effekt.

Ja, just det. Lite traditionell skönmålning med siffror för reklammaterialet. Låter sannolikt.
Visserligen gör vissa tillverkare så att dom utvecklar egna/nya motorer för att komma ner i förbrukning. Därför kanske man inte kan utesluta att så är fallet här. MEB-bilarna skulle må bra av lite mer energieffektiva motorer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Sant, insåg just att de mindre MEB-bilarna faktiskt har 177hk vilket kanske kan innebära 170 med samma motor men annan mjukvara/annat som skiljer. De större har ju runt 200hk så det stämmer nog också. Frågan är bara om de använder en annan frontmotor eller skönmålar siffrorna. Kan ju ha med kylning och sånt att göra också, eller batteriet som ju måste kunna leverera rätt effekt (bakhjulsdrivna har andra batterier än fyrhjulsdrivna av den anledningen).

Som sagt pratar VW om ändringar i tillverkningen som kan innebära andra specifikationer gällande effekt och WLTP så det är inte omöjligt att 340hk blir nästa GTX-nivå, möjligtvis med ny motor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Sant, insåg just att de mindre MEB-bilarna faktiskt har 177hk vilket kanske kan innebära 170 med samma motor men annan mjukvara/annat som skiljer. De större har ju runt 200hk så det stämmer nog också. Frågan är bara om de använder en annan frontmotor eller skönmålar siffrorna. Kan ju ha med kylning och sånt att göra också, eller batteriet som ju måste kunna leverera rätt effekt (bakhjulsdrivna har andra batterier än fyrhjulsdrivna av den anledningen).

Som sagt pratar VW om ändringar i tillverkningen som kan innebära andra specifikationer gällande effekt och WLTP så det är inte omöjligt att 340hk blir nästa GTX-nivå, möjligtvis med ny motor.

Jag menar inte man skönmålar effekten, men den kan inte levereras kontinuerligt utan momentant vid acceleration.

Permalänk
Medlem

Tysk test på autobahn vid 130 km/h på ett antal elbilar.
https://alltomelbil.se/nya-autobahn-testet-rackvidden-testad-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tysk test på autobahn vid 130 km/h på ett antal elbilar.
https://alltomelbil.se/nya-autobahn-testet-rackvidden-testad-...

Något frustrerande lista. Somliga bilar specas med drivlina och batteri medan andra lämnas öppna för tolkning. Vissa modeller förekommer i flera utföranden. Intressant och lite märkligt. Tysk-tung lista. Varför bara ha en BMW när man kan ha 4? Tre i.D-bilar och hela sex EQ-bilar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som har Mercedes och kan svara på om det finns någon form av smart-laddning?

Jag försöker hjälpa mina svärföräldrar välja elleverantör. Dom vill byta till timpris och eftersom jag själv har Tibber tänkte jag rekommendera det. Tyvärr saknar Tibber stöd för Mercedes och vad jag hitta, beror det på att Mercedes inte har något API som tillåter Tibber att styra laddningen.

Går detta att styra via Mercedes egen app?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Någon som har Mercedes och kan svara på om det finnas någon form av smart-laddning?

Jag försöker hjälpa mina svärföräldrar välja elleverantör. Dom vill byta till timpris och eftersom jag själv har Tibber tänkte jag rekommendera det. Tyvärr saknar Tibber stöd för Mercedes och vad jag hitta, beror det på att Mercedes inte har något API som tillåter Tibber att styra laddningen.

Kommer de tjäna på timpris? Det är inte alls någon självklarhet. Kör de 1500mil om året så är det kanske 3000kWh för laddning som sker när priset är lågt. Men övrig förbrukning på dagen när elpriset är högre än snittpriset kan lätt radera förtjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Kommer de tjäna på timpris? Det är inte alls någon självklarhet. Kör de 1500mil om året så är det kanske 3000kWh för laddning som sker när priset är lågt. Men övrig förbrukning på dagen när elpriset är högre än snittpriset kan lätt radera förtjänsten.

Dom kör >2500 mil årligen.

Det är väl framförallt att ladda bilen till lägre pris som lockar. Egentligen är det bergvärmen som förbrukar mest el och hur timpris påverkar kostnaden negativt eller positivt, får dom själva fundera på.

Permalänk

Volkswagen ska byta till Android Automotive? Känns som nåt lurt. Kanske bara gäller nischbilar som Lamborghini och inte MEB. Har nån sett nåt om detta?

https://arstechnica.com/cars/2023/03/android-infotainment-wil...

Skulle inte klaga om det vore sant men känns underligt efter deras stora investeringar på området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag menar inte man skönmålar effekten, men den kan inte levereras kontinuerligt utan momentant vid acceleration.

Nä precis, inte du som använde uttrycket utan en annan 🙂 skönmåla är väl kanske att ta i, men att skruva om specarna lite för att det ska se bra ut. T.ex att vi tillåter 340hk i 5 sekunder men bara om samtliga dessa villkor uppfylls.

Tror dock inte det är så, utan mer att själva motorn kommer ändras/ersättas. Men vi får se! Lovande bil oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Volkswagen ska byta till Android Automotive? Känns som nåt lurt. Kanske bara gäller nischbilar som Lamborghini och inte MEB. Har nån sett nåt om detta?

https://arstechnica.com/cars/2023/03/android-infotainment-wil...

Skulle inte klaga om det vore sant men känns underligt efter deras stora investeringar på området.

Ska inte svära på det och kan inte hitta något just nu, men den uppdaterade plattformen MEB+ samt den nya PPE skall väl ha Android Automotive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Någon som har Mercedes och kan svara på om det finns någon form av smart-laddning?

I princip räcker det med ett fast laddschema mellan 00:00 till 05:00 så får man in det i alla fall in 80-90% rätt på lågpristimmarna.

Tyvärr är det så att Mercedes inte har API stöd för smart laddning än.

Men det finns laddboxar typ Easee och Zaptec som kan styra laddschemat via spotpris.

Skrivet av Beamy:

Dom kör >2500 mil årligen.

Det är väl framförallt att ladda bilen till lägre pris som lockar. Egentligen är det bergvärmen som förbrukar mest el och hur timpris påverkar kostnaden negativt eller positivt, får dom själva fundera på.

De allra flesta får lägre genomsnittligt spotpris jämfört mot rörligt elavtal med tariff-styrd laddning om man har en elbil. Men då gäller det såklart att man laddar när elen är som billigast. Elbilen och värmesystemet är hushållets största förbrukare i regel. Kan man flytta de stora förbrukarna när elen är som billigast så kan man spara en del.

Bergvärmepumpen kan man med fördel också styra mot timspotpriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Något frustrerande lista. Somliga bilar specas med drivlina och batteri medan andra lämnas öppna för tolkning. Vissa modeller förekommer i flera utföranden. Intressant och lite märkligt. Tysk-tung lista. Varför bara ha en BMW när man kan ha 4? Tre i.D-bilar och hela sex EQ-bilar.

Kan enbart instämma. Väldigt märkligt urval, och inte vidare speccat i listan som du ör inne på (tex. var Skodan en coupé som jag förstod det).

Nu är det väl naturligt att man saknar sin egna elbil, men ändå ytterst märkligt att M3LR inte fick vara med, som är en av världens absolut vanligaste bilar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag har inte hittat något sätt att styra tiden för start av laddning på EQBn om det är tidsstyrning du tänker på? Går det inte att fixa med vägguttaget (laddaren)?

Om någon vet något sätt att styra start av laddning på Mercedes i bilen eller appen så berätta gärna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Jag har inte hittat något sätt att styra tiden för start av laddning på EQBn om det är tidsstyrning du tänker på? Går det inte att fixa med vägguttaget (laddaren)?

Om någon vet något sätt att styra start av laddning på Mercedes i bilen eller appen så berätta gärna..

Det går inte. Jag har en EQB och kan endast styra laddningen via min laddbox. I appen kan du bara välja hur mycket du vill ladda, t.ex till 80 %.