Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Pessimisterna på AMS

Optimisten på AlltOmElbil

Vinklade artiklar?

Kanske bara jag som fått för mig, men AMS skriver väl ofta negativa artiklar om elbilar och då framför allt om Tesla, så fort möjlighet ges?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kanske bara jag som fått för mig, men AMS skriver väl ofta negativa artiklar om elbilar och då framför allt om Tesla, så fort möjlighet ges?

Får tyvärr hålla med dig om det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kanske bara jag som fått för mig, men AMS skriver väl ofta negativa artiklar om elbilar och då framför allt om Tesla, så fort möjlighet ges?

Skrivet av vinylens:

Får tyvärr hålla med dig om det.

Ja, det är också min uppfattning. Börjar faktiskt bli lite trött på det. Jag vet inte vad det handlar om. Om det är någon slags uppmuntrande beteende eller att man ger efter för alla ICE-stofiler som härjar i kommentarstrådarna, ffa. på AMS FB-sida. En sak är iaf säker: En dylik rubrik lockar ICE-kramare att klicka snabbt som ögat på en sån artikel.

Permalänk
Medlem

Nu hittar jag inte källan men att det förskjuts från 2030 till 2033 och det syns en ökning i folk som är oroliga för elbrist är ökad skepsism.
Det är snarare alltomelbil som är för positiv och att självinsikten bland folk som kör elbil är ganska liten.
Det syns också en liten ökning i personer som säger att dom aldrig kommer skaffa elbil om man tittar på föregående årets pressmeddelande.

https://www.mynewsdesk.com/se/circlek_sverige/pressreleases/e...

Permalänk
Medlem

Första månaden med elbil som förmånsbil är gjord.

Gamla passaten;
2200kr/mån avbetalning
700kr försäkring
400kr/mån service (servicekostnad utslaget på ett år)
220kr/mån skatt (skatt utlsaget på ett år)
?kr/mån värdeminskning.
?kr/mån verkstadskostnader
?kr/mån förbrukningsvaror etc däck.
3800kr/mån snitt på bränsleräkning senaste året.
7320kr
Nya ID4:
5500kr/mån nettolöneavdrag
0kr/mån värdeminskning
371,25kr inkl skatt avgifter 627kWh smartladdning tibber
439kr elöverförning 627kwh elnätsbolaget
6310kr

1000kr i månaden sparat rakt av utan att ens ha räknat in värdeminskning, verkstad, däck osv. och då har jag kört mycket denna månaden dessutom.

Mycket nöjd!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om id7 själv gillar jag den verkligen dock så lär den bli väldigt mycket dyrare en id4/id5.

https://youtu.be/1wsKalO2Tc8

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Hedersmedlem

Då jag nu har haft vår Enyaq iV80 i nästan exakt 8 månader så tänkte jag ge lite återkoppling hur det gått. Det är INTE en jämförelse med alla andra elbilar då jag inte testat dom.

Mycket nöjd
----
- Så tyst och skön att köra. Jag kommer från en Peugeot 5007 senast och det är en stor skillnad. Att kunna prata med folk i baksätet i vanlig samtalston under körning är trevligt och jag tycker den är så mjuk och skön att köra.

- Rapp. Återigen så var ju en diesel min förra bil (och en större bil) så självklart ska en elbil kännas pigg i jämförelse men jag gillar verkligen att kunna köra ut på vägen och trycka gasen i botten och få svar direkt och nästan tryckas bak i sätet.

- Mer traditionell insida. Jag tycker personligen tesla's väg är för avskalad utan jag gillar en blandning mellan riktiga reglage och skärm. Den lilla skärmen bakom ratten är perfekt för det viktigaste (inkl turn-by-turn navigering).

- Bra storlek. Jag behövde ju en stor bil och även om den är mindre än min gamla Peugeot 5007 så är det lagom för oss. plus att man kan använda utrymmet under bagageutrymmet för lite extra plats.

- Trådlöst Apple CarPlay (även om jag faktiskt inte använder den speciellt ofta)

Nöjd
--
- Jag tycker faktiskt att infotainment funkar bra och gör det jag behöver. Den kan vara lite seg vid uppstart, typ 1 av 5 ggr tar det 5-6 sekunder att starta upp, men annars tycker jag den normalt är responsiv. Nu sitter jag inte och petar runt där hela tiden utan det jag behöver finns snabbt tillgängligt: radiokanaler, navigering, möjlighet att byta till Wireless CarPlay etc.

- Navigering: har blivit mkt bättre. I början växlade jag ofta till CarPlay för Apple Maps (visas även i lilla skärmen) eller Google Maps men nuförtiden till 95% använder jag den inbyggda navigeringen. Den är inte perfekt (främst verkar den inte uppdaterat POI's) men annars tar den mig fram dit jag vill på ett bra sätt.

- Appen funkar helt ok. Har använt den flera gånger för att ställa in avgång i vinter så att bilen var varm när sena träningar var klara. Däremot skulle jag gärna se lite mer funktionalitet, som t ex att kunna låsa bilen om man glömt låsa den. Lite irriterande få en ping att "bilen är olåst" men inte kunna hantera det. Skulle också vilja ha stöd för multipla användare så både jag och min fru kunde ha eget konto i appen.

Neutral
---
- Räckvidden är helt ok för mig. Vi har kört några längre sträcker ner i landet utan större problem (förutom när frugan glömde stanna för att ladda och åkte vidare) men det märks på vintern att den går ner.
- Laddhastigheten. Jag har svårt att riktigt kommentera då vi sällan laddar på nabbladdare men även teoretiskt är det en bit från de bästa.

Kunde vara bättre
--
- Min fru är inte helt såld på helljusen. Hon är van vid att det lyser upp mkt mer men det känns som Enyaqens ljus fokuserar på sidorna och din vägbana = jag tycker är bra, men hon känner hon skulle vilja se längre.
- Autobromsningen vid backning slår till på vår uppfart. Det innebär vi måste stänga av den varje gång vi ska backa upp där. Har inte åkt på det någon annanstans men lite småirriterande. Antagligen är det lutningen och buskar etc på sidorna som lurar sensorerna.
- Skoda skulle behöva pusha ut en uppdatering som tar bort problemet med att den vill att du ska logga in igen i tid och otid i bilen. Jag har visserligen noterat att det egentligen inte gör något om du struntar i den men fortfarande lite irriterande att se notifieringarna.

Visst är man lite sugen när man ser nya bilar dyka upp men jag får nog säga vi är väldigt nöjda. Min fru har inte svurit åt bilen så ofta som hon gjort andra bilar :). Senast var när vi hade problem backa upp på vår väldigt isiga uppfart men det beror mer på att vi har friktionsdäck än dubbade däck.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nu hittar jag inte källan men att det förskjuts från 2030 till 2033 och det syns en ökning i folk som är oroliga för elbrist är ökad skepsism.
Det är snarare alltomelbil som är för positiv och att självinsikten bland folk som kör elbil är ganska liten.
Det syns också en liten ökning i personer som säger att dom aldrig kommer skaffa elbil om man tittar på föregående årets pressmeddelande.

https://www.mynewsdesk.com/se/circlek_sverige/pressreleases/e...

Underbygg gärna med argument varför "folk som kör elbil" har låg självinsikt. Jag kör själv en och är jättenyfiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Underbygg gärna med argument varför "folk som kör elbil" har låg självinsikt. Jag kör själv en och är jättenyfiken!

Att vi är en väldigt minoritet, jag kör själv en och vissa diskussioner man hamnar i så märker man att förståelsen hos många inte alls finns. Ergo vi glömmer bort att vi är en otroligt liten klick av bilförare och en ganska homogen grupp i övre medelklass.

Skulle aldrig köra något annat än elbil nu när jag haft min snart ett år men för många är det helt omöjligt och förståelsen finns inte hos många. En kompis byter bil idag och han har åkt med mig många gånger men likväl litade han inte på en elbil helt för sina behov utan tog en hybrid.

Permalänk
Medlem

Iof en gammal artikel men ändå intressant gällande miljö aspekten.

https://teslaclubsweden.se/sa-smutsigt-ar-det-att-tillverka-t...

Permalänk
Medlem

Det som jag alltid hör från de som är motståndare är :

Räckviddsångest generellt

Utökad räckviddsångest vintertid

Hur bra fungerar elbilen i -35c grader och genererar värme när det behövs ? Speciellt om man inte har stolpe för ac underhållsladdning utan måste åka iväg och snabbladda dc.

Batteriet rasar vid 8år/16k mil, dyrt att byta

Det går inte att köpa och jämföra en begagnad elbil med en ICE då man har ett batteribyte på 100-200k som tillkommer alltid, vilket man inte behöver ta som kostnad om man köper en begagnad diesel- eller bensinbil

Nya elbilar är för dyra, de ska finnas tillgängliga för max 300 000 kr med 100+ mils räckvidd

På macken tankar man en ICE på 2 min full tank, samma måste finnas för en elbil

Hur ska elnätet kunna stödja att vi har 500 000-1 milj elbilar som laddar

De är miljöbovar då tillverkningen av batterier är supersmutsig och det finns inte jordartsmetaller till alla som vill köpa en bil ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Första månaden med elbil som förmånsbil är gjord.

Gamla passaten;
2200kr/mån avbetalning
700kr försäkring
400kr/mån service (servicekostnad utslaget på ett år)
220kr/mån skatt (skatt utlsaget på ett år)
?kr/mån värdeminskning.
?kr/mån verkstadskostnader
?kr/mån förbrukningsvaror etc däck.
3800kr/mån snitt på bränsleräkning senaste året.
7320kr
Nya ID4:
5500kr/mån nettolöneavdrag
0kr/mån värdeminskning
371,25kr inkl skatt avgifter 627kWh smartladdning tibber
439kr elöverförning 627kwh elnätsbolaget
6310kr

1000kr i månaden sparat rakt av utan att ens ha räknat in värdeminskning, verkstad, däck osv. och då har jag kört mycket denna månaden dessutom.

Mycket nöjd!

När du gör ett nettolöneavdrag, påverkar inte det också pensionen? Borde isf vara ett minus på det..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

När du gör ett nettolöneavdrag, påverkar inte det också pensionen? Borde isf vara ett minus på det..

Nej det är tvärtom

"Till skillnad från när förmåner erbjuds mot bruttolöneavdrag innebär nettolöneavdrag ingen påverkan på medarbetarens bruttolön, som exempelvis styr sjuklön och pension."
-- https://blog.benify.se/formaner-mot-nettoloneavdrag-hur-funka...

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Nej det är tvärtom

"Till skillnad från när förmåner erbjuds mot bruttolöneavdrag innebär nettolöneavdrag ingen påverkan på medarbetarens bruttolön, som exempelvis styr sjuklön och pension."
-- https://blog.benify.se/formaner-mot-nettoloneavdrag-hur-funka...

Helt rätt, jag gjorde en tankevurpa!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Då jag nu har haft vår Enyaq iV80 i nästan exakt 8 månader så tänkte jag ge lite återkoppling hur det gått. Det är INTE en jämförelse med alla andra elbilar då jag inte testat dom.

Mycket nöjd
----
- Så tyst och skön att köra. Jag kommer från en Peugeot 5007 senast och det är en stor skillnad. Att kunna prata med folk i baksätet i vanlig samtalston under körning är trevligt och jag tycker den är så mjuk och skön att köra.

- Rapp. Återigen så var ju en diesel min förra bil (och en större bil) så självklart ska en elbil kännas pigg i jämförelse men jag gillar verkligen att kunna köra ut på vägen och trycka gasen i botten och få svar direkt och nästan tryckas bak i sätet.

- Mer traditionell insida. Jag tycker personligen tesla's väg är för avskalad utan jag gillar en blandning mellan riktiga reglage och skärm. Den lilla skärmen bakom ratten är perfekt för det viktigaste (inkl turn-by-turn navigering).

- Bra storlek. Jag behövde ju en stor bil och även om den är mindre än min gamla Peugeot 5007 så är det lagom för oss. plus att man kan använda utrymmet under bagageutrymmet för lite extra plats.

- Trådlöst Apple CarPlay (även om jag faktiskt inte använder den speciellt ofta)

Nöjd
--
- Jag tycker faktiskt att infotainment funkar bra och gör det jag behöver. Den kan vara lite seg vid uppstart, typ 1 av 5 ggr tar det 5-6 sekunder att starta upp, men annars tycker jag den normalt är responsiv. Nu sitter jag inte och petar runt där hela tiden utan det jag behöver finns snabbt tillgängligt: radiokanaler, navigering, möjlighet att byta till Wireless CarPlay etc.

- Navigering: har blivit mkt bättre. I början växlade jag ofta till CarPlay för Apple Maps (visas även i lilla skärmen) eller Google Maps men nuförtiden till 95% använder jag den inbyggda navigeringen. Den är inte perfekt (främst verkar den inte uppdaterat POI's) men annars tar den mig fram dit jag vill på ett bra sätt.

- Appen funkar helt ok. Har använt den flera gånger för att ställa in avgång i vinter så att bilen var varm när sena träningar var klara. Däremot skulle jag gärna se lite mer funktionalitet, som t ex att kunna låsa bilen om man glömt låsa den. Lite irriterande få en ping att "bilen är olåst" men inte kunna hantera det. Skulle också vilja ha stöd för multipla användare så både jag och min fru kunde ha eget konto i appen.

Neutral
---
- Räckvidden är helt ok för mig. Vi har kört några längre sträcker ner i landet utan större problem (förutom när frugan glömde stanna för att ladda och åkte vidare) men det märks på vintern att den går ner.
- Laddhastigheten. Jag har svårt att riktigt kommentera då vi sällan laddar på nabbladdare men även teoretiskt är det en bit från de bästa.

Kunde vara bättre
--
- Min fru är inte helt såld på helljusen. Hon är van vid att det lyser upp mkt mer men det känns som Enyaqens ljus fokuserar på sidorna och din vägbana = jag tycker är bra, men hon känner hon skulle vilja se längre.
- Autobromsningen vid backning slår till på vår uppfart. Det innebär vi måste stänga av den varje gång vi ska backa upp där. Har inte åkt på det någon annanstans men lite småirriterande. Antagligen är det lutningen och buskar etc på sidorna som lurar sensorerna.
- Skoda skulle behöva pusha ut en uppdatering som tar bort problemet med att den vill att du ska logga in igen i tid och otid i bilen. Jag har visserligen noterat att det egentligen inte gör något om du struntar i den men fortfarande lite irriterande att se notifieringarna.

Visst är man lite sugen när man ser nya bilar dyka upp men jag får nog säga vi är väldigt nöjda. Min fru har inte svurit åt bilen så ofta som hon gjort andra bilar :). Senast var när vi hade problem backa upp på vår väldigt isiga uppfart men det beror mer på att vi har friktionsdäck än dubbade däck.

Härligt att läsa när man själv väntar på en 80x. Kommer säkert sukta efter nya bilar med Google automotive och massa flashiga finesser, men att ha en knäpptyst bil med mjukt chassi och ett gigantiskt bagage väger väldigt tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Första månaden med elbil som förmånsbil är gjord.

Gamla passaten;
2200kr/mån avbetalning
700kr försäkring
400kr/mån service (servicekostnad utslaget på ett år)
220kr/mån skatt (skatt utlsaget på ett år)
?kr/mån värdeminskning.
?kr/mån verkstadskostnader
?kr/mån förbrukningsvaror etc däck.
3800kr/mån snitt på bränsleräkning senaste året.
7320kr
Nya ID4:
5500kr/mån nettolöneavdrag
0kr/mån värdeminskning
371,25kr inkl skatt avgifter 627kWh smartladdning tibber
439kr elöverförning 627kwh elnätsbolaget
6310kr

1000kr i månaden sparat rakt av utan att ens ha räknat in värdeminskning, verkstad, däck osv. och då har jag kört mycket denna månaden dessutom.

Mycket nöjd!

Förmånsbil är ett koncept där man endast betalar förmånsskatt för bilen, medan arbetsgivaren står för själva bilkostnaden. Om man gör löneavdrag för bilen så brukar det istället kallas personalbil (ofta då kostnadsneutral från arbetsgivarens sida). Om det är det förstnämnda du har, så låter avdraget osedvanligt högt. Om det är det sistnämnda så brukar man vilja ha en kombination av brutto- och netto-avdrag (det är delen som går på bruttoavdrag som gör de stora "besparingarna" - eftersom det innebär att man betalar med oskattade pengar). Det enda case jag kan se där ovan avdrag är rimligt är ifall det faller sig så turligt att bilens förmånsvärde på pricken matchar leasingkostnaden. Annars borde rimligen det finnas ett bruttoavdrag också.

Skrivet av archie:

När du gör ett nettolöneavdrag, påverkar inte det också pensionen? Borde isf vara ett minus på det..

Ett nettoavdrag påverkar aldrig pensionen, detta eftersom ett nettoavdrag dras "sist", när allt annat är redan är gjort. Ett bruttoavdrag kan påverka pension, dels den allmänna om man ligger under brytpunkten, samt eventuell tjänstepension om man inte beräknar den innan eventuella bruttoavdrag (om man nu har exempelvis "kostnadsneutrala" personalbilar, så borde inte avdragen påverka tjänstepensionen, men det är något man får kolla med sin arbetsgivare).

Tog bort felaktig tolkning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Då jag nu har haft vår Enyaq iV80 i nästan exakt 8 månader så tänkte jag ge lite återkoppling hur det gått. Det är INTE en jämförelse med alla andra elbilar då jag inte testat dom.

Mycket nöjd
----
- Så tyst och skön att köra. Jag kommer från en Peugeot 5007 senast och det är en stor skillnad. Att kunna prata med folk i baksätet i vanlig samtalston under körning är trevligt och jag tycker den är så mjuk och skön att köra.

- Rapp. Återigen så var ju en diesel min förra bil (och en större bil) så självklart ska en elbil kännas pigg i jämförelse men jag gillar verkligen att kunna köra ut på vägen och trycka gasen i botten och få svar direkt och nästan tryckas bak i sätet.

- Mer traditionell insida. Jag tycker personligen tesla's väg är för avskalad utan jag gillar en blandning mellan riktiga reglage och skärm. Den lilla skärmen bakom ratten är perfekt för det viktigaste (inkl turn-by-turn navigering).

- Bra storlek. Jag behövde ju en stor bil och även om den är mindre än min gamla Peugeot 5007 så är det lagom för oss. plus att man kan använda utrymmet under bagageutrymmet för lite extra plats.

- Trådlöst Apple CarPlay (även om jag faktiskt inte använder den speciellt ofta)

Nöjd
--
- Jag tycker faktiskt att infotainment funkar bra och gör det jag behöver. Den kan vara lite seg vid uppstart, typ 1 av 5 ggr tar det 5-6 sekunder att starta upp, men annars tycker jag den normalt är responsiv. Nu sitter jag inte och petar runt där hela tiden utan det jag behöver finns snabbt tillgängligt: radiokanaler, navigering, möjlighet att byta till Wireless CarPlay etc.

- Navigering: har blivit mkt bättre. I början växlade jag ofta till CarPlay för Apple Maps (visas även i lilla skärmen) eller Google Maps men nuförtiden till 95% använder jag den inbyggda navigeringen. Den är inte perfekt (främst verkar den inte uppdaterat POI's) men annars tar den mig fram dit jag vill på ett bra sätt.

- Appen funkar helt ok. Har använt den flera gånger för att ställa in avgång i vinter så att bilen var varm när sena träningar var klara. Däremot skulle jag gärna se lite mer funktionalitet, som t ex att kunna låsa bilen om man glömt låsa den. Lite irriterande få en ping att "bilen är olåst" men inte kunna hantera det. Skulle också vilja ha stöd för multipla användare så både jag och min fru kunde ha eget konto i appen.

Neutral
---
- Räckvidden är helt ok för mig. Vi har kört några längre sträcker ner i landet utan större problem (förutom när frugan glömde stanna för att ladda och åkte vidare) men det märks på vintern att den går ner.
- Laddhastigheten. Jag har svårt att riktigt kommentera då vi sällan laddar på nabbladdare men även teoretiskt är det en bit från de bästa.

Kunde vara bättre
--
- Min fru är inte helt såld på helljusen. Hon är van vid att det lyser upp mkt mer men det känns som Enyaqens ljus fokuserar på sidorna och din vägbana = jag tycker är bra, men hon känner hon skulle vilja se längre.
- Autobromsningen vid backning slår till på vår uppfart. Det innebär vi måste stänga av den varje gång vi ska backa upp där. Har inte åkt på det någon annanstans men lite småirriterande. Antagligen är det lutningen och buskar etc på sidorna som lurar sensorerna.
- Skoda skulle behöva pusha ut en uppdatering som tar bort problemet med att den vill att du ska logga in igen i tid och otid i bilen. Jag har visserligen noterat att det egentligen inte gör något om du struntar i den men fortfarande lite irriterande att se notifieringarna.

Visst är man lite sugen när man ser nya bilar dyka upp men jag får nog säga vi är väldigt nöjda. Min fru har inte svurit åt bilen så ofta som hon gjort andra bilar :). Senast var när vi hade problem backa upp på vår väldigt isiga uppfart men det beror mer på att vi har friktionsdäck än dubbade däck.

Kul att höra! Min 80x är på väg till Sverige så ska bli spännande och se om jag har samma upplevelser som dig.
Vad för extra utrustning har du?
Har du 3.0 mjukvaran? Antar den i så fall levererades utan den, blev det ett lyft vid uppgraderingen enligt dig?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Blomman90:

Nu jämför du i för sig äpplen med päron. Värdeminskningen är ju givetvis inbakad i den leasingkostnad som betalas för bilen, så att tro att en personalbil inte har någon värdeminskning är ju en villfarelse.

Förmånsbil är också ett koncept där man endast betalar förmånsskatt för bilen, medan arbetsgivaren står för själva bilkostnaden. Om man gör löneavdrag för bilen så brukar det istället kallas personalbil (ofta då kostnadsneutral från arbetsgivarens sida). Om det är det förstnämnda du har, så låter avdraget osedvanligt högt. Om det är det sistnämnda så brukar man vilja ha en kombination av brutto- och netto-avdrag (det är delen som går på bruttoavdrag som gör de stora "besparingarna" - eftersom det innebär att man betalar med oskattade pengar). Det enda case jag kan se där ovan avdrag är rimligt är ifall det faller sig så turligt att bilens förmånsvärde på pricken matchar leasingkostnaden. Annars borde rimligen det finnas ett bruttoavdrag också.

Fast jag tolkar det som att han hade en privatägd bil tidigare, och nu istället har någon form av personalbil/förmånsbil. Vad värdeminskningen blir då är tämligen ointressant för honom eftersom det han betalar för service/värdeminskning/ränta etc. på bilen är just sitt löneavdrag. Därmed kostar den honom bara just nettoavdrag och bränslekostnad enligt vad han beskriver i sin lilla uppställning.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av gure:

Kul att höra! Min 80x är på väg till Sverige så ska bli spännande och se om jag har samma upplevelser som dig.
Vad för extra utrustning har du?
Har du 3.0 mjukvaran? Antar den i så fall levererades utan den, blev det ett lyft vid uppgraderingen enligt dig?

När beställde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast jag tolkar det som att han hade en privatägd bil tidigare, och nu istället har någon form av personalbil/förmånsbil. Vad värdeminskningen blir då är tämligen ointressant för honom eftersom det han betalar för service/värdeminskning/ränta etc. på bilen är just sitt löneavdrag. Därmed kostar den honom bara just nettoavdrag och bränslekostnad enligt vad han beskriver i sin lilla uppställning.

Ja, jag tänkte lite snett där. Det är många saker som är lite off i texten, och det faktum att värdeminskningen var satt till 0 i kombination med slutsatsen gjorde att jag snurrade till det. Men din tolkning känns som den korrekta, så jag justera mitt tidigare inlägg.

En viktig skillnad i jämförelsen är dock att man i det ena fallet har räknat på kostnaden (personalbilen), och i det andra fallet (med den privatägda bilen) har man räknat på kassaflödet (hur mycket som lämnar kontot varje månad), vilket gör jämförelsen skev. Rimligen borde man jämföra kostnad med kostnad för att kunna säga vad som är mest fördelaktigt rent ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

När beställde du?

Början av juni -22
Säljaren estimerade ca 1 år vilket verkar stämma ganska bra ändå.

Permalänk
Skrivet av Björn Endre:

Då jag nu har haft vår Enyaq iV80 i nästan exakt 8 månader så tänkte jag ge lite återkoppling hur det gått. Det är INTE en jämförelse med alla andra elbilar då jag inte testat dom.

Mycket nöjd
----
- Så tyst och skön att köra. Jag kommer från en Peugeot 5007 senast och det är en stor skillnad. Att kunna prata med folk i baksätet i vanlig samtalston under körning är trevligt och jag tycker den är så mjuk och skön att köra.

- Rapp. Återigen så var ju en diesel min förra bil (och en större bil) så självklart ska en elbil kännas pigg i jämförelse men jag gillar verkligen att kunna köra ut på vägen och trycka gasen i botten och få svar direkt och nästan tryckas bak i sätet.

- Mer traditionell insida. Jag tycker personligen tesla's väg är för avskalad utan jag gillar en blandning mellan riktiga reglage och skärm. Den lilla skärmen bakom ratten är perfekt för det viktigaste (inkl turn-by-turn navigering).

- Bra storlek. Jag behövde ju en stor bil och även om den är mindre än min gamla Peugeot 5007 så är det lagom för oss. plus att man kan använda utrymmet under bagageutrymmet för lite extra plats.

- Trådlöst Apple CarPlay (även om jag faktiskt inte använder den speciellt ofta)

Nöjd
--
- Jag tycker faktiskt att infotainment funkar bra och gör det jag behöver. Den kan vara lite seg vid uppstart, typ 1 av 5 ggr tar det 5-6 sekunder att starta upp, men annars tycker jag den normalt är responsiv. Nu sitter jag inte och petar runt där hela tiden utan det jag behöver finns snabbt tillgängligt: radiokanaler, navigering, möjlighet att byta till Wireless CarPlay etc.

- Navigering: har blivit mkt bättre. I början växlade jag ofta till CarPlay för Apple Maps (visas även i lilla skärmen) eller Google Maps men nuförtiden till 95% använder jag den inbyggda navigeringen. Den är inte perfekt (främst verkar den inte uppdaterat POI's) men annars tar den mig fram dit jag vill på ett bra sätt.

- Appen funkar helt ok. Har använt den flera gånger för att ställa in avgång i vinter så att bilen var varm när sena träningar var klara. Däremot skulle jag gärna se lite mer funktionalitet, som t ex att kunna låsa bilen om man glömt låsa den. Lite irriterande få en ping att "bilen är olåst" men inte kunna hantera det. Skulle också vilja ha stöd för multipla användare så både jag och min fru kunde ha eget konto i appen.

Neutral
---
- Räckvidden är helt ok för mig. Vi har kört några längre sträcker ner i landet utan större problem (förutom när frugan glömde stanna för att ladda och åkte vidare) men det märks på vintern att den går ner.
- Laddhastigheten. Jag har svårt att riktigt kommentera då vi sällan laddar på nabbladdare men även teoretiskt är det en bit från de bästa.

Kunde vara bättre
--
- Min fru är inte helt såld på helljusen. Hon är van vid att det lyser upp mkt mer men det känns som Enyaqens ljus fokuserar på sidorna och din vägbana = jag tycker är bra, men hon känner hon skulle vilja se längre.
- Autobromsningen vid backning slår till på vår uppfart. Det innebär vi måste stänga av den varje gång vi ska backa upp där. Har inte åkt på det någon annanstans men lite småirriterande. Antagligen är det lutningen och buskar etc på sidorna som lurar sensorerna.
- Skoda skulle behöva pusha ut en uppdatering som tar bort problemet med att den vill att du ska logga in igen i tid och otid i bilen. Jag har visserligen noterat att det egentligen inte gör något om du struntar i den men fortfarande lite irriterande att se notifieringarna.

Visst är man lite sugen när man ser nya bilar dyka upp men jag får nog säga vi är väldigt nöjda. Min fru har inte svurit åt bilen så ofta som hon gjort andra bilar :). Senast var när vi hade problem backa upp på vår väldigt isiga uppfart men det beror mer på att vi har friktionsdäck än dubbade däck.

Jag har haft 80x ungefär lika länge och kan bekräfta allt detta, det är också mina intryck.

Stor barnstol bak och ändå gott om plats på sätet framför.

Android Auto fungerar bra trådlöst, och telefonen kan laddas trådlöst under tiden.

Helljusautomatiken har jag inga problem med, det är helt OK när man vant sig vid de rörliga hålen i ljusbilden där det finns mötande trafik.

Backkameran och 360-vyn tycker jag är sådär i mörker, och undermåliga i snömodd.

Räckvidd vinter var sämre än väntat som många observerat. Samtidigt, för våra körningar har det varit mer än tillräckligt.

Traffic assist fungerar fantastiskt bra på landsväg, och även i stan men där måste man vara alert på fellästa eller påhittade hastighetsskyltar. I princip blir bilen självkörande. Väldigt bra vid köbildningar. Nästan lite farligt, om man köar in till en rondell följer den bilen framför utan att kolla om det finns trafik i rondellen som ska släppas fram först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gure:

Början av juni -22
Säljaren estimerade ca 1 år vilket verkar stämma ganska bra ändå.

Hoppla, ungefär samtidigt som jag då. Vilken utrustning?

Ber om ursäkt om du redan postat om din bil och jag redan har tjatat om dessa frågor, men det är så jäkla skönt att se när andra som beställt ungefär samtidigt får sina. Håller hoppet om leverans till sommaren uppe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Hoppla, ungefär samtidigt som jag då. Vilken utrustning?

Ber om ursäkt om du redan postat om din bil och jag redan har tjatat om dessa frågor, men det är så jäkla skönt att se när andra som beställt ungefär samtidigt får sina. Håller hoppet om leverans till sommaren uppe

Har inte postat något om vad jag beställt så det är lugnt. Basic utrustad.
80x med loft interiör
Regulus fälgar
Convenience plus
Drag
Lastnät
Metallic

Den beställdes som en årsmodell 22 men till modellår 23 verkar även elstol på förarsidan ingå som standard så hoppas det innebär att jag får det också 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av gure:

Har inte postat något om vad jag beställt så det är lugnt. Basic utrustad.
80x med loft interiör
Regulus fälgar
Convenience plus
Drag
Lastnät
Metallic

Den beställdes som en årsmodell 22 men till modellår 23 verkar även elstol på förarsidan ingå som standard så hoppas det innebär att jag får det också 😃

Ok, kan nog vara därför vi ligger efter. Area 360 ska ju sinka det en del. Håller tummarna i alla fall!

Permalänk
Medlem

Vet man någonting om det är nån kombi variant på gång till VW ID7 i närtid? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Vet man någonting om det är nån kombi variant på gång till VW ID7 i närtid? 🙂

Närtid är väl alltid en tolkningsfråga men 2024 kommer VW och Audi med en kombi. BMW ska komma med en i oktober om jag minns rätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Närtid är väl alltid en tolkningsfråga men 2024 kommer VW och Audi med en kombi. BMW ska komma med en i oktober om jag minns rätt.

i5 touring kommer april nästa år någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

i5 touring kommer april nästa år någon gång.

Antar att det kommer EQE kombi också då är ju den Tyska trion tillbaks igen fast med el denna gången.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

i5 touring kommer april nästa år någon gång.

Ah, var sedanen som hade premiär i oktober 🤷‍♂️

Visa signatur