Permalänk
Medlem

3090 GAMING X TRIO - mod

Hej,

Jag har tagit bort original kåpa + fläkt och ersatt dem två stycken Noctua NF-A14 iPPC-3000.
Har kopplat båda fläktarna direkt på grafikkortet genom 4pin mini adapter.

När jag försöker styra hastighet märkte jag att fläkten drar inte igång förräns 45% hastighet sätts i afterburner, när jag kontrollerar hastighet ser jag att vid 65% kraft visar 1500 rpm vilket är 50% på noctua.

Någon som har en idé på lösning eller varför det blir så?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yusuf_83:

Hej,

Jag har tagit bort original kåpa + fläkt och ersatt dem två stycken Noctua NF-A14 iPPC-3000.
Har kopplat båda fläktarna direkt på grafikkortet genom 4pin mini adapter.

<Uppladdad bildlänk>

När jag försöker styra hastighet märkte jag att fläkten drar inte igång förräns 45% hastighet sätts i afterburner, när jag kontrollerar hastighet ser jag att vid 65% kraft visar 1500 rpm vilket är 50% på noctua.

Någon som har en idé på lösning eller varför det blir så?

Hur ser tempsen ut? Att den inte går igång bör väl vara att kortet är semipassivt, vilket ju är att kortets fläktar står still upp till en viss temperatur typ 50- 60 grader celsius. Detta bör man kunna styra från mjukvaran.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Tempen ser bra ut under spelande 68c jämfört med 75c med original fläktarna på full fart. Bara det att i mjukvaran är det samma problem, vid 40% går fläktarna på av hela tiden men höjer man till 50 är dem igång. Kan det vara så att pmw strömmen inte är tillräckligt från kortet vid lägre%, original fläktarna är 12v 0.8amp även noctua...