Permalänk
Medlem

Ett gäng Macspel från 90-talet

Många av oss har nog drabbats av slängfeber någon gång när det ena eller andra livsskeendet får en att vilja rensa upp diverse ballast i förråd och vrå.

Här följer bilder på ett gäng bigboxade macspel som undertecknad tyckte kunde besparas ett sopigt containeröde när deras ägare, (ursäkta uttrycket;) went "balls to the wall" i sin förrådsrensning inför att han skulle renovera sitt hem.

Warcraft: Orcs and Humans
Warcraft II: Tides of Darkness
Warcraft II: Beyond the Dark Portal
Sim City 2000
Marathon
Marathon 2: Durandal
Marathon Infinity
Harpoon II
Mechwarrior 2
A-10 Attack
Masters of Orion II: Masters of Antares
Outpost

Spelen är i nostalgidrypande fint skick med sina stora vackra lådor, disketter, CD-ar, tegelstenstunga manualer och produktregistreringspamfletter. (Förutom ett; Warcraft II: Tides of Darkness som tycks ha dött utlåningsdöden någon gång under tidens lopp då lådan ekar tom.)

I ett fall sitter prislappen kvar som jag lovar får en att bli lite mindre bitter över dagens spelpriser. ':-X

Jag postar inledningsvis bara några få bilder men kommentera gärna om det är något av spelen vars innanmäte du vill skola spillas här i galleriet.

Vilka av dessa titlar kan du knyta an till?

Besök galleriet här

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk

Marathon 1, 2 och Infinity självklart, dessa har jag fortfarande kvar i originalförpackning dessutom

A-10 Attack körde jag också en bit, men aldrig så mycket som Marathon-spelen. Dom spelen om något borde få riktiga reimaginings/remakes

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem

Snyggt

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

För mig var Macintosh-versionen av Warcraft: Orcs and Humans väldigt speciell. Kändes betydligt mer högupplöst än DOS-versionen.

Ännu mer speciellt att jag körde det på min Amiga 4000 genom ShapeShifter

Permalänk
Medlem

Närmaste jag har är Monkey Island på 4 disketter till Atari ST, kul att se de gamla sakerna ibland

Allt i lådan med snurrskiva och manual

Permalänk
Medlem

Blizzard spel får man alltid en liten tår i ögat av.
Så mycket känslor med gamla Blizzard och hur mycket tid man la på alla spel, speciellt WoW även om man spelat det som ung så är det inte samma känsla som nu när man är gammal.

Permalänk
Medlem

Nice, hoppas folk läser prislapparna så inser de att det INTE är dyrare idag..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

jag måste gå upp på vinden i morgon och hämta en eller två flyttkartonger med gamla spelkartonger, PC spel, Quake och framåt, ta lite kort och lägga upp

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Memories and 💵💰💶💷 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

några klassiker jag har kvar:

mitt favoritspel genom tiderna (bara klassiska versionerna upp till velious, allt efter var skrot.)

Permalänk
Medlem

Warcraft Orcs and Humans har jag också kvar! Var första spelet jag köpte till Macontosh. Då hade vi en Performa 5200 (dator och skärm i ett). Hade 8MB RAM och när vi köpte 8MB till så fick vi 16GB levererat så vi var kungar med 24MB under en tid i bekantskapskretsen.
Kommer också ihåg att föra Warcraft var snyggare på Mac.
Marathon och Hexen var två andra spel som kördes flitigt. Och lite Myst samt några Lucas Arts-spel (Sam and Max och Day of the Tentacle).
Nostalgi FTW!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Livsnjutare 😎

Höjer mitt glas till Warcraft 2 och SimCity 2000 ! 🍻

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Nice, hoppas folk läser prislapparna så inser de att det INTE är dyrare idag..

Nu snackar vi nischad flygsim på Apple köpt på Elkedjan..
inte riktigt jämförbart med ett ”standardspel” på pc köpt i nån mer dedikerad spelbutik. (De låg nog snarare runt kanske drygt 400kr eller så om jag får gissa ur minnet)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu snackar vi nischad flygsim på Apple köpt på Elkedjan..
inte riktigt jämförbart med ett ”standardspel” på pc köpt i nån mer dedikerad spelbutik. (De låg nog snarare runt kanske drygt 400kr eller så om jag får gissa ur minnet)

':-X

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

För mig var Macintosh-versionen av Warcraft: Orcs and Humans väldigt speciell. Kändes betydligt mer högupplöst än DOS-versionen.

Sannolikt renderades all text i full upplösning av OSet även om grafiken hade samma låga upplösning som PC, så var det rätt ofta. Många Macspel hade också högre upplösning än DOS-varianterna, just för att det fanns rätt gott om DOS-burkar med låg upplösning. Minns att VGA bara tillät 640*480 vid 16 färger, och skulle man ha 256 färger så fick det bli 320*200. Högre baskrav än VGA ville man inte sätta 1994 - spel skulle säljas till så stor massa som möjligt på den tiden. Jämför Macversionerna av Wolfenstein 3D eller Civilization (originalet) med de för DOS så kan man tro att det inte är samma spel - Apple sålde aldrig några Macar med mindre än 512*384, så basnivån låg mycket högre.

Kommer ihåg att Master of Orion (1) gjorde precis det där tricket med textupplösningen, och renderade dessutom allt i separata fönster. Man kunde öka storleken på galaxkartan (det viktigaste fönstret) till så stor skärm man nu hade, och texten blev fick t.o.m antialiasing gratis när OSet stödde det. Lite kul när man satt med ett gammalt DOS-spel med grafik som inte ens hade platsat på en NES, när kartan var 100 gånger som stor som den skulle vara och all text knivskarp.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Macspel var snordyra på 90 talet för att marknaden för dom var minimal (utbudet var rätt dassigt också för den delen).
Självklart kostade inte Kyrandia osv till PC 800 spänn.

Permalänk
Medlem

ojojoj..,memory lane...

Jag tror jag har kvar originalutgåvan av Halflife som användes för att sen spela en konstig mod som hette CS som jag kunde spela via ISDN när jag uppgraderade från 56k modem och en del annat som Warcraft, Diablo och Marathon(för Amiga 500 har jag för mig). Kanske dags att rensa ut sånt man inte spelat på senaste 20 åren...

Är lite osäker på on jag hängde på vid Counter strike 1.0 eller 2.0 men jag vet att jag var med och uppgraderade när 3.0 släpptes...var helt klart världens bästa spel där och då.

kom på att jag var med om uppgredringen av CS 3.0 så joinade före det. Svårt att komma ihåg så här långt efter men kul var det...
Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

några klassiker jag har kvar:

https://i.imgur.com/LV5GeEA.jpg

mitt favoritspel genom tiderna (bara klassiska versionerna upp till velious, allt efter var skrot.)

https://i.imgur.com/WXMUUQA.jpg

Everquest såg intressant ut...av nån anledning

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Macversionen igen antar jag?

Skrivet av danneee:

Macspel var snordyra på 90 talet för att marknaden för dom var minimal (utbudet var rätt dassigt också för den delen).
Självklart kostade inte Kyrandia osv till PC 800 spänn.

exakt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Sannolikt renderades all text i full upplösning av OSet även om grafiken hade samma låga upplösning som PC, så var det rätt ofta. Många Macspel hade också högre upplösning än DOS-varianterna, just för att det fanns rätt gott om DOS-burkar med låg upplösning. Minns att VGA bara tillät 640*480 vid 16 färger, och skulle man ha 256 färger så fick det bli 320*200. Högre baskrav än VGA ville man inte sätta 1994 - spel skulle säljas till så stor massa som möjligt på den tiden. Jämför Macversionerna av Wolfenstein 3D eller Civilization (originalet) med de för DOS så kan man tro att det inte är samma spel - Apple sålde aldrig några Macar med mindre än 512*384, så basnivån låg mycket högre.

Kommer ihåg att Master of Orion (1) gjorde precis det där tricket med textupplösningen, och renderade dessutom allt i separata fönster. Man kunde öka storleken på galaxkartan (det viktigaste fönstret) till så stor skärm man nu hade, och texten blev fick t.o.m antialiasing gratis när OSet stödde det. Lite kul när man satt med ett gammalt DOS-spel med grafik som inte ens hade platsat på en NES, när kartan var 100 gånger som stor som den skulle vara och all text knivskarp.

Ja när Warcraft 1 kom så hade vår Macintosh 16 bitars färg om man körde 640x480. Höjde man till 800x600 fick man nöja sig med 8 bitars färg.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Macspel var snordyra på 90 talet för att marknaden för dom var minimal (utbudet var rätt dassigt också för den delen).
Självklart kostade inte Kyrandia osv till PC 800 spänn.

Intressant! Det makear ju sense.

Skrivet av Roger W:

Macversionen igen antar jag?

exakt

Jupp!

Högst o-små pengar för spelen hur som helst.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

haha nice

tror det enda big-boxade jag har kvar (av rent nostaligi-skäl) är Rainbow Six (originalet, PC). all annat har jag slängt av utrymmesskäl. tar ju så himla mycket plats

Permalänk
Medlem

Jeez, vilka läckra spel det fanns.
Mechwarrior
A 10
Orion 2

Det är minnen det.
Sid Meier, Silent Hunter, Microprose med deras gigantiska manualer.
Pirates, M1 tank Platoon etc etc.
Vic64/20, Amiga massa olika, dröser med PC, ingen Mac.
Lazer Squad till 64/Amiga
Doom och klonerna vad de nu hette etc.

Har inte lirat nått på typ 7 år, Tror det var Mowas, Fallout4 och några till.

Sweet memories.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

borde fortfarande ha en RollerCoaster Tycoon 2 box liggandes

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag hade två hyllmeter spelkartonger från Macspel från 80- och särskilt 90-tal. Mest för att jag räddade IDG/MacWorld:s bibliotek av rescensionsexemplar när det bedömdes vara defunct. Hyllutrymmet på IDG:s arkiv skulle ge plats åt annat. Hade inte hjärta att slänga allt där runt 1999, så jag "räddade" det istället.

När jag själv växte förbi all ledig plats här hemma tog det hårt att slänga samlingen. Jag fiskade först runt om någon ville ta över men just då runt 2010-någon gång var allt det där helt i limbo. För gammalt för att anses ha värde. För nytt för att det skulle symbolisera nostalgi. Ingen nappade.

Kunde inte slänga så skar ned kartongerna så att jag behöll framsidan. Lade CD-skivor (främst CD, några disketter) med manual och framsidan i plastfickar som jag pärmade in. Fick väldigt många skrymmande kartongers innehåll att få plats mellan några få pärmar.

Enda boxen jag behöll var Marathon Trilogy-boxen eftersom jag material jag hade skapat eller medverkat med var med på den utgåvan.

Nu undrar jag var allt det där finns... Lägenheten jag bor i ska totalrenoveras om två år så lär upptäcka det igen då.

Permalänk
Medlem

Marathon 2, Warcraft 2 o framför allt Sim City 2000 gejmade jag på våran gamla Macintosh Performa 630. Härliga tider!
Mac-versionen av Sim City 2000 hade ju för övrigt betydligt bättre kvalle på musiken än PC-versionen. Spelade iofs också Discworld 2 (blir mycket tvåor nu) på Macen som jag vill minnas också ska ha haft bättre musik än PC-versionen, men har tyvärr inte hittat nån bekräftelse på det. Nån som har koll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Mac-versionen av Sim City 2000 hade ju för övrigt betydligt bättre kvalle på musiken än PC-versionen.

Sett till att man kunde få ljudet till Sim City 2000 på PC genom en Roland SC-55, så tror jag inte det.

Permalänk
Medlem

Väcker verkligen minnen, familjen hade en Performa 5300 som det spelades en del på bl a Warcraft 1 och 2, Marathon 1, 2 och Infinity samt Myth 1 och 2 i single player och framför allt multiplayer. Fanns rätt få spel till Mac men det blev bättre närmare 2000-talet. Väntar fortfarande på en Myth-remake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu snackar vi nischad flygsim på Apple köpt på Elkedjan..
inte riktigt jämförbart med ett ”standardspel” på pc köpt i nån mer dedikerad spelbutik. (De låg nog snarare runt kanske drygt 400kr eller så om jag får gissa ur minnet)

Skrivet av danneee:

Macspel var snordyra på 90 talet för att marknaden för dom var minimal (utbudet var rätt dassigt också för den delen).
Självklart kostade inte Kyrandia osv till PC 800 spänn.

Jag vill starkt minnas att jag som liten parvel dreglade över spelhyllan med nya heta n64-spel, bestyckade med varselorangea prislappar med "599:-" och "699:-" tryckt.

"Men Nintendo har alltid haft höga priser!" Kanske, men

  1. Sett till inflation var priserna definitivt högre förr, och

  2. PC-spelande existerade inte, pga instegspriset på datorer var runda slängar ett till ett och ett halvt RTX 4090.

Så ville man "spela tv-spel" kostade spelen så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Nice, hoppas folk läser prislapparna så inser de att det INTE är dyrare idag..

Mac spel var dyra som attan.
Plus att dessa spel fortfarande går att spela.
Inga servrar behövdes för att ladda ner material eller för login.