Permalänk
Medlem

Master of orion 2 har jag fina minen av. Kunde man spela flera på en gång om jag inte minns fel?

Mechwarrior 2 hade en vän, som spelade upp 1500kr i månaden på telefonräkningen
Då kostade det per minut med modem. Kommer inte ihåg vad minut-taxan var efter kl1800?
Tro mig minnas att det inte fanns så många online spel då, förutom mechwarrior 2 som var i framkanten med grafiken också?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Sett till att man kunde få ljudet till Sim City 2000 på PC genom en Roland SC-55, så tror jag inte det.

https://www.youtube.com/watch?v=q4gkAcj7GhU

https://www.youtube.com/watch?v=jFZwCVd6P90

Ja för alla 90-tals-kids som gejmade Sim City 2000 på sin PC hade en midi-enhet inkopplad som kostade lika mycket som datorn dom gejmade på. Du kan ju annars läsa kommentarerna på Mac-klippet du länkade.

Permalänk
Medlem

Från min bokhylla just nu.... (PC)

Och insidan av lådan... 2 x floppy och de är bra om du har en 386a eller bättre och 4 Mb ram... Och med detta hade man otaliga timmar underhållning... I vart fall med en dator på 33mzh... För då tog det en stund att spara ihop pengar till nästa stadsdel även på Cheetah 🐆 mode.

Och som kuriosa... spelet kostade 499 kr 1994, hade man köpt Apple aktier då istället hade de varit värda 300 000 kr idag. (Men hade förstås inte gått, eftersom det var så mycket avgifter och krävde telefonsamtal till banken mm på den tiden... och troligen hade de krävt att man var myndig och sånt också för att få göra bankaffärer. Så jag ångrar inget! )

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Jag vill starkt minnas att jag som liten parvel dreglade över spelhyllan med nya heta n64-spel, bestyckade med varselorangea prislappar med "599:-" och "699:-" tryckt.

"Men Nintendo har alltid haft höga priser!" Kanske, men

  1. Sett till inflation var priserna definitivt högre förr, och

  2. PC-spelande existerade inte, pga instegspriset på datorer var runda slängar ett till ett och ett halvt RTX 4090.

Så ville man "spela tv-spel" kostade spelen så mycket.

Nu är det lite oklart när på 90 talet du tycker dig minnas men vi kan utgå från 1997 eftersom du nämner N64 då.
PC spel var i högsta grad existerande och en rätt stor marknad på 90 talet. Dock höll sig konsolspelen till konsoler och datorspelen på datorer med relativt få portningar innan den andra halvan av 90 talet:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Jag vill starkt minnas att jag som liten parvel dreglade över spelhyllan med nya heta n64-spel, bestyckade med varselorangea prislappar med "599:-" och "699:-" tryckt.

"Men Nintendo har alltid haft höga priser!" Kanske, men

  1. Sett till inflation var priserna definitivt högre förr, och

  2. PC-spelande existerade inte, pga instegspriset på datorer var runda slängar ett till ett och ett halvt RTX 4090.

Så ville man "spela tv-spel" kostade spelen så mycket.

Nintendo har ju dessutom blivit bötfällda flera gånger för att olagligt trycka upp priserna.

Men ja, priserna var ju skithöga då, sett till inflation och särskilt sett till löneutveckling. På Amiga gick X-copy varm, 99% av spelen man ägde var piratkopierade. På konsolerna sen "lånbyttes" man ju en hel del, hyrde spel och begagnathandeln var stor.

Den stora pojkdrömmen var ju en Neo Geo för 6000 kr, med spel för 2000 kr styck. Släppt 1990.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja för alla 90-tals-kids som gejmade Sim City 2000 på sin PC hade en midi-enhet inkopplad som kostade lika mycket som datorn dom gejmade på. Du kan ju annars läsa kommentarerna på Mac-klippet du länkade.

Spelar ingen roll om de hade eller inte hade utrustning för att spela upp midi-musiken, PC-versionen har bättre musik.

Och jag har läst kommentarerna, verkar ju inte precis som någon av dem har lyssnat på midi-versionen.

Och idag så kan man ju emulera då både spelen och midi-musiken.

Roland säljer en mjukvara-syntesizer och sen så finns ju Munt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Jag vill starkt minnas att jag som liten parvel dreglade över spelhyllan med nya heta n64-spel, bestyckade med varselorangea prislappar med "599:-" och "699:-" tryckt.

"Men Nintendo har alltid haft höga priser!" Kanske, men

  1. Sett till inflation var priserna definitivt högre förr, och

  2. PC-spelande existerade inte, pga instegspriset på datorer var runda slängar ett till ett och ett halvt RTX 4090.

Så ville man "spela tv-spel" kostade spelen så mycket.

Även NES-spelen kostade ju över 500 som nya. Vill minnas att brorsan fick Battletoads i present och jag som liten parvel fick följa med mamma för att köpa det. Tror det var 649 det gick lös på och jag minns att jag reagerade för det var liksom flera års godispengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Spelar ingen roll om de hade eller inte hade utrustning för att spela upp midi-musiken, PC-versionen har bättre musik.

Och jag har läst kommentarerna, verkar ju inte precis som någon av dem har lyssnat på midi-versionen.

Och idag så kan man ju emulera då både spelen och midi-musiken.

Roland säljer en mjukvara-syntesizer och sen så finns ju Munt också.

https://www.youtube.com/watch?v=QN6V340b7ys

För dom allra allra flesta så lät musiken sämre just eftersom dom inte hade såna där manicker, o för dom få som hade det så lät det väl ungefär lika bra som för ALLA som hade Mac, o det eftersom Macmusiken var baserade på ett trackerformat istället för MIDI o alltså hade sampleserna inbyggda.
Oavsett är detta ett sidorspår vi inte direkt behöver diskutera om fram o tillbaka hur mycket som helst, så vi lämnar där.

Permalänk
Medlem

När min granne spelade WC2 så skaffade jag WC1, men jag fick inte igång det fast han hjälpte mig. Jag satt på en W95 dator som var lite äldre än hans.
Vad pengar man slösat på skit man aldrig fick i ordning, och som man inte tyckte om till syvende och sist heller.

Jag menar, om WC3 sprang cirklar runt WC2 så är det inget mot vad WC2 gjorde runt WC1.

Autospawnade enheter som inte ens behöver en bas som kan producera enheter? WTF?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Sett till att man kunde få ljudet till Sim City 2000 på PC genom en Roland SC-55, så tror jag inte det.

https://www.youtube.com/watch?v=q4gkAcj7GhU

https://www.youtube.com/watch?v=jFZwCVd6P90

SimCity 2000 är ett av en mycket liten handfull AAA-spel som var Mac-spel från början och sedan portades till PC (bland annat). Därför gjordes grafiken, musiken osv för Macens upplösning och ljudkort. För PC på den tiden var ljudkvaliteten extremt varierande beroende på vilket ljudkort man hade. Var det PC speaker så var det ju inte mycket kvalitet. Jag har ett minne av att SC 2K hade bakgrundsmusiken som MIDI för att kunna utnyttja vad hårdvara som fanns, medan effektljuden var lägre kvalitet. Då funkar det ju naturligtvis att skicka musiken till en synt som spelar upp dem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Nu är det lite oklart när på 90 talet du tycker dig minnas men vi kan utgå från 1997 eftersom du nämner N64 då.
PC spel var i högsta grad existerande och en rätt stor marknad på 90 talet. Dock höll sig konsolspelen till konsoler och datorspelen på datorer med relativt få portningar innan den andra halvan av 90 talet:)

Ja minnet är märkligt. Min upplevelse var att n64-tiden kom långt före PC-spelande var utbrett, men tidslinjen stödjer inte detta. Det första PC-spelet jag vet att jag (eller förmodligen mina föräldrar) köpte var Quake 2, som släpptes ganska samtidigt som n64. Och på den tiden var datorer definitivt i var mans hem, mer eller mindre. Minns dock inte vad det kostade.

Jag tänkte mer på 386/486-tiden, då en "basic" dator kostade mellan 20-30k. Vi hade en Compaq Presario CDS510 som familjen köpte för ~25k efter vi fått in oväntade vindfallspengar. Långt ifrån alla hade en dator då, jag var en av få bland kompisarna.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

För dom allra allra flesta så lät musiken sämre just eftersom dom inte hade såna där manicker, o för dom få som hade det så lät det väl ungefär lika bra som för ALLA som hade Mac, o det eftersom Macmusiken var baserade på ett trackerformat istället för MIDI o alltså hade sampleserna inbyggda.
Oavsett är detta ett sidorspår vi inte direkt behöver diskutera om fram o tillbaka hur mycket som helst, så vi lämnar där.

Även på Mac använde många spel Midi-formatet, men instrument-samples för Midi fanns inbyggda i QuickTime (inte i speciellt hög kvalitet, men det lät ändå som dom riktiga instrumenten), gick därmed även skicka vidare musiken till Roland SC-55 och liknande enheter (jag gjorde själv det via farsans sån enhet, han jobbade på Musikhögskolan i Piteå som Musikteori-lärare och även komponerade musik så hade tillgång till sånna enheter via jobbet).

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Även på Mac använde många spel Midi-formatet, men instrument-samples för Midi fanns inbyggda i QuickTime (inte i speciellt hög kvalitet, men det lät ändå som dom riktiga instrumenten), gick därmed även skicka vidare musiken till Roland SC-55 och liknande enheter (jag gjorde själv det via farsans sån enhet, han jobbade på Musikhögskolan i Piteå som Musikteori-lärare och även komponerade musik så hade tillgång till sånna enheter via jobbet).

Jovisst minns jag många MIDI-spel till Mac, men Sim City 2000 var inte ett sånt.

Är dock fortfarande nyfiken på Discworld, vill ju minnas att iaf musiken i universitet hade annan musik på Mac som jag gillade, men när jag spelade PC-versionen flera år senare på modernare hårdvara så lät det inte alls lika fint. Kan ju dock vara nån slags nostalgi som spökar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag hade två hyllmeter spelkartonger från Macspel från 80- och särskilt 90-tal. Mest för att jag räddade IDG/MacWorld:s bibliotek av rescensionsexemplar när det bedömdes vara defunct. Hyllutrymmet på IDG:s arkiv skulle ge plats åt annat. Hade inte hjärta att slänga allt där runt 1999, så jag "räddade" det istället.

Jösses, det där spelbiblioteket hade jag älskat om jag fått vantarna på 1999!

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Det enda bigbox spelet jag ägt typ xD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det enda bigbox spelet jag ägt typ xD.
<Uppladdad bildlänk>

Helt rätt val om man bara ska ha ett!

surmule, slasktratt

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Jag vill starkt minnas att jag som liten parvel dreglade över spelhyllan med nya heta n64-spel, bestyckade med varselorangea prislappar med "599:-" och "699:-" tryckt.

"Men Nintendo har alltid haft höga priser!" Kanske, men

  1. Sett till inflation var priserna definitivt högre förr, och

  2. PC-spelande existerade inte, pga instegspriset på datorer var runda slängar ett till ett och ett halvt RTX 4090.

Så ville man "spela tv-spel" kostade spelen så mycket.

Det var ju till stor del Nintendo's "packetering" med kassetter som var dyr. CD-rom borde vara en anledning till priserna sjönk senare.

Gick och grävde lite, Mega Man 2 för 455 kr 1990 vilket blir ca 870 kr i dagens värde. Rollspelen till SNES var brutala (~900 kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det var ju till stor del Nintendo's "packetering" med kassetter som var dyr. CD-rom borde vara en anledning till priserna sjönk senare.

Gick och grävde lite, Mega Man 2 för 455 kr 1990 vilket blir ca 870 kr i dagens värde. Rollspelen till SNES var brutala (~900 kr)

När NES kom så kostade de flesta spel 299, Zelda var dyrare eftersom de hade batteri-backup. De gick dock upp, men så hade vi rätt bra inflation på den tiden också.

Att rollspelen var dyra berodde delvis på att de helt enkelt kostade massor att översätta från japanska och dessutom hade lite mer lagring internt för att få plats med allt som skulle sparas. Å andra sidan så kunde man ju hålla på i månader att spela igenom ett sådant spel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Ja minnet är märkligt. Min upplevelse var att n64-tiden kom långt före PC-spelande var utbrett, men tidslinjen stödjer inte detta. Det första PC-spelet jag vet att jag (eller förmodligen mina föräldrar) köpte var Quake 2, som släpptes ganska samtidigt som n64. Och på den tiden var datorer definitivt i var mans hem, mer eller mindre. Minns dock inte vad det kostade.

Jag skulle säga att du inte är helt snett på det ändå: https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-int...

Det smäller till ordentligt med Hem-PC-reformen 1997, och sen börjar ju "bredband" rulla ut kring millenieskiftet. Men 1995 var snittlönen för en kommunanställd runt 15000 kr, skatterna högre än idag och en dator kostade typ som nu. Man hade ju ett gäng kompisar som hade en dator hemma, men innan Hem-PC drällde det inte av datorer i hyresrätterna direkt. Det krävdes hyfsade inkomster och lite intresse främst från pappan i familjen.

Spelkonsoler kunde man spara ihop till eller få i födelsedagspresent/julklapp.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det enda bigbox spelet jag ägt typ xD.
<Uppladdad bildlänk>

Ett spel man typ glömt... Men var riktigt kul spel. (Även om de inte blev lika många timmar som långsammare spel (läses civilization ect))

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Jag skulle säga att du inte är helt snett på det ändå: https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-int...

Det smäller till ordentligt med Hem-PC-reformen 1997, och sen börjar ju "bredband" rulla ut kring millenieskiftet. Men 1995 var snittlönen för en kommunanställd runt 15000 kr, skatterna högre än idag och en dator kostade typ som nu. Man hade ju ett gäng kompisar som hade en dator hemma, men innan Hem-PC drällde det inte av datorer i hyresrätterna direkt. Det krävdes hyfsade inkomster och lite intresse främst från pappan i familjen.

Spelkonsoler kunde man spara ihop till eller få i födelsedagspresent/julklapp.

Ja det var just på en sån Hem-PC jag spelade Quake 2, som min käre mor (som alltid har varit den teknikintresserade av mina föräldrar) "fick" via jobbet. Smart drag av staten att sponsra gemene man med en PC, har nog haft många positiva långvariga effekter.

Permalänk
Medlem

Jag samlar än idag på s.k "Big box" spel. Önskar att lägga till första två Fallout spelen i samlingen men har svårt att lägga över 1000kr på ett spel.

På rak arm så har jag:
3x Metal Gear Solid 1
Thief 2
Elder scrolls Daggerfall
Legacy of Kain Blood omen
Legacy of Kain Soulreaver
Diablo 1
Diablo 2
Diablo 2 Lord of destruction
Warcraft 2
Doom 2
Neverwinter Nights
Planescape Torment

Och mer. Skulle vara kul att ta fram alla ikväll och ta bilder, väldigt kul att samla på dessa. Saknar dessa kartonger på nya spel och dem fina omslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Ett spel man typ glömt... Men var riktigt kul spel. (Även om de inte blev lika många timmar som långsammare spel (läses civilization ect))

Riktigt underskattat! Svensktillverkat om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Annars har vi ju den här Macintosh-klassiker:

Permalänk

Haha, Dubbelmoral! ja xD

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem

Här är min PC-big box samling, några kvar innan jag känner att den är komplett men de flesta av de jag saknar går för dyra pengar så drar mig lite från att köpa dem, t.ex. Duke Nukem 3D, Jazz jackrabbit (1 & 2), Doom (1 & 2). Såg nu att jag måste hitta en finare version av Sim City 2000 och Quake.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Här är min PC-big box samling, några kvar innan jag känner att den är komplett men de flesta av de jag saknar går för dyra pengar så drar mig lite från att köpa dem, t.ex. Duke Nukem 3D, Jazz jackrabbit (1 & 2), Doom (1 & 2). Såg nu att jag måste hitta en finare version av Sim City 2000 och Quake.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Fina bilder! Guld samling.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Jag samlar än idag på s.k "Big box" spel. Önskar att lägga till första två Fallout spelen i samlingen men har svårt att lägga över 1000kr på ett spel.

På rak arm så har jag:
3x Metal Gear Solid 1
Thief 2
Elder scrolls Daggerfall
Legacy of Kain Blood omen
Legacy of Kain Soulreaver
Diablo 1
Diablo 2
Diablo 2 Lord of destruction
Warcraft 2
Doom 2
Neverwinter Nights
Planescape Torment

Och mer. Skulle vara kul att ta fram alla ikväll och ta bilder, väldigt kul att samla på dessa. Saknar dessa kartonger på nya spel och dem fina omslagen.

Oooh, Diablo 1 och 2 skulle jag verkligen vilja ha! Härlig samling du har!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Fina bilder! Guld samling.

Tackar! Hållt på i 10 år nu, dock inte så intensivt men vissa titlar har tagit sin stund att hitta. Samlat på fler retrospel och konsoler men idag är det mest fokus på Nes och PC, dock så har allt blivit så löjligt dyrt, alldeles för många spel hamnar kring eller över tusenlappen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Här är min PC-big box samling, några kvar innan jag känner att den är komplett men de flesta av de jag saknar går för dyra pengar så drar mig lite från att köpa dem, t.ex. Duke Nukem 3D, Jazz jackrabbit (1 & 2), Doom (1 & 2). Såg nu att jag måste hitta en finare version av Sim City 2000 och Quake.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Nu vart jag påmind att det ska ju komma en remaster av SiN... ska bli nostalgiskt att spela igen. Jag har både SiN och expansionen som big box, jag har dock inte samma version av boxen som du har... jag har den med tjejen på framsidan... ett hemskt exempel hur fult det var med 3D-renderade spelomslag på den tiden men som användes hela tiden oavsett hur fult det såg ut🙃

Skulle kunna posta en bild av expansionsboxen om @Wladir tycker det är ok att besudla hans galleritråd med PC-spel😅

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11