Vilken telefon bör jag köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Som en uppföljare till denna tråd och andra efterforskningar så har jag kommit fram till att jag bör köpa en ny telefon inom de kommande månaderna. Min nuvarande telefon är Samsung Galaxy S8, inhandlad 2018.

Vilken telefon bör jag köpa? Tycker att Samsung funkar bra, och jag har förstått att det är smidigast att byta ut sin telefon inom samma märke, men det kan ju finnas skäl som motiverar att byta märke, och det är jag öppen för.

Mycket av marknadsföringen runt telefonerna (Samsung, Apple, osv), är uppenbart inte riktad till mig. Jag har inte min telefon som en statussymbol, och är inte speciellt upphetsad över alla senaste features. Använder telefonen till att ringa, lyssna på musik (Spotify), lyssna på podcasts (med VLC Player), surfa (detta mest då jag inte är hemma, hemma använder jag min dator till det), kolla mailen, kolla bankkonton och även betala där, Messenger, WhatsApp, ibland även Instagram (lägger själv aldrig upp nåt där, men följer personer jag känner). Det händer även att jag tar bilder och kollar Youtube-klipp. Med andra ord är jag ingen tung användare direkt.

Jag vill att telefonen ska få uppdateringar, framförallt säkerhetsuppdateringar, och därmed vara hyfsat aktuell och säker att använda, så länge det är rimligt möjligt. Jag vill kunna räkna med att den nya telefonen ska hålla ett antal år, siktar inte att direkt byta till nästa modell så fort den släpps.

Enligt vad jag har läst så släpper Apple uppdateringar längre än konkurrenterna, men deras telefoner blir så sega och laggiga att man i praktiken ändå behöver byta ut dem långt innan Apple slutar att stödja modellerna. Stämmer detta? Kan detta hända även Samsung (har åtminstone inte hänt med min nuvarande)?

Så telefonen behöver inte ha de allra häftigaste funktionerna, men ska kunna användas en längre tid.

Vilken telefon bör jag välja om jag ska köpa inom någon månad?

Att Apples lurar blir sega bygger nog på det gamla misstaget Apple gjorde när dom tillät iOS7 på iPhone 4. Det är väl 10 år sedan det hände men det lever kvar. Har kört de flesta modellerna och vissa modeller har haft sina problem men jag har inte, förutom iphone 4, upplevt att dom blivit sämre efter uppdateringar. Tvärtom så gillar jag just att dom får löpande uppdateringar och patchas snabbt när säkerhetshål upptäcks.
Batteri är relativt billigt att byta om du ska ha luren ett tag men det håller bra kvalitet.

Skulle säga att hoppa över årets apple modeller och gå på förra årets om du vill spara någon krona och inte tycker att features som "crash detection" osv är något du kommer uppskatta.

Samsungs senaste S modeller är trevliga premium lurar och Samsung har blivit bättre på att komma med uppdateringar när säkerhetshål upptäcks och även längre support så luren får uppdateringar.
Dom har dock en bit kvar till Apple snabba utrullning av patchar samt support över tid, men det har blivit mkt bättre.

Permalänk
Medlem

Budget? Kan du tänka dig att låsa sig till ett abonnemang, alternativt byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iffelito:

Budget? Kan du tänka dig att låsa sig till ett abonnemang, alternativt byta?

Jag har kontantkort idag, och det hade jag nog tänkt att fortsätta med. Har aldrig hittat något abonnemang som riktigt har det jag vill ha.

Gällande budget, de kostar ju tyvärr vad de kostar. Kan de användas länge så väger det upp. Inte värt att köpa något billigt om man ändå behöver byta den efter två år.

Däremot, oavsett telefon, så hade jag tänkt mig basvarianten, t ex iPhone 14 eller Pixel 7 eller Samsung Galaxy S23, ingen pro- eller ultravariant eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Att Apples lurar blir sega bygger nog på det gamla misstaget Apple gjorde när dom tillät iOS7 på iPhone 4. Det är väl 10 år sedan det hände men det lever kvar. Har kört de flesta modellerna och vissa modeller har haft sina problem men jag har inte, förutom iphone 4, upplevt att dom blivit sämre efter uppdateringar. Tvärtom så gillar jag just att dom får löpande uppdateringar och patchas snabbt när säkerhetshål upptäcks.
Batteri är relativt billigt att byta om du ska ha luren ett tag men det håller bra kvalitet.

Skulle säga att hoppa över årets apple modeller och gå på förra årets om du vill spara någon krona och inte tycker att features som "crash detection" osv är något du kommer uppskatta.

Samsungs senaste S modeller är trevliga premium lurar och Samsung har blivit bättre på att komma med uppdateringar när säkerhetshål upptäcks och även längre support så luren får uppdateringar.
Dom har dock en bit kvar till Apple snabba utrullning av patchar samt support över tid, men det har blivit mkt bättre.

Ja att luren kan användas ett tag är en förutsättning. Vill inte behöva byta om något år. Apple verkar erbjuda längst support, följt av Samsung och Google.

När det gäller specifikt Apples telefoner, hur kan det vara billigare att köpa dem på t ex Elgiganten eller NetOnNet istället för direkt av Apple? Det borde det inte vara, om det inte är något jag missar här. Notera att på sin sida vill Apple även utöver det sälja AppleCare+, vilket jag gissar givet konsumentköplagen, hemförsäkringen, och den Apple-garanti som alltid ingår är lite onödig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Jag har kontantkort idag, och det hade jag nog tänkt att fortsätta med. Har aldrig hittat något abonnemang som riktigt har det jag vill ha.

Gällande budget, de kostar ju tyvärr vad de kostar. Kan de användas länge så väger det upp. Inte värt att köpa något billigt om man ändå behöver byta den efter två år.

Däremot, oavsett telefon, så hade jag tänkt mig basvarianten, t ex iPhone 14 eller Pixel 7 eller Samsung Galaxy S23, ingen pro- eller ultravariant eller så.

Då skulle jag nog hoppa på Apple-tåget, de gör fantastiska produkter och just nu är det ingen större skillnad mellan toppmodellerna prismässigt. Jag hatar Apple pga att de vill låsa kunderna men små fula knep, men tycker ändå att de gör bland de bästa produkterna. Vore pengar inga problem så skulle jag själv hoppa över också, men just nu prioriterar jag kinesiska mobiler pga det sjuka 120W snabbladdningar då jag spelar mycket Pokemon Go.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Ja att luren kan användas ett tag är en förutsättning. Vill inte behöva byta om något år. Apple verkar erbjuda längst support, följt av Samsung och Google.

När det gäller specifikt Apples telefoner, hur kan det vara billigare att köpa dem på t ex Elgiganten eller NetOnNet istället för direkt av Apple? Det borde det inte vara, om det inte är något jag missar här. Notera att på sin sida vill Apple även utöver det sälja AppleCare+, vilket jag gissar givet konsumentköplagen, hemförsäkringen, och den Apple-garanti som alltid ingår är lite onödig.

Jag gissar att Apple har sina priser satta priser och att dom heller inte vill konkurrera med andra ÅF, Apple kör förutom blackfriday aldrig rea och det gör ju dom andra som kanske även nöjer sig med mindre marginaler.
När det gäller AppleCare så har jag själv stått och vägt över att köpa till det man landat i att inte göra det.
Hade jag t.ex. haft en Mac eller i-enhet och varit på resande fot och behövt en ny enhet fort så hade jag nog tagit den, men nu är jag ok med att t.ex. vara utan telefon i en vecka och köra någon risigare reservtelefon i väntan på att den lagas eller liknande.

Hos andra ÅF än Apple så finns ju även att göra en "deal" ibland om man köper med abonnemang, det är ju inga massiva rabatter men ibland så kan man spara några hundralappar.

Permalänk
Skrivet av Hasharii:

Jag har kontantkort idag, och det hade jag nog tänkt att fortsätta med. Har aldrig hittat något abonnemang som riktigt har det jag vill ha.

Gällande budget, de kostar ju tyvärr vad de kostar. Kan de användas länge så väger det upp. Inte värt att köpa något billigt om man ändå behöver byta den efter två år.

Däremot, oavsett telefon, så hade jag tänkt mig basvarianten, t ex iPhone 14 eller Pixel 7 eller Samsung Galaxy S23, ingen pro- eller ultravariant eller så.

Jag skulle tipsa om att kolla på iPhone 12 eller 13 om du vill spara lite pengar, så väldigt stor skillnad mellan vanliga 14 och dem är det inte och de är betydligt billigare och fortfarande väldigt bra mobiler i dagsläget. Jag köpte en lätt begagnad 12:a till min fru typ 6 månader efter den släpptes för drygt 5000, tyvärr har de väl inte gått ner så mycket mer i pris sen dess men fortfarande prisvärda enligt mig och med bra specs och bra kameror.

Ska du lägga typ 10.000 skulle jag säga att det är lika bra att lägga till för en iPhone 14 Pro, det är rätt mycket som skiljer mellan vanliga 14 och 14 Pro.

Själv kör jag en Pixel 7, också väldigt mycket mobil för pengarna.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Ja att luren kan användas ett tag är en förutsättning. Vill inte behöva byta om något år. Apple verkar erbjuda längst support, följt av Samsung och Google.

När det gäller specifikt Apples telefoner, hur kan det vara billigare att köpa dem på t ex Elgiganten eller NetOnNet istället för direkt av Apple? Det borde det inte vara, om det inte är något jag missar här. Notera att på sin sida vill Apple även utöver det sälja AppleCare+, vilket jag gissar givet konsumentköplagen, hemförsäkringen, och den Apple-garanti som alltid ingår är lite onödig.

Google har ju minst 5år support och Samsung minst 4år (tror jag?) så några 2 år är det ju inte frågan om på något av alternativen.

Och telefonerna i sig klarar sig också mycket längre. Kört Samsung två senaste telefonerna och har haft dom mycket längre än 2år båda gångerna utan problem.

Men nästa gång blir det nog en Pixel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Google har ju minst 5år support och Samsung minst 4år (tror jag?) så några 2 år är det ju inte frågan om på något av alternativen.

Och telefonerna i sig klarar sig också mycket längre. Kört Samsung två senaste telefonerna och har haft dom mycket längre än 2år båda gångerna utan problem.

Men nästa gång blir det nog en Pixel.

2 år var ganska standard länge på Android och finns fortfarande märken med bara 2 år.

Men du har helt rätt i att det finns alternativ med mer uppdateringar nu.

Ingen slår Apple under men Samsung och Google uppdaterar ändå väldigt länge.

Fairphone uppdaterar länge med, jag tror de sagt att så länge det fortsätter komma uppdateringar som fungerar med processorn i telefon så uppdaterar de och de säljer reservdelar i många år och de är dessutom lätta att laga själv. De är dock inte så snabba som en bra Samsung eller iPhone.

Det finns flera bra alternativ men lättaste för dig är väl att fortsätta med Samsung som du är van med om S8 klarade sig så länge lär S23 klara sig minst lika länge.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Jag säger som vanligt. Det spelar egentligen ingen roll vilken telefon man köper, man kommer ändå bli lika missnöjd.

Problemet idag är att det inte finns någon telefon som är riktigt bra, det är väldigt mycket kompromisser man får göra. Samsungs nya A54 borde vara ett självklart val för den stora skaran, problemet är att den kostar ca 5800kr. Då kan man säga ja väljer Samsungs A53, ja den kostar 5000kr, det är ju inte mycket skillnad på den senaste.
Apple så instegsmodellen nästan dubbla priset. (Se med 2013års utseende räknas ej) Sedan en Lightning labbport som vilken dag som helst är obsolete och då köpa en så dyr mobil för att man ska ha den i många år känns fel.

Jag själv ska snart köpa ny mobil åt morsan, inga superhöga krav. Men har insett att det är kört att göra ett val som man är riktigt nöjd med. Tanken är att spana in om de säljer ut någon vettig på en rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Google har ju minst 5år support och Samsung minst 4år (tror jag?) så några 2 år är det ju inte frågan om på något av alternativen.

Och telefonerna i sig klarar sig också mycket längre. Kört Samsung två senaste telefonerna och har haft dom mycket längre än 2år båda gångerna utan problem.

Men nästa gång blir det nog en Pixel.

På Samsung telefoner släppta 2022 och nyare får 4 års Android uppgraderingar och 6 års säkerhetsuppdateringar. Telefoner från 2021 får 4 års säkerherhetsuppdateringar och jag tror att det också är Android versioner under 4 år. Google har 5 års säkerhetsuppdateringar sedan Pixel 6 och det räknas från 1:a månaden den är såld i USA. Däremot garanterar Google bara 3 års Android uppdateringar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv ska snart köpa ny mobil åt morsan, inga superhöga krav. Men har insett att det är kört att göra ett val som man är riktigt nöjd med. Tanken är att spana in om de säljer ut någon vettig på en rea.

Vad är det för fel med t ex Pixel 6a för 2990kr?

Ifrågasätter inte utan undrar om du har något problem med t ex den telefonen.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Vad är det för fel med t ex Pixel 6a för 2990kr?

Ifrågasätter inte utan undrar om du har något problem med t ex den telefonen.

Åt min morsa.
Första problemet så har farsan en Samsung. Om inte UI ser exakt likadan ut så kan det vara svårt för dem. Och det är superstörande för mig att konstant hjälpa dem med exakt samma saker för de glömmer bort.

Annars generellt så borde Googles Pixel 6a vara bland de mest stabila telefonerna. En google sökning på "Pixel 6a buggy", ger mig inte samma intryck. Jag själv har dock ej prövat telefonen. Men jag upplever Samsung som mer stabil. Och det är bra med stabila telefoner för teknikanalfabeter som har till och med har problem med mobiltelefoner som inte krånglar, bara att de själva glömmer bort hur man gör saker.

Permalänk
Medlem

Har väntat på att köpa en telefon till min farmor, och nu när lite nya telefoner från Samsung släpptes förra veckan har jag tänkt mig denna: https://www.proshop.se/Mobile/Samsung-Galaxy-A14-64GB4GB-Ligh...

Jag trodde A13 skulle gå ner i pris nu när nya årets modell var ute men dom har knappt rört sig.

Någon med en åsikt om det eller känns det helt ok?

Visa signatur

i7 9700k @4.9GHz w/ NH-D14, RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Holmir:

Har väntat på att köpa en telefon till min farmor, och nu när lite nya telefoner från Samsung släpptes förra veckan har jag tänkt mig denna: https://www.proshop.se/Mobile/Samsung-Galaxy-A14-64GB4GB-Ligh...

Jag trodde A13 skulle gå ner i pris nu när nya årets modell var ute men dom har knappt rört sig.

Någon med en åsikt om det eller känns det helt ok?

Personligen skulle jag hellre köpa en begagnad flaggskeppsmobil för samma pengar än en ny extrembudgetmodell.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På Samsung telefoner släppta 2022 och nyare får 4 års Android uppgraderingar och 6 års säkerhetsuppdateringar. Telefoner från 2021 får 4 års säkerherhetsuppdateringar och jag tror att det också är Android versioner under 4 år. Google har 5 års säkerhetsuppdateringar sedan Pixel 6 och det räknas från 1:a månaden den är såld i USA. Däremot garanterar Google bara 3 års Android uppdateringar.

Detta gäller väl bara Samsungs premiumtelefoner (S modeller)?

Hittade svaret, det verkar vara lite olika bud men det mesta står i denna länk.

https://www.androidauthority.com/samsung-android-updates-1148...

5 års säkerhetsuppdateringar verkar vara det som gäller på premiummodellerna och 4 års Android uppdateringar, men det gäller ju från datumen som telefonen släpps gissar jag.

Glädjande att se att premiumandroiderna närmar sig iOS när det gäller antal år som dom får support.
Hoppas att dom även börjar se över att få ut säkerhetsuppdateringarna lite snabbare.

Hoppas fler Google börjar ställa lite krav på tillverkare så att dom följer Samsungs exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmir:

Har väntat på att köpa en telefon till min farmor, och nu när lite nya telefoner från Samsung släpptes förra veckan har jag tänkt mig denna: https://www.proshop.se/Mobile/Samsung-Galaxy-A14-64GB4GB-Ligh...

Jag trodde A13 skulle gå ner i pris nu när nya årets modell var ute men dom har knappt rört sig.

Någon med en åsikt om det eller känns det helt ok?

Svårt att veta vad din farmor har för krav, brukar hon ha telefonerna länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

5 års säkerhetsuppdateringar verkar vara det som gäller på premiummodellerna och 4 års Android uppdateringar, men det gäller ju från datumen som telefonen släpps gissar jag.

Det stämmer, för både Apple och Android. Åren för uppdateringar gäller från att de släpps. Köper man en modell från 2022 eller 2021 så får man kolla upp hur länge den modellen kommer att stödjas.

Man kan lätt googla på hur länge respektive telefon kommer att stödjas av tillverkaren. För iPhone 14 gäller 2029, Samsung Galaxy S23 kommer att få Android-uppdateringar fram till och med 2027 och säkerhetsuppdateringar fram till och med 2028, Pixel 7 kommer att få OS-uppdateringar fram till och med 2025 och säkerhetsuppdateringar fram till och med 2027.

Lite märkligt att S23 som ligger i samma prisklass som iPhone 14 och släpptes senare kommer att sluta stödjas tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det finns flera bra alternativ men lättaste för dig är väl att fortsätta med Samsung som du är van med om S8 klarade sig så länge lär S23 klara sig minst lika länge.

Ja, jag funderar faktiskt på det. Svårt att bestämma mig.

Men att Samsung är i samma prisklass som Apple och ändå slutar de stödja sina telefoner snabbare känns inte helt klockrent.

Hade Samsung stött sina telefoner lika länge som Apple så hade jag utan att tveka gått på S23, då jag verkligen gillar min S8, den har tjänat mig väl.

Hade Apple inte varit så begränsande mot saker utanför Apple så hade jag gått på dem. Tydligen är det struligt att flytta saker mellan sin PC och sin iPhone, något som funkar utan problem med Android. Jag gillar den öppenheten mellan plattformar.

Jag tycker absolut det kan vara värt att betala lite mer för att telefonen ska stödjas längre. Struligt att hålla på och byta telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Detta gäller väl bara Samsungs premiumtelefoner (S modeller)?

Hittade svaret, det verkar vara lite olika bud men det mesta står i denna länk.

https://www.androidauthority.com/samsung-android-updates-1148...

5 års säkerhetsuppdateringar verkar vara det som gäller på premiummodellerna och 4 års Android uppdateringar, men det gäller ju från datumen som telefonen släpps gissar jag.

Glädjande att se att premiumandroiderna närmar sig iOS när det gäller antal år som dom får support.
Hoppas att dom även börjar se över att få ut säkerhetsuppdateringarna lite snabbare.

Hoppas fler Google börjar ställa lite krav på tillverkare så att dom följer Samsungs exempel.

Nej, inte bara S modellerna. A52s får uppdateringar i 4 år. A53 och A54 får i 5 år.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Ja, jag funderar faktiskt på det. Svårt att bestämma mig.

Men att Samsung är i samma prisklass som Apple och ändå slutar de stödja sina telefoner snabbare känns inte helt klockrent.

Hade Samsung stött sina telefoner lika länge som Apple så hade jag utan att tveka gått på S23, då jag verkligen gillar min S8, den har tjänat mig väl.

Hade Apple inte varit så begränsande mot saker utanför Apple så hade jag gått på dem. Tydligen är det struligt att flytta saker mellan sin PC och sin iPhone, något som funkar utan problem med Android. Jag gillar den öppenheten mellan plattformar.

Jag tycker absolut det kan vara värt att betala lite mer för att telefonen ska stödjas längre. Struligt att hålla på och byta telefon.

Jag tycker du resonerar klokt, båda är bra telefoner/plattformar och det är bara små saker som skiljer. Vad du än väljer så kommer du sannolikt få en bra upplevelse.

Sen så kan ju saker ändras längst vägen under åren du äger din telefon, så man kanske inte ska gräva för djupt, om man nu inte tycker sådant är kul såklart.

Mitt val mellan de två hade just idag varit Apple, men det är för att jag tror att Apple kommer behålla ledningen när det gäller att skydda sina enheter klokt och under en längre tid. Om så är fallet om 5-6 år det vet vi ju inte.
Men jag tror att då Apple tjänar pengar på tjänster som kräver deras hårdvara så kommer dom alltid ha ett intresse i att skydda dessa klokt. Androidtillverkare tjänar pengar främst på att kränga nya enheter, det gör att det inte finns samma intresse i att skydda enheterna.

En kompromiss kanske hade varit som någon föreslog, köp en iPhone av förra årets generation och spara några tusenlappar.
Du kommer ändå ha lång support, längre än med någon Android.

När det gäller flytt från PC och iPhone och att det skulle vara problem så vet jag inte riktigt vad du tänker på.
Windows har bättre integration mot Android och kommer nog fortsätta ha det, så är det ett krav så kanske Android är ett bättre val.

Men, oavsett vad du väljer så kommer du bli nöjd tänker jag. Det är bra lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag tycker du resonerar klokt, båda är bra telefoner/plattformar och det är bara små saker som skiljer. Vad du än väljer så kommer du sannolikt få en bra upplevelse.

Sen så kan ju saker ändras längst vägen under åren du äger din telefon, så man kanske inte ska gräva för djupt, om man nu inte tycker sådant är kul såklart.

Mitt val mellan de två hade just idag varit Apple, men det är för att jag tror att Apple kommer behålla ledningen när det gäller att skydda sina enheter klokt och under en längre tid. Om så är fallet om 5-6 år det vet vi ju inte.
Men jag tror att då Apple tjänar pengar på tjänster som kräver deras hårdvara så kommer dom alltid ha ett intresse i att skydda dessa klokt. Androidtillverkare tjänar pengar främst på att kränga nya enheter, det gör att det inte finns samma intresse i att skydda enheterna.

En kompromiss kanske hade varit som någon föreslog, köp en iPhone av förra årets generation och spara några tusenlappar.
Du kommer ändå ha lång support, längre än med någon Android.

När det gäller flytt från PC och iPhone och att det skulle vara problem så vet jag inte riktigt vad du tänker på.
Windows har bättre integration mot Android och kommer nog fortsätta ha det, så är det ett krav så kanske Android är ett bättre val.

Men, oavsett vad du väljer så kommer du bli nöjd tänker jag. Det är bra lurar.

Om du hade köpt Apple, hade du då köpt direkt från Apple.se eller från t ex Elgiganten eller MediaMarkt? Det är något billigare hos de senare, vilket känns lite märkligt.

Permalänk
Skrivet av Hasharii:

Om du hade köpt Apple, hade du då köpt direkt från Apple.se eller från t ex Elgiganten eller MediaMarkt? Det är något billigare hos de senare, vilket känns lite märkligt.

Det finns ingen direkt fördel med att köpa direkt från Apple (förutom om man har tillgång till deras rabatter för studenter och arbetsplatser).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Om du hade köpt Apple, hade du då köpt direkt från Apple.se eller från t ex Elgiganten eller MediaMarkt? Det är något billigare hos de senare, vilket känns lite märkligt.

Nu vet jag inte vilken typ av användare du är. Men jag har 3 barn och en sambo som alla har iPhone SE 2020.
Anledning till köp är att den är otroligt prisvärd. Kostar <2000kr begagnat, och är skitbilliga att byta glas på jämfört med modellerna utan knapp.
Tillsammans med abonnemang från Fello eller Hallon går det nog inte att få mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Om du hade köpt Apple, hade du då köpt direkt från Apple.se eller från t ex Elgiganten eller MediaMarkt? Det är något billigare hos de senare, vilket känns lite märkligt.

Personligen så hade jag valt en bra leverantör, med bra så menar jag någon "större" där man kan besöka en butik om det går åt skogen (tänker garantiärende). Alternativt någon man känner förtroende för, det kan ju t.ex. vara Telenor eller Tele2 direkt. Dom brukar ha bra returhantering om det skulle bråka.

Det är inte så märkligt att det är billigare tänker jag, Apple vill inte konkurrera med "kollegor i branschen" och kör sällan rea.
Elgiganten och Mediamarkt kanske nöjer sig med lite mindre marginal och köper man med abonnemang så får dom kickback (pengar) av telefonoperatören.
Jag tror Apple var mer strikta förr då det alltid nästan var samma pris, gissar att leverantörer inte fick sälja deras enheter för billigt, men det verkar inte vara fallet nu.