Skärmar blir temporärt svarta och fläktar blir extremt snabba/högljudda vid intensiva spel

Permalänk
Medlem

Skärmar blir temporärt svarta och fläktar blir extremt snabba/högljudda vid intensiva spel

Hej SweC, jag har lite problem datorn som jag behöver hjälp med.

Det har hänt två gånger nu att vid intensiva spel så blir mina skärmar svarta i någon enstaka sekund, visar bild igen och mina fläktar (vet inte vilka) går på extremt högvarv tills jag stänger av datorn genom att hålla in strömknappen. Första gången hände det för månader sen på Horizon Zero Dawn, igår hände det på Devil May Cry 5. Det händer efter att jag har spelat i en stund, inte omedelbart.

Detta har bara hänt sedan jag köpte min RX 6800 (begagnad, nyskick) i september 2022. Jag köpte också till ett nytt 850W gold Corsair PSU. När jag fick GPUn körde jag 3DMark stresstest utan problem, min GPU presterade som genomsnitt och CPUn i lägre percentil. Jag kunde spela HZD och andra krävande spel utan problem i månader, problemen uppstod senare.

Extra info: RX 6800, R7 3700X (2 år gammal, bytte kylpasta vid köp), och köpte nya fläktar till chassit för ungefär ett år sedan?

Vad kan detta bero på, har någon lösningsförslag? Tack så mycket på förhand ❤️

Permalänk
Medlem

Vad hade du för grafikkort innan bytet?

Har du testat att göra en DDU i felsäkertläge läge och sen installerat drivrutinerna på nytt?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Har du någon koll vad temperaturerna ligger på?

Tycker dock det låter som grafikkort/drivrutiner som kraschar pga för hög belastning/temperatur. Detta är precis vad som händer för mig när jag överklockat grafikkortet lite för mycket och det kraschar.

Att göra en fullständig avinstallation av drivrutiner och installera om, som shugge föreslår, är väl första att försöka med. Städa ur datorn från damm så den får maximal kylning osv.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad hade du för grafikkort innan bytet?

Har du testat att göra en DDU i felsäkertläge läge och sen installerat drivrutinerna på nytt?

Jag hade en GTX 1060 6gb. Jag minns att när jag köpte mitt nya kort så körde jag DDU i felsäkert läge och installerade drivrutinerna.

Skrivet av Alphahanne:

Har du någon koll vad temperaturerna ligger på?

Tycker dock det låter som grafikkort/drivrutiner som kraschar pga för hög belastning/temperatur. Detta är precis vad som händer för mig när jag överklockat grafikkortet lite för mycket och det kraschar.

Att göra en fullständig avinstallation av drivrutiner och installera om, som shugge föreslår, är väl första att försöka med. Städa ur datorn från damm så den får maximal kylning osv.

Jag kan testa att installera om drivrutinerna. Jag borde nog också städa datorn faktiskt, jag brukar inte göra det på länge. Vill lägga till att det precis hände att jag körde DMC5 och det hände att mina skärmar blev svarta och min dator startade om, men denna gången gick mina fläktar inte på högvarv.

Edit: Glömde besvara, jag har inte kollat vad temperaturerna ligger på. Jag ska använda HwInfo och kolla till nästa gång, om jag hinner innan datorn stänger av.

Permalänk
Medlem

Ok... jag startade om datorn och testade köra DMC 5 och hade HWInfo på andra skärmen för att se temperaturerna. Denna gången skedde det väldigt tidigt, skärmarna stängdes av och datorn startade om av sig själv. Både min GPU och CPU var verkligen inte i närheten av att överhetta, båda låg på 60-65°C när detta hände.

Jag loggade med HWInfo och la in det i Google Sheets, både GPU och CPU låg runt 60-65°C innan datorn stängdes av. Står även att mina GPU fläktar gick upp till 1200 RPM innan avstängning (men de lät inte högt denna gången).

Kan mitt problem vara strömrelaterat?

Permalänk
Medlem

Det står inget i event viewer i windows? Om inte är, är det förmodligen strömrelaterat.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det står inget i event viewer i windows? Om inte är, är det förmodligen strömrelaterat.

Jag visste inte att Windows had en loggbok, men jag vet inte vad jag ska leta efter i den som är relevant för mitt fall, vad borde jag kolla efter? Ska dessutom ta en till HWInfo logg, men logga all information denna gången och se om något är skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozKek:

Jag visste inte att Windows had en loggbok, men jag vet inte vad jag ska leta efter i den som är relevant för mitt fall, vad borde jag kolla efter? Ska dessutom ta en till HWInfo logg, men logga all information denna gången och se om något är skumt.

Om datorn startar om sig kan det vara strömrelaterat. Har du 2x kablar eller daisy chain till gpu?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozKek:

Jag visste inte att Windows had en loggbok, men jag vet inte vad jag ska leta efter i den som är relevant för mitt fall, vad borde jag kolla efter? Ska dessutom ta en till HWInfo logg, men logga all information denna gången och se om något är skumt.

Warnings eller errors som är loggade vid tidpunkten för kraschen. Där finns alltid varningar och errors, men de som är relevanta är de som sker vid tidpunkten datorn kraschade.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om datorn startar om sig kan det vara strömrelaterat. Har du 2x kablar eller daisy chain till gpu?

Jag har kopplat in den så här:

Däremot om jag minns rätt, när jag installerade min nya PSU och kopplade in kablarna så tyckte jag det såg rätt så tight ut och kablarna i PSUn var ganska vridna, vet inte hur mycket det spelar roll om själva kablarna är vridna så länge den är inkopplad, men ska ta en titt på det senare.

Skrivet av shugge:

Warnings eller errors som är loggade vid tidpunkten för kraschen. Där finns alltid varningar och errors, men de som är relevanta är de som sker vid tidpunkten datorn kraschade.

Under "System" har jag två errors för varje gång datorn 'kraschar', först kommer ett "Fel" som bara säger att den senaste avstängningen av datorn vid [tidpunkt] skedde oväntat, sen kommer ett annat felmeddelande "Kritisk" som säger "Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozKek:

Jag har kopplat in den så här:
<Uppladdad bildlänk>

Däremot om jag minns rätt, när jag installerade min nya PSU och kopplade in kablarna så tyckte jag det såg rätt så tight ut och kablarna i PSUn var ganska vridna, vet inte hur mycket det spelar roll om själva kablarna är vridna så länge den är inkopplad, men ska ta en titt på det senare.

Nu är det svårt att se men jag tycker det ser ut som att du har 1 kabel med 2st pcie (en så kallad Daisy chain)
Det bästa är om du använder 2st separata pcie från psu för optimal prestanda.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu är det svårt att se men jag tycker det ser ut som att du har 1 kabel med 2st pcie (en så kallad Daisy chain)
Det bästa är om du använder 2st separata pcie från psu för optimal prestanda.

Hej, jag tror du har rätt, dessutom var en av de lilla delarna med färre pins inte ens inkopplad hela vägen... oj, jag fixade det där men jag ska använda två separata kablar som du säger. Tack för hjälpen, hoppas detta löser mitt problem!

Edit: Verkar som att min psu bara kom med en daisy chained PCIe kabel... eller så har jag på något sätt tappat bort den andra. Men jag får hoppas att det fungerar nu när jag ordentligt kopplat in kablarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozKek:

Hej, jag tror du har rätt, dessutom var en av de lilla delarna med färre pins inte ens inkopplad hela vägen... oj, jag fixade det där men jag ska använda två separata kablar som du säger. Tack för hjälpen, hoppas detta löser mitt problem!

Edit: Verkar som att min psu bara kom med en daisy chained PCIe kabel... eller så har jag på något sätt tappat bort den andra. Men jag får hoppas att det fungerar nu när jag ordentligt kopplat in kablarna!

Vissa psu kommer enbart med 1 tyvärr men om det skulle krångla är det nog psu som behöver bytas ut

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vissa psu kommer enbart med 1 tyvärr men om det skulle krångla är det nog psu som behöver bytas ut

Min PSU borde komma med två styckna, men jag har kvar originalförpackningen och kan inte hitta den andra kabeln. Vet inte hur sannolikt det är att de skulle slarvat och gett mig en kabel färre, men jag får väl köpa ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozKek:

Min PSU borde komma med två styckna, men jag har kvar originalförpackningen och kan inte hitta den andra kabeln. Vet inte hur sannolikt det är att de skulle slarvat och gett mig en kabel färre, men jag får väl köpa ett nytt.

Kolla om allt fungerar först 😊 annars kan man beställa enskilda extra kablar från vissa butiker

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kolla om allt fungerar först 😊 annars kan man beställa enskilda extra kablar från vissa butiker

Yes, jag körde en bra bit DMC 5 utan problem nyss, lite för tidigt att säga att allting funkar, men denna gången klarade jag mig genom en cutscene som fick mig att krascha ett par gånger. Jag läser dock att daisy chaining på krävande kort kan skada och bränna kabeln, så jag ska passa på att köpa en ny kabel

Återigen, tack för hjälpen!

Jag återkommer ifall mina problem kvarstår 🤣😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozKek:

Yes, jag körde en bra bit DMC 5 utan problem nyss, lite för tidigt att säga att allting funkar, men denna gången klarade jag mig genom en cutscene som fick mig att krascha ett par gånger. Jag läser dock att daisy chaining på krävande kort kan skada och bränna kabeln, så jag ska passa på att köpa en ny kabel

Återigen, tack för hjälpen!

Jag återkommer ifall mina problem kvarstår 🤣😅

Ingen fara, kom ihåg att köp rätt kabel för corsair, de har type 3 och type 4 beroende på modell

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ingen fara, kom ihåg att köp rätt kabel för corsair, de har type 3 och type 4 beroende på modell

Tråden är i princip över men jag hittade den andra kabeln... det var jag som slarvade 😂 Ska fixa det imorgon, tack så mycket för hjälpen. Detta kanske också förklarar varför min GPU hade en hel del lägre fps (~20) på CoD och HZD än benchmarks med samma GPU och CPU, förmodar att om strömtillförseln är för låg så kan den inte prestera som den ska.