Dator för att krossa nuet och framtiden

Permalänk
Medlem

Dator för att krossa nuet och framtiden

Hej Sweclockers duktiga människor som kan datorer! Vilka hjältar ni är som hjälper alla människor med deras framtidsprojekt!

Nu är det dags för mitt framtidsprojekt. Jag vill bygga en speldator som krossar dagens spel och är en stark dator för många år framåt! Haft min nuvarande rigg i sju år och känner fortfarande att den funkar relativt bra på det flesta spel med lite mindre inställningsfix! Jag har fått ett förslag på en dator av en annan kunnig med en budget i åtanke på drygt 30-35k hållet. Jag tar gärna lite synpunkter på det jag fått eller om ni sätter ihop något eget förslag och gärna lämnar lite footnotes på varje del varför det förslaget är ett bättre val än det jag fått. Tusen tack för all hjälp på förhand, ni är grymma!

PS. Jag är full medveten om att Inet inte bygger ihop en dator med t. ex den här kylaren. Håller på att kolla upp om det finns en lösning kring detta så ignorera det.

Permalänk
Medlem

1. Åtminstone ett RTX 4080 vill du ha, om inte ett 4090
2. Processorn bör du nog välja ett "3D" från AMD, t.ex. AMD Ryzen 9 7900X3D
3. Behöver du så mycket RAM? 32 bör räcka

Vad har du för budet? För mina förslag ovan kommer få saker att skjuta iväg i pris

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjeyyy:

PS. Jag är full medveten om att Inet inte bygger ihop en dator med t. ex den här kylaren. Håller på att kolla upp om det finns en lösning kring detta så ignorera det.

Varför skulle dom inte det?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Minst ett 4080 behövs för framtidssäkring. 32gb ram räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Höga tornkylare monterar dom inte då det är för riskabelt att frakta med den installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Inet har en begränsning på vikt för luftkylare, 750g.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Höga tornkylare monterar dom inte då det är för riskabelt att frakta med den installerad.

Skrivet av Aeig:

Inet har en begränsning på vikt för luftkylare, 750g.

Mvh

Jaha ok.
Men kan man få datorn byggd av inet men få montera kylaren själv?
Eller kan man bara inte beställa med en rejäl kylare bara?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

2. Processorn bör du nog välja ett "3D" från AMD, t.ex. AMD Ryzen 9 7900X3D
3. Behöver du så mycket RAM? 32 bör räcka

Vad har du för budet? För mina förslag ovan kommer få saker att skjuta iväg i pris

Jag har en budget på 30-35k

Permalänk
Medlem

Inet bygger med den kylaren. Men de skickar den inte. Om du hämtar själv är det inga problem.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RTX4060Ti, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Aorus Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jaha ok.
Men kan man få datorn byggd av inet men få montera kylaren själv?
Eller kan man bara inte beställa med en rejäl kylare bara?

Risken med en stor tung kylare som gör att dom inte skickar är att med så stor vikt är det möjligt att den slits loss från moderkortet vid leverans. Så dom chansar helt enkelt inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjeyyy:

Jag har en budget på 30-35k

OBS: Detta är INTE nått jag lagt mer än 5 minuter på. Jag valde bara någorlunda vettiga delar för att snabbt få fram ett bygge åt dig

Jag har t.ex. windows i mitt bygge, det har inte du (samt kunde inte välja att INET bygger ihop på grund av för stor kylare)

https://www.inet.se/datorbygge/b1373046/testar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Invänta 7800X3D. Släpps om några dagar

Permalänk
Medlem

Noctuas fläktar är bra, men det känns tveksamt att spendera 2000 kr på chassifläktar. Behöver du verkligen det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Noctuas fläktar är bra, men det känns tveksamt att spendera 2000 kr på chassifläktar. Behöver du verkligen det?

Det är väl lite det jag frågar er. Den som satt ihop builden som jag fick är ju också väldigt kunnit. Det måste finnas en anledning till att han vålde så många fläktar tänker jag. Eller är det för er som är kunniga med, obegripligt?

Mvh

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1373067/pjeyyy

https://www.inet.se/datorbygge/b1373067/pjeyyy

Hittar du några fler tusingar går du på 4090. Processorn här symboliseras för 7800X3D som släpps 6/4, och kommer gå för ca 6 lakan.

Givetvis ska du inte ha sånna skräp-minnen som tidigare länkats, såvida du inte vill pilla med timings själv.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1373073/te

Ersätt CPUn med 7800X3D när den släpps om några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjeyyy:

Det är väl lite det jag frågar er. Den som satt ihop builden som jag fick är ju också väldigt kunnit. Det måste finnas en anledning till att han vålde så många fläktar tänker jag. Eller är det för er som är kunniga med, obegripligt?

Mvh

Har själv ett Fractal Design North Chassi med 5 Noctua-fläktar samt Noctua-kylare. Ibland blir det så tyst att jag måste dubbelkolla ifall datorn är verkligen igång. Det är lite "overkill" men för mig var det iallafall värt det. Hade också rekommenderat att du väntar tills 7800X3D som lanseras inom veckan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 5080 Prime OC RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Har själv ett Fractal Design North Chassi med 5 Noctua-fläktar samt Noctua-kylare. Ibland blir det så tyst att jag måste dubbelkolla ifall datorn är verkligen igång. Det är lite "overkill" men för mig var det iallafall värt det. Hade också rekommenderat att du väntar tills 7800X3D som lanseras inom veckan.

Tusen tack till dig och alla andra underbara människor som tipsat! Det ska jag verkligen se till att göra att vänta på 7800X3D release!!!

Permalänk
Medlem

Jag får också instämma i det som är sagt: Krossa spel gör man med det fläskigaste grafikkortet och bitigaste processorn för pengarna, inte chassifläktar. 7800X3D och ett 4080/7900 XTX är väl bland de vettigare valen om man ändå ska sätta sprätt på bra med pengar.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Skrivet av Bazisten:

Minst ett 4080 behövs för framtidssäkring. 32gb ram räcker.

4070 TI är ju ett 4080 12GB asg