Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny lagring till Xbox Series X blir 10 procent billigare

Permalänk
Melding Plague

Ny lagring till Xbox Series X blir 10 procent billigare

Western Digital väntas bredda utbudet av lagring till Microsofts spelkonsol med snäppet billigare SSD-enhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Synd att MS fortsatte på samma som spår och kör speciallösning på lagringen istället för standard NVME.

Saknar inte tiden när man hade 360 och de diskarna var ruggigt dyra, man kunde flasha custom firmware på vissa för att lura systemet men det känns bara så onödigt att skapa sådana problem.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Spelen till Xbox är inte gjorda med förväntningen att det ska finnas lika snabb SSD som PS5-spel är, så att det ska kosta rejält mycket mer för sämre prestanda till Xbox är bara larvigt.

MS har alltid sagt att det är tillfällig exklusivitet för Seagate (som har pågått i över två år), men i och med att det inte är standard-format på diskarna så kommer det fortsätta kosta mer än att bara köpa valfri disk och stoppa i som i PS5.

20 dollar lägre pris är ju ingenting och endast två tillverkare innebär i princip total avsaknad av konkurrens och är därmed sämre för konsumenten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Betala 2000kr för 1TB SSD med gen3 hastighet, vilket skämt!

Permalänk

Gött men det behöver prissänkas mer.

Skrivet av THB:

Synd att MS fortsatte på samma som spår och kör speciallösning på lagringen istället för standard NVME.

Saknar inte tiden när man hade 360 och de diskarna var ruggigt dyra, man kunde flasha custom firmware på vissa för att lura systemet men det känns bara så onödigt att skapa sådana problem.

Ännu bättre med xbox och 120GB hdd. Då var man kung, speciellt om man hade Någon TB filmer på pcn som man delade.

Nå jag tycker utrymmet är sjukligt dyrt. Jag har endast 3TB ssd på min ps5a och det fyllde jag hur snabbt som helst så jag fick kompletterade med hdd. Min dyrt utrustade ps5 som jag uppgradera ssdn för 3500kr, känns ändå som en xbox med typ 60GB lagring år 2002. Och inte den känslan att alla spel man ville ha får plats.

*edit*
Inlåst skit är skit. Egentligen borde folk bojkotta sånt. Samtidigt är typ alla konsoler inlåsta till den förbannelse.
I detta fall resulterar inlåsningen typ bara dåligt för konsumenterna, jag ser inga fördelar alls.
Kanske är xbox ssd enklare att byta, jag ser det som irrelevant när det på s5an var så enkelt.
Det är lite som att dagens mobiltelefoner är enklare att byta simkort på, än de gamla där man fick ta loss bakstycket och batteriet. Jovisst, men jag ser det mer som ett ickeargument när man gör bytet så sällan.

Permalänk
Avstängd

Det är en väl designad tyst maskin men den här biten sköter de uruselt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Gött men det behöver prissänkas mer.
Ännu bättre med xbox och 120GB hdd. Då var man kung, speciellt om man hade Någon TB filmer på pcn som man delade.

Nå jag tycker utrymmet är sjukligt dyrt. Jag har endast 3TB ssd på min ps5a och det fyllde jag hur snabbt som helst så jag fick kompletterade med hdd. Min dyrt utrustade ps5 som jag uppgradera ssdn för 3500kr, känns ändå som en xbox med typ 60GB lagring år 2002. Och inte den känslan att alla spel man ville ha får plats.

Jag får väl tacka hastigheten på mitt bredband och hastigheten från Sonys servrar för jag laddar ner i ca 900Mbit/s från Sony och känner inte att jag behöver mer än det inbyggda + 500GB SSD. Jag spelar sällan fler än ett spel i taget, så jag har full förståelse för folk med lägre hastighet eller är en familj där man är många som spelar olika spel.

Interna utrymmet är fyllt för mig på PS5 så nu är det bara 500GB kvar från SSDn. Jag hade väl inte sagt nej till 1TB men den 1TB-disken jag har är en WD Black SN750 och är inte tillräckligt snabb.

För Xbox klarar jag mig fortfarande på inbyggda utrymmet trots Game Pass Ultimate, men däremot stör jag mig på att jag sällan laddar ner i mer än 500Mbit/s från MS servrar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

700kr Gen 4 1TB

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk-ssd/ssd...

Funkar på PS5. Inte rated speed men där kan man lagra warzone och allt annat. Inga spel som drar nytta av det nu hur som.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag får väl tacka hastigheten på mitt bredband och hastigheten från Sonys servrar för jag laddar ner i ca 900Mbit/s från Sony och känner inte att jag behöver mer än det inbyggda + 500GB SSD. Jag spelar sällan fler än ett spel i taget, så jag har full förståelse för folk med lägre hastighet eller är en familj där man är många som spelar olika spel.

Interna utrymmet är fyllt för mig på PS5 så nu är det bara 500GB kvar från SSDn. Jag hade väl inte sagt nej till 1TB men den 1TB-disken jag har är en WD Black SN750 och är inte tillräckligt snabb.

För Xbox klarar jag mig fortfarande på inbyggda utrymmet trots Game Pass Ultimate, men däremot stör jag mig på att jag sällan laddar ner i mer än 500Mbit/s från MS servrar.

Jag tillhör "generationen" som ska ha de bästa spelen av alla typer lokalt. Att sedan spela, ja det är inte lika roligt.
Den kategori jag tillhörde hade många, många TB med filmer runt år 2005. Inte nödvändigtvis kollade vi så mycket på film, men vi skulle ha alla storfilmer.

I mitt fall kan jag testa ett spel i en halvtimma, olika spel hela tiden och de ska starta direkt. Ja, det är jobbigt att de hela tiden patchas och man får vänta. Inte alls samma känsla som på min xbox år 2002 med spelen på hdd att spelet startade så snabbt så man blev imponerad varje gång.

Permalänk
Medlem

Och folk undrar varför PS5 säljer bättre…

Permalänk
Skrivet av medbor:

Och folk undrar varför PS5 säljer bättre…

Troligen inte därför.

Jag själv har haft spelkonsoler länge, varit delaktig i många debatter de senaste 25åren. Och det har varit stora flameware playstation vs Nintendo vs Xbox. I dag så vet jag inte vad som hänt, jag ser typ ingen diskussion alls, folk har blivit så tråkiga. Jag får uppfattningen att de använder konsolerna för att spela på eller något konstigt istället för att gräla på internet om vilken konsol som är bäst.

I vilket fall så handlar det mycket om vad ens kamrater köper. Så var det för mig. Jag var för xbox, skulle köpa den tänkte jag. Men så hade jag bekanta som är av typen att de är omöjligt att ändra, de skulle ha en ps5a för de sa att det fanns inga bra spel till xbox. Vilka spel som inte fanns till xbox kunde de ej nämna, de har typ inga spel till deras ps5a som inte finns till xboxen.

Men folk är i olika situationer som mig, de får skaffa den konsol som deras bekanta har om de vill ha lätt att spela emot dem.

Lite komisk i konsolkriget så omkring år 2003-2005. Så upplevde jag att en stor majoritet inte brydde sig det minsta om multiplayerspel på deras konsol. Det var ett fullkomligt ickeargument att deras konsol saknade nätverksmöjlighet som standard.
Inte riktigt samma är det idag att multiplayerspel är irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Spelen till Xbox är inte gjorda med förväntningen att det ska finnas lika snabb SSD som PS5-spel är, så att det ska kosta rejält mycket mer för sämre prestanda till Xbox är bara larvigt.

MS har alltid sagt att det är tillfällig exklusivitet för Seagate (som har pågått i över två år), men i och med att det inte är standard-format på diskarna så kommer det fortsätta kosta mer än att bara köpa valfri disk och stoppa i som i PS5.

20 dollar lägre pris är ju ingenting och endast två tillverkare innebär i princip total avsaknad av konkurrens och är därmed sämre för konsumenten.

Jag har varit väldigt nöjd med enheter från WD så den här köper jag fast den skulle kosta 20 dollar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Jag har varit väldigt nöjd med enheter från WD så den här köper jag fast den skulle kosta 20 dollar mer.

Jag är också väldigt nöjd med mina enheter från WD men det är inte kvalitet på diskar vi diskuterar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Livsnjutare 😎

Köpte 1tb modulen från seagate strax efter de lanserades. Betalade och glömde (valde att inte minnas priset) och har inte tittat bakåt sedan

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

700kr Gen 4 1TB

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk-ssd/ssd...

Funkar på PS5. Inte rated speed men där kan man lagra warzone och allt annat. Inga spel som drar nytta av det nu hur som.

Installerade faktiskt precis denna idag, konsolen anmärkte på att hastigheten inte var optimal men har spelat en drös spel från den och inte märkt någon skillnad mot den interna lagringen.

Kommer det spel senare som kräver högre hastighet kan man alltid använda den interna för dessa och ha plats för äldre titlar som inte gnäller på den långsammare disken.

Så just nu anser jag det vara ett kap.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Skrivet av charmless:

Installerade faktiskt precis denna idag, konsolen anmärkte på att hastigheten inte var optimal men har spelat en drös spel från den och inte märkt någon skillnad mot den interna lagringen.

Kommer det spel senare som kräver högre hastighet kan man alltid använda den interna för dessa och ha plats för äldre titlar som inte gnäller på den långsammare disken.

Så just nu anser jag det vara ett kap.

Precis! Känns som det mesta är cash-grab. Ja visst, 5-6000 läs hastighet men vad har børjat använda det?

Ser att 2TB samma märke gen 4 kostar 1337kr🫡😂

Dessa tror jag håller ganska länge ifall man bara lagrar spel, skrivs inte så mkt på ps5?

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför jag köpte en 1TB Series X, använder aldrig över 650gb på den. Spelar, raderar, laddar hem nytt spel, spelar, raderar... Menar 1gb-lina och det tar vad... 5-15 minuter att ladda hem ett spel? Vem fan lagrar lokalt 2023 och vem fasen behöver expansionsdisk till en konsoll?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

Precis! Känns som det mesta är cash-grab. Ja visst, 5-6000 läs hastighet men vad har børjat använda det?

Ser att 2TB samma märke gen 4 kostar 1337kr🫡😂

Dessa tror jag håller ganska länge ifall man bara lagrar spel, skrivs inte så mkt på ps5?

Stora spel laddar förstås snabbare med en läshastighet på 5-6000MB/s jämfört mot en lägre läshastighet. Det är inte en fråga om vad som "börjat använda det" utan det börjar användas från samma sekund du läser ifrån den enheten, så dvs allt som är tillräckligt stort i storlek, där det märks av en skillnad. Att läsa in några få hundra MB på en 1GB/s enhet jämfört mot en på 5-6GB/s kommer förstås inte märkas någon skillnad på, men vissa spel idag använder väldigt stora filer (Fallout 76 tex) där hög läshastighet förstås är ett stort plus!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Troligen inte därför.

Jag själv har haft spelkonsoler länge, varit delaktig i många debatter de senaste 25åren. Och det har varit stora flameware playstation vs Nintendo vs Xbox. I dag så vet jag inte vad som hänt, jag ser typ ingen diskussion alls, folk har blivit så tråkiga. Jag får uppfattningen att de använder konsolerna för att spela på eller något konstigt istället för att gräla på internet om vilken konsol som är bäst.

I vilket fall så handlar det mycket om vad ens kamrater köper. Så var det för mig. Jag var för xbox, skulle köpa den tänkte jag. Men så hade jag bekanta som är av typen att de är omöjligt att ändra, de skulle ha en ps5a för de sa att det fanns inga bra spel till xbox. Vilka spel som inte fanns till xbox kunde de ej nämna, de har typ inga spel till deras ps5a som inte finns till xboxen.

Men folk är i olika situationer som mig, de får skaffa den konsol som deras bekanta har om de vill ha lätt att spela emot dem.

Lite komisk i konsolkriget så omkring år 2003-2005. Så upplevde jag att en stor majoritet inte brydde sig det minsta om multiplayerspel på deras konsol. Det var ett fullkomligt ickeargument att deras konsol saknade nätverksmöjlighet som standard.
Inte riktigt samma är det idag att multiplayerspel är irrelevant.

Minns även att många xbox 360 ägare hoppade till ps4 när den släpptes i tron om att onlinetjänster skulle vara fritt, de hade tröttnat på betala för xbox live. Sen visade sig motsatsen, Sony var väldigt tysta om sina planer med PS Plus inför PS4 releasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag är också väldigt nöjd med mina enheter från WD men det är inte kvalitet på diskar vi diskuterar.

Annat än att jag välkomnar det här tillskottet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tillhör "generationen" som ska ha de bästa spelen av alla typer lokalt. Att sedan spela, ja det är inte lika roligt.
Den kategori jag tillhörde hade många, många TB med filmer runt år 2005. Inte nödvändigtvis kollade vi så mycket på film, men vi skulle ha alla storfilmer.

I mitt fall kan jag testa ett spel i en halvtimma, olika spel hela tiden och de ska starta direkt. Ja, det är jobbigt att de hela tiden patchas och man får vänta. Inte alls samma känsla som på min xbox år 2002 med spelen på hdd att spelet startade så snabbt så man blev imponerad varje gång.

Jag är likadan som du. Klart att alla spelen ska vara installerade. Man spelar inte, men man kanske får för sig?!

På den tiden hade jag krysslåda med ~60 spel på HDDn.
Idag har jag 256GB på Switchen som är fullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Troligen inte därför.

Jag själv har haft spelkonsoler länge, varit delaktig i många debatter de senaste 25åren. Och det har varit stora flameware playstation vs Nintendo vs Xbox. I dag så vet jag inte vad som hänt, jag ser typ ingen diskussion alls, folk har blivit så tråkiga. Jag får uppfattningen att de använder konsolerna för att spela på eller något konstigt istället för att gräla på internet om vilken konsol som är bäst.

I vilket fall så handlar det mycket om vad ens kamrater köper. Så var det för mig. Jag var för xbox, skulle köpa den tänkte jag. Men så hade jag bekanta som är av typen att de är omöjligt att ändra, de skulle ha en ps5a för de sa att det fanns inga bra spel till xbox. Vilka spel som inte fanns till xbox kunde de ej nämna, de har typ inga spel till deras ps5a som inte finns till xboxen.

Men folk är i olika situationer som mig, de får skaffa den konsol som deras bekanta har om de vill ha lätt att spela emot dem.

Lite komisk i konsolkriget så omkring år 2003-2005. Så upplevde jag att en stor majoritet inte brydde sig det minsta om multiplayerspel på deras konsol. Det var ett fullkomligt ickeargument att deras konsol saknade nätverksmöjlighet som standard.
Inte riktigt samma är det idag att multiplayerspel är irrelevant.

Jag har aldrig ägt någon av varken ps eller xb, så för mig spelar det mindre roll, jag bara insåg att detta kanske är ännu mer av en förklaring till varför många entusiaster verkar satsa på playstation istället. Det är lite mer öppet att göra saker själv, till exempel att installera linux på PS3 och liknande

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag har aldrig ägt någon av varken ps eller xb, så för mig spelar det mindre roll, jag bara insåg att detta kanske är ännu mer av en förklaring till varför många entusiaster verkar satsa på playstation istället. Det är lite mer öppet att göra saker själv, till exempel att installera linux på PS3 och liknande

Entusiast är ett ord med många innebörd, speciellt inom konsoler. Första xboxen vs ps2, så var ps2 många gamers favorit av olika anledning. Den som gillade hårdvara valde dock såklart xboxen, det var en helt annan maskin med hdd etc.
Nästa genenerations konsoler, xbox 360 vs PS3 tog typ död på alla som köpte konsoler för deras hårdvara. Många orsaker till detta fanns.
Alltifrån att gamla xboxen fortfarande dög för detta, de nya konsolerna var svåra att jailbraka. Och folk vill ha tillgång till onlinespel vilket var riskabelt med jailbreak, med gamla xboxen så struntade folk i detta, det var få som ville spela online.

Idag tycker jag konsolfolket är tråkiga, på samma sätt som mobilfolket är det. Till viss del är även dataanvändare ofta detsamma.
En hypotes är att förr satt man där med sin dator, konsol och hade mycket fritid för dessa. Idag har man så otroligt mycket att pilla med så folk orkar inte gräva ner sig i allt utan vill att det mer ska fungera.

När det gäller ps5 vs xbox series x. Så köpte jag en PS4, kontrollen för mig var den sämsta jag har haft. Den var på tok för liten jag fick ont om fingrarna direkt.
Jag gillade inte playstations dashboard, onlinestore emot xbox.

Så det lutade åt xbox series x, plus jag gillade Halo. Men sedan var det detta att mina kamrater skulle ha en PS5a och var omöjliga att ändra på.

I efterhand är jag superimponerad på PS5ans kontroll. Dashboarden, ja hur tusan kan Sony ha gjort en sådan dålig? Den är kass för alla med en stor spelsamling och vill ha en meny från första början där man kan gå in i olika grupper med spel.
Man måste gå väldigt knepig väg för att komma till andra spel än de senaste spelade.

Hur xbox series x kontroll är eller meny så vet jag ej. Jag var mer eller mindre tvungen att välja PS5 p.g.a. mina kamrater.

I mitt fall när det gäller SSD så var jag inte negativ inställd till xbox val av en låst i början. Men efter ha monterat in ssd i flera PS5or och insett det är superlätt så blir xboxens inlåsta val bara konstig.
Det stora problemet är dock att SSD fortfarande är så dyra. Vissa spel tar runt 200GB styck, 10st såna spel och vops så behöver man 2TB ssd för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Synd att MS fortsatte på samma som spår och kör speciallösning på lagringen istället för standard NVME.

Fast möjligheten att kopiera spel till och från en extern hårddisk löser mycket av problemet. Om en modern usb-hårddisk är kapabel till 200 MB/s tar det inte mer än 10 minuter att kopiera ett spel på 100 GB från externa till interna minnet.

Kanske ingen perfekt lösning, men för de absolut flesta en godtagbar lösning med tanke på den kraftigt utökade lagringskapaciteten gentemot SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Fattar inte varför jag köpte en 1TB Series X, använder aldrig över 650gb på den. Spelar, raderar, laddar hem nytt spel, spelar, raderar... Menar 1gb-lina och det tar vad... 5-15 minuter att ladda hem ett spel? Vem fan lagrar lokalt 2023 och vem fasen behöver expansionsdisk till en konsoll?

Har med 1gb lina men har ingen nätverksport i närheten av xboxet och inte snyggt med kabel i lägenheten så kör på wifi... Problemet är att xboxet bara stödjer 250mbit som högst med wifi, vilket är förfärligt kasst!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Det skulle ha behövts en halvering av priset för att göra det motiverande. 1 TB SSD av medioker sort ska inte kosta närmare 2000 kr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Köpte 1tb modulen från seagate strax efter de lanserades. Betalade och glömde (valde att inte minnas priset) och har inte tittat bakåt sedan

Samma här.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av hakro807:

Fast möjligheten att kopiera spel till och från en extern hårddisk löser mycket av problemet. Om en modern usb-hårddisk är kapabel till 200 MB/s tar det inte mer än 10 minuter att kopiera ett spel på 100 GB från externa till interna minnet.

Kanske ingen perfekt lösning, men för de absolut flesta en godtagbar lösning med tanke på den kraftigt utökade lagringskapaciteten gentemot SSD.

Går ju även då att ha den externa disken som SSD, så kortar man ner mycket utav de lästider som är höga med en traditionell HDD.

Man kan bara ha Xbox One och äldre generationer på extern lagring, men den stora delen utav spel är väl ändå just det…?

Så ja, inte ett perfekt alternativ - men ett alternativ ändå.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Idiotisk dyr och komplicerad lösning. Jag reser en del med min XSX, och antingen skulle den brytas av, eller bli borttappad. Sa jag att den var idiotiskt dyr också?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Idiotisk dyr och komplicerad lösning. Jag reser en del med min XSX, och antingen skulle den brytas av, eller bli borttappad. Sa jag att den var idiotiskt dyr också?

Just sättet kortet sticker ut på baksidan är ju lite pinsamt för MS, kunde de inte göra en lösning så att kortet endast stack ut några mm?