Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja men precis då det är plast så är det inga problem med beläggningen att den släpper och har sig då det inte finns någon.

Beläggningen som du är så rädd för är oftast av plast och kallas för Polytetrafluoreten. Du har säkert hört talas om teflon och det är samma sak.

Du föreslår att lägga in en plastburk istället vilket blir ungefär samma sak, din mat kommer bli besprutad av plastpartiklar.

Så nej, det är inget bra förslag alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Jag köpte min Tatung på eBay. Svindyrt blev det såklart, men ingen plast i maten!

Kul

Du vet att den bl.a. kokar ägg? Det är smidigt, man blöter en ruta hushållspapper och lägger i botten, sen lägger man valfritt antal ägg på hushållspappret och startar.
När värmen slår ifrån automatiskt så väntar man några minuter, man får prova sig fram lite hur hårdkokt man vill att det ska bli, så är det klart.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Mycket diskussioner här, och lite kul att ha hamnat på framsidan också!

Jo, jag var med 2017 när det där berömda inlägget gjordes. Jag sågade dock ris met fotknölarna då, och är ingen risfantast idag heller. Jag lagar all mat jag äter ifrån grunden, men gillar egentligen inte specialmaskiner som står och tar plats. Det blir dock så mycket bättre ris i kokare, så därav denna jakt. Men dyra maskiner inget jag är intresserad av. Jag söker egentligen efter enklaste möjliga kokare med av/på/värmehållning, precis som alla dessa modeller som finns där ute för ett par 3-400 Kr... Men med skål av rostfritt, inte belagd aluminium. Egentligen har jag ju redan riskokaren, och en ersättningsskål i ett vettigare material hade varit helt perfekt.

Finns det inte så fortsätter jag med kastrull, och gör havreris 80% av tiden.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crustlust:

Det stämmer säkert, men OP har inte kommit med någon budget och det har rekommenderats allt från sketna plastkokare för mikrovågsugn till en Zojirushi (många modeller använder även en PTFA beläggning vad jag kan se) för dryga 5000kr i tråden.

Mitt inlägg var i övrigt riktat mot påståendet att billiga riskokare skulle vara mer eller mindre skräp. Är man faktiskt varsam så funkar de oftast alldeles utmärkt i många år.

Hur varsam du än är med en billig kokare så kommer den aldrig ta ställning till något annat än temperaturen i den bi-metalliska brytaren som avgör när det är dags att stänga av värmen. Risken för fastbränning och beläggning som släpper är således alltid större med en billig kokare, särskilt för en lat användare som inte orkar skölja riset ordentligt.

Sen tenderar väl folk att behandla svindyra apparater lite mer varsamt än "billigt skräp" som man har råd att byta ut närhelst det strular.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Mycket diskussioner här, och lite kul att ha hamnat på framsidan också!

Jo, jag var med 2017 när det där berömda inlägget gjordes. Jag sågade dock ris met fotknölarna då, och är ingen risfantast idag heller. Jag lagar all mat jag äter ifrån grunden, men gillar egentligen inte specialmaskiner som står och tar plats. Det blir dock så mycket bättre ris i kokare, så därav denna jakt. Men dyra maskiner inget jag är intresserad av. Jag söker egentligen efter enklaste möjliga kokare med av/på/värmehållning, precis som alla dessa modeller som finns där ute för ett par 3-400 Kr... Men med skål av rostfritt, inte belagd aluminium. Egentligen har jag ju redan riskokaren, och en ersättningsskål i ett vettigare material hade varit helt perfekt.

Finns det inte så fortsätter jag med kastrull, och gör havreris 80% av tiden.

Vem vet, kanske finns det någon Sweclockare som håller på med formpressning av rostfritt stål och vill ha en liten utmaning att tillverka en ersättningsbunke?

Nä, men skämt åsido, något helt utan beläggning verkar vara riktigt svårt att få tag på här... Dyrare än de billigaste, men en billigare Yum-Asia med keramisk beläggning är nog kanske bästa alternativet som går att få tag på då man i alla fall undviker teflon (typ Yum-Asia Panda mini eller något).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Då har det säkert använts en annan bokstavskombination som ersättning för PFAS, vilket forskare kommer komma på om ett eller två decennier att det var ännu giftigare...

Visst är det intressant/tragiskt komiskt hur människan är så lättlurad fast man läst säkert hundratals
artiklar om kemikalier och dess påverkan eller möjliga påverkan på allt levande, att ändå lita på just
"den" eller senaste beteckningen av nån kemikalie.
Man tänker nog: "ja, det har ju sålts på dagvaruhandeln
i flera år, det är nog inget farligt. Jag åt förra veckan hos en släktning jag känner ingenting, osv"

Nu säger jag inte att PFAS fri är farlig, för jag är för dåligt påläst om den. Jag menar generellt.

Visa signatur

Opteron144@2600mhz 2x512Twinmos, 9800Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Testar efter giftiga kemikalier?

Ja, bland annat Cervera skickar in sina egna produkter (inte allt de säljer) till IVL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Mycket diskussioner här, och lite kul att ha hamnat på framsidan också!

Jo, jag var med 2017 när det där berömda inlägget gjordes. Jag sågade dock ris met fotknölarna då, och är ingen risfantast idag heller. Jag lagar all mat jag äter ifrån grunden, men gillar egentligen inte specialmaskiner som står och tar plats. Det blir dock så mycket bättre ris i kokare, så därav denna jakt. Men dyra maskiner inget jag är intresserad av. Jag söker egentligen efter enklaste möjliga kokare med av/på/värmehållning, precis som alla dessa modeller som finns där ute för ett par 3-400 Kr... Men med skål av rostfritt, inte belagd aluminium. Egentligen har jag ju redan riskokaren, och en ersättningsskål i ett vettigare material hade varit helt perfekt.

Finns det inte så fortsätter jag med kastrull, och gör havreris 80% av tiden.

Kollade manualen nu och Steba DD1 Eco har riskokarläge. Den har rostfritt kärl.

Marknadsförs inte som riskokare, men en del verkar använda den som det. Brukar klassas som ång/tryckkokare hos svenska handlare. Annars är som sagt inte Yum Asia Kumo med keramisk beläggning i kärlet mer än 1100 kr och du kan koka riset i inner innerkärlet (antar att den också används för ångfunktioner) som är helt i rostfritt. Två alternativ i svenska handlare där du aldrig behöver gräva med sleven i någon belagd bunke.

Rice:
Pressure cooking time approx. 10 min.
Sweat the rice with a little fat using the Brown setting until translucent. Add 1½ cups
of water for each cup of rice. Add salt and beef stock. Close lid and valve. Select the
Rice program and press Start/Stop. The device will automatically set itself to Heat
after the time has elapsed, or you can stop the cooking process using the Start/Stop
button.

Dold text

Är alltså vad Steba säger om Steba DD1 Eco och ris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kul

Du vet att den bl.a. kokar ägg? Det är smidigt, man blöter en ruta hushållspapper och lägger i botten, sen lägger man valfritt antal ägg på hushållspappret och startar.
När värmen slår ifrån automatiskt så väntar man några minuter, man får prova sig fram lite hur hårdkokt man vill att det ska bli, så är det klart.

Vet du något annat som kokar ägg? Min spis som har fastpris på gasen, inte en chans att jag kångar fram riskokaren för det 😆

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Vet du något annat som kokar ägg? Min spis som har fastpris på gasen, inte en chans att jag kångar fram riskokaren för det 😆

Spisen kokar ris också...

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar denna. Har haft den flera år och är väldigt nöjd med den. Har dessutom fler funktioner som tryckkokare mm. Köpte den då vi kört slut på non stick beläggning och fick byta riskokare varje år innan.

https://www.amazon.se/Instant-Pot-112-0182-01-EU-Tryckkokare-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Vet du något annat som kokar ägg? Min spis som har fastpris på gasen, inte en chans att jag kångar fram riskokaren för det 😆

Haha jo Men hos oss står riskokaren framme hela tiden, den används till en del annat också.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Yum asia är ju helt ok men vill påminna att dom säljer 220/230v Zojirushi på deras sida också! https://yum-asia.com/eu/shop/?filter_brand=zojirushi

Köpte min där

Kostar lite mer, men värt det för mig.

De har sedan vattenkokare/dispenser också...
https://yum-asia.com/eu/product/zojirushi-cv-tyq40-4-litre-ve...
Hade en sån när jag bodde i tokyo så skitglad jag hitta en att ha här... Te/snabbkaffe eller nudlar, redo hela tiden

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Väldigt OT och verkar inte matcha med vad TS säger själv. Frågan var ställd till TS.

Det har säkert funnits keramiska beläggningar med PFAS en gång i tiden, men då många handlare/återförsäljare vill fasa ut det helt så finns det ju ingen vits i att blanda in det idag utöver att det inte krävs.

Det är lite ömsesidigt uteslutande med PFAS och keramik i samma mening - är det äkta bränd keramik så att en del av det gått i glas-fas (eller som förr - emaljering) så är temperaturer vid tillverkning så höga (glödtemperaturer) att PFAS-föreningar knappast överlever det.

Däremot utesluter det inte att valda keramiska materialet har mineraler med flour i sig och teoretiskt kan lösa ut sig något i maten man tillagar, precis som fluor i vatten vi dricker och speciellt från djupborrade brunnar där man får en smula flour av mineralerna som vattnet går i. Flour i lagom mängd är en nödvändig grundämne men för mycket av det snabbt blir mindre hälsosamt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Crock-Pot Express är väldigt smidig som riskokare och den går ju dessutom att använda till massvis med annat, win-win. Gissar att den finns i flera olika varianter dock. Verkar finnas någon turbo variant också och att turbo är bra vet man ju sen gammalt. (avdelning falsk marknadsföring)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Finns ju alla "multikokare", typ Instant Pot, som även går att koka ris i men det är ju inte dedikerade riskokare.

YumAsia har sin Fuji UMAI som har keramisk skål (solid). Finns dock inte i lager, utgående modell?

Jag äger en InstantPot, tycker funkar bra till riskokning, det tar 13 min, 3 för kokning och 10 för avsvalning och tryckutjämning.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

Jag rekommenderar denna. Har haft den flera år och är väldigt nöjd med den. Har dessutom fler funktioner som tryckkokare mm. Köpte den då vi kört slut på non stick beläggning och fick byta riskokare varje år innan.

https://www.amazon.se/Instant-Pot-112-0182-01-EU-Tryckkokare-...

InstantPoten är riktigt bra, rostfritt kokkärl med induktionsvärme tror jag det är, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Om man är seriös med sitt riskokande så är en zojirushi ett måste. Inget som fastnar men tar lite längre tid än de "vanliga" riskokarna som säljs på Clas Ohlson.

https://www.shoppinginjapan.net/zojirushi-rice-cooker-ns-ymh1...

Zojirushi är guldstandarden för riskokare efter detta inlägg: #17037158

Svårt att se på el-pluggen, men funkar en Zojirushi med våra eluttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är lite ömsesidigt uteslutande med PFAS och keramik i samma mening - är det äkta bränd keramik så att en del av det gått i glas-fas (eller som förr - emaljering) så är temperaturer vid tillverkning så höga (glödtemperaturer) att PFAS-föreningar knappast överlever det.

Däremot utesluter det inte att valda keramiska materialet har mineraler med flour i sig och teoretiskt kan lösa ut sig något i maten man tillagar, precis som fluor i vatten vi dricker och speciellt från djupborrade brunnar där man får en smula flour av mineralerna som vattnet går i. Flour i lagom mängd är en nödvändig grundämne men för mycket av det snabbt blir mindre hälsosamt.

PFAS är inte samma sak som plaster och de tål mycket höga temperaturer. Finns inte några högflourerande ämnen så finns inte några höflourerande ämnen.

"OECD definierar PFAS som ett ämne som innehåller minst en fullt fluorerad metylgrupp (-CF3) eller en fullt fluorerad metylengrupp (-CF2-) utan någon väte-, klor-, brom-, eller jodatom fäst vid den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Zojirushi är guldstandarden för riskokare efter detta inlägg: #17037158

Svårt att se på el-pluggen, men funkar en Zojirushi med våra eluttag?

En riskokare gjord för att säljas på Japanska marknaden funkar troligen inte. De har annan spänning (100V) och andra vägguttag.

Den som länkas är dock någon internationell variant då det står att den är på 230V och har SE-plug (som verkar vara någon variant på C som passar i våra uttag).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Zojirushi är guldstandarden för riskokare efter detta inlägg: #17037158

Svårt att se på el-pluggen, men funkar en Zojirushi med våra eluttag?

Yes, de som säljs via tex den länken jag postade så är de 220-230v och kabel/kontakt är rätt format.

Skrivet av glemmy:

En riskokare gjord för att säljas på Japanska marknaden funkar troligen inte. De har annan spänning (100V) och andra vägguttag.

Den som länkas är dock någon internationell variant då det står att den är på 230V och har SE-plug (som verkar vara någon variant på C som passar i våra uttag).

Precis, den och andra på den sidan ska fungera. Har själv köpt min via den sidan.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Valfri YumAsia med keramisk skål, kommer hålla länge och inget kommer lossna... Förutom riset då.

Vi har kört på våran senaste flitigt ( nästintill varje dag ) i ca 5 år nu, aldrig något problem, innan dess hade vi några andra lite billigare från europeiska marknaden, en brann upp, resten brände riset varje gång istället oavsett vilken vattenmängd man hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Spisen kokar ris också...

Det var det sjukaste jag någonsin hört, ris kokar man i riskokare! 😡

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Mycket diskussioner här, och lite kul att ha hamnat på framsidan också!

Jo, jag var med 2017 när det där berömda inlägget gjordes. Jag sågade dock ris met fotknölarna då, och är ingen risfantast idag heller. Jag lagar all mat jag äter ifrån grunden, men gillar egentligen inte specialmaskiner som står och tar plats. Det blir dock så mycket bättre ris i kokare, så därav denna jakt. Men dyra maskiner inget jag är intresserad av. Jag söker egentligen efter enklaste möjliga kokare med av/på/värmehållning, precis som alla dessa modeller som finns där ute för ett par 3-400 Kr... Men med skål av rostfritt, inte belagd aluminium. Egentligen har jag ju redan riskokaren, och en ersättningsskål i ett vettigare material hade varit helt perfekt.

Finns det inte så fortsätter jag med kastrull, och gör havreris 80% av tiden.

Ta fram stålullen och skrubba bort teflonet, och grilla bort eventuella rester med >200C (250 imo) för att vara säker.

Permalänk

Brukar stänga av direkt när vår tefal slår om till värmehållning. Sen röra runt och lägga i annat kärl. Bränner lätt annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max77:

Riskokare? Äh, en vanlig hederlig kastrull med 5 gånger så mycket vatten som ris ger mig alltid ett perfekt och fluffigt resultat.

1 del ris, och 2 delar vatten som du sjuder i typ 20 min under lock ger ju perfekt ris, och då absorberas allt vatten av riset så att det inte är blött. Lika enkelt som en riskokare. Kan även ta av kastrullen efter 15 min eller så och låta den stå under en handduk i upp till 40 min, blir lika bra.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hej,

Jag är smått irriterad på hur ohållbara alla dessa riskokare är med sin hemska beläggning på insidan. Trots yttersta försiktighet med träslev så drar i alla fall riset med sig lite av botten/väggarnas beläggning när det klibbar fast. (Är inte poängen med nonstick att det faktiskt inte ska fastna något..?)

Har gått igenom två riskokare nu som är helt slut på grund av detta. En beläggning som är skadad ska ej användas, om man vill undvika att få i sig PFOA ämnen.

Eftersom beläggningen uppenbart är värdelös, finns det verkligen ingen riskkokare/ersättningsskål som endast är av rostfritt stål? Jag kokar ju ris i kastruller av rostfritt utan att det fastnar. Varför är då riskokare så svåra att hitta i rostfritt? Söker man på nätet så är alla träffar belagda, och endast utsidan är rostfri vilket inte är vad jag letar efter.

Aldrig haft det problemet... Du kanske köpt dåliga riskokare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, bland annat Cervera skickar in sina egna produkter (inte allt de säljer) till IVL.

Men om det är deras egna så är de utvecklare och beställer direkt av fabriken, då är det deras skyldighet att skicka varorna på tester för de produkterna kommer inte från EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

1 del ris, och 2 delar vatten som du sjuder i typ 20 min under lock ger ju perfekt ris, och då absorberas allt vatten av riset så att det inte är blött. Lika enkelt som en riskokare. Kan även ta av kastrullen efter 15 min eller så och låta den stå under en handduk i upp till 40 min, blir lika bra.

Håller med dig, riskokare är bara ännu en onödig pryl i köket, blir alltid bättre med en kastrull, med induktion går det fortare dessutom, sen slänger man in kastrullen i diskmaskinen efteråt.
Riskokare, elektrisk konservöppnare, slowcooker, brödmaskin, listan kan göras lång.
Jag har då iaf aldrig sett en duktig kock använda en enda av dessa prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Brukar stänga av direkt när vår tefal slår om till värmehållning. Sen röra runt och lägga i annat kärl. Bränner lätt annars.

Har plockat ut ris 24h efter tillagning ur min riskokare - fungerade finfint även om jag inte planerar att göra det till en vana.