Elektronikstädning, vad har ni testat?

Permalänk

Elektronikstädning, vad har ni testat?

Hej! Med risk för att det är helt fel forumsdel så chansar jag ändå.

Jag har djur hemma, två hundar, en långhårig schäfer, en golden retriever och en katt. Så ja, ni kan ju tänka er dammet som blir.

I längden blir ju då tryckluft på burk väääldigt dyrt.

Jag har därför kollat runt på olika elektriska alternativ då jag inte vill ha en kompressor, dels för risk att det kan komma olja osv.

Alternativ jag kollat är då Iiglo luftblåsare, batteridriven, IT duster batteridriven eller nätdriven.

Lutar mest åt sistnämnda. Har ni testat såna själva? Är ni nöjda med resultaten?
Kanske har ni andra alternativ som jag inte tänkt på?

Vad hade ni valt?

Mvh

Rubrik smått justerad. // MOD
Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem

Denna kör jag med och är grymt nöjd!
Rejält tryck i grejerna.
Köpte min på Amazon för typ 600.

https://www.inet.se/produkt/1974288/it-dusters-compucleaner-o...

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Vad tänker du göra egentligen?
Blåsa ren datorn?

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Vad tänker du göra egentligen?
Blåsa ren datorn?

Ja, vad annars? 😁 Haha

Förstärkare och annan elektronik också självklart! 🙂

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Skrivet av Flutters:

Denna kör jag med och är grymt nöjd!
Rejält tryck i grejerna.
Köpte min på Amazon för typ 600.

https://www.inet.se/produkt/1974288/it-dusters-compucleaner-o...

Har kikat på precis den!

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem

Jag köpte dennaför 599 kr under kompletts senaste Sweclockers Bonanza. Vet inte om jag hade betalat fullpris för den, även om den förmodligen är värd det, i längden tjänar man ju in kostnaden jämfört tryckluft flaskor. Hittills fungerar den väldigt bra för att blåsa rent t.ex. dator, tangentbord och liknande och få bort allt damm och katthår.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Har kikat på precis den!

Skulle köpa Pro versionen, även den på ettan är den högljudd nog.

Permalänk
Medlem

Dammfilter?

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Skulle köpa Pro versionen, även den på ettan är den högljudd nog.

Ljudet är inga som helst problem, vill ha något effektivt! 🙂

Skrivet av m4gnify:

Dammfilter?

Självklart. Men har mer elektronik än bara datorn, djur dammar väldigt väldigt mycket. Så filter hjälper tyvärr inte mot allt det fina, och ja. Datorn står på skrivbordet 🙂

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Denna kör jag med och är grymt nöjd!
Rejält tryck i grejerna.
Köpte min på Amazon för typ 600.

https://www.inet.se/produkt/1974288/it-dusters-compucleaner-o...

Den har blivit rekommenderar av flera Tech-YouTubers, hette väl något annat när de rebrandar men är ändå samma.

Ska också kolla på den där, behövs på jobbet mer än hemma men används nog flitigt både hemma och där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Ljudet är inga som helst problem, vill ha något effektivt! 🙂
Självklart. Men har mer elektronik än bara datorn, djur dammar väldigt väldigt mycket. Så filter hjälper tyvärr inte mot allt det fina, och ja. Datorn står på skrivbordet 🙂

Du säger det men du kommer ångra dig.
Det är också blåsa sönder fläktar och överhettar.

Permalänk
Medlem

Köp en liten oljefri kompressor bara.
Ingen risk för olja, bra tryck, kan användas till massor av annat också.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Du säger det men du kommer ångra dig.
Det är också blåsa sönder fläktar och överhettar.

Nja, jag jobbar i en rätt högljudd miljö, så i värsta fall finns hörselkåpor.
Att påstå att jag ska ångra mig utan att veta vad jag egentligen har för tolerans medmera känns lite sisådär.

Fläktar håller man ALLTID i så dom inte spinner pga blåst, även när man dammsuger eller bara använder luft på burk.

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Avstängd

Osäker på hur ljudvolymen på en blåspryl kommer skada datorn eller få den att överhetta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Köp en liten oljefri kompressor bara.
Ingen risk för olja, bra tryck, kan användas till massor av annat också.

Speciellt när det när en okej oljefri kompressor kostar samma som leksakerna någon länkade till före dig

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Speciellt när det när en okej oljefri kompressor kostar samma som leksakerna någon länkade till före dig

Är oljefria också vattenfria?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är oljefria också vattenfria?

En kompressor ger alltid ifrån sig en liten mängd vatten oavsett. Därför är en vattenavskilljare med ett riktigt fint filter (5 µm) ett måste med tanke på de små tolleranser ett moderkort har. Lätt att man blåser in fukt under något utan att man är medveten om det. (Skulle aldrig köra med ett grövre filter. Har sabbat billack med ett grövre filter vid något tillfälle. Inte kul.)

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Skrivet av KjellO:

En kompressor ger alltid ifrån sig en liten mängd vatten oavsett. Därför är en vattenavskilljare med ett riktigt fint filter (5 µm) ett måste med tanke på de små tolleranser ett moderkort har. Lätt att man blåser in fukt under något utan att man är medveten om det. (Skulle aldrig köra med ett grövre filter. Har sabbat billack med ett grövre filter vid något tillfälle. Inte kul.)

Lite därför jag inte nämnt något om att leta efter en kompressor, med tanke på risker. 🙂

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Lite därför jag inte nämnt något om att leta efter en kompressor, med tanke på risker. 🙂

Köpte den här och är nöjd:

https://www.amazon.se/Dusters-EG-2040-Luftbl%C3%A5sare-Svart-...

Bra drag i blåsen (se till att stoppa fläktarna med något)
Högljudd

Funkar även bra att blåsa ut skit under trätrallen på balkongen.

Skulle nog inte valt en batteridriven. Skulle tyvärr inte offra tryck för mobilitet, även om ibland smidigt.

Permalänk
Medlem

Dammsugare! Funkar ypperligt och inget har gått sönder senaste 15 åren ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Jag kör på dammsugare med ett damm-munstycke av hästhår, funkar superbra och en dammsugare borde man redan ha hemma. Dammsuger rent inuti och utanpå datorn, på skärmar utan att repa, möbler osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Speciellt när det när en okej oljefri kompressor kostar samma som leksakerna någon länkade till före dig

Och är ungefär 25 gånger så stor, trots "liten". Finns "tryckluft på burk" i samma storlek som en burk men med batteri och motor i. Inte riktigt samma produktkategori som en kompressor.

Har den hjul för förflyttning så är den på tok för stor.

Skrivet av KjellO:

En kompressor ger alltid ifrån sig en liten mängd vatten oavsett. Därför är en vattenavskilljare med ett riktigt fint filter (5 µm) ett måste med tanke på de små tolleranser ett moderkort har. Lätt att man blåser in fukt under något utan att man är medveten om det. (Skulle aldrig köra med ett grövre filter. Har sabbat billack med ett grövre filter vid något tillfälle. Inte kul.)

Det räcker förmodligen att ha datorn avstängd en kvart (eller timmar om man är nojig) efter man blåst den rent. Så mycket fukt kan det knappast komma ur kompressorn att det blir pölar i datorn.

Permalänk
Medlem

Mitt chassi kommer det så sällan in damm tack vare dammfilter som är väldigt bra.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag har helt ärligt alltid kört dammsugare, jag vet att folk tror det är instadeath för varje chip, men det är verkligen inte så illa

Sen ska jag inte rekommendera det till alla i alla situationer såklart, men ibland får man vara ärlig också

Permalänk
Medlem

Städning? Rensar fläktarna typ en gång om året.. När det är dammigt och äckligt är det ändå dags för nytt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det räcker förmodligen att ha datorn avstängd en kvart (eller timmar om man är nojig) efter man blåst den rent. Så mycket fukt kan det knappast komma ur kompressorn att det blir pölar i datorn.

Ser man till att datorn är varm innan man börjar och jobbar fort, så dunstar ju den lilla vätskan rätt fort.

Men visst, en Vattenavskiljare på utgången så är man ju ändå rätt safe.

Utsidan och filter går ju fint att dammsuga dock, gör man det veckovis så blir det inte så skit mycket inuti.

Permalänk
Medlem

Ovärdelig liten sak detta. Används till mycket här hemma. Följeslagare på semester (bilsemester), camping etc. Kanon till pc. Inga problem att blåsa rent radiatorer. Har man nått i Ryobi innan blir det ännu billigare.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Hårtorkare på full blås och en arms längd ifrån eller närmare, det är bara varm luft. 5 till 10 minuter. Done. Jag gör det ute på altanen, eller inne på toan med fönstret öppet under vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har helt ärligt alltid kört dammsugare, jag vet att folk tror det är instadeath för varje chip, men det är verkligen inte så illa

Sen ska jag inte rekommendera det till alla i alla situationer såklart, men ibland får man vara ärlig också

Kör också med dammsugare för vill inte sprida damm i hela rummet men främst för skärmar, möss, handkontroller om nu det räknas som elektronik.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Använd Kompressor utan luft behållare för att slippa vatten och olja
Det finns en uppsjö av olika typer.
Mitt förslag är denna billiga och då kan du även pumpa cykeln eller blåsa upp luftmadrassen till gästen.
Förslag Kompressor

1 Tejpa eller håll i alla fäktar när du rengör så dem inte går sönder när du blåser på dem.
2 Det kan finnas tendens för super lite kondens i kompressorn så låt datorn stå 2-3 timmar innan du slår på den.
Personligen gör jag detta på sommaren, utomhus när det är varmt så den kan stå i solen och "torka/dunsta"
Detta har funkat i över 20+ år för mig.

3 Sen se till att man har bra dammfilter såklart för att minimera damm insläppet.

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽