Chat GPT hjälper "överanställda" jonglera flera jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Nä om det inte blir reglerat är det ju självklart att vi kommer hit och det jävligt snart. Misstänker dock att det faktiskt kommer finnas ett rätt brett motstånd från både vänster (ultra givet) och höger (inte lika självklart) att inte låta det få gå för långt. Det blir enorma svårigheter för systemen om hela branscher med 100 000-tals människor, bara i Sverige, försvinner över ett kort tidsspann. IT-ousourcingen som du nämner ligger nog dock nära till att ryka all världens väg.

Klart det kommer bli motstånd, men precis som när vi gick från bondesamhälle till industrisamhälle så gick det inte att stoppa. "Problemet" denna gång blir att det kommer gå mycket mycket snabbare.

Men jag är försiktigt positiv, förhoppningsvis har Star Trek rätt framtidsvision, människor kommer inte behöva arbeta framöver utan vi kan ägna dagarna åt att flyga runt i rymden och lära känna nya raser och försvara oss mot elaka sådana istället.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

Borde inte skaparna av dessa införa något sätt att kraftigt moneytiza på folk som använder botten på det här sättet?

"the first hit is free"

Först gör man folk beroende, sen tar man betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Kanske ChatGPT kan hjälpa oss i vården då. vi har dåligt med personal och skulle behöva värje "person" som kan hjälpa till 🥸

ChatGPT kommer att hjälpa, kommer ju finnas mängder med människor som inte längre kommer att ha jobb, alla redo att hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Jävligt fult beteende!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag vet inte jag. Nog för att programmerare kan ha bra lön, men jag tvivlar på att någon skulle ta hem fem jobb med en årslön på $200K när snittlönen för programmerare i USA inte ens överstiger $100K/år. Och med en årslön på över $200K så kan man nog inte förlita sig så mycket på Chat GPT.

Detta var innan ChatGPT.
Tror nog inte det är omöjliga löner alls. Kollade på något klipp där folk blev intervjuade på GraphQL Summit och var jäkligt höga löner, någon senior dev som hade över 400k USD per år utan att räkna in bonusar / aktier etc

Permalänk
Musikälskare

Jävligt smart beteende!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har använt Chat GPT 4 i jobbet under par veckor och visst kan den trycka ner tiden det tar att sätta upp nya project eller vidareutveckling men 90% av en utvecklares tid går åt att förvalta befintliga system. Visst kan den hjälpa till även här, den har kapat bort par timmars felsökning på sina håll men än så länge har den ingen vetskap om miljön eller kraven man sitter i. Är det dessutom lite äldre projekt som det ofta är så är det inte uppdelat i små fina units vilket gör det än svårare. Jag trodde jag skulle få mer användning för Chat GPT men än så länge kanske jag gör 3-4 sökningar där om ens det per dag. Personligen anser jag det fortfarande värt pengarna även om jag betalar från egen ficka men att göra 80% av mitt jobb går inte, snarare 3%.

Jag har också funnit att den tidvis har väldigt svårt att ha koll på vad som skrivits tidigare i konversationen, det händer om och om igen att den föreslår lösningar som man redan förklarat inte går i just detta fallet av olika anledningar.

Är man dock driven och siktar in sig på specifika jobb med miljöer och krav som passar utveckling för Chat GPT så kan man säkert få den att göra en hel del men jag ställer mig frågan till hur kul och utvecklande sådana jobb verkligen är. Men visst, man gör antagligen detta enbart för att få in mer pengar.

Chat GPT kan säkert göra skillnad i enkla miljöer men mer komplexa blir det en tuffare nöt att knäcka. Vi får se när Copilot X släpps om den kan lära sig mer om miljön då.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag vet inte jag. Nog för att programmerare kan ha bra lön, men jag tvivlar på att någon skulle ta hem fem jobb med en årslön på $200K när snittlönen för programmerare i USA inte ens överstiger $100K/år. Och med en årslön på över $200K så kan man nog inte förlita sig så mycket på Chat GPT.

Du får komma ihåg att det skiljer enormt mellan städerna i USA.

First line support i LA/Seattle/NYC tjänar $100k+ om året, devs på såna ställen får flera hundra k. Innan bonusar, aktier mm.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast det är ju baserat på att du meddelar att du är klar.
Om du kan bli klar med en uppgift på 1h istället för 8h så väntar du 7h med att rapportera in detta och under den tiden så jobbar du med 7 andra jobb och gör samma sak där.
För att mörka det hela så sprider du ut dina commits under dagen, moddar dem lite etc så det ser "rimligt" ut.

Ja, det är oetiskt!

Personligen har jag ingen direkt möjlighet att använda chatGPT i mitt jobb eftersom det bygger på att man har ett par decenier av domänkunskap för att kunna fatta rätt beslut.
Fast jag tycker mitt jobb är roligt så jag har inga problem att faktiskt spendera 8h per dag på jobb.

Ja du har inte fel men Satan vad oetiskt det är. Men som jag svarade nedan är man kanske inte riktigt ute efter karriärutveckling då. Och jag som tycker jag är en supermyglare när jag går en halvtimme tidigt trots att jag blev klar med en uppgift mycket snabbare än estimeringen.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har löst problemet med att svara på email direkt i Outlook helt automatisk.
Alla mina inkommande mail svaras med:

Jag har VAB idag kontakta en kollega och ger någras kollegors email-adresser. På våren så ändras svaret till skidsemester, på sommaren semester utomlands etc. Jag har haft detta i 20år nu och jag har ej behövt svara på ett enda mail.

Jesus, har människor ingen yrkesstolthet? Kanske är naiv som är ny som arbetsmyra men att hålla på så i 20 år går högt över huvudet på mig.

Skrivet av huttala:

Om du tittar på den person som gör absolut minimum för att behålla jobbet, sen gör du lika mycket själv.
Hur många jobb skulle du kunna ha då ?

Grejen med detta verkar vara att de som har fler jobb är egentligen effektiva som fasen, men lägger sig på en medioker nivå på alla jobb de har för att sedan ta ut flera löner.

Och att du är konsult gör ju saken ännu lättare skulle jag säga.

Ja men det hämmar ju karriärutvecklingen om man gör ett dåligt/mediokert jobb. Men är man nöjd med att för alltid vara på grundnivå så sure.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har löst problemet med att svara på email direkt i Outlook helt automatisk.
Alla mina inkommande mail svaras med:

Jag har VAB idag kontakta en kollega och ger någras kollegors email-adresser. På våren så ändras svaret till skidsemester, på sommaren semester utomlands etc. Jag har haft detta i 20år nu och jag har ej behövt svara på ett enda mail.

Skrivet av Mindfighter:

Svara på mailen kan du ju låta chatgpt göra istället då har du tagit bort 50% utan ansträngning.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Tror kanske inte det är "vanliga" 08:00-17:00-jobb?
Det finns ju så kallade gig-jobb?
tex lösa ett supportärende för "system x" via AI medan man sitter i en teleconf och diskuterar "system y"?

Skrivet av BergEr:

Men om ChatGPT kan göra 50% åt dig och 50% på en likadan tjänst kan du ju ta två jobb

För min del så kontaktar ju kunderna mig för de har en specifik fråga som jag kan svara på då jag sitter på information om vår produkt, service och leveranstid. Samt att jag är lite av "spindeln i nätet" och styr information mellan kunder, produktion, lager och transportörer. Denna information är ju inte tillgänglig för chatgpt.

Men visst, om jag var support åt någon väldigt vanlig produkt där mycket information finns på nätet så kan nog chatgpt svara på de flesta frågor.
Programmering och liknande har jag ingen erfarenhet utav så vet inte hur mycket chatgpt hjälper till där. Men verkar funka rätt så OK ibland av det jag sett folk skrivit här på swec.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Dessa personer är en del av problemet. Därför sitter personer som jag med 10 års arbetslöshet hemma och får höra hur vi är lata och gör inte tillräckligt mycket för att bli anställda.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Jobbigt när tjänsten ligger nere och du behöver leverera något på riktigt.
"Sorry chefen jag är sjuk, återkommer när jag är tillbaka igen".

Permalänk
Medlem

I mina ögon verkar det vara ganska speciella arbetsuppgifter i kombination med människor som i väldigt hög grad letar kreativa lösningar på arbetsmässiga uppgifter/problem. I mina ögon skulle jag beskriva den personligheten som både väldigt fokuserad och väldigt talangfull.

Sådana människor finns ju alltid, men de kommer aldrig att representera speciellt stor del av befolkningen. Däremot kommer säkert AI-utvecklingen att på sikt börja ersätta jobb, med början för personal på t.ex. helpdesk osv... Själva artikeln verkar vara lite clickbait-karaktär eftersom den handlar om en liten grupp nischade människor snarare än samhället i stort. Redan innan AI har man säkert kunna hitta folk som gör flera heltidsarbeten samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad hindrar en AI att skaffa din domänkunskap? Antagligen inget, kan man lära sig det så är det klart att en AI kan läras upp på det. AI är i sin linda just nu, men det kommer gå fort framöver så saker och ting ser nog rätt annorlunda ut om 10-15 år.

Skulle vara intressant att se hur man skulle kunna träna upp en AI på det?

Finns inget skrivet om det eftersom det handlar om en intern domän i ett stort företag.
Erfarenheten av att ha jobbat i den domänen en längre tid gör att man bättre förstår vilka beslut som behöver fattas för att få ett visst resultat.
Du behöver veta hur olika avdelningar historisk agerat och vad deras agendor är i förhållande till varandra för att kunna manövrera och få domänen att röra sig i rätt riktning. Avdelningar agerar annorlunda beroende på var information kommer ifrån baserat på chefernas personliga uppfattningar om sina kollegor.
Du behöver formulera saker annorlunda beroende på vem du pratar med baserat på din kunskap om dem som personer.
Du behöver kohandla med olika personer och byter tjänster för att få det resultatet du letar efter.
Så det handlar mycket mer om att analysera människors beteende än att applicera kunskap på en situation.

Vore kul att sätta en AI där

Skrivet av Pelegrino:

Ja du har inte fel men Satan vad oetiskt det är. Men som jag svarade nedan är man kanske inte riktigt ute efter karriärutveckling då. Och jag som tycker jag är en supermyglare när jag går en halvtimme tidigt trots att jag blev klar med en uppgift mycket snabbare än estimeringen.

Nej jag ser mycket hellre att utvecklare i mina team lägger 2x estimatet men lär sig av det och blir bättre utvecklare.
Inte bara för företagets skull utan för de anställda - jag väljer att tro att de flesta vill utvecklas och känna att de får jobba med intressanta uppgifter som gör att de blir bättre.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Påminner mig om killen som var programmerare och anställde billig arbetskraft från Kina som gjorde allt hans jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Skulle vara intressant att se hur man skulle kunna träna upp en AI på det?

På samma sätt som du lärde dig. Om den som betalar din lön ser att en AI kan lära sig jobbet snabbare, utföra det mer effektivt och med högre kvalité så kan du ju räkna ut vad som kommer hända... Sen kommer det förstås inte hända i år, men hur ser det ut om 5-10-15 år?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det där ChatGPT är "unavaiable" verje gång jag försöker testa AIn...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Rätt omoraliskt att ha flera jobb samtidigt. Du är ju anställd för utföra ett arbete under 8 timmar och en utvecklare vet att de finns alltid något o göra. Så visst du kanske kan göra dina tickets och sen slacka resten av dagen eller ta ett till jobb i smyg men man borde egentligen lägga den tiden på refaktorera, planera, buggfixa, ta i tag med tech debt etc.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Man varför ha några anställda alls? Det är väl bara att låta ChatGPT sköta jobbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

På samma sätt som du lärde dig. Om den som betalar din lön ser att en AI kan lära sig jobbet snabbare, utföra det mer effektivt och med högre kvalité så kan du ju räkna ut vad som kommer hända...

Hehe så jäkla akward det skulle vara att ha en AI skärm stående vid kaffemaskinen och snacka/chatta skit med Börje - så efter ett tag förstår AIn att Börje är smålack på Göran på grund av något som hände på en afterwork för 10 år sedan.
Nu är Börje mindre benägen att hjälpa Göras team trots att det inte finns något dokumenterat om varför.

Börje skulle nog också bli lite obekväm i den "chaten"

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Dessa personer är en del av problemet. Därför sitter personer som jag med 10 års arbetslöshet hemma och får höra hur vi är lata och gör inte tillräckligt mycket för att bli anställda.

Jag tror att faktumet att du varit arbetslös i 10 år och skyller bort dig på folk som tar sig an för mycket jobb är en del av ditt problem.

Ursäkta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

För min del så kontaktar ju kunderna mig för de har en specifik fråga som jag kan svara på då jag sitter på information om vår produkt, service och leveranstid. Samt att jag är lite av "spindeln i nätet" och styr information mellan kunder, produktion, lager och transportörer. Denna information är ju inte tillgänglig för chatgpt.

Men visst, om jag var support åt någon väldigt vanlig produkt där mycket information finns på nätet så kan nog chatgpt svara på de flesta frågor.
Programmering och liknande har jag ingen erfarenhet utav så vet inte hur mycket chatgpt hjälper till där. Men verkar funka rätt så OK ibland av det jag sett folk skrivit här på swec.

Går ju att mata chatGPT med eran data, den behöver inte använda nätet https://www.engadget.com/three-samsung-employees-reportedly-l...

Microsoft håller ju på att lägga in den i Outlook osv. Bara skaffa dokument i OneNote/Excel med all info, sätta upp botten att läsa där och svara sen söka nytt jobb när den jobbar åt dig

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Går ju att mata chatGPT med eran data, den behöver inte använda nätet https://www.engadget.com/three-samsung-employees-reportedly-l...

Microsoft håller ju på att lägga in den i Outlook osv. Bara skaffa dokument i OneNote/Excel med all info, sätta upp botten att läsa där och svara sen söka nytt jobb när den jobbar åt dig

Man kan mata in data i Chat GPT men man måste än så länge föra det via den begränsade chatten, det går inte att ladda upp data på annat vis vad jag känner till?

Inom vårt företag har man inte bestämt än hur man ser på dessa hjälpverktyg, särskilt inte om den skickar iväg kod till externa servrar. Det är dock sagt att AI ska gå att köra helt lokalt, de är egentligen inte särskild krävande, det är inlärningen som är den jobbiga biten.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

1, som en normal person.

Har allmänt svårt att se hur man kan ha flera jobb samtidigt men kanske är relaterat till att jag är konsult. När vårt arbete är slut får vi mer, det tar inte slut. Dvs arbetar du snabbt går du bara vidare till nästa uppgift. Hade varit omöjligt att jonglera två jobb samtidigt och fortfarande jobba 8 timmar om dagen.

Är ju inte lönt i sverige heller. Maxar man lönen till statlig skatt så är det ju 50% skatt. Kanske om du kör eget bolag och kan fondera pengarna eller ta mer pension och utdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Man kan mata in data i Chat GPT men man måste än så länge föra det via den begränsade chatten, det går inte att ladda upp data på annat vis vad jag känner till?

Inom vårt företag har man inte bestämt än hur man ser på dessa hjälpverktyg, särskilt inte om den skickar iväg kod till externa servrar. Det är dock sagt att AI ska gå att köra helt lokalt, de är egentligen inte särskild krävande, det är inlärningen som är den jobbiga biten.

Finns plugins för det men annars kan man ju skriva ett script på datorn som gör det åt en. Sen håller ju MS på att integrera det helt i O365 så den lär läsa allt man har där när det går live.

Antar större företag kommer börja lägga upp egna AI servrar internt som sköter sånt här. Som t.ex Mainframes.

Men ja det kommer enklare saker, Llama och Alpaca kommer man väl kunna köra hemma själv t.om.

Skrivet av Baxtex:

Är ju inte lönt i sverige heller. Maxar man lönen till statlig skatt så är det ju 50% skatt. Kanske om du kör eget bolag och kan fondera pengarna eller ta mer pension och utdelning.

Men samtidigt om du får 40-50k extra efter skatt för ungefär samma press på dig så tackar du nej eller? Personerna jag känner som har lön över 100k om året förväntar då sig löneökning varje år, inte tycker dem att det är ovärt pga skatten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

För min del så kontaktar ju kunderna mig för de har en specifik fråga som jag kan svara på då jag sitter på information om vår produkt, service och leveranstid. Samt att jag är lite av "spindeln i nätet" och styr information mellan kunder, produktion, lager och transportörer. Denna information är ju inte tillgänglig för chatgpt.

Det handlar nog inte bara om tillgänglighet för informationen, det är lite fel typ av verktyg rent allmänt.
Och det krävs förmodligen utöver informationen även resonerande, kanske lite beräkningar här och var, osv. Inte att bara kunna generera en text som ska passa in i sammanhanget.

Skrivet av ronz:

Men visst, om jag var support åt någon väldigt vanlig produkt där mycket information finns på nätet så kan nog ChatGPT svara på de flesta frågor.

Jag skulle säga att jag inte är övertygad att detta skulle gå så väldigt mycket bättre.
Alltså, att generera något som ser ut som svar, ja absolut. Men sanningshalten kommer vara *extremt* varierad. Man får betänka att ChatGPT är en textgenerator, inte en kunskapsdatabas.

Kanske någon annan form av AI-lösning än specifikt ChatGPT skulle vara till större nytta...

Skrivet av ronz:

Programmering och liknande har jag ingen erfarenhet utav så vet inte hur mycket chatgpt hjälper till där. Men verkar funka rätt så OK ibland av det jag sett folk skrivit här på swec.

Detta är en stark sida för ChatGPT, skulle jag säga. Givet rätt arbetsuppgift förstås, det bör ju då inte vara en uppgift som är alltför intrasslad i något befintligt system som man behöver ta hänsyn till varje steg man tar. Då kan man ofta få god hjälp att accelerera arbetet genom att i några steg bolla sig fram till en grund att jobba vidare utifrån, men man måste ju fortfarande själv kunna känna igen vad som är rimligt/rätt och sedan även validera funktionen.

Rent allmänt så skulle jag säga att om man primärt behöver ett språkverktyg som kan (om)formulera text utifrån ett givet sammanhang så är man på rätt spår, särskilt då genom att iterativt "bolla" sig fram till något man själv tycker passar.

Om man däremot behöver en kunskapsdatabas så är man faktiskt lite illa ute, för ChatGPT kommer ju visserligen generera en text åt dig som svar på din fråga, men om denna text är faktamässigt korrekt måste du ju som användare själv veta och styra om ChatGPT så att texten blir som du vill. ChatGPT vet ju inte vad som är rätt, det är bara ett verktyg för att skapa text.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Inom vårt företag har man inte bestämt än hur man ser på dessa hjälpverktyg, särskilt inte om den skickar iväg kod till externa servrar. Det är dock sagt att AI ska gå att köra helt lokalt, de är egentligen inte särskild krävande, det är inlärningen som är den jobbiga biten.

On-prem eller iaf begränad spridning av uppladdad information skulle nog få fler organisationer som just nu är "tveksamma" att hoppa på tåget. Vi har utryckliga direktiv som säger: dela inte information med chatGPT som är relaterad till verksamheten. Ställa generella frågor är ok.

Om all uppladdad information skulle bidra till chatGPT så är det ju troligt att den läcker känslig info till andra.

Säg att företag A är klara med 80% av utvecklingen av ett nytt koncept. De frågar chatGPT om förslag på de sista 20% (säg att det är marknadsföring) och för att få ett så bra svar som möjligt så delar de med sig av de första 80%.
Företag B har precis börjat och har 10% av jobbet gjort - de frågar chatGPT som nu har kunskap från företag A och den föreslår den lösningen som företag A har skickat in.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är ju inte lönt i sverige heller. Maxar man lönen till statlig skatt så är det ju 50% skatt. Kanske om du kör eget bolag och kan fondera pengarna eller ta mer pension och utdelning.

Det krävs dock en årslön på 3.5-4 miljoner för att hamna på 50% i skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Jag tror att faktumet att du varit arbetslös i 10 år och skyller bort dig på folk som tar sig an för mycket jobb är en del av ditt problem.

Ursäkta.

Och du vet exakt vad det beror på hur?
Hans eventuellt sjukdomshistoria mm?
Eller är du bara här för att peka fingeret?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är ju inte lönt i sverige heller. Maxar man lönen till statlig skatt så är det ju 50% skatt. Kanske om du kör eget bolag och kan fondera pengarna eller ta mer pension och utdelning.

Du är medveten om att det bara är den delen som går över gränsen som skattas 50% och resterande normalt va? Kan ju fortfarande vara lönt om man har möjligheten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl