Permalänk
Skrivet av Rotten:

Kallas manuell överklockning och det ger fruktansvärt lite, de är bara för multithread, typ cinebench... Det förbigår en del inbyggda skydd. i tillägg är det sista cpu:n man bör/kan göra det på, vet inte ens om det är så lätt på x3d.

För spel har det ingenting att säga heller. Är cacheminnet som gör jobbet på cpun här, dessutom är det inte en cpu särskilt ämnad för produktiva laster så den typen tilltag känns som det passar för den som är uttråkad.

Skrivet av Rotten:

temperaturen på full load på alla kärnor är inte så relevant som man tror, de e bara kvitto på att CO fungerar. runt 80 grader full load är fett bra.
Jag själv kör ju bara spel på min så den ger ju fan, men ja kör ju en CO ändå, får ner speltemps många grader å ~1procent snabbare i spel.

Om du tänkte att du behöver ny kylare för att få en siffra på ett papper att gå under 80 i en last du aldrig utsätter den för när den tål 90C så, upp till dig om du tycker det gör någon skillnad.

Tack för klargörandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Om en 5800x3d inte går över 4.25 på alla kärnor när man t.ex kör en benchmark i CPU-Z, kan det bero på att processorn går för varmt?

kan vara strömuttaget också som blir för stort. Men de hänger gärna ihop. 4.25 är vanligt stock i cinebench om du inte har vattenkylt. bios-versioner uppför sig inte helt likt heller så där är ytterligare en variabel. CPU-Z har jag aldrig testat på denna. Är tempen under 85 har fullt belastad har du rejäl nog kylning i vart fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

kan vara strömuttaget också som blir för stort. Men de hänger gärna ihop. 4.25 är vanligt stock i cinebench om du inte har vattenkylt. bios-versioner uppför sig inte helt likt heller så där är ytterligare en variabel. CPU-Z har jag aldrig testat på denna. Är tempen under 85 har fullt belastad har du rejäl nog kylning i vart fall.

Ligger runt 73 grader om jag minns rätt när jag belastar cpun. Är väl ingen större prestandaförlust egentligen men tack för informationen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det tråden handlar om, 5800X3D är ett fantastiskt stort lyft från 2700 i de fall processorn är en flaskhals. Ligger mycket nära dom senaste flaggskepps cpuerna i dom flesta spel.

Skrivet av klirre:

Jag säger uppgradera! Bytte från 3700X om märker stor skillnad i microstutter. 58an är lätt värd pengarna om du kan knipa en för 3000:- som den kostat vid flertalet tillfällen senaste halvåret.

Tack! Lite de man var inne på, men för 4000kr+ är det lite svårt att argumentera prislappen för att bara bli av med stuttering i vissa spel. Ska nog klippa en nästa gång man ser runt 3000kr

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Hallå!

Jag har en längre tid använt PBO Tuner och "genvägstricket" som visas i detta youtubeklipp
https://www.youtube.com/watch?v=ss-wft1iVjA

Detta för att enkelt kunna applicera -30 på alla kärnor. Efter omformatering av datorn får jag det inte längre att funka... Någon som har en idé varför det inte längre funkar?

"C:\Program Files (x86)\Debug\PBO2 tuner.exe" -30 -30 -30 -30 -30 -30 -30 -30
Är kommandot jag försöker använda mig av.

*** Fick det att fungera nu, fanns visst olika versioner av PBO tuner och jag hade lyckats ladda ner fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arknvgh:

Hallå!

Jag har en längre tid använt PBO Tuner och "genvägstricket" som visas i detta youtubeklipp
https://www.youtube.com/watch?v=ss-wft1iVjA

Detta för att enkelt kunna applicera -30 på alla kärnor. Efter omformatering av datorn får jag det inte längre att funka... Någon som har en idé varför det inte längre funkar?

"C:\Program Files (x86)\Debug\PBO2 tuner.exe" -30 -30 -30 -30 -30 -30 -30 -30
Är kommandot jag försöker använda mig av.

*** Fick det att fungera nu, fanns visst olika versioner av PBO tuner och jag hade lyckats ladda ner fel.

Beroende på moderkort kan du sätta det direkt i bios också, så behöver man inte tänka på det alls 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av arknvgh:

Hallå!

Jag har en längre tid använt PBO Tuner och "genvägstricket" som visas i detta youtubeklipp
https://www.youtube.com/watch?v=ss-wft1iVjA

Detta för att enkelt kunna applicera -30 på alla kärnor. Efter omformatering av datorn får jag det inte längre att funka... Någon som har en idé varför det inte längre funkar?

"C:\Program Files (x86)\Debug\PBO2 tuner.exe" -30 -30 -30 -30 -30 -30 -30 -30
Är kommandot jag försöker använda mig av.

*** Fick det att fungera nu, fanns visst olika versioner av PBO tuner och jag hade lyckats ladda ner fel.

Behövs inte längre. Uppdatera din bios och ställ in där istället.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Behövs inte längre. Uppdatera din bios och ställ in där istället.

En fråga vart i bios finns den
hittar inget sitter på ett asus x470 senaste bios

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av astros:

En fråga vart i bios finns den
hittar inget sitter på ett asus x470 senaste bios

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/khtx1o/guide_zen_3_over...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av arknvgh:

*** Fick det att fungera nu, fanns visst olika versioner av PBO tuner och jag hade lyckats ladda ner fel.

Vilken version var det du använde? Jag har laddat ner den varianten som var i videon, och sen i zip-filen tog jag debug-cli versionen. Är det samma som du har?

Varianten med task scheduler funkar annars fint, men jag vill gärna skippa den om det går så det är lite irriterande när den "enklare" varianten inte gör som den ska

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Vilken version var det du använde? Jag har laddat ner den varianten som var i videon, och sen i zip-filen tog jag debug-cli versionen. Är det samma som du har?

Varianten med task scheduler funkar annars fint, men jag vill gärna skippa den om det går så det är lite irriterande när den "enklare" varianten inte gör som den ska

Kan PM'a dig länken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arknvgh:

Kan PM'a dig länken!

Kan du skicka till mig oxså

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem

Tycker ni att denna CPU är för de som kör snabbare skärmar, eller även för de med 60Hz?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Tycker ni att denna CPU är för de som kör snabbare skärmar, eller även för de med 60Hz?

Är din skärm på 60Hz så är mitt råd köp en skärm med högre Hz först och köp cpu sen.
Men för att svara på din fråga, den är för alla skärmar.
Låst din fps på 59 så är det inga problem.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Beställde precis en 5800x3d samt en Noctua NH-U12S. Blir nog en bra kombination det

Permalänk
Medlem
Skrivet av perzreal:

Beställde precis en 5800x3d samt en Noctua NH-U12S. Blir nog en bra kombination det

Det blir det, se till att trimma in PBO och fläktkurva så blir det både svalt och tyst.

Det tog en stund att trimma in det jämfört med min 3700X, det gick att köra allt på standardinställningar.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Det blir det, se till att trimma in PBO och fläktkurva så blir det både svalt och tyst.

Det tog en stund att trimma in det jämfört med min 3700X, det gick att köra allt på standardinställningar.

Vart gör jag detta enklast? Har precis bytt cpu och fått in fläkten, fick en kortare mörk period då det såg ut att datorn inte ville boota in i windows men efter 10 minuter löste det sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perzreal:

Vart gör jag detta enklast? Har precis bytt cpu och fått in fläkten, fick en kortare mörk period då det såg ut att datorn inte ville boota in i windows men efter 10 minuter löste det sig.

Beroende på vilket moderkort du har så går det att ställa i BIOS. Jag kan justera fläktarna men inte Precision Boost Overdrive offset. Finns guider på youtube och i denna tråden hur man installerar PBO Tuner (3e parts mjukvara) ifall moderkortet inte har funktionen.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Beroende på vilket moderkort du har så går det att ställa i BIOS. Jag kan justera fläktarna men inte Precision Boost Overdrive offset. Finns guider på youtube och i denna tråden hur man installerar PBO Tuner (3e parts mjukvara) ifall moderkortet inte har funktionen.

Löste de med FanControl, kan kontrollera GPU:n där också. Nu är det tyst och lugnt utanför spelen.

Permalänk
Medlem

Har nyligen skaffat en 5800x3d men har läst att man bör undervolta den lite för lägre temps samt bättre fps.
Har inga problem med varken höga temps ( Ligger på max 80 i Cinebench loop ) eller låga fps då jag kör 7900xtx.

Men jag har läst att lite undervolt ( -20-30 ) är rekomenderat.

Hur gör jag det på mitt MSI B550 Tomahawk moderkort ?

Tacksam för svar

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZzZ:

Har nyligen skaffat en 5800x3d men har läst att man bör undervolta den lite för lägre temps samt bättre fps.
Har inga problem med varken höga temps ( Ligger på max 80 i Cinebench loop ) eller låga fps då jag kör 7900xtx.

Men jag har läst att lite undervolt ( -20-30 ) är rekomenderat.

Hur gör jag det på mitt MSI B550 Tomahawk moderkort ?

Tacksam för svar

På MSI finns en inställning i BIOS som kallas Kombo Strike (1, 2, 3), 1 ger -10, 2 -20 och 3 -30 i undervolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZzZ:

Har nyligen skaffat en 5800x3d men har läst att man bör undervolta den lite för lägre temps samt bättre fps.
Har inga problem med varken höga temps ( Ligger på max 80 i Cinebench loop ) eller låga fps då jag kör 7900xtx.

Men jag har läst att lite undervolt ( -20-30 ) är rekomenderat.

Hur gör jag det på mitt MSI B550 Tomahawk moderkort ?

Tacksam för svar

Inställningen heter PBO, Precision Boost Overdrive offset. Har du nyaste bios borde du hitta den. På äldre bios versioner tror jag MSI kallar den Kombo Strike.

Jag märkte ingen större skillnad i temp på min, däremot lyckas den hålla maxboost under längre perioder vilket ger bättre prestanda (även i cinebench, dock inte lika länge då den syntetiska lasten är elakare än spel).

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Anser ni att det är en bra idé att byta till 5800x3d från 3600x om man spelar i 4k med ett 3080? Jag har kollat runt lite på internet men tycker det är lite si och så. sitter kvar på b550 och kommer nog göra det ett tag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av unreal_is_back:

Anser ni att det är en bra idé att byta till 5800x3d från 3600x om man spelar i 4k med ett 3080? Jag har kollat runt lite på internet men tycker det är lite si och så. sitter kvar på b550 och kommer nog göra det ett tag till

Absolut. bytte från 3900x till 5800x3d. även i spel som är "gpu-bundna" får man ju fps-dips pga cpu. med en betydligt snabbare cpu får du färre och framförallt inte lika djupa dips. spel som mmorpgs och t.ex. x4 foundations så kan kamma hem nästan dubblerad fps från min erfarenhet.

Men är du nöjd med prestandan just nu, inte märker dips eller andra problem så kan du gott vänta. kanske knipa en begagnad sen. även fast det är bra pris på dom redan nu. Gött å bara kunna ploppa i ny cpu å förlänga livet på datorn några år

Permalänk
Skrivet av Omega5509:

Absolut. bytte från 3900x till 5800x3d. även i spel som är "gpu-bundna" får man ju fps-dips pga cpu. med en betydligt snabbare cpu får du färre och framförallt inte lika djupa dips. spel som mmorpgs och t.ex. x4 foundations så kan kamma hem nästan dubblerad fps från min erfarenhet.

Men är du nöjd med prestandan just nu, inte märker dips eller andra problem så kan du gott vänta. kanske knipa en begagnad sen. även fast det är bra pris på dom redan nu. Gött å bara kunna ploppa i ny cpu å förlänga livet på datorn några år

Du råkar inte lira Escape from tarkov? Hade vart kul att veta ungefär vad du hade för frames innan och efter bytet, i så fall!

Sitter på en 8700k just nu, men har en 3900x + ASUS Prime X570-Pro + 32gb 3600Mhz liggandes. Undrar om det är värt att byta, eller om man bara ska köpa en 5800x3d direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuzzmeister:

Du råkar inte lira Escape from tarkov? Hade vart kul att veta ungefär vad du hade för frames innan och efter bytet, i så fall!

Sitter på en 8700k just nu, men har en 3900x + ASUS Prime X570-Pro + 32gb 3600Mhz liggandes. Undrar om det är värt att byta, eller om man bara ska köpa en 5800x3d direkt?

Kan säga att jag hört från andra som spelar escape from tarkov och har fått väldigt bra resultat med 5800X3D, har dock ingen personlig erfarenhet med det specifikt. Ska dock vara ett av de spelen som tjänar väldigt mycket på 3D cachen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuzzmeister:

Du råkar inte lira Escape from tarkov? Hade vart kul att veta ungefär vad du hade för frames innan och efter bytet, i så fall!

Sitter på en 8700k just nu, men har en 3900x + ASUS Prime X570-Pro + 32gb 3600Mhz liggandes. Undrar om det är värt att byta, eller om man bara ska köpa en 5800x3d direkt?

Spelar inte tarkov så har ingen aning tyvärr.

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Kan säga att jag hört från andra som spelar escape from tarkov och har fått väldigt bra resultat med 5800X3D, har dock ingen personlig erfarenhet med det specifikt. Ska dock vara ett av de spelen som tjänar väldigt mycket på 3D cachen.

Trevligt. Kanske är lika bra att man klickar hem en sån ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuzzmeister:

Du råkar inte lira Escape from tarkov? Hade vart kul att veta ungefär vad du hade för frames innan och efter bytet, i så fall!

Sitter på en 8700k just nu, men har en 3900x + ASUS Prime X570-Pro + 32gb 3600Mhz liggandes. Undrar om det är värt att byta, eller om man bara ska köpa en 5800x3d direkt?

Av vad jag hört är det som natt och dag (enorm skillnad), sitter som du med en 8700k och avstod denna wipen pga all microstutter och fps drops pga cpu'n. Blir dock en 7800x3d under black friday och en 5800x3d till grabben (han har redan ett amd system så behöver bara byta cpu'n). Så är man redo för december wipen

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Hej!

Försöker få tag på en sån här till bra pris men har inte haft någon lycka än. Är det inte sjukt att dom ligger nästan lika högt som 7800X 3D i pris?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar