Svarta skärmar [Ny dator från Webhallen]
Hej på er!
Jag har ett problem jag inte riktigt tycks lösa, trots support från, i detta fall, Webhallen. Garanti finns så klart, men jag är väldigt osugen på att skicka tillbaka datorn, dels på grund av skaderisk, dels på grund av avsaknad av burk. Burken anlände i tisdags och har sedan första uppstarten strulat genom att inte visa bild på skärmarna (de förblir svarta).
Rig
ASUS STRIX GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC
Intel Core i9-13900KF
ASUS PRIME Z790-P WIFI
ASUS ROG Strix 1000W
Corsair Vengeance 48GB 5600Mhz
Corsair iCUE H150i Elite LCD
Corsair MP600 Pro SSD M.2 - 2TB
Corsair iCUE 5000D RGB Airflow
Webhallen config har satt ihop och stresstestat datorn. Enligt supporten har de brukat en skärm vid testet. Jag har för närvarande två skärmar inpluggade - och det tycks inte göra någon skillnad om jag bara använder mig utav en vid uppstart.
Problemet
- Vid dagens första uppstart förblir skärmarna svarta och skärmarna väcks inte från 'strömsparläge'. Alla fläktar snurrar och processorkylare får bild m.m.
- Startar jag om datorn 8-10 gånger ev. bara låter den stå och 'mala' ett tag, hoppar den i sinom tid igång för att boota normalt.
Dock vill jag påtala att datorn fungerar felfritt i övrigt, förutom vid dagens första uppstart. Jag kan alltså (efter avklarad första start) starta om datorn gång på gång utan att få samma problem, likväl när jag stänger av den och väntar ex. 20-30 min - fungerar den felfritt. Jag har inte märkt av några prestandaproblem överhuvudtaget.
Vad som genomförts hittills
- Nya som gamla drivrutiner till grafikkort.
- Nya chipset-drivers m.m. via 'Armoury crate'.
- BIOS är sedan tidigare de 'nyaste'. Ej testat att gå tillbaka till ursprungliga (isåfall hur?).
Är oerhört tacksam för tips och tricks! Börjar bli aningen trött på detta med att behöva vänta en längre stund alternativt starta om datorn 8-10 gånger - sett till vad jag nu lagt på datorn. Är trots allt bara en lekman inom ämnet, men känner att det i detta fall bara skall vara 'plug-and-play'.