Svarta skärmar [Ny dator från Webhallen]

Permalänk
Medlem

Svarta skärmar [Ny dator från Webhallen]

Hej på er!

Jag har ett problem jag inte riktigt tycks lösa, trots support från, i detta fall, Webhallen. Garanti finns så klart, men jag är väldigt osugen på att skicka tillbaka datorn, dels på grund av skaderisk, dels på grund av avsaknad av burk. Burken anlände i tisdags och har sedan första uppstarten strulat genom att inte visa bild på skärmarna (de förblir svarta).

Rig
ASUS STRIX GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC
Intel Core i9-13900KF
ASUS PRIME Z790-P WIFI
ASUS ROG Strix 1000W
Corsair Vengeance 48GB 5600Mhz
Corsair iCUE H150i Elite LCD
Corsair MP600 Pro SSD M.2 - 2TB
Corsair iCUE 5000D RGB Airflow

Webhallen config har satt ihop och stresstestat datorn. Enligt supporten har de brukat en skärm vid testet. Jag har för närvarande två skärmar inpluggade - och det tycks inte göra någon skillnad om jag bara använder mig utav en vid uppstart.

Problemet
- Vid dagens första uppstart förblir skärmarna svarta och skärmarna väcks inte från 'strömsparläge'. Alla fläktar snurrar och processorkylare får bild m.m.
- Startar jag om datorn 8-10 gånger ev. bara låter den stå och 'mala' ett tag, hoppar den i sinom tid igång för att boota normalt.

Dock vill jag påtala att datorn fungerar felfritt i övrigt, förutom vid dagens första uppstart. Jag kan alltså (efter avklarad första start) starta om datorn gång på gång utan att få samma problem, likväl när jag stänger av den och väntar ex. 20-30 min - fungerar den felfritt. Jag har inte märkt av några prestandaproblem överhuvudtaget.

Vad som genomförts hittills
- Nya som gamla drivrutiner till grafikkort.
- Nya chipset-drivers m.m. via 'Armoury crate'.
- BIOS är sedan tidigare de 'nyaste'. Ej testat att gå tillbaka till ursprungliga (isåfall hur?).

Är oerhört tacksam för tips och tricks! Börjar bli aningen trött på detta med att behöva vänta en längre stund alternativt starta om datorn 8-10 gånger - sett till vad jag nu lagt på datorn. Är trots allt bara en lekman inom ämnet, men känner att det i detta fall bara skall vara 'plug-and-play'.

Permalänk
Medlem

Kör du via dp eller hdmi?
Har du testa att byta ingångar på gpun?

Otroligt svårt att felsöka dock

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Kolla och se om din BIOS är uppdaterad.

Permalänk
Medlem

När du startar datorn brukar det som minst finnas dioder som lyser upp när du startar datorn, typ CPU, MEM, GPU. Kolla moderkortets manual för att vara säker på hur du checkar detta, och se om den går igenom alla som datorn ska vid uppstart.

Det känns som att det kan vara något problem med minnesträningen som sker vid uppstart.

Skrivet av Waggmunk:

Hej på er!

Jag har ett problem jag inte riktigt tycks lösa, trots support från, i detta fall, Webhallen. Garanti finns så klart, men jag är väldigt osugen på att skicka tillbaka datorn, dels på grund av skaderisk, dels på grund av avsaknad av burk. Burken anlände i tisdags och har sedan första uppstarten strulat genom att inte visa bild på skärmarna (de förblir svarta).

Rig
ASUS STRIX GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC
Intel Core i9-13900KF
ASUS PRIME Z790-P WIFI
ASUS ROG Strix 1000W
Corsair Vengeance 48GB 5600Mhz
Corsair iCUE H150i Elite LCD
Corsair MP600 Pro SSD M.2 - 2TB
Corsair iCUE 5000D RGB Airflow

Webhallen config har satt ihop och stresstestat datorn. Enligt supporten har de brukat en skärm vid testet. Jag har för närvarande två skärmar inpluggade - och det tycks inte göra någon skillnad om jag bara använder mig utav en vid uppstart.

Problemet
- Vid dagens första uppstart förblir skärmarna svarta och skärmarna väcks inte från 'strömsparläge'. Alla fläktar snurrar och processorkylare får bild m.m.
- Startar jag om datorn 8-10 gånger ev. bara låter den stå och 'mala' ett tag, hoppar den i sinom tid igång för att boota normalt.

Dock vill jag påtala att datorn fungerar felfritt i övrigt, förutom vid dagens första uppstart. Jag kan alltså (efter avklarad första start) starta om datorn gång på gång utan att få samma problem, likväl när jag stänger av den och väntar ex. 20-30 min - fungerar den felfritt. Jag har inte märkt av några prestandaproblem överhuvudtaget.

Vad som genomförts hittills
- Nya som gamla drivrutiner till grafikkort.
- Nya chipset-drivers m.m. via 'Armoury crate'.
- BIOS är sedan tidigare de 'nyaste'. Ej testat att gå tillbaka till ursprungliga (isåfall hur?).

Är oerhört tacksam för tips och tricks! Börjar bli aningen trött på detta med att behöva vänta en längre stund alternativt starta om datorn 8-10 gånger - sett till vad jag nu lagt på datorn. Är trots allt bara en lekman inom ämnet, men känner att det i detta fall bara skall vara 'plug-and-play'.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Okej så det har bara hänt en gång ? Sen fungerar det som vanligt, tänker om det var en uppdatering som slutfördes

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Vad händer om du tar bort dina 2x8GB minnen, och bara kör på 2x16GB för totalt 32GB? Kolla i moderkortets manual vilja ram-slots man ska använda för två minnen. Och se till att du aktiverar XMP i BIOS.

Det lär vara 2x24GB som TS har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det lär vara 2x24GB som TS har.

Tack, nu känner jag mig väldigt dum. Inte gett mig in i DDR5 djungeln själv än, så gick helt förbi mig med stickor på 24GB hehe. Bra att du håller koll!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/10isyna/mobo_doing_a_fu...

Kolla länken ovan. Det är inte bara så att det är "memory training" (säger man minnes träning på svenska?) som sker varje gång du bootar.

EDIT: Såg att någon tipsat om detta innan nu, jag läste inte alla svar i tråden

Permalänk

Hej, det här stegen hade jag provat

1. Är minnena i rätt slottar enligt mobo-manualen?
2. Uppdaterat bios till senaste versionen, kör du version 0812? Enligt asus hemsidan nedan så introducerar den versionen stöd för "high capacity DDR5 memory kits, något du verkar köra.

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...

3. Ställt om biosen till optimized default
4. Stäng av integrerad grafik i biosen
5. Returnera

Mvh
C

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 64 GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 3x Samsung 990 PRO (2 x 1 TB + 2TB) • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/n186ib

Permalänk
Medlem

Tack för era kloka tips!

Jag kan bocka av några utav dessa;

1. BIOS är de senaste, d.v.s. 0812.
2. BIOS har testats 'optimized defaults'.
3. Jag har uppdaterat en drös drivrutiner med MEUpdateTool från ASUS.
4. Installerat ME_drivers
5. Minnena sitter i slot 2/4. Även kört memory-test utan anmärkning.
6. Skärmarna körs med DP

Det intressanta nu, är att huvudskärmen reagerar från start (sekundära skärmen blinkar dock). Kommer förbi biosskärmen, men när windows sedan skall "laddas" in, fastnar det på den "andra" ASUS-screenen, d.v.s. en snurrande manicken fastnar. Detta kräver en hard-reset för att sedermera fungera som det ska. Detta sker ENDAST vid första uppstarten för dagen.

Jag har inte alls reflekterat över detta med 'memory training'. Kanske något som gått igenom nu med tanke på att jag får bild direkt?