Kan inte nå full hastiget 250Mbit via router

Permalänk

Kan inte nå full hastiget 250Mbit via router

Har precis blivit med fiber. Testat hastigheten direkt ifrån kabeln från boxen in i datorn via bredbandskollen och har ca 280Mbit upp och ner. Köpte en splirrans ny router idag, Huawei ax2 new och när jag kopplar via den får jag bara max 90Mbit upp och ner. Svarstiden är oförändrad.

Enligt supporten bör routern klara hastigheten men då det är Halebop är supporten inte mycket att luta sig på i det här fallet då jag köpt routern själv.

Kan det vara någon inställning jag missat att göra?

Permalänk
Medlem

Låter som den bara har 100Mbit WAN-port. Jag hittar väldigt dålig information om specifikationer på nätet om den. Vad står det på lådan/manualen gällande WAN?

Permalänk
Inaktiv

Enligt specifikationen på deras hemsida så ska det inte vara några problem.

"Three 10/100/1000 Mbps WAN/LAN ports, auto-adaptation"

Jag misstänker det är "auto-adaptation" delen som ställer till det och den kör portarna i 100Mbps, kanske det går att manuellt ställa in 1000Mbps?

Permalänk

Du har inte råkat koppla en cat 5 kabel någonstans?

"Auto adaptation" har inget med hastigheten på porten att göra. Det går använda alla portar som wan/lan och den känner igen det automatiskt om jag förstått det rätt enligt deras hemsida.

Citat:

HUAWEI WiFi AX2 comes with three Gigabit Ethernet ports, each of which supports WAN/LAN auto-adaptation4, sparing you from having to distinguish between them, and making broadband installation a sheer breeze.

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Du har inte råkat koppla en cat 5 kabel någonstans?

"Auto adaptation" har inget med hastigheten på porten att göra. Det går använda alla portar som wan/lan och den känner igen det automatiskt om jag förstått det rätt enligt deras hemsida.

Cat 5 fixar 1000Mbit på korta sträckor utan större bekymmer så handlar det bara om nån enstaka meter ska det inte påverka.

Och kabelm måste va uråldrig isf tror inte jag dessutom sett något annat än cat 3e komma med något senaste typ 15-20 åren...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ibland blir det fel på "auto-negotiation". Har själv fått 100mbit på min "nas" nån enstaka gång. Ändrade till gigabit i nätverksinställningarna i windows å startade om plopp så funka det i full fart.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Cat 5 fixar 1000Mbit på korta sträckor utan större bekymmer så handlar det bara om nån enstaka meter ska det inte påverka.

Och kabelm måste va uråldrig isf tror inte jag dessutom sett något annat än cat 3e komma med något senaste typ 15-20 åren...

Jaså, jag råkade koppla in min router med en cat 5 som var 1m och fick då bara 100/100. Kanske det var något annat fel samtidigt på min kabel.

Permalänk
Medlem

Lite mörkt att köpa en Huawei-router, men men.

Jag skulle testa det vanliga, uppdatera firmware samt säkerställa att QoS är avstängt.

Permalänk
Medlem

Hade liknande strul med min Netgear R7800. Körde routerns egna hastighetsmätning en gång via gränssnittet och då släppte det, kanske värt ett försök om funktionen finns?

Permalänk

skulle nog kolla i inställningarna på den om du kan låsa en specifik port endast som wan port då den verkar ha någon funktion som gör att vilken port som helst kan agera wan port och den självt ska känna av det men kan tänka mig att det ev kan stula på köpet.

automatiskt brukar generellt sluta med problem automatiskt enligt min erfarenhet.

men den verkar ju iaf ha 3st 1000Mbit portar så bör inte va problemet.

den där routern verkar dock va en aning osäker på vad den faktiskt är för något och enligt deras produktsida va någon form av unversal modul som kan agera allt från wifi repeater till router eller accesspunkt allt i ett paket.

i värsta fall lämna tillbaka den. för ~950:- den kostar får du lätt en router som vet vad den vill vara.
t.ex.
https://www.webhallen.com/se/product/341847-TP-Link-Archer-AX...
eller
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/t...

har en äldre variant på AX 23 tror det är en AX 20 liknande specar iaf funkat bra i några år hittills iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack för svaren, har beställt en annan router och ska testa med den. Har redan provat förslagen ovan och får ändå inte mer än 90Mbit. Återkommer med hur det löser sig.

Permalänk
Rekordmedlem

Det logiska är att kolla länkhastigheterna på de använda portarna för att se om nån inte är 1000Mbit/s

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Funkar nu. Startade om fiberboxen och idag klarade routern 250Mbit.Fick fibern installerad igår och kanske det var något på serversidan som inte hade kommit rätt. Det märkliga är ju dock att fibern levererade 250 Mbit direkt in i datorn men inte via routern då den bara levererade 90Mbit. Har kört med exakt samma sladdar hela tiden så jag sitter och bara kliar mig i huvudet, men är glad över att det fungerar.