Nvidia överväger prissänkning på RTX 4070

Permalänk
Medlem

Jag är nog cursed eller något. Slog till på ett 4070 vid release och nu ska det sänkas. Här om veckan köpte jag en dyson som sänktes med 1500kr veckan efter haha. Nåja, tur man överlever.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | Gigabyte X870 Gaming WIFI6 | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | FiiO K11 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

1080Ti har aldrig funnits för under 5000kr.
Sänks priset så kanske jag köper denna generation iallafall. Börjar kännas lockande, om priserna går ner någon tusenlapp.

Fanns på Wish va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirre:

Alla håller nog med om att nvidias prisökningar är löjliga men du kan ju på riktigt inte förvänta dig att ett 4080 ska gå för 6000kr.. Tekniken utvecklas du vet. Är ju som med allt annat. Man whinar inte på samma sätt när det gäller nya telefoner av någon anledning.

Fast en krympning inom transistorerna nm, möjliggör att nvidia kan få ut fler kretsar på samma wafer = lägre tillverkningskostnader. och samtidigt sjuka prisökningar?
Sedan 4xxx serien presterar väldigt dåligt. Ta t.ex. ett Rtx 2060 vilket presterade bättre än ett gtx 1080, ett rtx 3070 presterar bättre än ett 2080ti. Ett rtx 4070 presterar som en potatis och kostar skjortan, varför skulle någon vilja köpa grisen i säcken?

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirre:

Alla håller nog med om att nvidias prisökningar är löjliga men du kan ju på riktigt inte förvänta dig att ett 4080 ska gå för 6000kr.. Tekniken utvecklas du vet. Är ju som med allt annat. Man whinar inte på samma sätt när det gäller nya telefoner av någon anledning.

Grejen här är ju att tidigare när den nya tekniken kom så övertog de nya produkterna de gamla - till samma pris i stort sett. De gamla produkterna reades då ut till lägre pris. Man fick alltså köpa nytt för till stort sett samma pengar som den gamla prisnivån. De senaste åren - speciellt pga av brist i produktionsleden så har priserna trissats upp. Det är INTE något normalt och vad man kan förvänta sig av teknikutvecklingen. Tvärtom, teknikutvecklingen gör det billigare att massproducera. I princip. Vissa undantag finns förstås och när produkterna kräver mer material (kylning, fläktar dyra material m.m.) så kan man förvänta sig en prisökning till viss del. Men det som hänt senare åren ska man inte normalisera.

Detta gäller också mobilerna som också gått en knäpp prishöjningskarusell som är helt galen IMHO.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Silvowitch:

Nu är jag säkert helt ute och cyklar men för min del skulle jag säga att korten borde ligga runt dessa priser.
**60 = Ca 2500-3000kr
**70 = Ca 4500-5500kr
**80 = Ca 7000-8000kr
**90 = Ca +10000kr

Självklart så kommer aldrig dessa prisnivåer att se dagens ljus någonsin men för min del för att jag skulle seriöst överväga ett

Ett 60-kort för 2500-3000kr hade betytt, relativt sett, det billigaste 60-kortet vi sett i modern tid. t ex ett 960 som är det billigaste 60e kortet på iaf 10år med MSRP på 199, bara inflationsjusterat motsvarar över 3000SEK idag.

Så länge trenden inom halvledartillverkningen att transistor/kr utvecklingen bromsat in rejält fortsätter finns det bara två alternativ där man primärt skalar prestanda med fler transistorer, antingen går priserna upp, eller så bromsar man prestandautvecklingen. Nvidia har definitivt marginaler att ta av, men bruttomarginalen är knappt 10% högre från när 960 såldes. Detta faktum är bakgrunden till RTX och varför nvidia går all in på teknikerna runt det, att kunna erbjuda "prestanda" relativt transistor-snålt, för Nvidia har klagade på att halvledarutvecklingen kommer bromsa prestandautvecklingen redan för 10 år sedan vid 28nm.

Det betyder inte att jag tycker att t ex 1199 är ett motiverat pris för t ex 4080, men 599 (som det isf hade behövt kosta) är ett fantasipris på en produkt med 46Miljarder transistorer för ett företag som primärt får sin inkomst från hårdvaruförsäljning. Det finns väl i princip bara en produkt på marknaden som säljer stora kretsar till "gamla" priser, det är Intel Arc, deras siffror ser ut såhär , det är estimerat att dom ligger en sisådär 35Miljarder back

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Fast en krympning inom transistorerna nm, möjliggör att nvidia kan få ut fler kretsar på samma wafer = lägre tillverkningskostnader. och samtidigt sjuka prisökningar?

Tyvärr så har även kostnaden per wafer ökat rejält de senaste generationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Tyvärr så har även kostnaden per wafer ökat rejält de senaste generationerna.

Jag håller med dig delvis där, en prisökning hos tsmc per wafer har gått upp med ca 10-20%. Samtidigt som Nvidia i sin tur har gjort en krympning på ca 33% per krets, om vi jämför ett 3070 mot ett 4070, så redan där så ligger nvidia på plus sidan skulle jag vilja påstå. Sedan ett 20% prispåslag om vi räknas msrp vid lansering 499usd vs 599usd.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Playboy_1338:

Jag håller med dig delvis där, en prisökning hos tsmc per wafer har gått upp med ca 10-20%. Samtidigt som Nvidia i sin tur har gjort en krympning på ca 33% per krets, om vi jämför ett 3070 mot ett 4070, så redan där så ligger nvidia på plus sidan skulle jag vilja påstå. Sedan ett 20% prispåslag om vi räknas msrp vid lansering 499usd vs 599usd.

Nejnej, dom ökade priserna för alla avancerade noder, och planerar ännu en ökning 2023. Dvs att tillverka en produkt som introducerades på 7/6nm kan till och med vara dyare nu än vid introduktion (vilket är helt sinnesjukt), lär väl dock/förhoppningsvis iaf vara billigare än när noden var helt ny. Den ökningen var alltså inte från en nod till en annan, wafer-ökningen för nya noder har vart betydligt högre än så.

Den här cirkulerade en hel del när 5nm introducerades, antaligen för att det är väldigt ovanligt att det läcker ut konkreta siffror. Även om den inte är helt korrekt estimerad så ger det iaf en fingervisning:

Det har till och med blivit så illa när en ny nod introduceras så har den sämre transistorpris än tidigare noder (det betyder dock inte att priset är sämre än när den tidigare noden introducerades, för då hade utvecklingen vart ännu värre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Verkar som dom sänker på fler fronter nu.
4070ti går för 8999kr enligt Prisjakt just nu. Och fler just över 9000 kr.
Typ 1200 kr mer än 4070.
Då är 4070ti en klart bättre deal i prestanda/kr.
En sänkning ned till dryga 7000 för 4070 gör den till i bästa fall par med 4070ti i prestanda/kr (Fast får stryk i raytracing i 4k i value)
Och "risken" är väl att 4070ti följer efter i prissänkningen till att kosta typ 8200 kr...
Som det är nu så är 4070ti den i 40-serien som ger mest "value for the buck".
Jag menar 4080 kostar 14500 i nuläget. Den är inte 14500/9000 kr bättre i prestanda! Typ 12000 spänn eller så i bästa fall är den värd om man ska jämföra prestanda/kr med 4070ti i dess nuvarande pris.
4090 går för över 20000 kr. Är inte 120% snabbare än 4070ti...

Tror dom för 8999 är felmärkta 4070 .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Köpte mitt 1080ti för knappa 5000kr. Redan då var det för dyrt.

Mitt 1080ti får fortsätta rulla. Lär inte vara lönt att uppgradera innan 8000 serien i den här takten.
qhd och 60fps skärm. Så mina behov är inte stora.

När köpte du det? Var det kampanjpris? De flesta 1080 Ti låg runt 8000-9000kr vid lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hade prisutvecklingen sett ut så sedan 25 år bakåt så hade väl varje grafikkort kostat miljoner i nuläget ;).

Men ja - många klarar sig antagligen fint på 1080 fortfarande egentligen precis som du säger.
Jag har ett 2070 som är ganska likt. Jag sitter helt klart kvar i båten ett tag till - med en 4K-skärm.

Exakt.

Av egen erfarenhet:

i7 4790k kostade nytt 3900 kr
i9 10850k kostade nytt 3500 kr

10850k är sjukt mycket bätte processor än i7 4790k. Åndå kostade det mindre.

Nvidia har hjärntvättat en hel generation. 🙂

Permalänk
Medlem

Enlig Tech Yes City har priserna i flera butiker redan börjat gå ner mot $550 plus skatt, eftersom korten säljer så dåligt.

Att tillverkarna inte går med vinst beror till en del på att Nvidia fram till så sent som någon månad eller två före släpp hintat om att riktpriset skulle hamna "under $700", vilket tolkats som att man skulle ha viss marginal vid $650 och designat därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Enlig Tech Yes City har priserna i flera butiker redan börjat gå ner mot $550 plus skatt, eftersom korten säljer så dåligt.

Att tillverkarna inte går med vinst beror till en del på att Nvidia fram till så sent som någon månad eller två före släpp hintat om att riktpriset skulle hamna "under $700", vilket tolkats som att man skulle ha viss marginal vid $650 och designat därefter.

Låter helt sjukt att designa en produkt som någon annan, i efterhand, ska bestämma priset på.

Jag förstår varför EVGA hoppade av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av A1200:

Exakt.

Av egen erfarenhet:

i7 4790k kostade nytt 3900 kr
i9 10850k kostade nytt 3500 kr

10850k är sjukt mycket bätte processor än i7 4790k. Åndå kostade det mindre.

Nvidia har hjärntvättat en hel generation. 🙂

10850k lanserades för nästan 150USD mer än 4790k.... 2060 ökade mer i storlek från 970 än dom två cpu-modellerna (dessa lanserades rätt nära i tid), och där ökade priset med 20USD. Kretsen i 2060 var förövrigt mer än dubbelt så stor som den i Intels processor, till ett lägre riktpris, så vem är det som är hjärntvättad. Det är absurda tillverkningsmarginaler på entusiast-cpuer, betydligt högre än på spel-grafikkort, det borde vem som helst kunna räkna ut bara genom att kolla på hårdvaran.

8C Zen4 har i princip samma pris som första modellerna för sex år sedan. Antalet transistorer har ungefär fördubblats, 4070Ti har 3x så många transistorer som 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

10850k lanserades för nästan 150USD mer än 4790k.... 2060 ökade mer i storlek från 970 än dom två cpu-modellerna (dessa lanserades rätt nära i tid), och där ökade priset med 20USD. Kretsen i 2060 var förövrigt mer än dubbelt så stor som den i Intels processor, till ett lägre riktpris, så vem är det som är hjärntvättad.

8C Zen4 har i princip samma pris som första modellerna för sex år sedan. Antalet transistorer har ungefär fördubblats, 4070Ti har 3x så många transistorer som 1080Ti.

Tänkte nyss påtala detta, förstår inte varför man ska fara med osanning för att få det till att låta bättre än det är. Det minsta man kan göra är att tala sanning.

För att ta det på svenska i vekligheten så listar PRISJAKT såhär.

Intel Core i7 4790K - 3364SEK
Intel Core i9 10850K - 5190SEK

Varken CPUer eller GPUer har blivit billigare med åren.

Skrivet av ottoblom:

Priserna går ner på allt under tiden varan finns ute .

Nej, utbud - efterfrågan styr priserna.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Priserna går ner på allt under tiden varan finns ute .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Sedan 4xxx serien presterar väldigt dåligt. Ta t.ex. ett Rtx 2060 vilket presterade bättre än ett gtx 1080, ett rtx 3070 presterar bättre än ett 2080ti. Ett rtx 4070 presterar som en potatis och kostar skjortan, varför skulle någon vilja köpa grisen i säcken?

Pandemin har ju fortsatt sätta sina spår och man har hamnat efter även i tillverkningen jämfört med tidigare. Att 40-serien presterar väldigt dåligt håller jag inte alls med om. 4070 har ju snarare fått väldigt bra betyg överallt och det känns som ett steg i rätt riktning. Är det dyrt jämfört med tidigare? Visst, det håller jag med om. Samtidigt kan man inte förvänta sig att nya produkter ska kosta lika mycket eller till och med mindre än tidigare generationer vid release och det går inte att jämföra så rakt av som vissa gör.

Som jag nämnde i en annan kommentar så tycker jag att mobilmarknaden går att jämföra med. Där är man minsann beredd att betala flera tusenlappar mer för varje ny modell utan att gnälla (eller till och med teckna abonnemang där du betalar ÄNNU mer i slutpris). Att vi har en svår ekonomisk situation i Sverige just nu kan ju inte Nvidia och andra tillverkare ha i åtanke. Det är bara så det är. Att vi sedan har moms och skatter och annat svammel pålagt på priset hjälper ju inte heller. Vill man ha nytt så kostar det helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | Gigabyte X870 Gaming WIFI6 | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | FiiO K11 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Grejen här är ju att tidigare när den nya tekniken kom så övertog de nya produkterna de gamla - till samma pris i stort sett. De gamla produkterna reades då ut till lägre pris. Man fick alltså köpa nytt för till stort sett samma pengar som den gamla prisnivån. De senaste åren - speciellt pga av brist i produktionsleden så har priserna trissats upp. Det är INTE något normalt och vad man kan förvänta sig av teknikutvecklingen. Tvärtom, teknikutvecklingen gör det billigare att massproducera. I princip. Vissa undantag finns förstås och när produkterna kräver mer material (kylning, fläktar dyra material m.m.) så kan man förvänta sig en prisökning till viss del. Men det som hänt senare åren ska man inte normalisera.

Detta gäller också mobilerna som också gått en knäpp prishöjningskarusell som är helt galen IMHO.

Vad som är normalt och inte får nog varje person bestämma själv. Jag förstår inte riktigt varför man blir så förbannad över priser när det sker precis överallt? Nya produkter med nya funktioner och högre prestanda kostar mer pengar. Det är ändå en business och varför skulle nvidia eller annan valfri tillverkare gå ner i pris för att konsumenterna kräver det och sedan gå back på köpet? Det är ju helt orimligt. Det gäller ju precis allt. Nya telefoner, nya tv-apparater, ny valfri elektronik. Man får tycka vad man vill men verkligheten är en annan. Det känns förmodligen extra hårt i den ekonomiska situation vi är i just nu och pandemin har satt sina spår för många.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Tänkte nyss påtala detta, förstår inte varför man ska fara med osanning för att få det till att låta bättre än det är. Det minsta man kan göra är att tala sanning.

För att ta det på svenska i vekligheten så listar PRISJAKT såhär.

Intel Core i7 4790K - 3364SEK
Intel Core i9 10850K - 5190SEK

Varken CPUer eller GPUer har blivit billigare med åren.

Nej, utbud - efterfrågan styr priserna.

Tro inte på allt du läser på Internet. 🙂

Vad det lanserades för och vad du köper det för är 2 olika saker. Tro det eller ej. 🙂

3080 ti gick ju för 15000-20000 kr under lång tid för att sedan över en natt kosta 9995 kr.

§1.5 /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Jag håller med dig delvis där, en prisökning hos tsmc per wafer har gått upp med ca 10-20%.

För Samsung 8 nm (Ampere) => TSMC 4N (Ada) är du nog närmare med 200% snarare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Tro inte på allt du läser på Internet. 🙂

Vad det lanserades för och vad du köper det för är 2 olika saker. Tro det eller ej. 🙂

3080 ti gick ju för 15000-20000 kr under lång tid för att sedan över en natt kosta 9995 kr.

Taget direkt från Intels hemsida:

Intel® Core™ i9-10850K Processor
Recommended Customer Price:
$464.00 - $508.00

Intel® Core™ i7-4790K Processor
Recommended Customer Price:
$350.00

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Detta är rätt intressant. Vem tog igentligen smällen för denna prisreducering? Nvidia lär ju inte vilja sälja till förlust vilket flera i tråden påtalat att företag inte kan/skall. vilket får mig att undra ifall nvidia har högre marginaler än vad vi "vanliga" konsumenter vet om, eller om de helt enkelt tvingade sina återförsäljare att sälja till förlust🤔

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirre:

Vad som är normalt och inte får nog varje person bestämma själv. Jag förstår inte riktigt varför man blir så förbannad över priser när det sker precis överallt? Nya produkter med nya funktioner och högre prestanda kostar mer pengar. Det är ändå en business och varför skulle nvidia eller annan valfri tillverkare gå ner i pris för att konsumenterna kräver det och sedan gå back på köpet? Det är ju helt orimligt. Det gäller ju precis allt. Nya telefoner, nya tv-apparater, ny valfri elektronik. Man får tycka vad man vill men verkligheten är en annan. Det känns förmodligen extra hårt i den ekonomiska situation vi är i just nu och pandemin har satt sina spår för många.

Jag har varit med lite längre än du (troligen) och kan ju se trenderna över tid lite bättre. Den extrema prisutvecklingen motsvarar inte utvecklingstakten på prestandan där man ju räknar med bättre prestanda för varje ny generation - till ungefär samma pengar (i vart fall historiskt). Men det finns ju nåt som heter marknadsekonomi och den innebär ju att priserna sätts efter vad som är rimligt och vad folk är beredda att betala. Så vare sig jag eller du styr ju över det, men jag är rätt säker på att priserna kommer gå ner ett antal snäpp. Om ingen köper nåt så är det helt enkelt för dyrt och då måste de sänka eller gå under.
En annan aspekt är ju konkurrens. AMD är ju heta och kan de bara få till en jämbördig produkt, vilket de till stor del har så kan de priskriga. Med för många kort på lager så finns det bara en vinnare, konsumenten.

Time will tell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Detta är rätt intressant. Vem tog igentligen smällen för denna prisreducering? Nvidia lär ju inte vilja sälja till förlust vilket flera i tråden påtalat att företag inte kan/skall. vilket får mig att undra ifall nvidia har högre marginaler än vad vi "vanliga" konsumenter vet om, eller om de helt enkelt tvingade sina återförsäljare att sälja till förlust🤔

Tveksamt att nvidia har sänkt priset

Nvidia säljer till msi/asus etc till bestämt inköpspris
MSI/asus säljer till distributör till ett till pris
Sedan distributör till åfs

Det är msi/Asus eller distributör som sänkt priset pga lager

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Summan av kardemumman är att Nvidia mjölkade maximalt under crypto-manin. Manin är över - även om true belivers kommer gå/har gått under med skeppet - vi snackar trots allt om brain & cult x 10. 🙂

Med 4000 serien mjölkar Nvidia om möjligt ännu mer än under crypto-cult-tiden. Oavsett kurs, inflation, etc. Vart det kommer sluta is anyones guess men om jag får gissa så tror jag att Jensen & Company kommer tas ner till jorden igen. Med råge. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tveksamt att nvidia har sänkt priset

Nvidia säljer till msi/asus etc till bestämt inköpspris
MSI/asus säljer till distributör till ett till pris
Sedan distributör till åfs

Det är msi/Asus eller distributör som sänkt priset pga lager

Dom har inte 50 dollar per kort .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För Samsung 8 nm (Ampere) => TSMC 4N (Ada) är du nog närmare med 200% snarare...

Inte 200 % Men det vart nog dyrt .Samsung 8 motsvarar runt 10 nm på TMC .Det innebär även att chippen blir mindre jämför du 3080 och 4080 är bara storleks skillnaden extrem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Summan av kardemumman är att Nvidia mjölkade maximalt under crypto-manin. Manin är över - även om true belivers kommer gå/har gått under med skeppet - vi snackar trots allt om brain & cult x 10. 🙂

Med 4000 serien mjölkar Nvidia om möjligt ännu mer än under crypto-cult-tiden. Oavsett kurs, inflation, etc. Vart det kommer sluta is anyones guess men om jag får gissa så tror jag att Jensen & Company kommer tas ner till jorden igen. Med råge. 🙂

Skrivet av ottoblom:

Dom har inte 50 dollar per kort .

Nvidia och tillverkare har fasta priser för kort, ytterstttveksam att de höjer där när efterfrågan går upp.
Jag tror snarare att det är msi etc <-> distribution som sänkte pga överlager. Inte nvidia

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nvidia och tillverkare har fasta priser för kort, ytterstttveksam att de höjer där när efterfrågan går upp.
Jag tror snarare att det är msi etc <-> distribution som sänkte pga överlager. Inte nvidia

Dom har enligt Gamers Nexus läckan på EVGA ett par % i vinst per kort . Dom har inte 50 dollar på ett 599 dollar kort . Dom har runt 15-20 dollar om ens det då dom tjänar pengarna på modeller dom kan sälja dyrare .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Dom har enligt Gamers Nexus läckan på EVGA ett par % i vinst per kort . Dom har inte 50 dollar på ett 599 dollar kort . Dom har runt 15-20 dollar om ens det då dom tjänar pengarna på modeller dom kan sälja dyrare .

Mitt svar var riktad mot 3080ti med 20k pris som gick ner not 12k över natten som a1200 nämnde

Inte det generella med låg marginal på korten

Visa signatur