Nvidia överväger prissänkning på RTX 4070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Enbart i 4k är väl 4070 långsammare? 🤔

192 vs 256-bitars minnesbuss.

Tidigare har det alltid varit on pair eller större. Aldrig mindre.

Hänger ihop med kriminellt lite VRAM. Kort med mindre än 16 GB VRAM borde vara things of the past.

PS Intel (!?) av alla visar vägen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså jag är fullt medveten om att MSRP inte är något bindande, och att dom gör rejält med fulspel, och jag är personligen otroligt less på Nvidia (och AMD) när det kommer till deras hantering av riktpriser, men det är en enorm stor skillnad från det och vad som hände mellan 2019-2021, där scenariot var t ex att Nvidia sätter 699 som riktpris, AIB-part sätter riktpris på sina produkter på 799-899, kortet kostar i butik över 1000USD. Om alla pengar landar i nvidias ficka som du säger så betyder det att dom tar mer betalt för kretsarna än MSRP, alltså det pris som dom säger att det "ska" gå att sälja produkten för. Det är lååångt ifrån deras vanliga skitirier.

Men vilket företag skänker bort pengar menar du ? Går kortet att sälja för 1000 dollar vill Nvidia oavsett vad du tror ha det mesta av dom pengarna . Marknads ekonomi fungerar så det är inte så att du kunde gå till affären i Taiwan och köpa 3080 för 599 dollar när INET sålde dom för 13000 kr . Alla var tydligen lika giriga ELLER så var inköpet dyrare .Jag vill hävda att AMD hade och har gjort exakt samma sak när dom kunnat MEN det är dom stora jättarna som tar vinsten inte ett litet skit företag i Taiwan eller i Sverige med 30 anställda

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Kollar du ean och sku: GV-N4070GAMING OC-12GD 1.0 i annonsen du tog en screenshot av så ser du att det är ett 4070 och inte
ett 4070ti...

I annonsen så har dom en bild på lådan för kortet där det står 4070-ti
Dom beskriver det som ett 4070-ti. Och det har länkats till sidan också som ett 4070-ti via prisjakt.

Ingen människa kan begäras att beöva söka på det du kallar för ean och sku via Google.

Här är det helt enkelt rätt och slätt falsk marknadsföring av CDON.
Dom påstår både i annonstext och med bild att det är ett 4070-ti.
Dom säljer ett 4070-ti, men den som beställer det får då alltså ett 4070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Men vilket företag skänker bort pengar menar du ? Går kortet att sälja för 1000 dollar vill Nvidia oavsett vad du tror ha mesta av dom pengarna . Marknads ekonomi fungerar så det är inte så att du kunde gå till affären i Taiwan och köpa 3080 för 599 dollar när INET sålde dom för 13000 kr . Alla var tydligen lika giriga ELLER så var inköpet dyrare .Jag vill hävda att AMD hade och har gjort exakt samma sak när dom kunnat MEN det är dom stora jättarna som tar vinsten inte ett litet skit företag i Taiwan eller i Sverige med 30 anställda

Men det är inte så handel fungerar, om jag som ÅF väljer att ta ett högre pris på en produkt jag köpt in så går inte dom pengarna tillbaka till tillverkaren. Tillverkaren kan sen såklart välja att höja sina priser för att ta en del av kakan (som vi t ex ser med 4000-serien), men det är här jag finner det märkligt att det skulle ske en sådan dramatisk ökning utan att dom justerar sin MSRP, och utan att det skulle skapa rubriker, något som sker bara dom smygändrar pga valutaförändringar osv. Och dessutom när vi pratar om priser långt över tredjepartstillverkarnas egna riktpriser.

Aja känns inte som att vi kommer så mycket längre, om du faktiskt har någon källa på att det är som du säger så pressentera det gärna, för är det så som du säger är det imo en helt otrolig nyhet, för det går helt emot iaf allt jag läst om hur branchen fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Men det är inte så handel fungerar, om jag som ÅF väljer att ta ett högre pris på en produkt jag köpt in så går inte dom pengarna tillbaka till tillverkaren. Tillverkaren kan sen såklart välja att höja sina priser för att ta en del av kakan (som vi t ex ser med 4000-serien), men det är här jag finner det märkligt att det skulle ske en sådan dramatisk ökning utan att dom justerar sin MSRP, och utan att det skulle skapa rubriker, något som sker bara dom smygändrar pga valutaförändringar osv. Och dessutom när vi pratar om priser långt över tredjepartstillverkarnas egna riktpriser.

Aja känns inte som att vi kommer så mycket längre, om du faktiskt har någon källa på att det är som du säger så pressentera det gärna, för är det så som du säger är det imo en helt otrolig nyhet, för det går helt emot iaf allt jag läst om hur branchen fungerar.

Men herregud det är så det funkat läs tester eller titta på Youtube på 3000 serien att MRSP skulle innebära ett satt pris förutom dom 100 av varje sort som Nvidia sponsrade i början ( 100 påhittad siffra ). Sen jag har varit handlare själv om det är så att handlarna har höjt priset skulle inte tusentals handlare göra exakt samma sak det skulle alltid finnas någon som gick emot strömmen . Ganska många faktiskt . Vi har inte kontakt med varandra på det sättet att alla på hela jorden höjer priset samtidigt . Det är ju en helt absurd tanke och du har ju inge källor själv vilket inte är konstigt då båda våra kommentarer är subjektiva . Jag tror jag vet hur marknaden fungerar då jag fick lära mig sköta företag i bröstmjölken .jag slutade sälja datorer och delar för länge sen dock höll på från 3dfx till geforce 480

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Men herregud det är så det funkat läs tester på 3000 serien att MRSP skulle innebära ett satt pris förutom dom 100 av varje sort som Nvidia sponsrade i början ( 100 påhittad siffra )

Alltså ursäkta, men vad snackar du om? Vad har det med vad jag skriver att göra? AIB-partners och ÅF får sätta högre priser, vilket dom gjort länge för att nvidia vägrar ge dom, vad dom anser vara rimliga marginaler vid MSRP. Och ja Nvidia har kört program för att det ska finnas kort vid release för MSRP, innan parteners sen får fria händer. Tredjepart sätter sen egna riktpriser på tredjepartskorten, och butikspriserna var inte ens nära dessa priser.

Men detta är inte samma sak som att Nvidia får alla pengar när ett kort med 699 MSRP säljs för över 1000USD. För det hade betytt att antingen nvidia tar pengar på försäljningspriset till konsument, alternativt att dom säg tredubblade komponentpriserna till AIB-partners under den här periodden, vilket inte bara gör MSRP-priset orimligt som det brukar vara, utan totalt omöjligt. Det är dessa två påstenden jag inte köper (jag är inte riktigt 100 med på vilken av dessa två scenarion du argumenterar för).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså ursäkta, men vad snackar du om? Vad har det med vad jag skriver att göra? AIB-partners och ÅF får sätta högre priser, vilket dom gjort länge för att nvidia vägrar ge dom, vad dom anser vara rimliga marginaler vid MSRP. Nvidia har kört program för att det ska finnas kort vid release för MSRP, innan parteners sen får fria händer.

Men detta är inte samma sak som att Nvidia får alla pengar när ett kort med 699 MSRP säljs för över 1000USD. För det hade betytt att antingen nvidia tar pengar på försäljningspriset till konsument, alternativt att dom säg tredubblade komponentpriserna till AIB-partners under den här periodden, vilket inte bara gör MSRP-priset orimligt som det brukar vara, utan totalt omöjligt. Det är dessa två påstenden jag inte köper (jag är inte riktigt 100 med på vilken av dessa två scenarion du argumenterar för).

Alltså vi kommer inte längre vi är på olika planeter inget illa menat . Du undrade vad Nvidias vinst är någonstans . Det tar 3 -4 månader att stänga av farten på inköpen . Nu sitter vi här ett år efteråt . Butikerna har massa 3000 chip . AIB har massa chip . NVIDIA har ökat lagret och lär sitta på ett extremt lager med chip .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

I annonsen så har dom en bild på lådan för kortet där det står 4070-ti
Dom beskriver det som ett 4070-ti. Och det har länkats till sidan också som ett 4070-ti via prisjakt.

Ingen människa kan begäras att beöva söka på det du kallar för ean och sku via Google.

Här är det helt enkelt rätt och slätt falsk marknadsföring av CDON.
Dom påstår både i annonstext och med bild att det är ett 4070-ti.
Dom säljer ett 4070-ti, men den som beställer det får då alltså ett 4070.

I det här fallet så är det Computersalg som säljer kortet via CDONs marknad, så det är Computersalg man bör klaga på i första hand. Computersalg själva listar kortet som både ett 4070 Ti och ett 4070, med samma EAN men olika artikelnr och beskrivning, så de har uppenbarligen dålig koll på sitt eget sortiment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det hade varit orättvist mot alla som köpt tidigare. Jag tycker de istället borde belöna sina mest trogna kunder och öka värdet på korten genom en kraftig prisökning.

Va? Att vara först brukar ju kosta. Att vara tålmodig brukar löna sig. Men det stinker troll om din kommentar så nej jag tog den inte på allvar

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Ett 4070 med 4080s specar med minimum 16gb vram för 4995sek hade varit rimligt.
4070 är helt ointressant, hade hellre plockat upp valfritt 3070-90 serie kort begagnat eller till priserna dom säljs i USA.

Permalänk
Medlem

Säljs inte RTX 4060 för $300 eller mindre då vet jag inte om det är någon idé att släppa det överhuvudtaget. 8GB funkar knappt till 1440P spel idag och ännu mindre i framtiden.

Permalänk
Skrivet av Dyluck:

EVGA hoppa väl av Nvidia för dom billiga korten såldes till förlust? Kanske inte bli billigare hos konsumenter utan tillåter partnertillverkare att överleva på brödsmulor?

saken är väl den att nvidia själva vill ha en för stor del av kakan

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?