Veckans fråga: Vad använder du utöver din primära dator?

Permalänk
Medlem

PC för gaming Mac Book för jobb

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Surfplattan blir mitt första val tätt följt av mobilen beroende på sysslor, tex gör man mat eller annat junk har man mobilen lätt tillhands eller så har man på tvn med youtube i bakgrunden.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Mobilen när jag inte använder datorn (bärbar).

Permalänk
Medlem

Bärbar dator, Nvidia Shield och mobiltelefon.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Under 90-talet svor jag dyrt och heligt att aldrig använda ordet på S som används i artikeln för något annat än vattensport.

Jag har en platta: Lenovo Yoga Tab 2 8" från 2015 med Windows 10, som jag mest använder för att läsa PDF:er på (mest avhandlingar inom datavetenskap), men ibland också för web när jag är ute och reser eller ligger på sjukhus.
Skärmen har breda kanter men är annars hur bra som helst. 1920×1200 i 8" ⇒ 16:10 i hög PPI. Sen funkar vad som helst med ledande spets som en penna på den: t.ex. en blyertspenna funkar bra.
Ena långsidan är tjock, med inbyggt kickstand: vilket är genialt! Det utgör ett bekvämt handtag, eller så kan jag ställa upp den eller ha den liggande vinklad.
Tyvärr långsam CPU och bara 2GB RAM och en micro-USB-port, men i alla fall en SD-kortplats för lagring.
Jag skulle vilja köpa en ny med mer RAM, men det finns ingen ny platta av dess like. En iPad Mini kommer närmast men är dyr och saknar kickstand, handtag, stöd för blyertspenna och SD-kortplats.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Min primära dator är telefonen och bärbara datorn åker fram i undantagsfall. Är för mig smidigare att tillgodogöra sig internet på telefonen.

Permalänk
Medlem

Primär dator och flera sekundära osv. Steam deck, server/NAS, smartphone, i sällsynta fall spelkonsoller och på armen en Garmin Fenix 6. Ingen tablet längre då jag inte ser någon användning för dom.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Sekundära?

Skulle nog säga att mobilen nog är den primära enheten för det.
Om det gäller mer omfattande informationssökning el något mer arbetsrelaterat blir det ev stationär el bärbar dator (med docka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

"Jag har inte Internet" Men ändå kunde ni rösta med internet.

Kanske bara använder det hemma hos andra, jobbet eller möjligen på bibliotek.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag använder olika. Ipad, telefon, mac laptop, spel laptop eller kontors laptop. Tar den som lämpar sig bäst eller är närmat tillhands.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk

Jag använder en gammal laptop. Skulle gärna byta ut den emot en Macbook M1 med minst 16GB ram och 500GB ssd, enda problemet är att min budget på runt 4000kr inte precis räcker..
Så det blir att använda min gamla skrutt och senare byta ut den om något år.
-Grymt störande att utvecklingen går så supersakta, min 12år gamla laptop har original ssd + ram i samma storlek som jag ville minst ville ha på macbooken.

Permalänk
Skäggig legend

Självklart använder jag klockan.

Nej men telefonen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag använder ju min sekundära dator då jag inte använder min primära dator.
Dom flesta som har datorintresse som hobby har väl mer än dator?
Förresten äger jag 3 datorer 2 surfplattor 1 mobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Jag minns väl när man satt och klöv lagrena på toalettpapper för att fördriva tiden, läsa schampoflaskan som du nämner var också ett säkert kort.

Har du provat utomhus?
Det är öppen värld. Stor yta, mycket att utforska.
Finns möjlighet att gå vilse och leta sig tillbaka.
Man kan bl.a. klättra i träd eller röra gräs.

Permalänk
Medlem

Mobilen eller surfplattan när man bara vill slö kolla lite på youtube i soffan.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Har du provat utomhus?
Det är öppen värld. Stor yta, mycket att utforska.
Finns möjlighet att gå vilse och leta sig tillbaka.
Man kan bl.a. klättra i träd eller röra gräs.

Skita utomhus?

Permalänk
Medlem

kylskåpet såklart... nää hemma är det bara datorn som gäller

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Har du provat utomhus?
Det är öppen värld. Stor yta, mycket att utforska.
Finns möjlighet att gå vilse och leta sig tillbaka.
Man kan bl.a. klättra i träd eller röra gräs.

När jag tjänstgjorde i militären så var det ofta enda alternativet men jag vill inte göra det igen (förutom på repetitionsövningar såklart).

När du lutar röven mot frusen bark på en tall i minusgrader och hör löjtnanten skrika långt bort "Var fan är XXXX och yrar?!" så tar det liksom bort charmen även om utsikten är fin.

Permalänk
Rekordmedlem

Förstår inte riktigt frågans text "När du sitter och slösurfar i soffan eller vid köksbordet"
utan bara rubriken, kan man verkligen sitta på andra ställen än vid datorn eller på cykeln ? Eller både och om man kör Zwift ?
På cykel ute i världen surfar man inte utan turfar och hemma sitter man alltid vid datorn förutom den lilla stund man sitter på dass och bara lyssnar på datorn.

Jag har iofs en bärbar dator men den använder jag bara via fjärrskrivbord till den stationära.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Skita utomhus?

Njae det kan väl vara en möjlighet också iofs...
Men du spenderar väl inte all vaken tid med att skita?

Om man har tid att fördriva, om man är så uttråkad när man är hemma att man inte kan hitta något roligare att göra än att läsa baksidan på schampoflaskor, flingpaket o dyl.
Då kanske man ska prova att inte vara hemma en stund.

Jag tolkade inte frågan som att den enbart handlade om när man skiter.
Så du menar att de, förvisso bara ca 1% vardera som röstat på HTPC och konsol använder de medans de skiter?

Så jag ska tolka dig som att du spenderar all din vakna tid antingen framför din primära dator eller på toaletten?

Den fetade texten säger
"När du sitter och slösurfar i soffan eller vid köksbordet är kanske inte alltid en stationär dator det smidigaste alternativet. Berätta vad din "sekundära" enhet är i veckans fråga!

Så du sitter i soffan eller vid köksbordet och skiter också?

Permalänk
Medlem

"älskling jag behöver bajsa, har du sett min telefon?!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Njae det kan väl vara en möjlighet också iofs...
Men du spenderar väl inte all vaken tid med att skita?

Om man har tid att fördriva, om man är så uttråkad när man är hemma att man inte kan hitta något roligare att göra än att läsa baksidan på schampoflaskor, flingpaket o dyl.
Då kanske man ska prova att inte vara hemma en stund.

Jag tolkade inte frågan som att den enbart handlade om när man skiter.
Så du menar att de, förvisso bara ca 1% vardera som röstat på HTPC och konsol använder de medans de skiter?

Så jag ska tolka dig som att du spenderar all din vakna tid antingen framför din primära dator eller på toaletten?

Den fetade texten säger
"När du sitter och slösurfar i soffan eller vid köksbordet är kanske inte alltid en stationär dator det smidigaste alternativet. Berätta vad din "sekundära" enhet är i veckans fråga!

Så du sitter i soffan eller vid köksbordet och skiter också?

Jag måste helt ha missförstått @anon347775 och @landmarks inlägg vilka du hakade på med ditt utomhus/röra gräs-inlägg. Ber om ursäkt för snedsteget.

Permalänk
Medlem

Frågan känns felställd, mobilen används långt mer än datorn, antagligen mer än jobbdatorn med…

Permalänk
Medlem

Surfplatta till film/youtube. Mobilen för surf.
Mest bara för att surfplattan är så otymplig att skriva på i soffa/säng.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Om det är surfande det främst handlar om så är ju (stationära) datorn helt klart min primära enhet, finns inget bättre och smidigare sätt att surfa på, enligt mitt tycke. Mobilen kommer på andra plats, ganska långt efter. Använder mobilen mest för "enklare" surfning, eventuellt lite spel m.m. Sen har jag en "surfplatta" som mest används till media konsumtion och då främst streams. Och en PS5:a som bara används till spelande i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Min primära dator är en laptop. Utöver den så använder jag även mobilen, plattan eller någon av mina tre andra laptops. De stationära datorerna är mycket sällan påslagna nu för tiden.

-----

Skrivet av GuessWho:

Har du provat utomhus?
Det är öppen värld. Stor yta, mycket att utforska.
Finns möjlighet att gå vilse och leta sig tillbaka.
Man kan bl.a. klättra i träd eller röra röka gräs.

Fixade din felstavning

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag måste helt ha missförstått @Finländaren och @landmarks inlägg vilka du hakade på med ditt utomhus/röra gräs-inlägg. Ber om ursäkt för snedsteget.

Det är också möjligt att de kom in på ett sidospår om just toalettbesök också kanske och att jag missade den detaljen.
Jag tänkte väl kanske mer typ i stil med personer som är tillräckligt gamla att de inte fick en smartphone så fort de lärt sig krypa.
Om de konstant var uttråkade innan de kunde spendera nästan all vaken tid med skärmtid eller något i den stilen.

Att man inte behöver spendera hela livet med skärmtid utan att det kan finnas annat att göra också.

Permalänk
Medlem

Ingenting utöver min PC för surf och spel. Nallen används endast till telefonsamtal, SMS och Bank-ID

Visa signatur

Intel Core i7 12700K | MSI MPG Z690 Edge WIFI DDR4 | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL14 Trident Z RGB | Noctua NH-U12A | MSI GeForce RTX 4080 16GB VENTUS 3X OC | Corsair RM850x | Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD | Fractal Design Torrent Compact: Black Solid | Acer Predator XB273U GX 270Hz

Permalänk
Medlem

Använder mobilen också men rätt sällan, endast om datorn används av någon annan eller så. Tusen gånger skönare att använda tangentbord och mus framför en stor TV eller datorskärm. Använder även SMS, WhatsApp och Messenger på datorn.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Plattan agerar dedikerad touch panel för OBS macron. Den användes typ aldrig ändå, låg bara och samlade damm.
Mobiltelefonen är väl mest för vissa chattappar och reddit. Vettetusan hur mycket man räknar det som att "surfa", skulle aldrig sitta och läsa material på hemsidor via mobilen, tycker formatet är tämligen bedrövligt.

Laptop används extremt sällan för annat än jobb. Lite portabel felsökning på sin höjd när man är hemma och har tillgång till den stationära.

Har ingen smart klocka, surfar inte från våran Nintendo Switch eller från Steam Link direkt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |