Låg view distance i varje spel... Rx 6800xt

Permalänk

Låg view distance i varje spel... Rx 6800xt

Hej, har fått en problem där jag har väldigt låg, view distance i varje spel. Returnerade ett grafikkort för ungefär, 3 veckor sedan och fick hem det igår. Grafikkortet kom med postnord då något varit, oförsiktig med paketet. Däremot så märkte jag inga skador på själva grafikkortet. Men däremot. Har låg view distance och smålagg ibland. Har inte haft detta innan.

Specifikationer:

GPU: Rx 6800xt Nitro+
CPU: i5 9600k
Motherboard: Z390-a-pro
SSD: 870Evo
Monitor: XL2411P buying a 1440p monitor in 5 days.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=Lpj2GtvdoHg

Permalänk
Medlem
Skrivet av PAPRIKAN behöver hjälp:

Hej, har fått en problem där jag har väldigt låg, view distance i varje spel. Returnerade ett grafikkort för ungefär, 3 veckor sedan och fick hem det igår. Grafikkortet kom med postnord då något varit, oförsiktig med paketet. Däremot så märkte jag inga skador på själva grafikkortet. Men däremot. Har låg view distance och smålagg ibland. Har inte haft detta innan.

Specifikationer:

GPU: Rx 6800xt Nitro+
CPU: i5 9600k
Motherboard: Z390-a-pro
SSD: 870Evo
Monitor: XL2411P buying a 1440p monitor in 5 days.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=Lpj2GtvdoHg

Sätt render scale på 100%. Du spelar just nu i 4K med allt på Ultra.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Hej, har redan ändrat till 100% men ingen fix tyvärr. Också inaktiverat multisampling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PAPRIKAN behöver hjälp:

Hej, har redan ändrat till 100% men ingen fix tyvärr. Också inaktiverat multisampling.

Vad hade du för grafikkort innan?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Gtx 1650 super. Men returnerade grafikkortet för 3 veckor sedan. Fick hem det igår. Hade inte detta problem förut, med samma grafikkort

Permalänk

Okej... Det verkar inte vara grafikkortet. Jag böt ut det mot mitt 1650 super grafikkort och samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PAPRIKAN behöver hjälp:

Okej... Det verkar inte vara grafikkortet. Jag böt ut det mot mitt 1650 super grafikkort och samma problem.

Inte så att den kör på integrerade GPUn?

Permalänk
Medlem

Ddu och nya drivrutiner?
Ladda hem nya drivers - > starta om, under uppstart håll in shift
Använd ddu
installera nya drivers
starta om

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av PAPRIKAN behöver hjälp:

Gtx 1650 super. Men returnerade grafikkortet för 3 veckor sedan. Fick hem det igår. Hade inte detta problem förut, med samma grafikkort

Avinstallerade du nvidias drivrutiner mellan skiftet? Annars är det en väldigt bra början på felsökningen

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Detta har inget med grafikkortet att göra. Grafikkortet väljer inte din view distance, det är en inställning i spelet. Skulle kunna vara en "optimiseringsinställning" i AMD Software eller liknande, men antagligen är det i spelet.

Om man googlar lite så klagar många på view distance i WoW Classic, så kan vara att spelet helt enkelt är designat så?

Testa sätta Compute Effects på lägsta.

https://www.reddit.com/r/wow/comments/rcyge6/is_there_a_comma...
https://www.reddit.com/r/wow/comments/8ytgmn/whats_up_with_th...
https://www.reddit.com/r/wow/comments/9ptvag/is_there_a_way_t...

Permalänk

Tack för alla svar! Ber om ursäkt för det långsamma svaret. Detta händer i alla spel, som tex. Rdr2, wow, gas station simulator och alla andra spel. Riktigt frustrerande. Däremot skönt att veta, att det inte är grafikkortet det handlar om. Antagligen så har jag inte tänkt på det innan jag bytt grafikkortet. Vet att lagget däremot kom dagen efter jag böt cpu kylare. Kan jag ha tryckt den nya cpu kylaren för hårt? Så att pinnarna i moderkortet, böjts eller något?

Permalänk

Ja, jag använde DDU innan jag satt i det nya grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Har ej möjlighet att öppna Youtube för tillfället men kan du ta en skärmdump i valfritt spel så man kan jämföra? T.ex du nämner Wow & RDR2 som jag skulle kunna testa på samma plats i spelet med samma inställningar.

Permalänk

Hej! Detta händer i alla spel. Tillomed csgo. Red dead, gas station simulator och wow och alla andra spel. Har också bytt ut till mitt gamla grafikkort då problemet fortfarande uppstår.

Permalänk

Jag börjar misstänka värre elektricitet problem då jag har muslagg på grund av elektriciteten. Ja det låter konstigt men det är sant. Jag har haft muslagget i ungefär 4-5 år nu och det var runt 2022 då jag lanade hemma hos en kompis då problemet gick bort (helt)

Permalänk
Skrivet av Partyprime:

Har ej möjlighet att öppna Youtube för tillfället men kan du ta en skärmdump i valfritt spel så man kan jämföra? T.ex du nämner Wow & RDR2 som jag skulle kunna testa på samma plats i spelet med samma inställningar.

Ska kolla detta lite senare. Tog ut mitt grafikkort igen och placerade det gamla. Ska kolla om problemet uppstår igen.

Permalänk

Hög användning på videominnet eller framebufferten?

Kan tänka mig att ev går åt en del om du har på max och att den får dumpa texturer som inte är prio.

Typ hög AA, hög skalning, skuggor brukar kunna va riktiga hoggar.

Du kan ju även testa köra i dx 11 eller dx12 legacy och se om det blir bättre i wow åtminstonne.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Detta händer i alla spel. Oavsett vilken grafik jag använder. Böt också ut grafikkortet men problemet uppstår. Har inaktiverat anti aliasing och sänkt grafiken i spelet. Som sagt. Såg många svar i youtube där de sa att dem tror att det har med elektriciteten att göra då jag kan tänka mig att det stämmer. Vet själv att jag har problem med elektriciteten/grundningen.

Permalänk
Skrivet av PAPRIKAN behöver hjälp:

Detta händer i alla spel. Oavsett vilken grafik jag använder. Böt också ut grafikkortet men problemet uppstår. Har inaktiverat anti aliasing och sänkt grafiken i spelet. Som sagt. Såg många svar i youtube där de sa att dem tror att det har med elektriciteten att göra då jag kan tänka mig att det stämmer. Vet själv att jag har problem med elektriciteten/grundningen.

Oren el ska inte påverka själva grafiken... Möjligen att du kan få artefaktet men inte att en specifik funktion i spelkode. Bara fungerar halvdant.

Om du har ett riktigt skitagg möjligen men moderna vettigt agg tar typ bort 99% av all skit på lina så ganska otroligt.

Sen om du gick från 1650 till 6800 inte så bara att du helt enkelt har nått rendergränsen?

Vet att iaf wow har sjukt låg render distance även på max innan den börjar gå ner i texturstorlek.

Iaf wow classic som kör bfa motorn drog man på ground clutter såg man rätt tydligt var renderdistansen blev klippt för terräng typ som ett sträck där gräset bara försvann en bit framför sin karaktär.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hej, det låter konstigt som sagt. Däremot så kan elektricitet skapa mouse delay/ musfördröjning. Har själv testat datorn i ett annat ställe, då musfördröjningen försvann. Csgo är ungefär likadant som wow i nuläget när man pratar om att objekt försvinner. I alla andra spel jag testat så blir objekten typ osynliga direkt när man drar där ifrån. Men på csgo och wow så försvinner objekten långsamt.

Permalänk

Ber om ursäkt för att, neka vissa problem. Försöker bara fixa saker och det börjar bli jobbigt med alla problem man har. Jag måste kanske ringa UPS eller något men det kommer kosta en hel del. Dem som arbetar här vill inte kolla till uttagen och så. Lägenheten var byggd runt 1950 vilket kan betyda att eluttagen här använder aluminium istället för koppar.

Permalänk
Skrivet av PAPRIKAN behöver hjälp:

Hej, det låter konstigt som sagt. Däremot så kan elektricitet skapa mouse delay/ musfördröjning. Har själv testat datorn i ett annat ställe, då musfördröjningen försvann. Csgo är ungefär likadant som wow i nuläget när man pratar om att objekt försvinner. I alla andra spel jag testat så blir objekten typ osynliga direkt när man drar där ifrån. Men på csgo och wow så försvinner objekten långsamt.

Iaf i wow är det en "feature" för att delvis försöka dölja den korta renderdistansen genom att sakta fadea bort texturer istället för att de bara ska poppa in och ut.

Och troligen var det samma på ditt 1650 kort men inte lika uppenbart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det är lika uppenbart nu, men allt det här är riktigt konstigt på samma gång. Jag har inte ändrat någon inställning. Jag har återställt. Jag har bytit tillbaka grafikkortet. Och nu/ samma dag så har cpu kylar ledden börjat blinka. Ingen led/led ingenled/led. Alla problem på samma dag.

Permalänk
Skrivet av PAPRIKAN behöver hjälp:

Ber om ursäkt för att, neka vissa problem. Försöker bara fixa saker och det börjar bli jobbigt med alla problem man har. Jag måste kanske ringa UPS eller något men det kommer kosta en hel del. Dem som arbetar här vill inte kolla till uttagen och så. Lägenheten var byggd runt 1950 vilket kan betyda att eluttagen här använder aluminium istället för koppar.

Njae rätt säker på att det inte är något större fel på dem om det bara är från 50talet.

Har eluttag, dosor och liknande liggande från lfrån långt innan 50talet fram till idag och inte stött på alu i några vanliga eluttag så tror du snackar om eluttag från annat land möjligen men visst kan ha fel och att det faktiskt existerat men generellt har det alltid varit pläterad koppar.

Och moderna nätagg är inte speciellt kinkiga på inspänningen är 100% ren heller då de har typ filter på filtrena för att räta ut det så datorn inte får något skadligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Har redan fixat problemet med muslagget. Däremot så ska jag leta efter ny lägenhet snart. Det är inte bara jag som har haft detta problem. Hur som helst. Min kompis märkte att det var muslagg i min lägenhet också men direkt när jag satt på datorn hos honom så fixade det sig. Allt kan skapa allt tydligen. Iallafall. Förlåt för att jag böt subjekt. Allt var meningen att fixa själva view distance.

Permalänk

Har bytit varenda del i datorn 2 gånger de här 4 åren.

Permalänk
Medlem

kan du ta bilder ingame?, kan vara så att det är normal renderdistance på och du är van/förväntar dig annat.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Har aldrig haft detta problem förut. Men kan ta bild. Däremot så böt jag ut t mitt gamla grafikkort. Grafiken blir också sämre i distansen.

Permalänk
Medlem

Jag har både RDR2 & WoW installerat så jag kan ta jämförelse bilder med valfri grafikinställning för att jämföra.

Permalänk

Rensade datorn igår, så har inte red dead nedladdat. Ska hitta ett bra ställe på wow bara