Stockholms kritiserade Skolplattformen läggs ned

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vänta tills du hörtalas om region skånes nya vårdsystem.

Rätt säker på att skolplattformen exempelvis varit betydligt bättre om endast en enda programmerare skrev all kod och tror inte det hade behövt ta särskilt lång tid heller. De här stora konsultbolagen med hundratals värdelösa programmerare med komplicerade system för versionshantering och dokumentation är som gjort för att bli en administrativ mardröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Sådärja, 700mkr rakt ner i TietoEvrys ficka

De är nog jättenöjda nu.

Köpte dom den av TietoEvry?
Står inte de bara för driften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag älskar att betala skatt it-konsulter. 🥴

Fixade den åt dig

Permalänk
Medlem

Bra
Nu kan medel användas för att rädda SJÄLVA skolor. Det dyster ekonomiska framtid för stockholmsskolor

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av Jonteponte:

Råkade snubbla över ett inlägg på LinkedIn som visade vad Tieto fakturerade för att genomföra mindre förbättringar av kodbasen för det här systemet. Vad jag uppfattade som bugfixar. Inga större förändringar.

Det var absurda summor med specifikationer som såg ut som 70% fluff och hittepå. Jag skulle vilja påstå att det är den här typen av affärer som gör att vissa konsultbolags ledningar har råd att köpa mindre palats i Stockholms utkanter.

De är duktiga på att utnyttja att det offentliga är usla upphandlare/beställare. Dessutom finns det alltid mera pengar att hämta. Nya skattemedel kommer ju in årligen och tar aldrig slut.

Vad Tieto fakturerar är helt sinnessjukt. Det som är läskigare är att Stockholms stads Utbildningsförvaltning försökt göra det fruktansvärt svårt för medborgare att ta del av dessa kostnader (kolla upp Christian Landgren på Linkedin och Twitter).

Nu har dock den IT-chefen för Utbildningsförvaltningen som ansvarade för det här avgått, och den nya verkar vara vettigare då han faktiskt har erfarenhet inom IT-drift, förvaltning och utveckling till skillnad från den förra som hade en bakgrund som rektor.

Skrivet av Spawnbadboy:

Köpte dom den av TietoEvry?
Står inte de bara för driften?

TietoEvry ansvarar för drift och viss utveckling av Skolplattformen. Det som de utvecklar är bland annat användarprovisioneringen, de sköter drift av de moduler som Skolplattformen är uppbyggd av, och ser till att den helt enkelt funkar.

När jag jobbade med IT inom den pedagogiska verksamheten i Staden var det jättesvårt att få hjälp med saker kopplade till Skolplattformen då Servicedesken (som inte driftades av Tieto) hänvisade till Tieto, och Tieto skickade tillbaka ärendet på Svericedesken, och så gick det tills man blev trött och man själv stängde ärendet manuellt.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Problemet stavas offentlig upphandling.

Våra minst kompetenta yrkesgrupper är skyddade bakom lager på lager av riktigt snedvridna lagar och feltolkade direktiv. Näringslivet anpassar sig, som alltid, och levererar precis det som efterfrågas (varken mer eller mindre). Det är inte där felet ligger.

Felet är att den som stället frågorna inte förstår vad uppdraget egentligen går ut på. Hen är nämligen strängt upptagen med att rollspela ekonom eftersom det är snabbspåret uppåt i den offentliga hierarkin för administrationsvurmande broilers och byråkrater. Ett misslyckande är aldrig ett misslyckande så länge som det saknas tjänstemannaansvar och varje omplacering och nytt uppdrag leder till högre lön eller bättre förmåner.

Permalänk
Medlem

Vaddå 1 miljard, skattepengar är väl inte riktiga pengar? Eller?

Permalänk

Hur är det möjligt att man bygger såna system med så många och stora fel? I de allra flesta fall för att få jobb som utvecklare, programmerare och annat så måste man genomgå lång utbildning på universitet, har jobbat flera år, göra arbetsprov, referenshantering och mera. Det verkar som det är stenhårt att komma in men när man är väl på plats så är det sak samma med kvalitet, kunskaper och ansvar, bara pengarna kommer in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Köpte dom den av TietoEvry?
Står inte de bara för driften?

Själva utvecklingen låg det en drös olika företag bakom, dvs olika moduler kom från olika leverantörer. Vad kunde gå fel när allt skulle tippas i samma (sop)tunna med grandiosa planer?

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Själva utvecklingen låg det en drös olika företag bakom, dvs olika moduler kom från olika leverantörer. Vad kunde gå fel när allt skulle tippas i samma (sop)tunna med grandiosa planer?

Stämmer delvis. Tieto har även utvecklat en del andra grejer, exempelvis användarprovisioneringen (systemet som plockar data från HR och Elevregister, skapar AD-konton och som automagiskt lägger de i rätt OU i AD:t.)
Därifrån synkas användaridentiteterna till Skolplattformen om jag inte misstar mig från min tid i Staden.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ah, så nu får de kanske en ny bekantskap? Tänker på V-klass...

He he.

De är ju glada ett tag i alla fall

Infomentor är det som är upphandlat.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Stämmer delvis. Tieto har även utvecklat en del andra grejer, exempelvis användarprovisioneringen (systemet som plockar data från HR och Elevregister, skapar AD-konton och som automagiskt lägger de i rätt OU i AD:t.)
Därifrån synkas användaridentiteterna till Skolplattformen om jag inte misstar mig från min tid i Staden.

Ja, alltså jag skrev inte att Tieto inte utvecklat något alls, utan de ingår i "en drös", även om det kanske blev otydligt givet citatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Problemet stavas offentlig upphandling.

Våra minst kompetenta yrkesgrupper är skyddade bakom lager på lager av riktigt snedvridna lagar och feltolkade direktiv. Näringslivet anpassar sig, som alltid, och levererar precis det som efterfrågas (varken mer eller mindre). Det är inte där felet ligger.

Felet är att den som stället frågorna inte förstår vad uppdraget egentligen går ut på. Hen är nämligen strängt upptagen med att rollspela ekonom eftersom det är snabbspåret uppåt i den offentliga hierarkin för administrationsvurmande broilers och byråkrater. Ett misslyckande är aldrig ett misslyckande så länge som det saknas tjänstemannaansvar och varje omplacering och nytt uppdrag leder till högre lön eller bättre förmåner.

Jag är rätt övertygad om att en del i den här kråksången är att det offentliga aldrig ska konkurrera med lön när man söker folk. Då blir det ju automatiskt så att näringslivet kan locka till sig de mest kompetenta upphandlarna genom att helt enkelt kasta pengar på dem och därmed ha en överhand i varje förhandling.
Så en del av sånt här hade man på lång sikt kunnat lösa genom att faktiskt belöna duktiga offentliganställda upphandlare i sin roll och få dem att stanna, men så funkar det ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Fast detta var ju varken on time, within cost eller with quality. Complete scope kanske.

Tycker förövrigt att den bättre varianten av ovan är

Fast
Cheap
Good

Pick two.

Hörr dörr cheap+good är överlägset. Jo visst, men i verkligheten så kan man normalt sätt inte sätta 4 spetskompetenser på att metodiskt över flera år bygga ett system. Man är så illa tvungen att ha 20+ man inne som stressar mot en deadline för att ingen har någonsin den framförhållningen. Och inom IT är den dessutom snudd på omöjlig att ha, hur kan någon påstå sig förstå IT behovet om 5 år liksom?

Problemet med den modellen är att skippar man fast så leder det ofta till att man tappar cheap med. Projekt som drar ut på tiden tenderar att bli dyra då folk hinner bytas ut, saker aldrig fixas och behov, dyra tillfälliga lösningar måste tillämpas och miljö förändras över en så lång tidshorizont. Sanningen är den att stora avancerade system ofta går åt helvete då minsta problem snöbollar, vilket ofta kan ses under byggnation och spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Jag är rätt övertygad om att en del i den här kråksången är att det offentliga aldrig ska konkurrera med lön när man söker folk. Då blir det ju automatiskt så att näringslivet kan locka till sig de mest kompetenta upphandlarna genom att helt enkelt kasta pengar på dem och därmed ha en överhand i varje förhandling.
Så en del av sånt här hade man på lång sikt kunnat lösa genom att faktiskt belöna duktiga offentliganställda upphandlare i sin roll och få dem att stanna, men så funkar det ju inte.

Helt klart en del av problematiken. Hur ska man kunna anställa expertis för upphandling inom ett knepigt område för halva lönen mot konkurrenterna? Om man ger marknadsmässig lön så kommer det att bli ramaskri och budgetproblem på lönesidan. Istället får man köpa in tjänster externt och betala för dessa personer som konsulter till större kostnad än det hade kostat att anställa direkt med med färre arbetade timmar, hårdare deadlines och risk för extremt höga "övertidskostnader" när projekt och upphandlingar drar ut på tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Problemet stavas offentlig upphandling.

Våra minst kompetenta yrkesgrupper är skyddade bakom lager på lager av riktigt snedvridna lagar och feltolkade direktiv. Näringslivet anpassar sig, som alltid, och levererar precis det som efterfrågas (varken mer eller mindre). Det är inte där felet ligger.

Felet är att den som stället frågorna inte förstår vad uppdraget egentligen går ut på. Hen är nämligen strängt upptagen med att rollspela ekonom eftersom det är snabbspåret uppåt i den offentliga hierarkin för administrationsvurmande broilers och byråkrater. Ett misslyckande är aldrig ett misslyckande så länge som det saknas tjänstemannaansvar och varje omplacering och nytt uppdrag leder till högre lön eller bättre förmåner.

Jag skulle säga att din vinkel är direkt felaktig i de flesta fallen, visst finns de men knappast i majoritet. Nej, de som faktiskt har koll på hur verksamheterna fungerar vet hur det med begränsade resurser och avsaknad av den faktiska spetsen oftast landar på någon stackares bord. Denna stackare får ett omöjligt uppdrag på sig att lösa kalkyler, önskemål och samla all info som kan behövas för att göra ett bra jobb enligt regelverket. De allra flesta vill göra detta så bra som möjligt och lägger ner själ och hjärta i att lösa något som man egentligen inte har kompetensen för.

Varför tror du att sjukskrivningar är skyhöga inom många myndigheter och offentlig sektor? Det är inte för att folk vill göra ett dåligt jobb, det är för att pressen och resurserna inte matchar. Det är inte toppolitikerna som sköter upphandlingarna personligen, det är överarbetade tjänstemän som pluggade i 5år+ för att de vill göra världen lite bättre.

Permalänk
Medlem

Minns jag rätt när det bråkades om det här för ett par år sedan kom man fram till att det inte var leverantörens fel att det blev dyrt, utan staden som ändrade kraven fram och tillbaka allt för ofta. Och då blir det ju dyrt vad man än håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSB:

Minns jag rätt när det bråkades om det här för ett par år sedan kom man fram till att det inte var leverantörens fel att det blev dyrt, utan staden som ändrade kraven fram och tillbaka allt för ofta. Och då blir det ju dyrt vad man än håller på med.

Japp, behov, krav och förväntningar förändrades över tid och därmed drog det ut på tiden än mer. Därav min kommentar ovan om att lång tidsram tenderar att bli dyrt i slutändan då saker hinner förvänta sig över tid och mer och mer hinner läggas på projekt. Det är ofta bättre att ha en rimlig deadline som sovrar slimmar projekt.

Permalänk
Medlem

Tur att vi har tjänstemannaansva ...

Permalänk
Skrivet av SSB:

Minns jag rätt när det bråkades om det här för ett par år sedan kom man fram till att det inte var leverantörens fel att det blev dyrt, utan staden som ändrade kraven fram och tillbaka allt för ofta. Och då blir det ju dyrt vad man än håller på med.

Skrivet av VisualDarkness:

Japp, behov, krav och förväntningar förändrades över tid och därmed drog det ut på tiden än mer. Därav min kommentar ovan om att lång tidsram tenderar att bli dyrt i slutändan då saker hinner förvänta sig över tid och mer och mer hinner läggas på projekt. Det är ofta bättre att ha en rimlig deadline som sovrar slimmar projekt.

I grund och botten är det så. Men det finns andra anledningar som leder upp till det, t.ex. hur man styrt projektet, att två förvaltningar har drivit projektet och att dokumentation "tappats bort" i överlämningar mellan olika projektgrupper och förvaltningar samt en hel del annat.

Att Tieto dessutom valt att fakturera multum med otydliga poster på fakturan kopplat till drift och support efter införandeprocessen är helt sjukt, och har bidragit stort till det här. Att Staden valt att använda sig av managementkonsulter från The Big Four har inte gjort saken bättre heller.

Läser man den utredning och slutrapport som gjort kopplat till Skolplattformen så blir man väldigt orolig över hur saker och ting faktiskt genomförts.

Utöver det ska vi inte ens börja diskutera de säkerhetsläckor som uppstått (eller snarare redan funnits innan men som upptäcktes, shoutout till den föräldern som upptäckte det här, superbra jobbat!). Dessa har också orsakat kostnader.

Så summa summarum: hade Staden gjort rätt från början så hade man kunnat komma undan med något väldigt mycket billigare som faktiskt fungerat.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av InfoMentor? Är det ett vettigt system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

I grund och botten är det så. Men det finns andra anledningar som leder upp till det, t.ex. hur man styrt projektet, att två förvaltningar har drivit projektet och att dokumentation "tappats bort" i överlämningar mellan olika projektgrupper och förvaltningar samt en hel del annat.

Att Tieto dessutom valt att fakturera multum med otydliga poster på fakturan kopplat till drift och support efter införandeprocessen är helt sjukt, och har bidragit stort till det här. Att Staden valt att använda sig av managementkonsulter från The Big Four har inte gjort saken bättre heller.

Läser man den utredning och slutrapport som gjort kopplat till Skolplattformen så blir man väldigt orolig över hur saker och ting faktiskt genomförts.

Utöver det ska vi inte ens börja diskutera de säkerhetsläckor som uppstått (eller snarare redan funnits innan men som upptäcktes, shoutout till den föräldern som upptäckte det här, superbra jobbat!). Dessa har också orsakat kostnader.

Så summa summarum: hade Staden gjort rätt från början så hade man kunnat komma undan med något väldigt mycket billigare som faktiskt fungerat.

Håller helt med i allt du skriver. Det är organisatoriska och arbetsflödesmässiga problem utan tvekan. Ett jätteprojekt som istället för att ha haft en tydlig arbetsgrupp och plan, har bollats runt på ett sätt som gjort att både helheten och detaljer tappats.

Det jag vänder mig mot är synen att tjänstemän är korrupta och inkompetenta människor som bara jagar en karriär uppåt till varje pris. Att vilja väl och egentligen vara duktig betyder dock inte att saker kommer och har gått rätt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vänta tills du hörtalas om region skånes nya vårdsystem.

Menar du Skånes försök till att få det amerikanska Millenium från Cerner som inte ens är anpassad för europeisk vårdstandard och där de måste bryta mot GDPR eftersom utvecklarna sitter i USA och Indien? Ja är det inte fantastiskt att regionerna inte bara kan gå ihop och utveckla Cambio Cosmic till att bli landsstandard för våra sjukhus och därmed tjäna in en massa i utvecklingskostander... f*n för offentlig upphandling, rena rama skämtet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Sådärja, 700mkr rakt ner i TietoEvrys ficka

De är nog jättenöjda nu.

Tieto (innan Tietoevry)
Unikum
Nova Software
Ping Pong (dessa som lät vem-som-helst läsa allt...)

Sen är det nog tot mer än 700mkr och mycket är Stockholms Stads fel som ofta har omöjliga ideer och krav.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Bettar på att det kommer ta 3 gånger längre tid än dem tror och 5 gånger mer pengar än dem tror att gå över på det "nya enklare" systemet dem upphandlat.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Jag är rätt övertygad om att en del i den här kråksången är att det offentliga aldrig ska konkurrera med lön när man söker folk. Då blir det ju automatiskt så att näringslivet kan locka till sig de mest kompetenta upphandlarna genom att helt enkelt kasta pengar på dem och därmed ha en överhand i varje förhandling.
Så en del av sånt här hade man på lång sikt kunnat lösa genom att faktiskt belöna duktiga offentliganställda upphandlare i sin roll och få dem att stanna, men så funkar det ju inte.

spot on, exakt så är det. Observerat av egen erfarenhet efter 5 år som managementkonsult. Kommuner och statliga instanser är dels fel organiserade för att driva projekt för digital utveckling det är alldelse för fyrkantigt. Dem har sjukt mycket lagacy som ingen orkar ta tag i, processer arbetsätt, organisation, gamla system som ska inegreras etc, så alla deras IT-projekt blir gigantiska med omöjliga krav och resultatet blir ofta skräp. Dem är ovilliga att ändra sättet dem jobbar på för "det är så vi alltid gjort".

De som skapar kravlistan är så långt ifrån verkligheten från personer som faktiskt ska använda systemen sen, det är ofta vattenfallprojekt där dem försöker specificera alla krav påförhand och sen bygga saker i flera år. Systemet är förlegat när det kommer ut redan. Kunskapsövertaget är enormt mellan konsultbolagen och de internt anställda på statliga instanser över lag när det kommer till teknisk kompetens. På individnivå finns det väldigt duktiga personer som jobbar på myndigheter men överlag är förståelsen väldigt låg. Vi snackar om personer i ledande roller som svarar med feedback på en presentation genom att skriva ut den på papper, skriva kommentarer för hand, scanna in presentationen igen och sen skicka svaret i ett mejl. (Ja detta hände mig).

Dem hittar också på massa onödigt krav som det inte finns belägg för när det gäller säkerhet. Tex vissa valt att godkänna molnlösningar från Microsoft och Google medan andra inte gjort det. Vissa fall kör dem hybrid, vissa avdelnignar får använda vissa tjänster medan andra inte får, blir sjukt segt att samarbeta med dem. Jag skojjar inte när jag säger att en implementation av ett system tog 4månader hos en privatkund, tog 2år hos en statlig kund för i princip exakt samma projekt som jag var med i. Och det är primärt pga långa beslutsled, byrokrati, oförståelse, otydliga krav etc etc. Blir stressigt för konsulten också man vill att dem ska bli nöjda, men dem vet själva inte vad behovet är från en vecka till en annan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm