Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

I eftermiddag blir det en tur till svenska mässan där det är öl o whisky mässa
Kommer mest att inrikta mig på whisky men en o annan öl kommer slinka ner. 🍻

https://i.ibb.co/zbPWssc/IMG-20230415-WA0002.jpg

trevligt själv var jag också där, men vi körde omvänt dvs vi inriktade oss på öl, men en och annan whisky eller rom slank ned.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

trevligt själv var jag också där, men vi körde omvänt dvs vi inriktade oss på öl, men en och annan whisky eller rom slank ned.

Är du inte kvar???
Kvällen är ung 🍻

Permalänk
Snusfri

När det är lördag får man dricka en finöl.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ancnoc provsmakning

Permalänk
Skrivet av THB:

När det är lördag får man dricka en finöl.

<Uppladdad bildlänk>

Jovars, men finöl i en plastmugg?

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Mr*Gibson:

Jovars, men finöl i en plastmugg?

ROSA plastmugg så klart, man är fan int snobb och kör något annat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Snusfri

Har nyss öppnat och provsmakat Cookies and Corpsepaint och jösses vilket sjukt god Stout, är nog den godaste jag druckit.

En krämig och chokladig tjock Stout med en lagom hint av mint.
Nästan så jag fick ståfräs av doften när man öppnade burken

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När det är lördag får man dricka en finöl.

To Öl DIPA är rätt trevlig tycker jag
Mörkt besk och aningens "syrlig" men funkar för mig på något vis! Bättre än de flesta IPA som blir lite för ljusa/torra eller vad man nu ska kalla det för... Köper den rätt ofta

Skrivet av THB:

Har nyss öppnat och provsmakat Cookies and Corpsepaint och jösses vilket sjukt god Stout, är nog den godaste jag druckit.
En krämig och chokladig tjock Stout med en lagom hint av mint.
Nästan så jag fick ståfräs av doften när man öppnade burken

Just ja, den provade jag för några helger sen men glömde nog nämna här!
Den var kul! Liksom Oreo + Stout, vilket känns otippat men funkade helt OK!
Jag upplevde den aaaningens för artificiell i smaken för att vara klockren (och kanske lite väl söt) men uppskattade den helt klart!
(Gillar du den och gillar choklad/nötter borde du testa Omipollo Noa också nån gång vid tillfälle om du inte gjort det redan )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Glömde rapportera:
Jag provade Hop Notch Hoppopotamus
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/hop-notch-3881114/
...men blev aningens besviken faktiskt...
Hop Notch brukar leverera men den här smakade lite väl "metalliskt" för att sitta klockrent för mig.

Konstig resa faktiskt: luktade gott och gav liksom en bra "first impression" men sen slog smaken till och då kändes den metalliskt obalanserad och lite "ofärdig"... Men några klunkar senare så hade man liksom vant sig och då kom tonerna av tallbarr/"grönsaker" liksom fram och då kändes den mer vettig sett på helheten!
I det stora hela inget jag skulle kunna rekommendera dock, men smaken är ju som baken

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Roger W:

To Öl DIPA är rätt trevlig tycker jag
Mörkt besk och aningens "syrlig" men funkar för mig på något vis! Bättre än de flesta IPA som blir lite för ljusa/torra eller vad man nu ska kalla det för... Köper den rätt ofta

Just ja, den provade jag för några helger sen men glömde nog nämna här!
Den var kul! Liksom Oreo + Stout, vilket känns otippat men funkade helt OK!
Jag upplevde den aaaningens för artificiell i smaken för att vara klockren (och kanske lite väl söt) men uppskattade den helt klart!
(Gillar du den och gillar choklad/nötter borde du testa Omipollo Noa också nån gång vid tillfälle om du inte gjort det redan )

Noa är en klassiker, men gillar faktiskt Corpsepaint mer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Noa är en klassiker, men gillar faktiskt Corpsepaint mer.

Kan absolut förstå det perspektivet - det är en cool stout!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Meine Grosse Liebe 5.1%. "Min stora kärlek" på Tyska.... Lite högmod "right of the bat" kan tyckas

5.1% så ja.... hade det varit 4.5% så hade det varit ett misslyckande. Men denna smakar jättebra. Är en nyhet på bolaget och kostar 21:90:-

Som långtidssjukskriven köper man inte 12 av denna. Men tjänar man stålar så köp 12. Riktigt god öl och jag hoppas denna stannar i sortimentet

Permalänk
Medlem

Riktigt god heller bock, från Tuju i Villmanstrand.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Blir lite Old Ox å O.P. Anderson Aquavit ikväll. maten måste bara sjunka lite så det får plats!

Permalänk
Medlem

@lasseedsvik Vilken öl/dryck är din "all time" favorit?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

@lasseedsvik Vilken öl/dryck är din "all time" favorit?

+1 på den!

Han verkar ha prövat en del

Men jag märker på mig själv att humör, sammanhang, väder, årstid, och massa annat påverkar vad man gillar och inte. Till och med Sofiero kan funka på en sunkig Valborg-picknick i Uppsala, men inte så ofta annars till exempel

Svårt att organisera favoriter generellt, i alla fall för mig

Permalänk
Medlem

Sitter just nu med denna och vet inte riktigt vart jag ska ta vägen… är som att dricka en prinsesstårta eller något liknande

Absolut inte äckligt, men inte alls en upplevelse jag haft förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

+1 på den!

Han verkar ha prövat en del

Men jag märker på mig själv att humör, sammanhang, väder, årstid, och massa annat påverkar vad man gillar och inte. Till och med Sofiero kan funka på en sunkig Valborg-picknick i Uppsala, men inte så ofta annars till exempel

Svårt att organisera favoriter generellt, i alla fall för mig

Det är verkligen inte lätt att bara välja ut en som absolut favorit när det kommer till öl. Själv har jag ett flertal som känns som att dom skulle kunna platsa som nummer ett. Möjligen att jag skulle kunna komma fram till vilken som är favorit inom de olika öltyperna (pilsner/lager, ale, porter, stout o.s.v.).

Permalänk
Medlem

Det finns för många öl nu. När jag var student var det inte mer ale och stout på systemet än att vi under 2 kvällar kunde gå igenom hela det fasta sortimentet. (prova alltså, inte dricka en flaska var av varje...fast det hade väl också nästan gått).

Hur som helst, efter att ha provat en Äpa (Österlen ÄPA Äppel Pale Ale) vilket var lite...skumt men ok, har jag idag, en ytterst solig dag, valt värsta blasket för att påminna om det man drack i sin ungdom (vilket jag inte är längre) - Corona. Talar nu om folköl.

En sak jag märkt med åren är att jag verkligen inte klarar lågalkoholig sötad öl, många alkoholfria öl faller tyvärr på det. Apropå inget, det har inte med Coronan att göra, mer allmän iakttagelse.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Sitter just nu med denna och vet inte riktigt vart jag ska ta vägen… är som att dricka en prinsesstårta eller något liknande

Absolut inte äckligt, men inte alls en upplevelse jag haft förut

Princesstårta var en kul liknelse
För mig var det Oreo-kakor det första jag tänkte på! (det finns mint-tendenser i den här ölen som inte riktigt finns i en princesstårta IMHO)
Jag provade en för några veckor sen - köpte en till och ska prova vid senare tillfälle.
Och jag rekommenderar verkligen att prova lite olika Stoutar när du har möjlighet! De kan vara allt från brända till sockersöta.
(som jag nämnde tidigare: om du tyckte den här var fascinerande, så behöver du testa tex Omnipollo Noa från Systembolagets ordinarie sortiment, som har en hel del sötma, choklad och nötsmak... Men om den är för godisaktigt kladdig så testa tex Stigbergets Trouble sleep för en dovare mörkare ton med mindre socker och mer kaffe och romrussin)

...

Här blev det en slurk Agitator Single Malt. Trevlig och i det stora hela svår att hitta några större fel på! ... men kanske inte riktigt tillräckligt kraftig eller komplex eller karaktärsfull för att riktigt fastna. Kommer nog testa nån Agitator igen men blir nog Single malt Rök isåfall eller nån av de andra.
(den finns ju i Kastanj och Lönnsirapsfat tex men vete 17 om det funkar för min del!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av s3ns3n:

@lasseedsvik Vilken öl/dryck är din "all time" favorit?

Bra fråga när det gäller öl. Beror på väder o vind 😀 favoritwhisky är nog Macallan 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Princesstårta var en kul liknelse
För mig var det Oreo-kakor det första jag tänkte på! (det finns mint-tendenser i den här ölen som inte riktigt finns i en princesstårta IMHO)
Jag provade en för några veckor sen - köpte en till och ska prova vid senare tillfälle.
Och jag rekommenderar verkligen att prova lite olika Stoutar när du har möjlighet! De kan vara allt från brända till sockersöta.
(som jag nämnde tidigare: om du tyckte den här var fascinerande, så behöver du testa tex Omnipollo Noa från Systembolagets ordinarie sortiment, som har en hel del sötma, choklad och nötsmak... Men om den är för godisaktigt kladdig så testa tex Stigbergets Trouble sleep för en dovare mörkare ton med mindre socker och mer kaffe och romrussin)

...

Här blev det en slurk Agitator Single Malt. Trevlig och i det stora hela svår att hitta några större fel på! ... men kanske inte riktigt tillräckligt kraftig eller komplex eller karaktärsfull för att riktigt fastna. Kommer nog testa nån Agitator igen men blir nog Single malt Rök isåfall eller nån av de andra.
(den finns ju i Kastanj och Lönnsirapsfat tex men vete 17 om det funkar för min del!)

Kan rekommendera Young's Double Chocolate Stout om man vill prova en god stout med, som namnet antyder, tydliga toner av (mörk) choklad.

Ja, jag har också testat Agitator Single Malt och den är helt klart en solid whisky. Vill testa deras rökiga variant också då jag verkligen gillar rökig whisky.

Permalänk

Min favorit under 400:-. Den kostar 355:- på bolaget nu och är min brukswhisky.

De har gjort om flaskan så leta efter den som ser ut på bilden ovan. Var i kontakt med bolaget och de säger att det är tillverkaren som går ut och ändrar bilden på whiskyn när det är aktuellt. Kanske för att gamla modellen finns kvar i lager, vilket var en bättre design i mina ögon. Den var sjukt tung också Mycket glas för pengarna.

Prova denna om ni inte har gjort det. En 12 årig single malt från Highlands för 355:-. Vad mer kan man begära? Vore inte en skräll om den höjs över 400:- inom en snar framtid.

Permalänk
Skrivet av medbor:

+1 på den!

Han verkar ha prövat en del

Men jag märker på mig själv att humör, sammanhang, väder, årstid, och massa annat påverkar vad man gillar och inte. Till och med Sofiero kan funka på en sunkig Valborg-picknick i Uppsala, men inte så ofta annars till exempel

Svårt att organisera favoriter generellt, i alla fall för mig

Håller med Öl smakar bra vid olika tillfällen

Nu är jag extremt fördomsfull så ni som tänker gnälla: lägg ner they asked for it

På beachen kanske följande:
Sofiero
Carlsberg Export
Budweiser
Corona (lemon and the ladies love it)
Falcon Export (funkar alla årstider)

Kallare tider eller när de slutat spelat 'Bailando' eller 'What is love':
Mariestads Export
Zlatopramen Half n' Half
Staropramen
Pilsner Urquell

Allround, eller när det är kallt
Any fkn IPA or summet
Guinness
Any beer

MEN....

Fråga personalen. De vet mer än ni tror De är utbildade för detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Håller med Öl smakar bra vid olika tillfällen

Nu är jag extremt fördomsfull så ni som tänker gnälla: lägg ner they asked for it

På beachen kanske följande:
Sofiero
Carlsberg Export
Budweiser
Corona (lemon and the ladies love it)
Falcon Export (funkar alla årstider)

Kallare tider eller när de slutat spelat 'Bailando' eller 'What is love':
Mariestads Export
Zlatopramen Half n' Half
Staropramen
Pilsner Urquell

Allround, eller när det är kallt
Any fkn IPA or summet
Guinness
Any beer

MEN....

Fråga personalen. De vet mer än ni tror De är utbildade för detta

Kul att se någon som testat det fina fortfarande uppskattar det vanliga!

Borsett från de riktiga bottenskrapen (arboga/kung/7.2an/…) så duger det mesta oftast

Permalänk
Skrivet av medbor:

Kul att se någon som testat det fina fortfarande uppskattar det vanliga!

Borsett från de riktiga bottenskrapen (arboga/kung/7.2an/…) så duger det mesta oftast

Håller med, ser att du och jag undviker samma öl som smakar som avkok på grävlingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När det är lördag får man dricka en finöl.

<Uppladdad bildlänk>

Den är fin den. Standard här hemma.

Permalänk

Kanske måste förtydliga att när det gäller öl, eller nåt sånt, så är inte allt svart eller vitt....

Om man har en beermergency.... Totalt utan öl, så dricker man nog det mesta