Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Skrivet av jonaz_81a:

Classic Asus!

Jag vet inte hur många gånger Asus spännings-autism gjorde att mitt Rampage V Extreme X99 moderkort lite random matade min i7 5820K med 1.8V under POST. Problemet fixades (mer eller mindre) med BIOS-uppdateringar men många hann få sina processorer brända. Min egen 5820K verkar inte fått några men så jag hade uppenbarligen flyt i kisel-lotteriet.

Var såg att det matade 1.8V under POST? Såg du det under bootningen?

Skrivet av Terroristen:

Troligen menas Thermalright AM5 Secure Frame.
Personen som bränt sin 7700x på ett ASRock mobo har använt en sådan: https://i.imgur.com/PHD3O1p.jpg
Dock installerade han den för över 5 månader sedan, och uppdaterade bios till 1.18 efter att det kom den 1:a april.
Så troligen är det inte ramen som orsakat det i det fallet.

Vad har denna ramen för funktion? Förstår inte folk som installerar tredjepartsgrejer och skyller allt på processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Så vitt jag ser så är det dessa moderkort:

2st ROG CROSSHAIR X670E EXTREME
1st ROG CROSSHAIR X670E HERO
1st Asus ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI
1st ASUS TUF Gaming X670E-Plus
1st ASROCK B650 PG LIGHTING

Sen är det svårt å veta om ASROCK har samma problem eller om det är något helt annat. Time will tell.

Edit:
Sedan finns det en till rapport gällande ASRock Steel Legend x670 men lite vagt med information. "Died" och "blackscreen", vilket kan betyda vad som helst. Inga bilder. Ett annat inlägg nämner också ASrock och även Gigabyte. Men ännu mindre information där och gällandes Asrock så kan de pratas om ovannämnda fall då han inte länkar till källan.

Typiskt mig.

Först tack för alla inlägg, läst igenom rubbet och som inte ens amatör så fattar jag ingenting. Precis beställt system baserat på ett AMD Ryzen 7 7800X3D och ett MSI PRO X670-P WIFI (enligt råd från firman). Då moderkortet inte finns med här, kan jag andas ut eller ska jag hyperventilera i ett hörn?

Kommer inte överklocka eller så, har ingen aning om hur jag gör det ens.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Han i sista exemplet sade att det var en 7700x och hände för över tre veckor sen. Så kanske varit ett problem med AM5 överlag men att det får lite vind under vingarna nu pga 7800x3Ds popularitet.

Jag har precis bytt till AM5 (och AMD) efter 10+ år med Intel - hoppas jag inte tvingas ångra beslutet.

Sitter i samma båt som dig 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Typiskt mig.

Först tack för alla inlägg, läst igenom rubbet och som inte ens amatör så fattar jag ingenting. Precis beställt system baserat på ett AMD Ryzen 7 7800X3D och ett MSI PRO X670-P WIFI (enligt råd från firman). Då moderkortet inte finns med här, kan jag andas ut eller ska jag hyperventilera i ett hörn?

Kommer inte överklocka eller så, har ingen aning om hur jag gör det ens.

Du kan vara lugn. Dehär känns mer som ett ASUS problem. 🙂

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Typiskt mig.

Först tack för alla inlägg, läst igenom rubbet och som inte ens amatör så fattar jag ingenting. Precis beställt system baserat på ett AMD Ryzen 7 7800X3D och ett MSI PRO X670-P WIFI (enligt råd från firman). Då moderkortet inte finns med här, kan jag andas ut eller ska jag hyperventilera i ett hörn?

Kommer inte överklocka eller så, har ingen aning om hur jag gör det ens.

Jag kör exakt denna kombon atm. Får se om den kastar in handduken

Permalänk
Medlem

"Råkat ut för " vafan överklockning är att ta risker när man börjar tvinga grejerna att inte köras i "stock mode"

Klart som korvspad grejer brinner upp.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

"Råkat ut för " vafan överklockning är att ta risker när man börjar tvinga grejerna att inte köras i "stock mode"

Klart som korvspad grejer brinner upp.

Det är ju bra att få verifierat att EXPO förbrukar garantin, det här är ju något som reviewers slår på, och det vore ju på sin plats att förklara att brinner det upp så kostar det. Tror inte någon tar upp det. Det här gäller nog XMP också på Intel.

Det bästa vore ju att inte sätta på det när man reviewar, så kommer den policyn ändras ganska fort när siffrorna dyker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Var såg att det matade 1.8V under POST? Såg du det under bootningen?

Ja moderkortet varnade sen fick man vara snabb att bryta strömmen.

Men notera att detta var 2014 med Asus X99-kort, dagens problem är inte direkt relaterade.

Permalänk

Skönt att man varit upptagen och inte hunnit installera grejjorna i datorn. Men ser inga rapporter för B650 moderkorten från Asus angående detta? "Förhoppningsvis" gäller det bara X670-plattformen just nu men fortfarande surt dem för som valt att spendera extra pengar på bättre grejjer.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Classic Asus!

Jag vet inte hur många gånger Asus spännings-autism gjorde att mitt Rampage V Extreme X99 moderkort lite random matade min i7 5820K med 1.8V under POST. Problemet fixades (mer eller mindre) med BIOS-uppdateringar men många hann få sina processorer brända. Min egen 5820K verkar inte fått några men så jag hade uppenbarligen flyt i kisel-lotteriet.

Samma sak hände mig, hade ett ASUS X99 TUF moderkort och en 5960X, den stackars CPUn fick 1,8v vid post, där försvann 10 000 kr

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Underligt fel. Den där "bullen" på CPUn ser ut som PCBer kan se ut efter en rejäl överström. Koppar på innerlager överhettar och bryter ner/förgasar substratet. Tryckuppbyggnaden delaminerar PCBt, men man brukar se betydligt mer skador på PCBt med bubblan, typ en spricka och sotspår där den ventilerar ut övertrycket. Men det är lite svårt att se på bilderna om det är "pinhål" i bubblan eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är ju bra att få verifierat att EXPO förbrukar garantin, det här är ju något som reviewers slår på, och det vore ju på sin plats att förklara att brinner det upp så kostar det. Tror inte någon tar upp det. Det här gäller nog XMP också på Intel.

Det bästa vore ju att inte sätta på det när man reviewar, så kommer den policyn ändras ganska fort när siffrorna dyker.

Därför jag kör "big brain mode" och kör ett XMP-kit (med XMP timings) på AM5!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Därför jag kör "big brain mode" och kör ett XMP-kit (med XMP timings) på AM5!

Känns det bra med XMP (stabilitet)? Jag kör med BuildZoids timing och det känns stabilt med alla tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad har denna ramen för funktion? Förstår inte folk som installerar tredjepartsgrejer och skyller allt på processorn.

Antar att den marknadsförs som ett sätt att förbättra kylningen/kontakten med CPUn men den verkar ha exakt motsatt effekt...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Gjorde några benchmarks igår på de spel jag lirar. Samt 3Dmark.
Nästan ingen skillnad mellan DDR5 6000mhz EXPO och 7700X PBO/Curve vs DDR5 4800 och 7700X stock.

Men det är väl klart. Kör nästan i 4K så processorn blir ju inte någon flaskhals. Trots att jag har ett 4090.

Låter det vara stock tillsvidare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyligen till Asrock b650e pg-itx och Ryzen 5 7600 men blev lite nervös nu. Kanske bra att ställa ner RAM till standardhastighet så länge.

Det finns ett nytt BIOS ute nu ser jag:
1.20.AS01 [Beta] 2023/4/20 10.87 MB
1. Update AGESA ComboAM5 1.0.0.6
2. Improve memory compatibility.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LilAsian:

Känns det bra med XMP (stabilitet)? Jag kör med BuildZoids timing och det känns stabilt med alla tester.

Kör ett 6400cl32 kit på 6000cl32 xmp-profilen (för infinity fabricens skull) och har skruvat på lite timings (rEFI blaa). Men det funkar fint. Inga problem med minnet alls. Ska sägas att jag inte kört någon riktigt lång memtestpro eller dyl.

Mitt gamla system (9900k på ett maximus formula mobo) körde jag på 4.8 all-core @1.25v i alla år. Känns på något sätt tryggt för gubbhjärtat att låsa volten istället för att undervolta och låta den sköta sig själv. Men man vänjer sig väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Du kan vara lugn. Dehär känns mer som ett ASUS problem. 🙂

Tack! *pheeew*

Skrivet av Mtthw:

Jag kör exakt denna kombon atm. Får se om den kastar in handduken

Hoppas det löper på utan bekymmer för dig (och mig).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Någon på Reddit märkte att Asus börjat hitta på egna AMD CPU namn
"7000X9D" och "7000X4D" som exempel

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/12uyzw6/asus_bios_dev_t...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Musikälskare

Man blir lite skraj men får hålla tummarna tills dom kanske hittar orsaken

EDIT: Ta i trä men min burk har fungerat perfekt, uppdaterade BIOS efter jag byggde den och inga problem hittills. Avstår från att uppdatera BIOS igen, ta inte sönder det som fungerar etc.

Det ända jag kan hitta är att uppstarten är lite långsamt men det är ett känt fenomen, startar datorn med wake-on-lan via Wolow på telefonen ändå, samt automatiskt varje morgon kl 08:40 så man sitter inte och väntar direkt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Någon på Reddit märkte att Asus börjat hitta på egna AMD CPU namn
"7000X9D" och "7000X4D" som exempel

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/12uyzw6/asus_bios_dev_t...

Ja jag såg det igår när ja skulle tanka senaste bios inför mitt byte till 3dx. Är det dagisverksamhet hos ASUS eller, förtroendet för deras hanterande av detta känns ju nära 0 just nu.

Permalänk

Blev ju helt klart lite orolig.

Precis köpt 7800x3d och ASUS TUF X670e plus brädan. Fått lite konstiga bluescreens till och från. Även hänt att datorn inte startat med VGA leden lysande. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mästaren:

Blev ju helt klart lite orolig.

Precis köpt 7800x3d och ASUS TUF X670e plus brädan. Fått lite konstiga bluescreens till och från. Även hänt att datorn inte startat med VGA leden lysande. 🤔

Har du senaste BIOS?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

X670E/7800x3d

Jag sitter på ASUS ROG Crosshair X670E Hero med en Ryzen 7 7800X3D, som det sägs här har Asus nu tagit bort dom "äldre" bisos uppdateringarna från hemsidan, Den som man kan ladda hem är den som släpptes 21e April. Kör även med Expo aktivt och allt går stabilt. Bara att hoppas på att det är fixat med dom nya biosen

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO - Ryzen 7 5800X - Gigabyte X570 GAMING X -
Corsair 32GB DDR4 3600MHz Vengeance

Permalänk

Själv har jag haft en del problem med min AM5 plattfrom hade till början Asus B650E-F Strix med 7600x fick jätte höga temperaturer konstant och jag har AIO kylare och den satt på, och när jag satte på EXPO så fick jag ingen post-screen längre via min gpu fick ta bort min gpu och använda onbord gpu gör att komma åt bios och återställa expo till auto.
Jag beslutade att byta moderkort till Asus B650E-E Strix då försvann mina temperatur problem men så fort jag sätter på EXPO så får jag ingen post-screen via min gpu och jag kommer inte åt bios och jag har den senaste bios.

Man har börjat tänka på att byta tillbaka till Intel.

Jag har nu
Asus ROG B650E-E Strix Wifi
AMD Ryzen 6 7600x
Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 EXPO godkända
Asus Strix Geforce RTX 4070ti

Visa signatur

Asus Strix B650E-E Gaming Wifi | Ryzen 7 7800X3D | Asus Strix GeForce RTX 4070ti 12GB OC | G.SKill Trident Z5 Neo RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Expo | WD Black SN850X 2TB, Samsung SSD 970 EVO 1TB | Corsair RM850x Swift | Fractal Design Celsius S36 | Fractal Design Define R6 Tempered Glass ATX

Permalänk
Skrivet av Eve_Viking:

Själv har jag haft en del problem med min AM5 plattfrom hade till början Asus B650E-F Strix med 7600x fick jätte höga temperaturer konstant och jag har AIO kylare och den satt på, och när jag satte på EXPO så fick jag ingen post-screen längre via min gpu fick ta bort min gpu och använda onbord gpu gör att komma åt bios och återställa expo till auto.
Jag beslutade att byta moderkort till Asus B650E-E Strix då försvann mina temperatur problem men så fort jag sätter på EXPO så får jag ingen post-screen via min gpu och jag kommer inte åt bios och jag har den senaste bios.

Man har börjat tänka på att byta tillbaka till Intel.

Jag har nu
Asus ROG B650E-E Strix Wifi
AMD Ryzen 6 7600x
Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 EXPO godkända
Asus Strix Geforce RTX 4070ti

Kan vara värt och skriva vilken BIOS version du använder där dem problemen uppstår

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av maweric:

Har du senaste BIOS?

Jag har bios ver.1410 som kom ut 2023/04/14. Men finns en nyare ver.1409 som kom ut 2023/04/21. Borde jag byta till den som kom ut senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mästaren:

Jag har bios ver.1410 som kom ut 2023/04/14. Men finns en nyare ver.1409 som kom ut 2023/04/21. Borde jag byta till den som kom ut senast?

Knivig fråga. Om den du har nu är borta från sidan så hade jag kanske övervägt att byta.?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra att en del har haft problem med sina brädor & configs.

Jag sitter med 7800X3D, Gskill Flare x5 6000mhz Cl30 och Asus x670e Gene. När jag byggt färdigt och fick tid över uppdaterade jag bios till 1102, men när jag såg alla dessa reddit-posts så uppdaterade jag till senaste 1202 snabbt som attan för säkerhetens skull.

Har inte haft något problem alls egentligen, inte dunderlånga posts, temps på upp mot 60 i lätt spelande. Inga problem med att slå på EXPO 1. Tänkte ju börja titta på att optimera systemet här näst men lär ju chilla lite med PBO, undervolt osv nu ett tag. Har ju inte ens hunnit stresstesta systemet.

Permalänk
Medlem

Såg att någon på reddit hade en teori om att det hade med hög soc voltage att göra. Nu har jag inte ett moderkort från Asus, men när jag enablade expo med systemet i signaturen sattes 1.35v soc voltage per default vilket är sinnes. Kunde starta upp men fick snabbt blåskärmar. Ändrade soc voltage till 1.075v och då blev det stabilt. Vad har ni för soc voltage när ni kör expo?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz