Leisure suit larry in the land of the lounge lizards

Permalänk

Leisure suit larry in the land of the lounge lizards

En fundering kring detta klassiska åttiotalsspel som väl kom ut någon gång 87, 88. Man kan spela det online idag på lite olika platser och jag har roat mig lite med att spela det igen och hade ursprungligen idén att jag skulle försöka klara spelet men det är ju helt omöjligt. I alla fall för mig. Man börjar spelet på Larrys bar och sedan ska man ta sig till casionot. Hur vet man detta? Är det någon som vet om det kom någon instruktion med i spelet när det kom där det stod vilka platser man kunder åka till? Har försökt hitta någon manual på Internet men utan framgång.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Here be dragons

Permalänk

Jo givetvis, men jag är mest nyfiken på hur det var tänkt att man skulle klara spelet från början, utan walktrough.

Permalänk
Medlem

Antar att du refererar till den första versionen, dvs med textinmatning?

Jag är född -81 och spelade själv detta i yngre dagar (Don't ask ) Självklart var det en hel del trial and error men det var också en del av charmen. Save-funktionen användes frekvent men lurkade man runt fick man också en del ledtrådar. "Look around" etc. "Ask driver" med mera.

Men svårt var det och kopieringsskyddet (Innan man fick reda på Ctrl+Alt+X) var ännu svårare

Många inkl. mig själv lärde sig också grundläggande engelska genom de klassiska Sierra-spelen.

Permalänk
Medlem

Dom tidiga peka-klicka äventyren var ökända för att vara gravt ologiska stundtals och väldigt dåligt med förklaringar inne i spelen om vad man förväntades göra näst. En del hade ju lite matnyttigt i manualen som kom till, oklart hur det var med LSL på den fronten. Flera hade ju grejer där om du missade ett visst föremål så kunde du inte senare gå tillbaka och hämta det och inte heller klara spelet. Och just dom tidiga LSL var ju inte direkt kända för att ha dom mest rimliga pussel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Antar att du refererar till den första versionen, dvs med textinmatning?

Jag är född -81 och spelade själv detta i yngre dagar (Don't ask ) Självklart var det en hel del trial and error men det var också en del av charmen. Save-funktionen användes frekvent men lurkade man runt fick man också en del ledtrådar. "Look around" etc. Ask driver med mera.

Men svårt var det och kopieringsskyddet (Innan man fick reda på Ctrl+Alt+X) var ännu svårare

Många inkl. mig själv lärde sig också grundläggande engelska genom de klassiska Sierra-spelen.

Tillhör också skaran som lärde sig engelska den vägen! Minns att något spel kombinerade tanken om att man själv skulle skriva och en liten minneslista över "fungerande" verb som man matat in. Kändes high tech då

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Många inkl. mig själv lärde sig också grundläggande engelska genom de klassiska Sierra-spelen.

Samma här, uttalet blev dock ibland väldigt fel...

Exa-mine...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_T_B:

En fundering kring detta klassiska åttiotalsspel som väl kom ut någon gång 87, 88. Man kan spela det online idag på lite olika platser och jag har roat mig lite med att spela det igen och hade ursprungligen idén att jag skulle försöka klara spelet men det är ju helt omöjligt. I alla fall för mig. Man börjar spelet på Larrys bar och sedan ska man ta sig till casionot. Hur vet man detta? Är det någon som vet om det kom någon instruktion med i spelet när det kom där det stod vilka platser man kunder åka till? Har försökt hitta någon manual på Internet men utan framgång.

I originalspelet så går det att skriva 'ask' i taxin, så berättar taxichauffören vart han kan köra dig.

Eller 'talk'.

Permalänk
Medlem

Försökte spela igenom LSL 2 för några år sedan. Spelade det med min pappa på Amiga när jag var liten. Vi kom i princip igenom hela spelet men klarade aldrig när man skulle hasa sig över en ravin via en lian. Tänkte att det i vuxen ålder skull bli ett enkelt och kul spel. Visade sig vara i princip omöjligt även om jag kom ihåg de flesta pusslen. Sjukt orimliga lösningar på vissa saker plus att man hade noll aning vart man skulle gå... haha

Permalänk

Det som jag tycker verkar vara mest svårt är ju ställena man ska ta sig till. Hos Leftys kan man ju lista ut det mesta ganska enkelt genom att titta och undersöka men hur i he-te ska jag veta att jag kan åla till Casinot eller Shop? Förklaringen med att fråga taxichauffören är ju rimligast. Men jag undrar om det inte i manualen fanns angivet vilka platser som fanns att besöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_T_B:

Det som jag tycker verkar vara mest svårt är ju ställena man ska ta sig till. Hos Leftys kan man ju lista ut det mesta ganska enkelt genom att titta och undersöka men hur i he-te ska jag veta att jag kan åla till Casinot eller Shop? Förklaringen med att fråga taxichauffören är ju rimligast. Men jag undrar om det inte i manualen fanns angivet vilka platser som fanns att besöka.

Precis, manualerna hade en hel del info men vem köpte originalspel till PC? Ingen som jag vet om iaf, kopierades friskt i ungdomens dagar

Sierra var ju inte dummare än att de införde diverse kopieringsskydd. I LSL3 gjordes det dessutom ett tag in i spelet. Utan detta (Specifikt biljettnummer till en föreställning) kom man inte vidare i spelet. Smart!

Permalänk
Medlem

Det här är bara ett bevis på att dagens spel håller en i handen hela tiden. Det var bättre förr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Flera hade ju grejer där om du missade ett visst föremål så kunde du inte senare gå tillbaka och hämta det och inte heller klara spelet.

LSL är ett sånt, jag kom över en walkthrough (BBS, utskrivat på matrisskrivare med såna där härliga hålremsor) efter att ha kört igenom del av spelet och när jag kom till slutet gick det inte att klara för jag hade inte plockat upp ett äpple nånstans i början.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Sierra var ju inte dummare än att de införde diverse kopieringsskydd. I LSL3 gjordes det dessutom ett tag in i spelet. Utan detta (Specifikt biljettnummer till en föreställning) kom man inte vidare i spelet. Smart!

Sierra körde ursprungligen med att modifiera själva originaldisketten så att den inte gick att kopiera. Vet inte exakt hur de gjorde det, men jag vet att det fanns andra som borrade hål i själva skivan för att lura systemet.

Problemet med detta var att det räckte att en person lyckades göra en kopia, så låg den ju på alla BBSer sen. Systemet du beskriver, att man behöver något ut manualen en bit in i spelet, var nästa grej.

Första upplevelsen av kopieringsskydd var ett litet färgkort som skickades med Jet Set Willy till ZX Spectrum. Man fick en ruta och så skulle man ange färgerna i den rutan. Kul att försöka se skillnad på röd och brun. Gjorde man fel så resettade den datorn och man fick läsa in på nytt, vilket tog en stund på den tiden med kasettband.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

LSL är ett sånt, jag kom över en walkthrough (BBS, utskrivat på matrisskrivare med såna där härliga hålremsor) efter att ha kört igenom del av spelet och när jag kom till slutet gick det inte att klara för jag hade inte plockat upp ett äpple nånstans i början.

Det kallas replay value!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

LSL är ett sånt, jag kom över en walkthrough (BBS, utskrivat på matrisskrivare med såna där härliga hålremsor) efter att ha kört igenom del av spelet och när jag kom till slutet gick det inte att klara för jag hade inte plockat upp ett äpple nånstans i början.

Äpplet går att hitta hela vägen i slutet. Det är en gubbe med en stor tunna på sig som dyker upp framför casinot ibland - skall väl föreställa att han har spelat bort allt. Han säljer äpplen. Dyker inte upp varje gång, men gå in på casinot och ut igen några gånger så dyker han upp.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Om du bara söker efter namnet på spelet + manual så kan du lätt hitta manualen till spelet. Al Lowe (en av skaparna av spelet) har även bilder av diverse LSL-manualer på sin hemsida. Han har inte hela LSL1-manualen, men däremot LSL2 som har samma upplägg.

Men manualen har i alla fall en del tips och det finns även en walkthrough för den första delen av spelet. Där nämns även att man kan beställa böcker med ledtrådar (finns lite bilder på Al Lowes sida) via det inkluderade formuläret, samt telefonnr till Sierras support om man vill ha råd (de lovar att vara diskreta ).

Wikipedia nämner även att Sierra sålde fler ledtrådsböcker än kopior av spelet (p.g.a. piratkopiering), vilket nog är en orsak till att spelen är så pass kluriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Äpplet går att hitta hela vägen i slutet. Det är en gubbe med en stor tunna på sig som dyker upp framför casinot ibland - skall väl föreställa att han har spelat bort allt. Han säljer äpplen. Dyker inte upp varje gång, men gå in på casinot och ut igen några gånger så dyker han upp.

Nu är det här närmare 30 år sen så kanske minns lite fel.
Kan det varit annat man kunde missa?
Eller så dök han aldrig upp innan jag gav upp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nu är det här närmare 30 år sen så kanske minns lite fel.
Kan det varit annat man kunde missa?
Eller så dök han aldrig upp innan jag gav upp.

Hm. Tror inte att man kan låsa ut sig så sent. Sierra hade ju massor av absurda låsningar i de första spelen, men det var lite bättre med tiden. Al Lowe jobbade också på Sierra (de andra spelskaparna kom mestadels in utifrån och skrev manus till ett spel som sedan implementerades av folk som Al Lowe) och undvek nog sånt. Man kan ju fastna ute i stan om man inte har nog med pengar till taxi för att åka till casinot, och jag tror att man måste ha med sig fällkniven innan man kommer till bröllops-sviten, men det är inte alltför illa i LSL.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk