Får inte skriva filer till C:\-kataloger Win 11?!

Permalänk

Får inte skriva filer till C:\-kataloger Win 11?!

Jag fick för mig att göra en vårstädning och formatera och installera om mitt Windows 11. Som jag gjort så många gånger förr med Windows 10. Aldrig några problem.

Nyinstallation från USB och som sagt formaterade hårddiskar.

Allt verkar frid och fröjd efter installation tills jag ska skapa någon typ av fil på C-disken. Nu får jag endast skapa mappar och får exempelvis inte lov att spara en textfil!

Jag har försökt ändra ägare på enheten mha diverse guider och trixa med behörigheter fram och tillbaka, men det slutar alltid med att mitt Windows blir korrupt och tvingar mig till ytterligare en ominstallation...

Finns det någon som har stött på samma problem? Jag förstår verkligen inte problemet när det är bara jag som använder datorn och är supermegadunder-administratör.

Skulle vara sjukt tacksam för hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Menar du att du klickar höger musknapp och vill skapa en textfil, men du ser bara alternativet att skapa mapp? I så fall är det Windows 11 nya korkade meny som ställer till det. Om du väljer Visa fler alternativ så får du upp menyn från tidigare OS med fler val.

Sorry, ser att även den gamla menyn bara har valet att skapa en mapp i rooten på C:.
Vägen att komma runt detta är att starta tex Anteckningar som administratör. Istället för att bara klicka på programmet för att starta det så klickar du höger musknapp och väljer Kör som administratör. Sedan får du spara filer även i rooten på C: så länge du har programmet öppet.

Det kan tyckas fjantigt, men är en säkerhetsgrej. När du kör ett program så kör du inte det som administratör utan som användare, även om din användare är administratör. Du måste tala om specifikt att du vill agera som administratör för att du ska vara det. Bökigt, men jag råder dig att ha kvar det då du annars inte får upp en varning om något program är på väg att göra något som det inte ska.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tack, men det är svårare än så. Jag får endast skapa en mapp oavsett om jag öppnar upp "den gamla" menyn.

Edit:

Men såhär illa har det aldrig varit tidigare vad gäller säkerhet. Om jag vill leva farligt och stänga av det. Hur kan jag gå tillväga, tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilzzone90:

Tack, men det är svårare än så. Jag får endast skapa en mapp oavsett om jag öppnar upp "den gamla" menyn.

Edit:

Men såhär illa har det aldrig varit tidigare vad gäller säkerhet. Om jag vill leva farligt och stänga av det. Hur kan jag gå tillväga, tro?

Antingen som han skrev ovan. Starta anteckningar som admin och spara på det sättet eller det mindre säkra som jag kör, var alltid inloggad som admin.

Jag börjar med icke admin konto när alla dessa irritationsmoment fixats...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Har för mig det är windows defender som gör detta beteende.

Brukar hjälpa att stänga av det för mig när plötsligt program inte längre fått skriva filer på os disken.

Steam brukar va notorisk att bli blockad stup i kvarten från att installera uppdateringar till spel till och från på c: för mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows