XFX 6950 XT Speedster MERC 319 eller AMD Radeon RX 6950 XT MBA ??

Permalänk
Medlem

XFX 6950 XT Speedster MERC 319 eller AMD Radeon RX 6950 XT MBA ??

Tjena !

Just nu ligger de ute 2 heta 6950 XT modeller både på Inet & Komplett !

XFX 6950 XT Speedster MERC 319 - 7749:-
AMD Radeon RX 6950 XT MBA ref kort - 8499:-

Slutet på maj månad tänkte jag köpa ett av dessa 2 kort, jag sitter på ett GTX GIGABYTE G1 1080 överklockat med EKWB vattenkylning. Har använt detta kort nu sen 2014 kanske & jag känner att det är dax för mig att upgradera mig.

Men vilket av dessa 2 kort skulle ni välja ? Skit svårt att välja vilket kort man ska ha
Ska man gå direkt på priset? Utseende ? Eller är de något annat som sticker ut av dessa 2 kort.

All hjälp o fundering uppskattas!

Mvh
Nyman

Visa signatur

- Ingen Minns En Fegis -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izkoo:

Slutet på maj månad tänkte jag köpa ett av dessa 2 kort

Då det är en månad kvar till köpet kan mycket förändras gällande pris, så bind inte upp dig mentalt redan nu.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Då det är en månad kvar till köpet kan mycket förändras gällande pris, så bind inte upp dig mentalt redan nu.

Okey , tack för tipset

Visa signatur

- Ingen Minns En Fegis -

Permalänk
Medlem

Tänk på att XFX kortet är extremt långt, 34cm så kolla att det går in i chassiet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tänk på att XFX kortet är extremt långt, 34cm så kolla att det går in i chassiet.

Har ett XFX 6900 XT och det får PRECIS plats i mitt Define 7 Compact, med fläktar i fronten.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

grattis jag köpte mitt 6950XT för 9200:- i mars

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

grattis jag köpte mitt 6950XT för 9200:- i mars

Grattis, jag köpte mitt 6900XT för 16k för två år sedan

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Generellt ska man hålla sej borta från referenskort(MBA), speciellt i detta fall när partnerkortet t.o.m är billigare haha.....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för Rx 6950 xt Red Devil som jag knep för 9k nytt för nån vecka sen. Grym kylning och bios switch för OC på kortet.
Håll koll på om inte priset på även den kommer droppa ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Jag vill slå ett slag för Rx 6950 xt Red Devil som jag knep för 9k nytt för nån vecka sen. Grym kylning och bios switch för OC på kortet.
Håll koll på om inte priset på även den kommer droppa ner.

Det har det
https://www.amazon.se/dp/B09VYDTVGY/ref=asc_df_B09VYDTVGY1682...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Grattis, jag köpte mitt 6900XT för 16k för två år sedan

Kostar att vara på

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Kostar att vara på

jodå, men det har absolut varit värt det, står sig säkerligen till 8000-serien eller vad den kommer heta

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

jodå, men det har absolut varit värt det, står sig säkerligen till 8000-serien eller vad den kommer heta

räknar med att köra mitt 6950XT i minst 5 år

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

räknar med att köra mitt 6950XT i minst 5 år

ja, dum som jag är så uppgraderade jag till 4k när jag fick ett bra pris på en sådan skärm, och i vissa titlar tycker jag att det håller tillbaka lite där

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tänk på att XFX kortet är extremt långt, 34cm så kolla att det går in i chassiet.

Joo jag har kollat lite , 34cm är ju rätt skapligt

Visa signatur

- Ingen Minns En Fegis -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Generellt ska man hålla sej borta från referenskort(MBA), speciellt i detta fall när partnerkortet t.o.m är billigare haha.....

Varför ska man hålla sig borta ifrån REF kort ? Jo , XFX kostar ju 7.7k medans AMD kortet kostar 8.5K men pengarna där spelar ingen större roll har råd med vilket som. Men jag har lite svårt o bestämma mig vilket ja ska välja / köpa bara

Visa signatur

- Ingen Minns En Fegis -

Permalänk
Medlem

Jag hade valt PowerColor 6950 XT Red Devil som kostar 7.790 kr på Proshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomguy:

Jag hade valt PowerColor 6950 XT Red Devil som kostar 7.790 kr på Proshop.

Kan du motivera ditt svar lite mer varför du hade valt de kortet istället för dom 2 nämnda korten

Mvh
Nyman

Visa signatur

- Ingen Minns En Fegis -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izkoo:

Varför ska man hålla sig borta ifrån REF kort ? Jo , XFX kostar ju 7.7k medans AMD kortet kostar 8.5K men pengarna där spelar ingen större roll har råd med vilket som. Men jag har lite svårt o bestämma mig vilket ja ska välja / köpa bara

För att referenskort har sämre kylning, tro mej jag vet. Speciellt AMD. Leder till högre ljudnivå etc etc....
Hade ett r9 290 ref.kort back in the day(2013) som lät som en dammsugare vid load p.g.a värme och till slut dog, RMA och fick ett nytt partnerkort Sapphire(Tri-x oc tror jag det hette), använde i 8 år utan problem med vare sej ljudnivå eller temps.

https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-rx-6950-xt-refe...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Tycker kylaren på Merc var av mycket hög klass, tyst kort och hade själv ingen coilwhine.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izkoo:

Kan du motivera ditt svar lite mer varför du hade valt de kortet istället för dom 2 nämnda korten

Mvh
Nyman

Sapphire gör enligt mig bäst partnerkort men kostar lite mer. Att jag valde PowerColor är för att det är den näst bästa tillverkaren (återigen enligt mig) och att det specifika kortet har bra överklockningsmöjligheter, samt att det ligger i den prisklass du verkar titta på.

Referenskortet från AMD är det inget fel på när det gäller kvaliteten, men fläktarna låter lite mer och kyler lite sämre än partnerkorten, och när det gäller XFX så hade jag lätt valt MSI eller Asus före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomguy:

Sapphire gör enligt mig bäst partnerkort men kostar lite mer. Att jag valde PowerColor är för att det är den näst bästa tillverkaren (återigen enligt mig) och att det specifika kortet har bra överklockningsmöjligheter, samt att det ligger i den prisklass du verkar titta på.

Referenskortet från AMD är det inget fel på när det gäller kvaliteten, men fläktarna låter lite mer och kyler lite sämre än partnerkorten, och när det gäller XFX så hade jag lätt valt MSI eller Asus före.

XFX har väl den bästa kylaren av alla. Varför Asus? Deras coilwhine-frekvens, speciellt på såpass kraftfulla kort som 69xx hade oroat mig.

Permalänk
Medlem

Satt faktiskt själv och velade som feasen mellan vilket vilket kort. Men XFX kortet är utan tvekan det bättre om det får plats!

För min del blev det ett lite dyrare kort, 7900 xt fyndvara i hop om att prestandan går upp en aning med uppdateringar av drivare kommande året är ändå något dom lyckats väl med dom tidigare generationerna ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izkoo:

Tjena !

Just nu ligger de ute 2 heta 6950 XT modeller både på Inet & Komplett !

XFX 6950 XT Speedster MERC 319 - 7749:-
AMD Radeon RX 6950 XT MBA ref kort - 8499:-

Slutet på maj månad tänkte jag köpa ett av dessa 2 kort, jag sitter på ett GTX GIGABYTE G1 1080 överklockat med EKWB vattenkylning. Har använt detta kort nu sen 2014 kanske & jag känner att det är dax för mig att upgradera mig.

Men vilket av dessa 2 kort skulle ni välja ? Skit svårt att välja vilket kort man ska ha
Ska man gå direkt på priset? Utseende ? Eller är de något annat som sticker ut av dessa 2 kort.

All hjälp o fundering uppskattas!

Mvh
Nyman

Skulle vilja adda ett 3e 6950xt alternativ.. och det är ju då Red Devil som Proshop just nu säljer för typ samma pris som Merc XFX kortet.. dessutom så ingår ju en kod (värde 400:-) till Last of us.. vilket ju faktiskt gör det till det billigaste 6950xt kortet på marknaden och det känns därför extra prisvärt då ifall man kollar historiskt så brukar de va näst bäst efter sapphire nitro, ibland lika bra ..

Det är också prestandamässigt bättre än båda de du länkat.. Referenskortet bör du först välja bort dock.. men man skulle kunna ta det av ett par anledningar.. 1. Är rätt litet jämfört med de två andra, kan gå in i lite trängre builds.. 2. Om det är billigast.. vilket det alltså inte är..

XFX kortet funderar jag själv på då jag enbart kör ett 750w MSI gold agg.. kortet drar mindre än Red Devil, dock så lär jag undervolta ovsett val men 2st 8pin enbart mot red devils 3st då. Sen har det lite mer vit design vilket jag gillar i min burk med..

Red devil rekommenderas 950w agg till.. men som sagt lite undervolting löser ju det.. utan att prestanda går ner något signifikativt då.. men Red Devil har bäst prestanda av de tre och rejält tilltagen kylning med.. ett bra kort..
Vill man ha det med bäst prestanda kring 8k så väljer man därför Red Devil 6950xt i min bok..

Äkskar Sapphire nitro korten med men de är fortfarande betydligt dyrare så.... sitter på ett 6800 nitro kort just nu och det har tjänat mig väl.. men när priserna på dessa monster gått ner såpass så blir man ju sugen.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

För att referenskort har sämre kylning, tro mej jag vet. Speciellt AMD. Leder till högre ljudnivå etc etc....
Hade ett r9 290 ref.kort back in the day(2013) som lät som en dammsugare vid load p.g.a värme och till slut dog, RMA och fick ett nytt partnerkort Sapphire(Tri-x oc tror jag det hette), använde i 8 år utan problem med vare sej ljudnivå eller temps.

https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-rx-6950-xt-refe...

Aha de är så pass alltså dålig kylning , trodde man gjorde bra ifrån sig som REF kort men tydligen inte då

Visa signatur

- Ingen Minns En Fegis -

Permalänk
Medlem
Skrivet av rilly:

Skulle vilja adda ett 3e 6950xt alternativ.. och det är ju då Red Devil som Proshop just nu säljer för typ samma pris som Merc XFX kortet.. dessutom så ingår ju en kod (värde 400:-) till Last of us.. vilket ju faktiskt gör det till det billigaste 6950xt kortet på marknaden och det känns därför extra prisvärt då ifall man kollar historiskt så brukar de va näst bäst efter sapphire nitro, ibland lika bra ..

Det är också prestandamässigt bättre än båda de du länkat.. Referenskortet bör du först välja bort dock.. men man skulle kunna ta det av ett par anledningar.. 1. Är rätt litet jämfört med de två andra, kan gå in i lite trängre builds.. 2. Om det är billigast.. vilket det alltså inte är..

XFX kortet funderar jag själv på då jag enbart kör ett 750w MSI gold agg.. kortet drar mindre än Red Devil, dock så lär jag undervolta ovsett val men 2st 8pin enbart mot red devils 3st då. Sen har det lite mer vit design vilket jag gillar i min burk med..

Red devil rekommenderas 950w agg till.. men som sagt lite undervolting löser ju det.. utan att prestanda går ner något signifikativt då.. men Red Devil har bäst prestanda av de tre och rejält tilltagen kylning med.. ett bra kort..
Vill man ha det med bäst prestanda kring 8k så väljer man därför Red Devil 6950xt i min bok..

Äkskar Sapphire nitro korten med men de är fortfarande betydligt dyrare så.... sitter på ett 6800 nitro kort just nu och det har tjänat mig väl.. men när priserna på dessa monster gått ner såpass så blir man ju sugen.

Lycka till!

Okey Jag kan väl tillägga oxå att jag vill/kommer att montera EKWB vattenblock inom en snar framtid på nya kortet. Så fläktkylningen kommer inte vara länge. Vilket kort hade du valt då ?

Mvh
Nyman

Visa signatur

- Ingen Minns En Fegis -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izkoo:

Okey Jag kan väl tillägga oxå att jag vill/kommer att montera EKWB vattenblock inom en snar framtid på nya kortet. Så fläktkylningen kommer inte vara länge. Vilket kort hade du valt då ?

Mvh
Nyman

Aha. Men det ändrar väl allt? Ska du vattenkyla spelar det väl ingen roll vilket märke, vet inte hur mycket som skiljer på komponenterna på brädorna, men kan väl inte vara alltför mycket. Billigaste dealen du får tag på helt enkelt....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Aha. Men det ändrar väl allt? Ska du vattenkyla spelar det väl ingen roll vilket märke, vet inte hur mycket som skiljer på komponenterna på brädorna, men kan väl inte vara alltför mycket. Billigaste dealen du får tag på helt enkelt....

Då står de alltså mellan XFX & Red Devil kortet med andra ord Hittar dock inget vattenblock till XFX kortet , Red Devil vattenblock fanns på Inet såg jag.

Visa signatur

- Ingen Minns En Fegis -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izkoo:

Okey Jag kan väl tillägga oxå att jag vill/kommer att montera EKWB vattenblock inom en snar framtid på nya kortet. Så fläktkylningen kommer inte vara länge. Vilket kort hade du valt då ?

Mvh
Nyman

Vikket kort jag hade valt är oklart
. Men jag diskuterar ju frågan i mitt långa svar/inlägg.. Red Devil är bäst prestandamässigt enligt de tester jag sett av dessa 3 kort, men drar också mest ström. Det gör att jag själv med mitt 750w funderar på XFX merc kortet, även det vita på backplaten lockar en del..

Permalänk
Medlem
Skrivet av rilly:

Vikket kort jag hade valt är oklart
. Men jag diskuterar ju frågan i mitt långa svar/inlägg.. Red Devil är bäst prestandamässigt enligt de tester jag sett av dessa 3 kort, men drar också mest ström. Det gör att jag själv med mitt 750w funderar på XFX merc kortet, även det vita på backplaten lockar en del..

Ah okey , ah jag trycker XFX kortet ser "roliga" ut helt klart. Snyggare design mässigt på alla punkter! Jag sitter på ett Corsair 750w oxå idag , men funderar på att upgradera till ett 1000w agg i samband med grafikkort byte. Vill ha lite mer mos är tanken för att orka driva allt.

Ska nog byta ut de mesta förutom ramminnen & moderkort (ASUS TUF B550-PRO)

Visa signatur

- Ingen Minns En Fegis -