Star Wars Jedi Survivor: Hur rullar det för er?

Permalänk
Medlem

Det ser helt sjukt snyggt ut på en 65" G2 OLED.
Inget FSR, allt på Epic och Raytracing på. Mellan 50-80 FPS. G-sync är räddaren.
Det stuttrar emellanåt, det ska jag inte sticka under stolen med. Men det är inte närheten så katastrofalt som Steam-användare får det att låta i min mening.

Permalänk
Medlem

Jag lirar spelet i 3440x1440 med 1080ti & 8700k och det är inga nämnvärda problem. Vid ett tillfälle så gick det ner till 30fps, men det var fortfarande helt spelbart. Det beror väl lite på hur känslig man är för lägre fps, men jag kan hålla med om att håller spelet 30 fps på sina ställen så kan det helt klart optimeras.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Wakkahh körde ju stream igår och hade heller inga problem..

Verkar inte bara vara spelet rakt av, utan snarare spelet i kombo med vissa setups.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

"Spelet funkar för mig, så då måste det fungera för alla andra också!"

Nej inte för alla uppenbarligen, Men att sitta och såga det utan att ens testa det och enbart gå på vad andra säger som många gör här...

Långt ifrån alla har problem, gissar även att många som har problem med detta är samma personer som har problem med andra spel med. Förmodligen lika mycket deras egna system som strular utan att dom vet det.

Finns tex dom som tjurar med att sitta med gamla OS, gamla drivers osv

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ffein:
  • Windows 11

  • 7900 XTX

  • 7600X

  • 33 GB RAM

Får ut runt 80 fps med allt maxat utan ray tracing i 1440p, vilket är helt sanslöst dåligt. Spelet använder varken CPU eller GPU till 100% heller. Det doppar ganska lågt ibland också, men inte så att det blir direkt ospelbart, men det är ändå inte acceptabelt med tanke på hårdvaran jag har.

Verkar ju som att 7600x bottleneckar top tier gpu. Samma sak för min vän med 7900 xtx och den CPU, jag har 60 fps högre än honom i warzone tex

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Väntar med köp till rea eller EA Play release.

Oacceptabelt att släppa ett spel med dessa problem och sedan be om ursäkt för det på twitter.

Permalänk
Medlem

Samma skit varje gång, EA borde läggas ned.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

40-55 FPS i 1440p med systemet i min sign. Kör det mesta på high och med FSR, att ändra till lägre inställningar gav ingenting.

Datorns delar har ju blivit lite till åren så kan ju inte förvänta mig för mycket längre, men hoppas dom får till en performance patch snabbt.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Spelbart på ett 4090 men helt klart undermålig prestanda. Behövs mer optimering då man får inte ut fullt av gpun.

Benchmarks och tester jag gjorde igår

STAR WARS Jedi: Survivor - RTX 4090 & 12900k (RTX ON) Epic Settings (AMD FidelityFX Disabled)
80% gpu utilization in-game
65 fps

STAR WARS Jedi: Survivor - RTX 4090 & 12900k (RTX OFF) Epic Settings
50% gpu utilization in-game
70fps

Ända gången jag ser 98% eller nära 100 % gpu är i main menu.

Permalänk
Medlem

Spelet rullade med 55-80 fps på starterplaneten och GPU-usage runt 55-60%.
När jag kom till andra planeten, som jag trodde skulle vara tyngre ligger jag runt 100-120 fps (120fps cap) och GPU-usage på 90-100%.

1440p utan RT och FSR, allt annat på Epic.

7700X, 32gb ram och 4080

När man kom över den dåliga optimeringen så var det trots allt rätt spelbart även i början, nu på andra planeten är det extremt spelbart, hoppas det håller i sig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palusa:

Nej inte för alla uppenbarligen, Men att sitta och såga det utan att ens testa det och enbart gå på vad andra säger som många gör här...

Långt ifrån alla har problem, gissar även att många som har problem med detta är samma personer som har problem med andra spel med. Förmodligen lika mycket deras egna system som strular utan att dom vet det.

Finns tex dom som tjurar med att sitta med gamla OS, gamla drivers osv

Klart jag inte ska behöva personligen testa spelet, om det finns en risk att det knappt är spelbart.

Sen bryr jag mig extremt lite om randoms som sitter och klagar, man får gå på de stora youtube-kanalerna som man vet har koll och som gör legit reviews av många spel.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Väntar med köp till rea eller EA Play release.

Oacceptabelt att släppa ett spel med dessa problem och sedan be om ursäkt för det på twitter.

Finns på EA PlayPro för 149kr. För mig helt klart värt då jag förmodligen inte kommer spela mer än en månad för sen kommer diablo 4 😁

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Finns på EA PlayPro för 149kr. För mig helt klart värt då jag förmodligen inte kommer spela mer än en månad för sen kommer diablo 4 😁

Japp det funkar såklart också

Permalänk
Medlem

Fungerar helt ok med Performance mode på PS5an, har dock lirat knappt 30min.

Men numera får man ta buggar och dålig prestanda vid release, det har hänt så ofta med olika spel att man får skylla sig själv (inkluderar mig här).

”fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me”

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk

Finns det någon test version att spela så man vet om det funkar på min dator ?

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Datavetare

Grabben köpte spelet, hann aldrig testa hemma (RTX4070Ti+5600X+48 GB RAM+Win11), men körde lite igår på datorn i sommarstugan med RTX2070+3900X+48 GB RAM+Win11. På andra planeten går det att köra låst 60 FPS i 1440p medium/high och FSR quality.

Då det initial var rätt kass FPS testade vi lite olika saker. En var att stänga av SMT då spelet använder rätt lite CPU. Vet inte om det kanske gjorde något positivt, fick ändå känslan att avstängd SMT gjorde FPS mer stabil.

Spel använder ju rätt lite CPU (i alla fall ihop med ett RTX2070), är rätt få kärnor som har någon större last och ingen ligger konstant på 100 % (men som vanligt sprider Windows lasten lite väl, i sådana lägen kan avstängd SMT vara positiv).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Är det någon som har testat med riktigt snabba minnen?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Sjukt besviken, prestandan är konstig, känns ostabilt beroende på vart man är. Men det som stör mig mest är animationerna, röstskådespeleriet och allmänna buggar.

Animationerna får abrupta stop innan ny loop påbörjar ser riktigt billigt ut.
Banorna är ofta väldigt tomma och tråkiga. Förhastat och inte helt polerat spel, hur detta lyckats fått 9/10 är för mig en gåta.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Extremt ojämn frametime, 50-65 fps.

4090 och 7800x3d i 4K.

Helt ospelbart, stuttering oavbrutet. Inställningar eller RT av gör ingen skillnad. Använder typ 15-20% av min cpu och 40% av min gpu.

Köp inte det här spelet om du är van vid stabil frametime.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Spelar på Xbox Series X känns väl helt okej i performance mode på det stora hela men det har ju helt klart en del fps drop. Framförallt när man hoppar mellan cut scenes och spel.

Permalänk
Medlem

Spelet flyter bra för mig, mellan 60 och 90 fps i 4k uppösning, max grafikinställningar med raytracing etc. Ibland lite småstutters när man kommer in i nya platser:

Sitter med en i9 13900k och 4090.

Det är helt klart dåligt optimerat. Men det var klart snyggare och bättre än jag trodde, så kommer nog behålla spelet.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palusa:

Nej inte för alla uppenbarligen, Men att sitta och såga det utan att ens testa det och enbart gå på vad andra säger som många gör här...

Långt ifrån alla har problem, gissar även att många som har problem med detta är samma personer som har problem med andra spel med. Förmodligen lika mycket deras egna system som strular utan att dom vet det.

Finns tex dom som tjurar med att sitta med gamla OS, gamla drivers osv

Om det nu är användarfel så hade ju inte DICE/EA gått ut med ett officiellt meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är ju bättre att köra DLSS om man inte har hårdvaran att ge 60 FPS+ på nativeupplösning, vanlig uppskalning via grafikkort eller skärm ser ju ut som skit. Detta spel verkar ha nån temporal lösning, eller motion blur som gör det värre. Antar RT beräknas över frames också, så tror det blir svårt att få nån riktig skärpa oavsett.

Vad gör du om du har en 4k-skärm där spelet inte rullar på bra, vrider du ner inställningar eller upplösning?

Har just därför valt bort 4k än så länge då för mycket titlar inte orkar drivas i den upplösningen. Men absolut båda alternativen suger som du nämner. Gillar inte att lira spel utan allt maxat själv och köra lägre upplösning än native är helt omöjligt för mig. Men det är DLSS/FSR också iofs, men vi är väl olika känsliga för det där. Samma sak med de spel som tvingar TAA, fixar inte det.

Skrivet av marcusOCZ:

En jpg bild visar knappast hur det ser ut i spelet. Kan lova att bilden inte gör det rättvisa.

Allt ser väl bättre ut i rörelse såklart men problemen med DLSS/FSR försvinner inte för det, tvärtom så blir det ju värre i rörelse.

Skrivet av Nozomi:

DLSS har vid många tillfällen visat sig se bättre ut och mer detaljerat än native i många spel.
Men beror på spel och vad annat som sker i bakgrunden.

Spelet har massa ghosting även utan motionblur.

Den gubben avskyr ju allt. Speciellt om det inte håller honom i handen.

Varför skulle DLSS/FSR se bättre ut i native? Obegripligt såvida man inte gillar motionblur/ghosting och artefakter.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fissure:

Har just därför valt bort 4k än så länge då för mycket titlar inte orkar drivas i den upplösningen. Men absolut båda alternativen suger som du nämner. Gillar inte att lira spel utan allt maxat själv och köra lägre upplösning än native är helt omöjligt för mig. Men det är DLSS/FSR också iofs, men vi är väl olika känsliga för det där. Samma sak med de spel som tvingar TAA, fixar inte det.

Allt ser väl bättre ut i rörelse såklart men problemen med DLSS/FSR försvinner inte för det, tvärtom så blir det ju värre i rörelse.

Varför skulle DLSS/FSR se bättre ut i native? Obegripligt såvida man inte gillar motionblur/ghosting och artefakter.

Finns gott om exempel men här har du uppskalat 1080p till 4K mot native 1080p
https://youtu.be/vigxRma2EPA?t=817

Dessa är alla i 4K men för mig i 1440p så ser dlss alltid bättre ut med mindre shimmer/aliasing.
https://youtu.be/O5B_dqi_Syc

Permalänk
Medlem

Behöver man FSR eller DLSS för att komma över 60fps så är det INTE väl optimerat spel. jag boykottar dessa grumliga lull lull tekniker med hård näve. jag ska inte betala 7k för att spela med grumliga texturer!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fissure:

Varför skulle DLSS/FSR se bättre ut i native? Obegripligt såvida man inte gillar motionblur/ghosting och artefakter.

Är fullt möjligt för DLSS2 att se bättre ut än native, framförallt i "quality mode". Underliggande orsak är att totala mängden information som DLSS2 (inte DLSS3 som är något annat) har att jobba med per scen är större än den information som finns vid "native" då algoritmen använder information från tidigare scener.

Ovan utesluter inte att algoritmen kan orsaka artefakter, att lösa sådana problem är ett ortogonalt problem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Finns på EA PlayPro för 149kr. För mig helt klart värt då jag förmodligen inte kommer spela mer än en månad för sen kommer diablo 4 😁

Inte hört om detta. Så jag kan köpa 1mån spela spelet utan att köpa det och sen säga upp suben?

Låter ju för bra för va sant

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Inte hört om detta. Så jag kan köpa 1mån spela spelet utan att köpa det och sen säga upp suben?

Låter ju för bra för va sant

Nä du kan göra så på många ställen nu för tiden. Kommer göra samma hos Ubisoft när de släpper AC Mirage till hösten.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Inte hört om detta. Så jag kan köpa 1mån spela spelet utan att köpa det och sen säga upp suben?

Låter ju för bra för va sant

Varit så länge. Jag gjorde det med Fallen Order.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Inte hört om detta. Så jag kan köpa 1mån spela spelet utan att köpa det och sen säga upp suben?

Låter ju för bra för va sant

Japp, precis så har jag gjort

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB