Asus klenare ROG Ally marginellt billigare än toppmodellen

Permalänk
Melding Plague

Asus klenare ROG Ally marginellt billigare än toppmodellen

Betydligt lägre prestanda och halverad lagring till trots kan instegsmodellen av Asus ROG Ally bli blott tusenlappen billigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför släpper dom en billigare variant om den i princip är e-waste vid release då? den måste ju halveras i pris jämfört med sin storebror för den ska bli värd det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Oliver91:

Varför släpper dom en billigare variant om den i princip är e-waste vid release då?

Tanken är väl att vara ett alternativ till Valves toppmodell av Steam Deck.
Z1-varianten har på papper en vassare APU och bättre skärm än Steam Deck, men kommer att ha halva lagringskapaciteten kontra Valves dyraste erbjudande. Därmed blir det en avvägningsfråga mer än något annat.

För den som kollar på instegsmodellen av Steam Deck med 64 GB lagring är ingen av Asus diton ett alternativ. Men för den som sneglat på den största modellen med 512GB lagring av Steam Deck, då kan faktiskt Asus ROG Ally Z1 vara ett mycket gott alternativ då priset (om det blir som ryktat) kommer vara nästintill identiskt.

Z1 Extreme-varianten är för den som vill ha det där extra av allt och är beredd att betala en mindre premium för det också. En tusenlapp är både lite – men samtidigt mycket – när det kommer till pengar i kategorin av handhållna enheter.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Vi har ingen aning om det blir en tusenlapp. Re XT och XTX och alla jänkare som tyckte "100USD är inget att bråka om, XT är onödig" där det i Sverige inte rörde sig om 1000SEK. (Just nu 10700 / 13000SEK för XT / XTX )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Hade gärna uppgraderat från Steam Deck om Ally haft trackpads. Kan inte förstå hur man utvecklar en Windows-baserad enhet utan trackpads för styrning av musen. Det är en av de bästa features på Steam Deck. I princip ett måste. Efter att ha kört dual boot med Windows 11 på min Steam Deck i några veckor så kan jag inte ens tänka mig att navigera runt i Windows utan trackpads.

Visst, kör man bara Steam BigScreen på autostart och gör det enkelt för sig, så funkar det såklart. Men halva tjusningen är ju att kunna använda Windows obegränsat på dessa handhelds, precis som på en dator, även utan att ha den dockad med mus och tangentbord.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Jag tror Z1 existerar endast så att folk ska köpa Z1 Extreme.

Permalänk
Medlem

Nvidia-taktiken

Permalänk
Medlem

Stackars alla barn som blir drabbade av sina föräldrars felköp! Jag minns själv när pappa kom hem med första speldatorn till barnen P4 + Gf4 440MX, så jävla lurad han blev, till och med Gf2 hade troligen varit bättre…

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur otroligt svag Nintendo Switch är, jösses.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk

And that's how you make money.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Intressant att se hur otroligt svag Nintendo Switch är, jösses.

Den släpptes inte 2023 direkt heller. Men Nintendo lär väl släppa nytt mot slutet av året eller nästa år.
Får hoppas det sitter hårdvara likt denna i åtminstone!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Intressant att se hur otroligt svag Nintendo Switch är, jösses.

Och samtidigt är många spel långt bättre optimerade där än på PC.

Är faktiskt imponerad av hur bra många spel är på Switch, då min Windows laptop från 2019 har stora problem med att få Diablo II Resurrected spelbart i ens 720p.

Så i spelupplevelse, batteritid och portablitet vinner Nintendo Switch i min bok.

Permalänk
Medlem

Kan man ringa samtal med den?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Och samtidigt är många spel långt bättre optimerade där än på PC.

Är faktiskt imponerad av hur bra många spel är på Switch, då min Windows laptop från 2019 har stora problem med att få Diablo II Resurrected spelbart i ens 720p.

Så i spelupplevelse, batteritid och portablitet vinner Nintendo Switch i min bok.

Nej, det finns fler väloptimerade spel på datorn än på konsolerna tillsammans..

I min värld är inte 720P (Dynamic res) medium 30FPS bra optimerat..

Din Windows laptop är säkerligen en sån där notebook med igpu och 4GB RAM.. som du blev pålurad att köpa för 12999:-

För min Windows laptop med en i5 från 10th gen och ett 3050Ti har inga problem alls att köra Diablo II Res i 1080P high och hålla 60fps, kostade 8999:- under Covid-eran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Intressant att se hur otroligt svag Nintendo Switch är, jösses.

Intressant ja, men inte så chockerande. Nintendo är väl knappast kända för sin next-gen hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Intressant ja, men inte så chockerande. Nintendo är väl knappast kända för sin next-gen hårdvara.

Kör inte Switch en Tegra-krets från typ 2014? (Dvs samma som HTC One X...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Nej, det finns fler väloptimerade spel på datorn än på konsolerna tillsammans..

Du får nog läsa på vad optimering betyder

Att jämföra Nintendo Switch som presterar under 500Gflops i odockat läge med ett Ti 3050 Mobile som teoretiskt är 10ggr snabbare är kanske inte helt rättvist?

Hade Blizzard gjort sitt jobb, så hade en iGPU (UHD 620 i mitt fall) på ~800Gflops i alla fall kunnat konkurrera med Nintendo Switch.

Antal flyttalsoperationer per sekund är inget bra jämförelsetal egentligen, men borde ge en liten vägledning om prestandan.

Hade dagens PC-spel och OS varit optimerade, så hade jag förväntat mig lång mer (och nära dubbla prestandan). Att Diablo II Ressurected tar över 95-100% GPU samt 8GB RAM redan i menyerna ser nog ingen som rimligt.

Permalänk
Avstängd

Runt 700 dollar för något från Asus? Om folk köper detta är de fan inte kloka.

Jag tyckte att jag var våglig när jag köpte ett moderkort för 2500 från denna firma.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SuperSverker:

Kör inte Switch en Tegra-krets från typ 2014? (Dvs samma som HTC One X...)

Initiala releasen av Tegra X1 var början av 2015, tror man använde TSMC 20 nm. Har kommit en uppdatering där man bytt till TSMC 16 nm (bättre perf/W men samma krets och prestanda/GHz).

CPU-designen som används lanserades redan 2012, Arms första 64-bit design. GPU-designen, Maxwell, lanserades i början av 2014.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Du får nog läsa på vad optimering betyder

Att jämföra Nintendo Switch som presterar under 500Gflops i odockat läge med ett Ti 3050 Mobile som teoretiskt är 10ggr snabbare är kanske inte helt rättvist?

Hade Blizzard gjort sitt jobb, så hade en iGPU (UHD 620 i mitt fall) på ~800Gflops i alla fall kunnat konkurrera med Nintendo Switch.

Antal flyttalsoperationer per sekund är inget bra jämförelsetal egentligen, men borde ge en liten vägledning om prestandan.

Hade dagens PC-spel och OS varit optimerade, så hade jag förväntat mig lång mer (och nära dubbla prestandan). Att Diablo II Ressurected tar över 95-100% GPU samt 8GB RAM redan i menyerna ser nog ingen som rimligt.

''It's 30fps performance seems quite stable, while resolution is typically 900p docked and 720p portable (though it scales down as low as 480p in portable mode at some points, apparently)'' De säger inte om konsolen gör på absolut lägsta med extra lågt.. dvs under specs som datorn har att erbjuda.

Kör med dynamic res som Nintendo gör, hela vägen ner till 480P.. haha.

Finns såklart många fler spel som flyter på bättre ''optimerade'' på din iGpu än på Switchen.. många många fler.

Optimering är och kommer alltid att vara ''sänk grafiken tills det slutar att lagga''

Det syns då konsolerna helt enkelt inte kan optimera till den där jädra RT-tekniken, hehe.. Oj, det med.. eller hålla statik 4k genom hela spelgången, upplösningen ''optimeras'' ner till 480P i intensiva scener för att behålla den där magiska frekvensen på 30FPS som är sååååååå väloptimerat, hehe

Och Gflops och tflops säger ingenting om spelprestandan, absolut ingenting.. det är bevisat så många gånger år in och år ut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vi har ingen aning om det blir en tusenlapp. Re XT och XTX och alla jänkare som tyckte "100USD är inget att bråka om, XT är onödig" där det i Sverige inte rörde sig om 1000SEK. (Just nu 10700 / 13000SEK för XT / XTX )

Ja, det kan ju absolut slå olika på olika marknader. Även då utöver osäkerhet baserat på valutakurser.

Men sedan har vi ju inga bekräftade priser att utgå från heller, så denna "$100 skillnad" är resultatet av en jämförelse av två obekräftade uppgifter. Dvs, vi vet ju inte i nuläget med säkerhet vad de amerikanska priserna faktiskt kommer vara och om skillnaden verkligen är just $100.

Så det är flera nivåer i att "vi har ingen aning".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Runt 700 dollar för något från Asus? Om folk köper detta är de fan inte kloka.

Jag tyckte att jag var våglig när jag köpte ett moderkort för 2500 från denna firma.

Så alla som köper en Steam Deck 512GB varianten är "fan inte kloka" heller? $50 för en betydligt starkare och smidigare enhet tycker jag inte är farligt.

Kan hålla med att "Asus skatten" är hög på vissa produkter, vilket gjort att jag kollat mer på andra tillverkare, men i detta fall håller jag inte med att Asus satt ett konstigt högt pris.

Permalänk

Om det nu "bara" blir 1000 kronor extra för att få den bästa modellen,så kommer ju folk köpa den.om det nu skiljer sig såpass i prestanda. Sen är det ju inga billiga pjäser precis😬 men kul att läsa om🙂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tanken är väl att vara ett alternativ till Valves toppmodell av Steam Deck.

Läste några månader sedan att 512GB-modellen är den modell som säljer bäst. Om det är så kan jag förstå o Asus vill knuffa folk mot den dyrare modellen av Ally. Finns det inga uppenbara svagheter hos den modellen (fläktljud, batteritid etc) så är det ju det uppenbara köpet över en Steam Deck.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Varför släpper dom en billigare variant om den i princip är e-waste vid release då? den måste ju halveras i pris jämfört med sin storebror för den ska bli värd det.

Det är nog bara en form av ”upsell”. Samma princip som att espresso house tar typ 45 spänn för en liten kaffe och 50 för en stor. De vill egentligen enbart sälja den dyrare.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer SteamDeck 256 och 512 GB gå ner i pris för hårdvaran, förutom SOC och skärmen, har sina fördelar gentemot ROG Ally (touchpads, greppen, två fler triggers på underskidan) har Asus gyroskop?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Blir nog en Asus ROG Ally med Ryzen Z1 Extreme så man slipper ha med sig mobilen på toa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tanken är väl att vara ett alternativ till Valves toppmodell av Steam Deck.
Z1-varianten har på papper en vassare APU och bättre skärm än Steam Deck, men kommer att ha halva lagringskapaciteten kontra Valves dyraste erbjudande. Därmed blir det en avvägningsfråga mer än något annat.

För den som kollar på instegsmodellen av Steam Deck med 64 GB lagring är ingen av Asus diton ett alternativ. Men för den som sneglat på den största modellen med 512GB lagring av Steam Deck, då kan faktiskt Asus ROG Ally Z1 vara ett mycket gott alternativ då priset (om det blir som ryktat) kommer vara nästintill identiskt.

Z1 Extreme-varianten är för den som vill ha det där extra av allt och är beredd att betala en mindre premium för det också. En tusenlapp är både lite – men samtidigt mycket – när det kommer till pengar i kategorin av handhållna enheter.

Jag tror att Steamdeck v2 kommer med samma Zen chip framöver och då blir ju deras instegsmodell rätt kass, men så har ju billtillverkarna gjort i alla år, min förra bil som var en Mazda 3 facelift -18 som var en förredetta företagsbil kom utan backkamera och android auto/apple carplay.. bästa bilen jag ägt ändå iofs men det var nog mer byggkvalitén jag var nöjd med och kördynamiken.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Testpilot

Många verkar vara emot tanken om just vanliga Z1-chippet i allmänhet, ser inte poängen med dess existens annat än att sälja Z1E-enheten o.s.v..

Men faktum är att Z1-varianten är fortfarande en bra produkt i sig. Igen, för den som sneglat på Steam Deck's dyraste alternativ är fortfarande vanliga Z1 ett gott alternativ. Det kommer ned till formfaktor och sådana preferenser mer än något annat då prestandan kommer vara likvärdig (om än lite till Z1:s fördel), för marginellt samma kostnad.

Z1E är såklart "mer prisvärd" givet det stora klivet i prestanda upp från Z1. Men det är ändå 1 000 - 1 500 kronor mer och tar oss farligt nära en kompetent spel-laptop som då har betydligt mer prestanda. Nu är inte en spel-laptop och ROG Ally samma sak egentligen, men för någon som kanske inte är helt såld på formatet handhållet kan det tippa vågen med det extra prispåslaget.

Skrivet av Oliver91:

Jag tror att Steamdeck v2 kommer med samma Zen chip framöver och då blir ju deras instegsmodell rätt kass, men så har ju billtillverkarna gjort i alla år, min förra bil som var en Mazda 3 facelift -18 som var en förredetta företagsbil kom utan backkamera och android auto/apple carplay.. bästa bilen jag ägt ändå iofs men det var nog mer byggkvalitén jag var nöjd med och kördynamiken.

Ska man utgå från det Valve snackat om tidigare så lär vi inte se en Steam Deck "2" på ett rätt bra tag, möjligen flera år framåt. De har varit väldigt tydliga med att man väntar på nyare tillverkningsteknik och ett stort prestandakliv. Även om AMD med RDNA3 i Z1E-chippet är ett relativt stort kliv, tror jag inte det är tillräckligt för Valve att ta fram en ny enhet – inte så länge de vill ha ett alternativ runt prispunkten om 399 USD / 420 Euro.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NightGhost:

Om det nu "bara" blir 1000 kronor extra för att få den bästa modellen,så kommer ju folk köpa den.om det nu skiljer sig såpass i prestanda. Sen är det ju inga billiga pjäser precis😬 men kul att läsa om🙂

Yass!

Själv är jag rätt nyfiken på hur den högre upplösningen kommer påverka den extra prestandan. Är det dubbelt så mycket beräkningsprestanda - till dubbelt så många pixlar så kommer väl FPS bli ganska lika mellan steamdeck och den här nya mackapären.

Men med högre upplösning på asus dito såklart.

Jag har själv en steamdeck och känner väl att det jag saknar inte är högre upplösning - utan snarare att den inte riktigt orkar med tyngre titlar.

Men ja - vi får väl se vilken prestanda som kommer erbjudas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled