Är Nvidia Geforce Experience värt det?

Permalänk

Är Nvidia Geforce Experience värt det?

Är det värt att installera? Vad ger det för fördelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det värt att installera? Vad ger det för fördelar?

Spel blir optimerade så att bästa prestandan uppnås och så har du alltid drivrutinen för ditt grafikkort updaterat.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dinkefing:

Är det värt att installera? Vad ger det för fördelar?

Mig veterligen krav för Shadowplay, enda anledningen till att jag har det installerat i alla fall.
Använder inte deras inställningar i övrigt. Edit: Med det sagt tycker jag inte att den är så problematisk att ha installerad även med begränsad användning, förutom när den tappar inloggningen och jiddrar om 2FA för spelinställningar...

Öppnar väl även för Ansel och lite andra funktioner om det är något man är intresserad av.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag använder det mest för att enkelt recorda när jag spelar. Sen även kunna visa fps, gpu usage osv i vissa spel där inte riva tuner fungerar. Går även att lägga till raytracing direkt i spelet via geforce experience.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Vill undvika onödigt bloat så jag skippar alltid det.
Nvidias kontrollpanel ser ut som den designades 1997, men den fungerar bra för mina behov.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Använder det endast för drivrutiner och highlights. Måste ställa in lägre settings i programmet för att kunna få DXR avaktiverat och aktivera DLSS i BF5. Är väl enda negativa jag kan säga om det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Om du inte bryr dig om shadowplay kan du skippa. Jag märkte ingen nämnvärd förbättring i spel med geforceexperience på vs off under mina 4år med 2060 så jag behöll bara nvidia kontrollpanelen till slut.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk

nej...

du kan göra allt experience gör efter behov manuellt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Själv hoppar jag alltid över det men önskar att det fanns en möjlighet direkt i NCP att bli notifierad när en ny version av drivrutinerna släppts. I dagsläget måste man ha GFE installerat för att få såna notiser.

Permalänk
Medlem

Nej. Rekommenderar att ta en koll på NVCleanstall.

NVCleanstall lets you customize the NVIDIA GeForce Driver package by removing components that you don't need (or want). This not only keeps things tidy, but also lowers disk usage and memory footprint.

Unlike the NVIDIA custom installation, you can unselect packages like "Stereo 3D Glasses", "USB-C", Notebook Optimizations or Telemetry from the NVIDIA drivers.

Permalänk
Medlem

Som många andra skrivit är GFE endast intressant ifall du bryr dig om att spela in när du spelar utan nämnvärd prestandaförsämring, ställa in overlayfilter eller fotografera i spel som stödjer det, visa fps-mätare eller annan prestanda som overlay, livestreama, eller oneclick-optimera spel (har aldrig förstått grejen med just det, då det alltid är bättre att manuellt ställa in i själva spelet) och även hämta nya drivrutiner med ett klick.

Det enda riktigt negativa är att det krävs inloggning för att använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Som många andra skrivit är GFE endast intressant ifall du bryr dig om att spela in när du spelar utan nämnvärd prestandaförsämring, ställa in overlayfilter eller fotografera i spel som stödjer det, visa fps-mätare eller annan prestanda som overlay, livestreama, eller oneclick-optimera spel (har aldrig förstått grejen med just det, då det alltid är bättre att manuellt ställa in i själva spelet) och även hämta nya drivrutiner med ett klick.

Det enda riktigt negativa är att det krävs inloggning för att använda det.

Brukar inte overlay trigga vissa anti-cheats eller har de fått bukt på det nu?

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Brukar inte overlay trigga vissa anti-cheats eller har de fått bukt på det nu?

Vet inte riktigt. Har faktiskt aldrig hört att det ens ska vara ett problem.
Har använt Shadowplay enda sedan 2013-14 då det lanserades och har faktiskt aldrig stött på något sådant problem.

Det enda som har varit struligt är när vissa specifika builds av GFE (2019) har varit dåliga, då inspelningar vart korrupta och inspelade ljudet klippte som satan.

Permalänk
Skrivet av FierceBrosnan:

Brukar inte overlay trigga vissa anti-cheats eller har de fått bukt på det nu?

jo det är kan det göra då det injecerar kod till spelet.

samma sak med reshade

hur ofta det händer är en annan fråga dock, aldrig varit för problemet och kör ständigt med msi afterburners overlay som även det enligt rykten ska kunna trigga vissa anticheat då jag är för lat för att sätta upp olika profiler för varje spel.

så tror inte det är något jätteproblem direkt eller speciellt vanligt problem och troligen har de flesta anticheat inbyggda listor med tillåtna overlays men att ibland så kan en updatering av sed mjukvara ev få den att inte känna igen koden som en tillåten mjukvara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Experience har en FPS mätare som fungerar ibland och det är snabbare att uppdatera via experience istället för att kolla på Nvidias hemsida hela tiden. Helt klart värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Unlike the NVIDIA custom installation, you can unselect packages like "Stereo 3D Glasses", "USB-C", Notebook Optimizations or Telemetry from the NVIDIA drivers.

Ja men då tappar jag fan stöd för 3d-brillor

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Använder själv det främst som ett behändigt verktyg för spelutveckling. Shadowplay är särskilt bra när jag försöker identifiera buggar eller onormala beteenden, då jag kan gå tillbaka och kolla på vad vad det var som egentligen hände.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Använder själv det främst som ett behändigt verktyg för spelutveckling. Shadowplay är särskilt bra när jag försöker identifiera buggar eller onormala beteenden, då jag kan gå tillbaka och kolla på vad vad det var som egentligen hände.

Det går ju att setup med t ex OBS men shadowplay är helt klart ett smidigare verktyg med mindre setup och snällare mot hårdvaran än t ex OBS.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Jag kör det igång för prestandan har inte påverkats. Jag diggar overlayen. Jag diggar påminnelse för GPU drivers och simpel 1 button download. Men annars ganska bloated och kräver inloggning är negativt. Kan påverka prestanda på vissa burkar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

nej, kör bara NVCleanstall och Recommended install, sen finns det andra bra tweaks innan installation.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Officiell jultomte

Efter uppgradering har jag inte installerat det igen utan endast drivrutin. Men saknar shadowplay extremt mycket så kanske får skaffa det igen "tyvärr". Hatar förslag på att automatiskt optimera saker.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Vägrar använda Geforce Experience, blir det krav för att få drivrutiner i framtiden så byter jag till AMD direkt.

Skräp som inte är värt platsen det tar på hårddisken och skulle inte använda deras "optimera" funktion även om jag fick betalt, sämsta funktionen jag testat på länge.

Permalänk
Medlem

Gillar det inte men använder det ENDAST för shadowplay (och den funktionen är faktiskt jäkligt bra).
Optimize this!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem

Nvidias overlay får jag inte att fungera som önskat.
Har försökt få fram FPSmätare i exempelvis cyberpunk men jag får bara en felfärgad grå blox i mitten på vänster sida av skärmen om det är igång.
Använder inte några inspelningsfunktioner därifrån heller.

Enda jag har Geforce Experience till är enklare drivrutinsinstallation.
Det är - som alltid riktigt risigt att det krävs konto för att få till smidig drivrutinsuppdatering från nvidia.
Jag har satt upp ett hittepåkonto med nån tempgenererad mail för det här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Master of Overkill

Yepp funkar väldigt bra

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kör den för att installera drivrutiner, använder shadowplay då och då med.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Använder den bara för att tanka hem drivrutiner.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Nej, jag gillar inte bloatware.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Söderbäck:

Nvidias overlay får jag inte att fungera som önskat.
Har försökt få fram FPSmätare i exempelvis cyberpunk men jag får bara en felfärgad grå blox i mitten på vänster sida av skärmen om det är igång.
Använder inte några inspelningsfunktioner därifrån heller.

Enda jag har Geforce Experience till är enklare drivrutinsinstallation.
Det är - som alltid riktigt risigt att det krävs konto för att få till smidig drivrutinsuppdatering från nvidia.
Jag har satt upp ett hittepåkonto med nån tempgenererad mail för det här.

Spelar du via Steam? I så fall om det strular kan du ju aktivera FPS-räknare via Steams inställningar.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag använder det ganska ofta på min laptop efter som jag skiftar frekvent mellan tre olika skärmar med olika upplösning och formfaktor.
Då är det ganska smidigt att ändra grafikinställningar med ett knapptryck istället för att manuellt gå in och skifta varje gång.