Input på bygge innan beställning

Permalänk
Medlem

Input på bygge innan beställning

Tja alla glada datorbyggare!
Dags att köpa ny dator och överlämna nuvarande rigg (exkl monitor) till dottern. (se sign)
Budget var från början 25k men svårt i dagsläget med det jag vill ha så har hamnat något över. Hängt ett bra tag här och följt vissa trådar slaviskt så min bygge nedan påminner nog om mångas..
Vill ha en stilren burk utan massa RGB, står ändå bara under skrivbordet och tuffar. GÄrna någt tyst också med ok kylning. Kommer dock inte överklocka eller liknande
Tanken är att köra vidare på nuvarande skärm; 1440p 144Hz. Nästa uppgradering kommer vara ny skärm, förmodligen fortsätta på 1440p men överväger även 4k
Spel som spelas: CoD, Flight simulator, D4, Fortnite samt andra AAA-titlar såsom Hogwart, Jedi survivor etc.
Tanken är ju att ju att datorn skall hålla i minst 3 år, likt min nuvarande rigg och kunna köra höga inställningar med hög fps.
Mitt egentligen enda och stora val kvar är väl grafikkort.. DLSS och RT känns inte jättelockande. Inte som det är i dagsläget iaf.. Jag tror nog inte jag kommer att använda det. Så då känns det väl inte meningsfullt att köra nvidia tänker jag? Kört AMD nu i 3 år men tycker det varit lite små-problem i vissa spel. Men misstänker gröna laget inte heller är helt felfritt. Har inget emot att köra ett 4080 men känns som jag får mer för pengarna som håller längre om jag väljer XTX-kort istället?
Kommer förmodligen inte bygga datorn själv, köper allt från inet och låter de bygga. Är något nojig om jag något skulle strula. Skönt ändå med testkörning och garanti. Grafikkortet köper jag via amazon och stoppar i själv.

Tack på förhand för alla tips

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASRock RX 7900XTX 24GB Phantom Gaming DDR6 | DeepCool CK500 | be quiet! Pure Loop 280mm | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 | ASUS Prime B650-Plus | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Razer Vper Ultimate | Logitech G915 | Astro A50 | Alienware aw3223dw