Vilket grafikkort bör man köpa för 1080p-spelande?

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort bör man köpa för 1080p-spelande?

Sitter och knåpar ihop en ny dator med 7800X3D och behöver ett passande grafikkort till det. Det jag är ute efter är ett kort som förhoppningsvis håller cirka 5-7 år framåt med fokus på 1080P och eventuellt lättare 4K (förmodligen bara indie-spel). Vilket hade ni valt för det ändamålet?
Bör man lägga fokus på mycket VRAM? Är det värt det även för lägre upplösning?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Man skulle behöva ha en budget här. Men pågrund av att du tänker på 7800x3d så är budgeten ganska stor tror jag. Så kanske en 6950xt kan passa. Den har bra preformance för priset.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

5-7 år är väldigt länge så jag hade satsat på minst 6950 XT. Beror också på FPS krav, är du ute efter 120+ hade jag köpt ett 4090. Det är däremot inte det smartaste då det är mer rimligt att köpa ett 6950 XT nu, behålla det i 3-5 år och sedan köpa ett nytt igen för de slantarna du sparade.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Sitter och knåpar ihop en ny dator med 7800X3D och behöver ett passande grafikkort till det. Det jag är ute efter är ett kort som förhoppningsvis håller cirka 5-7 år framåt med fokus på 1080P och eventuellt lättare 4K (förmodligen bara indie-spel). Vilket hade ni valt för det ändamålet?
Bör man lägga fokus på mycket VRAM? Är det värt det även för lägre upplösning?

Kanske är lite feltänkt av mig men ska du köra i 1080p å ändå lite å budgethållet kanske just 7800x3d är lite overkill redan där?

Om du ger tänkt budgetspann för vad du vill lägga på gpun är det enklare att ge rekommendera något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Sitter och knåpar ihop en ny dator med 7800X3D och behöver ett passande grafikkort till det. Det jag är ute efter är ett kort som förhoppningsvis håller cirka 5-7 år framåt med fokus på 1080P och eventuellt lättare 4K (förmodligen bara indie-spel). Vilket hade ni valt för det ändamålet?
Bör man lägga fokus på mycket VRAM? Är det värt det även för lägre upplösning?

Ska du inte använda raytracing eller använda grafikkortet för annat än spel så är AMD extremt prisvärda. Behöver du video encode, fotobearbetning eller vill slå på max raytracing-godis är det nVidia som gäller. Skall du bara spela men vill kunna göra en del realtidsencode av video (streama) ekonomiskt skall du titta på Intel.

Gällande VRAM så har det tröskeleffekter, dvs har du för lite VRAM påverkar det kraftigt prestanda annars märks det knappt. Tror inga spel i några års framtid kommer gå över 12GB men det är ju ren spekulation baserat på att spelutvecklarna vill att så många som möjligt kan spela deras spel.

Ganska bra sammanställning av nuläget.
https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.htmlx

Skall jag bara ge ett svar skulle det vara RTX 4070. Mångsidigt med brett utvecklarstöd och compute gör det mer sannolikt att det åldras väl.

Max FPS/krona idag utan ögongodis hade jag gått på AMD 6xxx.

Budget för att uppgradera om några år Intel ARC 770.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Kanske är lite feltänkt av mig men ska du köra i 1080p å ändå lite å budgethållet kanske just 7800x3d är lite overkill redan där?

Om du ger tänkt budgetspann för vad du vill lägga på gpun är det enklare att ge rekommendera något

Främst så är det då jag har en 6700K som ändå orkat med så länge så jag tänkte att en 7800X3D bör orka med minst lika länge.

Jag tänkte mig max runt 5000 för grafikkortet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

I så fall är valet rätt enkelt, 6700 XT. Erbjuder mer VRAM än andra kort i prisklassen och presterar också bättre. Kommer knappast duga i 5-7 år men säkert 3-4 år.

https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6700-X...

eller denna för en större kylare
https://www.amazon.se/dp/B08YKCC8XD/ref=asc_df_B08YKCC8XD1683...

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

I så fall är valet rätt enkelt, 6700 XT. Erbjuder mer VRAM än andra kort i prisklassen och presterar också bättre. Kommer knappast duga i 5-7 år men säkert 3-4 år.

https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6700-X...

Låter som ett strålande alternativ! Ska jag kanske banta ner processorn till en 7700X eller är det fortfarande värt att köra på X3D?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Främst så är det då jag har en 6700K som ändå orkat med så länge så jag tänkte att en 7800X3D bör orka med minst lika länge.

Jag tänkte mig max runt 5000 för grafikkortet.

Hade nog ändå satsat på am4 å sen mer på gpun, typ ett 6950xt.

Alternativt begagnat 3080 eller 6800xt, går säkert pruta ner till runt 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Låter som ett strålande alternativ! Ska jag kanske banta ner processorn till en 7700X eller är det fortfarande värt att köra på X3D?

Vill du slippa behöva byta på många år så kan du lika bra behålla 7800X3D. Båda är bra köp så det beror väl bara på hur ofta du vill öppna datorn och byta delar egentligen.

AM4 är enligt mig inte värt det längre när det gäller nyköp av plattform. Jag tror DDR5 kommer ge betydande skillnad i prestanda väldigt snart. AM5 är en dyr men smart investering.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Historisk så är det inte värt att köpa ett "för bra" grafikkort idag, för att det ska hålla längre. Det har varit bättre att köpa ett 3000kr grafikkort idag, spara resten av pengarna, sälj det kortet för 1500kr om 3 år, och köp ett nytt för 1500kr + de sparade 2000kr.

Idag tror jag inte det är sant längre. Dagens 3000kr grafikkort är instegs skräp som inte är värt pengarna. Du måste typ upp i 4-5.000kr för att få något som har vettiga prestanda/krona. Jag såg att AMD släpper sitt RX 7600 i slutet på månaden, eller det är ryktet iaf. Kan vara värt att vänta på det och ser vart priset landar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Hade nog ändå satsat på am4 å sen mer på gpun, typ ett 6950xt.

Alternativt begagnat 3080 eller 6800xt, går säkert pruta ner till runt 5k

Förlorar man inte en massa saker på det? Tänkte ut framtidssynpunkt då jag gärna vill att processorn ska orka med åtminstone 5-6 år framåt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Historisk så är det inte värt att köpa ett "för bra" grafikkort idag, för att det ska hålla längre. Det har varit bättre att köpa ett 3000kr grafikkort idag, spara resten av pengarna, sälj det kortet för 1500kr om 3 år, och köp ett nytt för 1500kr + de sparade 2000kr.

Idag tror jag inte det är sant längre. Dagens 3000kr grafikkort är instegs skräp som inte är värt pengarna. Du måste typ upp i 4-5.000kr för att få något som har vettiga prestanda/krona. Jag såg att AMD släpper sitt RX 7600 i slutet på månaden, eller det är ryktet iaf. Kan vara värt att vänta på det och ser vart priset landar.

Well, 7600 är knappast snabbare än 6700 XT (antagligen 5% långsammare) och har endast 8GB VRAM. Såklart är priset det som är mest oklart just nu men 300USD är ett bra riktmärke, vilket blir 3800-4000kr nu. Hade betalat 600kr mer utan tvekan för att få 12GB och lite mer prestanda.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Well, 7600 är knappast snabbare än 6700 XT (antagligen 5% långsammare) och har endast 8GB VRAM. Såklart är priset det som är mest oklart just nu men 300USD är ett bra riktmärke, vilket blir 3800-4000kr nu. Hade betalat 600kr mer utan tvekan för att få 12GB och lite mer prestanda.

Du har rätt. Tror jag siktar in mig på det kortet och använder det i gamla datorn så får den följa med vid en uppgradering.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Vill du slippa behöva byta på många år så kan du lika bra behålla 7800X3D. Båda är bra köp så det beror väl bara på hur ofta du vill öppna datorn och byta delar egentligen.

AM4 är enligt mig inte värt det längre när det gäller nyköp av plattform. Jag tror DDR5 kommer ge betydande skillnad i prestanda väldigt snart. AM5 är en dyr men smart investering.

Minnestekniken har, historiskt sett, gjort ytterst lite skillnad i ren spelprestanda så är skeptisk.

Dock, om ddr5-priserna närmar sig ddr4 är det givet köp.

Skrivet av Sarato:

Förlorar man inte en massa saker på det? Tänkte ut framtidssynpunkt då jag gärna vill att processorn ska orka med åtminstone 5-6 år framåt.

Det är mest att man kan göra bra kap på föregående gen som ändå kommer hålla en massa år.
Om priset är dubbelt am5 vs am4 så hade ja satsat på am4.
Skiljer det sig lite hade ja satsat på am5, men det är ja det 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Minnestekniken har, historiskt sett, gjort ytterst lite skillnad i ren spelprestanda så är skeptisk.

Dock, om ddr5-priserna närmar sig ddr4 är det givet köp.

Det är mest att man kan göra bra kap på föregående gen som ändå kommer hålla en massa år.
Om priset är dubbelt am5 vs am4 så hade ja satsat på am4.
Skiljer det sig lite hade ja satsat på am5, men det är ja det 😬

Det skiljer sig några tusenlappar, absolut. Jag tänkte främst att man kanske i slutet av AM5 kan köpa ny processor istället för att behöva göra ett helt nytt bygge. Är trött på att Intel alltid tvingar en att köpa nytt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det skiljer sig några tusenlappar, absolut. Jag tänkte främst att man kanske i slutet av AM5 kan köpa ny processor istället för att behöva göra ett helt nytt bygge. Är trött på att Intel alltid tvingar en att köpa nytt.

Det är fördelen med AM5, det kommer garanterat 2 generationer till.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det skiljer sig några tusenlappar, absolut. Jag tänkte främst att man kanske i slutet av AM5 kan köpa ny processor istället för att behöva göra ett helt nytt bygge. Är trött på att Intel alltid tvingar en att köpa nytt.

Det är definitivt en bra tanke

Hänger på utrymmet du har i budgeten, har du plats där kör på am5.

gpu skulle ja fortfarande köpa begagnat för bästa deal, se till att garanti å kvitto finns iaf ett tag är mitt tips.

Permalänk
Avstängd

Tänkte också slå till på ett nytt grafikkort till 1080p. Vill köpa nytt. Tänkte 6700 xt, spelar främst pubg och kommer inte uppgradera till 1440p. Vilket av alla 6700 xt ska man satsa på? Är 3 fläktar värt eller räcker 2, som blir lite billigare. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejhejhallåj:

Tänkte också slå till på ett nytt grafikkort till 1080p. Vill köpa nytt. Tänkte 6700 xt, spelar främst pubg och kommer inte uppgradera till 1440p. Vilket av alla 6700 xt ska man satsa på? Är 3 fläktar värt eller räcker 2, som blir lite billigare. Mvh

Stör du dig på oväsen så är 3 fläktar värt det, oftast. Just nu verkar dock Asus Dual kylare vara det bästa alternativet. Den har en rätt stor kylfläns trots endast 2 fläktar så jag hade tagit den.

https://www.komplett.se/product/1181954/datorutrustning/dator...

Det finns såklart den billigaste modellen från Powercolor men den kylaren är eventuellt för klen beroende på hur kräsen man är. Kanske är OK med en kraftig undervolt dock.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Tycker att AM5 med 7800X3D är helt rätt val om det är gaming som är tänkt, finns inget bättre just nu.
Angående grafikkort så gäller det att köpa så bra som det går för budgeten, kanske kika på marknaden för att se om det går att klämma in ett 6900XT?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

6950 XT för 7 299 kr blir svårslaget. 4080 t.ex. är inte ens 12 % snabbare än 6950 XT i i 1080p men kostar ungefär dubbelt så mycket.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

Stör du dig på oväsen så är 3 fläktar värt det, oftast. Just nu verkar dock Asus Dual kylare vara det bästa alternativet. Den har en rätt stor kylfläns trots endast 2 fläktar så jag hade tagit den.

https://www.komplett.se/product/1181954/datorutrustning/dator...

Det finns såklart den billigaste modellen från Powercolor men den kylaren är eventuellt för klen beroende på hur kräsen man är. Kanske är OK med en kraftig undervolt dock.

Blev ett powercolor från Cdon. Kunde ta det på delbetalning med 0% ränta och ingen uppläggningsavgift. Blir t.om 1 kr billigare. Hoppas det är okej kylning, vi får väl se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Vill du slippa behöva byta på många år så kan du lika bra behålla 7800X3D. Båda är bra köp så det beror väl bara på hur ofta du vill öppna datorn och byta delar egentligen.

AM4 är enligt mig inte värt det längre när det gäller nyköp av plattform. Jag tror DDR5 kommer ge betydande skillnad i prestanda väldigt snart. AM5 är en dyr men smart investering.

Undantaget är i min mening 5800X3D.
Hur menar du att DDR5 kommer göra skillnad väldigt snart? Menar du att
1) Ny mjukvara kommer att öka skillnaden mellan nuvarande CPUer med DDR5 kontra de med DDR4
2) Menar du att nya snabbare DDR5 kommer att öka skillnaden?
3) Menar du att nya CPUer på AM5 kommer att öka skillnaden?

Fallet 1) tror jag inte kommer att ske, den skillnad vi ser med de minnen som finns idag kommer inte att öka, vilket leder till fallet 2) att du tänker på snabbare minnen, vilka med största sannolikhet inte kommer att vara kompatibla med de CPUer som finns till AM5 idag, vilket leder till 3) och då är det inte längre bara DDR5 som spelar in.

Jag ser gärna källor på att jag skulle ha fel, men tror inte att det någonsin har varit så att vilken typ av DDR som används spelat roll för prestandan; tex skillnaden i prestanda mellan 16GB 1600MHz DDR3 och 16GB 2666MHz DDR4 har inte ökat på senare år

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Undantaget är i min mening 5800X3D.
Hur menar du att DDR5 kommer göra skillnad väldigt snart? Menar du att
1) Ny mjukvara kommer att öka skillnaden mellan nuvarande CPUer med DDR5 kontra de med DDR4
2) Menar du att nya snabbare DDR5 kommer att öka skillnaden?
3) Menar du att nya CPUer på AM5 kommer att öka skillnaden?

Fallet 1) tror jag inte kommer att ske, den skillnad vi ser med de minnen som finns idag kommer inte att öka, vilket leder till fallet 2) att du tänker på snabbare minnen, vilka med största sannolikhet inte kommer att vara kompatibla med de CPUer som finns till AM5 idag, vilket leder till 3) och då är det inte längre bara DDR5 som spelar in.

Jag ser gärna källor på att jag skulle ha fel, men tror inte att det någonsin har varit så att vilken typ av DDR som används spelat roll för prestandan; tex skillnaden i prestanda mellan 16GB 1600MHz DDR3 och 16GB 2666MHz DDR4 har inte ökat på senare år

Min tanke gällde främst Direct Storage men jag får hålla med om att du har rätt i det du säger. Oavsett ser jag AM5 som ett bättre val när det gäller inköp av en hel plattform. Dels är moderkorten relevanta för CPU uppgraderingar i framtiden och DDR5 lär kunna återanvändas beroende på hastighet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

AM4 är enligt mig inte värt det längre när det gäller nyköp av plattform.

Det beror på skulle jag säga, har man en väldigt stram budget är exempelvis R5 5500 för 1200:- eller 5600 för 1800:- svårslagna när det gäller pris/prestanda.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejhejhallåj:

Blev ett powercolor från Cdon. Kunde ta det på delbetalning med 0% ränta och ingen uppläggningsavgift. Blir t.om 1 kr billigare. Hoppas det är okej kylning, vi får väl se

Jag kör PowerColor Radeon RX 6700 XT Fighter. Och visst låter fläktarna lite, men de fåtal gånger jag märkt de är när jag tar av mig hörlurarna och har spel igång samtidigt. Utanför spel(eller rendering) har det var tyst och då kör jag i ett Meshlicious som inte dämpar några ljud alls. Men det är en smaksak hur mycket en tål att komponenterna låter och hur dämpande lurar en har

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Min tanke gällde främst Direct Storage men jag får hålla med om att du har rätt i det du säger. Oavsett ser jag AM5 som ett bättre val när det gäller inköp av en hel plattform. Dels är moderkorten relevanta för CPU uppgraderingar i framtiden och DDR5 lär kunna återanvändas beroende på hastighet.

Absolut, håller helt med dig, var mest poängen med DDR5 som jag inte höll med om riktigt, directstorage bör inte heller påverkas då det är mellan lagring och grafikkort/vram och inte har med CPU/minnen att göra
Är det så att en rör sig med en stramare budget så är det dock absolut värt att överväga AM4 och 5800X3D bara det är medvetet att den inte kommer att gå att uppgradera till något bättre i framtiden.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

RTX 4060 Ti, givetvis. Enerisnålt och ljudlöst i stort sätt.
En tyst dator är så skönt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttrickio:

Jag kör PowerColor Radeon RX 6700 XT Fighter. Och visst låter fläktarna lite, men de fåtal gånger jag märkt de är när jag tar av mig hörlurarna och har spel igång samtidigt. Utanför spel(eller rendering) har det var tyst och då kör jag i ett Meshlicious som inte dämpar några ljud alls. Men det är en smaksak hur mycket en tål att komponenterna låter och hur dämpande lurar en har

Kör med Bose qc20s in ears, så jag hör iprincip ingenting utanför spelet 😁👍