Automatisera öppning/stängning av takkupol

Permalänk

Automatisera öppning/stängning av takkupol

Hej allihopa!
Jag bor i ett hus där det ibland blir ruskigt varmt. Det finns en takkupol (alltså typ som en taklucka) som är öppningsbar - en gammal hederlig rackare med vev. När man öppnar den en vacker sommardag ökar luftcirkulationen och livet blir underbart igen. På vintern vill man ha stängt och skönt. Problemet är att veven känns... lite omodern..

Ge mig era bästa tips på hur man kopplar upp min taklucka till homeassistant! Styrlogik och sensorer jag behöver (innetemperatur, utetemperatur, vind, regn etc) tror jag mig ha ganska bra koll på, men det är betydligt värre med mekaniken. Motorn måste gå lagom långt, klara av att dra lagom hårt, följa med när konstruktionens vinkel ändras när man öppnar och stänger etc.

Just nu är jag inne på att koppla på någon typ av tubmotor. Dom har smidig justering av ändlägen och finns ofta i färdiga paket där man bara kan ersätta fjärrkontrollen med RF-kommandon från befintliga enheter. Tyvärr är dock själva motrerna ofta klumpiga och fula.

Är det någon som har en briljant lösning på detta? Alla inspiration i ämnet är varmt välkommen!

Bild på öppningsanordningen. Man hakar alltså i nedre öglan med en låång vev. Genom att veva vrider öglan för att skjutsa fönstret uppåt och nedåt.

Permalänk
Rekordmedlem

En tanke är att bygga nått med en markismotor.
https://www.hornbach.se/c/tradgard/solskydd/markiser/tillbeho...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gregerdenandre:

Hej allihopa!
Jag bor i ett hus där det ibland blir ruskigt varmt. Det finns en takkupol (alltså typ som en taklucka) som är öppningsbar - en gammal hederlig rackare med vev. När man öppnar den en vacker sommardag ökar luftcirkulationen och livet blir underbart igen. På vintern vill man ha stängt och skönt. Problemet är att veven känns... lite omodern..

Ge mig era bästa tips på hur man kopplar upp min taklucka till homeassistant! Styrlogik och sensorer jag behöver (innetemperatur, utetemperatur, vind, regn etc) tror jag mig ha ganska bra koll på, men det är betydligt värre med mekaniken. Motorn måste gå lagom långt, klara av att dra lagom hårt, följa med när konstruktionens vinkel ändras när man öppnar och stänger etc.

Just nu är jag inne på att koppla på någon typ av tubmotor. Dom har smidig justering av ändlägen och finns ofta i färdiga paket där man bara kan ersätta fjärrkontrollen med RF-kommandon från befintliga enheter. Tyvärr är dock själva motrerna ofta klumpiga och fula.

Är det någon som har en briljant lösning på detta? Alla inspiration i ämnet är varmt välkommen!

Bild på öppningsanordningen. Man hakar alltså i nedre öglan med en låång vev. Genom att veva vrider öglan för att skjutsa fönstret uppåt och nedåt.

<Uppladdad bildlänk>

köp en 24v motor med växellåda på Aliexpress och kontrollera den med en qubino om du har z-wave eller tex en shelly om du använder det systemet.

jag hade dock inte gjort på det sättet, jag skulle bytt ut din nuvarande skruv lösning mot en fönster öppnare, det är en kassett med en typ cykelkedja i som öppna och stänger fönstret. finns en uppsjö olika versioner, nedan är bara ett exempel.
https://www.aliexpress.com/item/1005004188186866.html?spm=a2g...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tips, sätter du en nedväxlad motor på en skruv så blir den betydligt starkare än man kan tro, ha minst dubbel säkerhet på att det stannar när det nått sitt ändläge, annars kommer saker o dras sönder med besked..

Edit: typ som dubbla gränslägesbrytare där den ena bryter motorn direkt, annars kanske du får hela fönstret nerdragen genom karmen om nått händer 😅

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Tack för bra inspiration.!!
Just nu är jag inne på STÄLLDON.
exempelvis detta:

https://www.amazon.se/DCHOUSE-r%C3%B6relsest%C3%A4lldon-d%C3%...

Vad tror ni? Kan man ställa ändläge på ett sådant? Någon som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

exempelvis detta:

Tänkte just skriva att det är ställdon du vill ha.

Används bla. för att styra roder på båt med autopilot så går att kalibrera in lite hur man vill.

Hur man gör varierar väl antagligen dock mellan olika modeller.

Edit: Skruven du har nu kan ju i det närmaste beskrivas som ett "manuellt" roterande ställdon. Finns linjära varianter också som den du länkat är exempel på.

Lycka till!

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

exempelvis detta:

Såna använder vi till grindarna och då kan man ställa ändläge, men är det inte smidigare med kedjelösningen som ligger horisontellt i stället för en tub som ticker ner?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk bara på, även om det kan verka löjligt..

Men alla saker som rör sig och drivs av motorer automagiskt eller manuellt, så måste man verkligen tänka på säkerheten.
Det kan verka överdrivet, men en dörr, lucka eller ett fönster som drivs av t ex ett ställdon kan mycket väl klämma ihjäl eller lemlästa oskyldiga djur, barn eller vuxna som stoppar igenom en hand, fingrar eller huvudet och inte är beredda på eller förstår att något kan börja röra sig.

Människor är mjuka.

Jag har själv haft en kollega som fick hela armen bruten till ett plockepinn av en liten elmotor med kulskruv.
En mycket oturligt och osannolik olycka, men den inträffade tyvärr ändå.

Just dörrar och fönster som manövreras från icke gånghjärnssida kan m h a hävstångseffekt uppnå väldigt hög kraft på gångjärnssidan.

Bygg på, men ta hand om er också.

Ett tips på enkel lösning där man vill manövrera något och klämrisk föreligger är att ha ställdonet magnetkopplat, överskrids kraften hos magneten så släpper armen bara från det som förflyttas. Enkelt och väldigt pålitligt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Såna använder vi till grindarna och då kan man ställa ändläge, men är det inte smidigare med kedjelösningen som ligger horisontellt i stället för en tub som ticker ner?

Problemet är ju att fönstret ska lyftas. Om man matar ut kedjan slaknar den och fönstret lyfts inte.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Ett tips på enkel lösning där man vill manövrera något och klämrisk föreligger är att ha ställdonet magnetkopplat, överskrids kraften hos magneten så släpper armen bara från det som förflyttas. Enkelt och väldigt pålitligt.

Mycket bra poäng kring säkerheten, men jag förstår inte riktigt den lösning du beskriver. Skulle du kunna förklara lite mer hur du menar?

Permalänk
Medlem

Mycket bra poäng kring säkerheten, men jag förstår inte riktigt den lösning du beskriver. Skulle du kunna förklara lite mer hur du menar?

Hmm det är frågan.

Men om du tänker dig att ställdonet t ex lyfter ett takfönster och man gör bedömningen att ingen risk föreligger vid öppningsrörelsen utan vara vid stängningsrörelsen, då skulle den änden som skjuter på t ex kunna bestå av en stång som löper i ett rör och vid normalt bruk så beter de sig som en solid enhet för längst in i röret sitter en magnet som verkar på stången men när det istället blir en för hög dragkraft i stången så släpper magneten och stången börjar löpa ut ur röret som står still. Är stången och röret rätt dimensionerat så kommer de aldrig att trilla ur innan ställdonet nått botten och kör man i motsatt riktning så kommer magneten till slut att få grepp igen och man kan stänga om hindret är borta.

Typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att fönstret ska lyftas. Om man matar ut kedjan slaknar den och fönstret lyfts inte.

kedjan lyfter, dom är för takfönster, dvs den böjer sig inte mer än det du ser

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tänk bara på, även om det kan verka löjligt..

Men alla saker som rör sig och drivs av motorer automagiskt eller manuellt, så måste man verkligen tänka på säkerheten.
Det kan verka överdrivet, men en dörr, lucka eller ett fönster som drivs av t ex ett ställdon kan mycket väl klämma ihjäl eller lemlästa oskyldiga djur, barn eller vuxna som stoppar igenom en hand, fingrar eller huvudet och inte är beredda på eller förstår att något kan börja röra sig.

Människor är mjuka.

Jag har själv haft en kollega som fick hela armen bruten till ett plockepinn av en liten elmotor med kulskruv.
En mycket oturligt och osannolik olycka, men den inträffade tyvärr ändå.

Just dörrar och fönster som manövreras från icke gånghjärnssida kan m h a hävstångseffekt uppnå väldigt hög kraft på gångjärnssidan.

Bygg på, men ta hand om er också.

Skrivet av Karaff:

Hmm det är frågan.

Men om du tänker dig att ställdonet t ex lyfter ett takfönster och man gör bedömningen att ingen risk föreligger vid öppningsrörelsen utan vara vid stängningsrörelsen, då skulle den änden som skjuter på t ex kunna bestå av en stång som löper i ett rör och vid normalt bruk så beter de sig som en solid enhet för längst in i röret sitter en magnet som verkar på stången men när det istället blir en för hög dragkraft i stången så släpper magneten och stången börjar löpa ut ur röret som står still. Är stången och röret rätt dimensionerat så kommer de aldrig att trilla ur innan ställdonet nått botten och kör man i motsatt riktning så kommer magneten till slut att få grepp igen och man kan stänga om hindret är borta.

Typ.

Om man vill lösa skaderisken med en magnet som kan släppa, så måste man lösa säkerheten mot inbrott på något annat sätt. För kör man med en magnetiskt kopplad arm är det ju bara att rycka upp fönstret utifrån. Då kommer det behövas en annan motor som låser fönstret i stängt läge.

Dels för att skydda mot inbrott, men även så det inte blåser upp av tex en storm.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

När det gäller säkerhetsapekten är väl en drag/lastsensor smidigast eller en "tryckbrytare" om man väljer en lösning som inte har det inbyggt.

Visa signatur