Permalänk
Medlem

andrabil, vad ska man köpa?

Är i akut behov av en andrabil då vår har havererat. Vi är två vuxna och två barn.
Bilen går cirka 2-4 mil om dagen och använts för att skjutsa barn till skola och träningar. Vi har en bra stor bil (diesel) som första bil så bilen behöver egentligen inte vara speciellt stor.
Vi bor i norr och 4WD är ett krav från frun då vägarna där vi bor ofta är oplogade då vi ska iväg till jobb och skola.
Vi har pratat lite om elbil men efter att ha tittat på priserna om man ska ha 4WD så är jag tveksam.. samma "typ" av bil fast bensin är ju typ halva priset och du kan tanka rätt många liter för dom pengarna.

Ska man tänka ren bensin? diesel? eller någon slags el/ladd hybrid? eller begagnad elbil? (finns ju inte så många på marknaden iaf inte här uppe)
Vad gäller budget så har jag egentligen hård gräns på vad det får kosta, hade väl tänkt mig någonstans mellan 150-300k men kan den är inte satt i sten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Är i akut behov av en andrabil då vår har havererat. Vi är två vuxna och två barn.
Bilen går cirka 2-4 mil om dagen och använts för att skjutsa barn till skola och träningar. Vi har en bra stor bil (diesel) som första bil så bilen behöver egentligen inte vara speciellt stor.
Vi bor i norr och 4WD är ett krav från frun då vägarna där vi bor ofta är oplogade då vi ska iväg till jobb och skola.
Vi har pratat lite om elbil men efter att ha tittat på priserna om man ska ha 4WD så är jag tveksam.. samma "typ" av bil fast bensin är ju typ halva priset och du kan tanka rätt många liter för dom pengarna.

Ska man tänka ren bensin? diesel? eller någon slags el/ladd hybrid? eller begagnad elbil? (finns ju inte så många på marknaden iaf inte här uppe)
Vad gäller budget så har jag egentligen hård gräns på vad det får kosta, hade väl tänkt mig någonstans mellan 150-300k men kan den är inte satt i sten.

Låter väl som att någon form av laddhybrid skulle funka utmärkt för er, vi har en Passat GTE och i princip all körning i vardagen funkar utmärkt på el och det är inga problem att ladda fullt till nästa dag. Finns mängder med liknande bilar, vi fick betala 259' för en 2020 med ca. 4500 mil.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att gå in på Blocket och välja kategorin "Fordon/Bilar" och sen kryssa i t ex fyrhjulsdrift och att det skall vara en hybrid så får du lite koll på vilka modeller som finns. Kia Sportage dyker t ex upp som en 4WD plug-in-hybrid. Och BMW 225xe, Peugeot 3008, Volvo XC60 mfl. Dock är det nyare bilar det handlar om så du kanske måste stretcha det där med 300k en aning. (Sen suger nog snöiga vägar ur batteriet rätt bra så vänta dig inte så många elmil per laddning på vintern.)

Annars så skulle jag för egen del kolla på en Audi A3 Sportback Quattro om jag skulle ha en mindre bensinbil med 4WD. Har haft en BMW 120d xDrive och den gillade jag, men då är det ju en diesel som kanske inte är optimal för korta resor.

Borde också gå att hitta en begagnad Tesla Model 3 med 4WD.

Permalänk
Medlem

Subaru XV kanske?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det låter som att ni behöver en Mitsubishi Lancer Evo X!
Nä men bäst är nog om ni går in på blocket och filtrerar efter era preferenser, sen är det väl bara och välja och vraka?
Alla nya bilar ser ändå likadana ut idag (personligt tycke).

Men skulle inte köpa diesel i.a.f., dåligt för korta sträckor och min gissning är att diesel priserna kommer fortsätta att vara höga.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Vad kostar bilen som havererat att laga? kanske billigaste alternativet? Vad är det för bil?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad kostar bilen som havererat att laga? kanske billigaste alternativet? Vad är det för bil?

Det är en bensinbil från tidigt 2000-tal. Motorn har havererat och måste bytas ut. Motorn kostar mer än bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Det är en bensinbil från tidigt 2000-tal. Motorn har havererat och måste bytas ut. Motorn kostar mer än bilen

Det kunde vara bra att få veta vilken modell det rör sig om, som referens,
så vi vet vad som fungerat som andrabil för er fram till nu.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Aha ja då är det nog dags? Vad hände?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det kunde vara bra att få veta vilken modell det rör sig om, som referens,
så vi vet vad som fungerat som andrabil för er fram till nu.

Det är en Saab 9-3 från 2006. Enligt verkstaden som haft den inne så är det motorn som är slut. Den har varit rätt opålitig senaste åren men eftersom vi i princip fick bilen gratis av svärföräldrarna så valde vi ändå att ha den som andrabil så länge den funkade.

Permalänk
Medlem

Att rata elbil pga enkom kostnaden för inköp(om man inte har problem med lån/pengar) känns ogenomtänkt. Andrahandsvärdet är också vida olikt.

Det som ställer till det är onekligen kravet på 4WD. Annars hade jag rekommenderat en Zoe/LEAF då de är riktigt bra för pengen.

Men utifrån det så låter annars en Passat GTE laddhybrid, om de är 4WD(?), som perfekt. Den kan gå helt på el i 3-5 mil, vilket gör att er pendling kan gå på ren el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Att rata elbil pga enkom kostnaden för inköp(om man inte har problem med lån/pengar) känns ogenomtänkt. Andrahandsvärdet är också vida olikt.

Det som ställer till det är onekligen kravet på 4WD. Annars hade jag rekommenderat en Zoe/LEAF då de är riktigt bra för pengen.

Men utifrån det så låter annars en Passat GTE laddhybrid, om de är 4WD(?), som perfekt. Den kan gå helt på el i 3-5 mil, vilket gör att er pendling kan gå på ren el.

Vi har pratat lite om 4WD nu hemma och det ser ut som att vi kan släppa det kravet. Så dina tips är intressanta:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Vi har pratat lite om 4WD nu hemma och det ser ut som att vi kan släppa det kravet. Så dina tips är intressanta:)

Skoda Fabia kombi, modell 2016 och framåt. Kört den mycket i Norrland och är stabil trots 2wd.

110k, under 6000mil.

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-fabia-k...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jo, begagnade Leaf går väl för rätt vettiga pengar? Räckvidden lär väl inte vara nån höjdare, men täcker kanske alla behov i det här fallet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

En enkel pålitlig bil som tex en toyota fungerar alltid. Som andra eller extra bil skulle jag även kika på räckvidd som den vanliga bilen kör.
Andra bilen kanske måste ta lasset ibland när första bilen är på lagning eller annat i några dagar och då vore det dumt om den inte klarar det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Jag har en Zoe. Bästa bilen jag ägt utifrån förutsättningarna man köper den.

Billig i inköp. Billig i drift. Backkamera och Bluetooth-koppling. Båda barnen går in bak utan konstigheter och lastutrymmet är fullt tillräckligt och nedfällt är det imponerande.

I ert fall är mitt råd Zoe för en billig bil och Passat GTE för en möjlig ersättare till er förstabil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

En enkel pålitlig bil som tex en toyota fungerar alltid. Som andra eller extra bil skulle jag även kika på räckvidd som den vanliga bilen kör.
Andra bilen kanske måste ta lasset ibland när första bilen är på lagning eller annat i några dagar och då vore det dumt om den inte klarar det.

Man kan inte köpa en andrabil utifrån ”om kanske när” som sker 0-2 gånger per år. Det är troligen billigare att åka taxi/hyra en bil dom dagarna för att täcka behovet än att köpa en andrabil som är 85% av förstabilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag har en Zoe. Bästa bilen jag ägt utifrån förutsättningarna man köper den.

Billig i inköp. Billig i drift.

Kanske en dum fråga men hade inte Renaults elbilar nån grej förut att man alltid "hyrde" batteriet eller nått sånt, så att det alltid fanns en extra månadskostnad? Är det något som gäller fortfarande isåfall?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kanske en dum fråga men hade inte Renaults elbilar nån grej förut att man alltid "hyrde" batteriet eller nått sånt, så att det alltid fanns en extra månadskostnad? Är det något som gäller fortfarande isåfall?

Du kan köpa loss batteriet till en kostnad av 80 00 - (antal månader i drift x 800) ungefär. Eller som vi betala 1199kr månaden för hur många mil vi vill,

Vi fick ge 110’ ungefär för bilen. Vi hade kunnat ge 155 för att köpa loss bil + batteri.

Min teori är att folk kommer vilja köpa den med batterihyra då ansvaret för batteriet då ligger hos Renault.

Permalänk
Medlem

Passat GTE är FWD.
Men om fyrhjulsdrift inte var ett krav och bilen bara ska gå 2-3 mil om dagen så kan det nog passa med en Leaf, Zoe, e-golf, BMW i3 eller Kia soul t.ex.

Men hade inte köpt en som inte har några år kvar på batterigarantin.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Det är en Saab 9-3 från 2006. Enligt verkstaden som haft den inne så är det motorn som är slut. Den har varit rätt opålitig senaste åren men eftersom vi i princip fick bilen gratis av svärföräldrarna så valde vi ändå att ha den som andrabil så länge den funkade.

Vad är felet? Sällan motorn är slut men behöver säkert nya stift eller tändspole

Som en saab gamla motorutv sa, B207 som är rätt servad kan gå för evigt. De motorerna är skottsäkra

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Vad är felet? Sällan motorn är slut men behöver säkert nya stift eller tändspole

Som en saab gamla motorutv sa, B207 som är rätt servad kan gå för evigt. De motorerna är skottsäkra

nästan alla gamla volvo + saab kan gå för evigt bara dom har kylare + olja xD

edit:
var något test som en tidning gjorde, volvon höll så länge att dom var tvungna att tappa den på kylarvatten, den fortsatte och ticka på, då bestämde dom sig för att tömma den på olja också... fortsatte och ticka tills dom gav upp och avsluta testet

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Man kan inte köpa en andrabil utifrån ”om kanske när” som sker 0-2 gånger per år. Det är troligen billigare att åka taxi/hyra en bil dom dagarna för att täcka behovet än att köpa en andrabil som är 85% av förstabilen

Klart man kan, speciellt om priset är rätt? Saker går sönder. Ibland allvarligt precis som hände med TS andra bil.
Alltid bra att vara förberedd. Vem vet, kanske det beslutet visar sig rädda liv?

Vet inte hur ts bor men är det otillgängligt kan det mycket väl vara ett livs avgörande val om tex en olycka är framme?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En av de senaste xc70 å du är hemma, bättre och mer prisvärd bil får du inte.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Den har varit svårstartad i över ett år, man har fått gnugga lite extra med nyckeln varje start, typ 1 sekund extra med nyckeln i startläge. Men den har gått klockrent då den sedan startat. Nu för tre veckor sedan så gick den fan inte att få igång, den bara stod och tuggade med motorn. Vi bogserade hem den och provade igen dagen efter och efter mycket om och men gick den igång men jag tror jag fick vrida om nyckeln säkert 5 sekunder. Körde in den till verkstad som felsökte och kollade BTR, luftryck och tändkassett och det enda de hittade var att tredje cylindern? hade bara en bråkdel av det tryck den skulle ha. Och enligt dem var det en sådan sak som inte bara enkelt kan fixas. Jag är dock ingen expert. Har bilen hemma nu och sista gången jag provade starta den så gick den igång efter en lååååång stund men den dog så fort en växel lades i..

Angående miltalen så lär det väl bli så att hittar vi en elbil som vi vill ha så kommer väl den användas lite mera och den primära bilen lite mindre än den gör idag iom att det är många korta sträckor vi kör till jobb, träning och handling. Förut har vi alternerat mellan bilarna. Så kanske blir lite mer än vad jag sa men kanske 4-6 mil om dagen då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Klart man kan, speciellt om priset är rätt? Saker går sönder. Ibland allvarligt precis som hände med TS andra bil.
Alltid bra att vara förberedd. Vem vet, kanske det beslutet visar sig rädda liv?

Vet inte hur ts bor men är det otillgängligt kan det mycket väl vara ett livs avgörande val om tex en olycka är framme?

Om, kanske, utifall.

Lev du livet utifrån dom premisserna och betala därefter.

Beroende på hur otillgängligt man bor kan jag dock hålla med om att två rejäl bilar kan vara vettigt, men det är inte vad TS efterfrågar.

Åter igen. Billigare att köpa en mindre pendlarbil och hyra en Dodge ram två veckor än att köpa en för stor och rejäl andrabil.

Skrivet av kribb:

Angående miltalen så lär det väl bli så att hittar vi en elbil som vi vill ha så kommer väl den användas lite mera och den primära bilen lite mindre än den gör idag iom att det är många korta sträckor vi kör till jobb, träning och handling. Förut har vi alternerat mellan bilarna. Så kanske blir lite mer än vad jag sa men kanske 4-6 mil om dagen då

Zoe och Leaf låter som rätt val. Men tänk på att de är tunga så ifall ni har grusväg som blir sörja på våren kan det bli intressant.

Åk och provkör ifall ni har möjlighet är mitt tips och lägg förväntansnivån rätt. Det är ingen BMW i komfort och körglädje man köper utan det är andra parametrar som gör att man väljer någon av dom.

Vår går 18 mil på vintern och 24 på sommaren. Då kör jag motorväg och är gasglad. På mindre vägar går den upp i räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Den har varit svårstartad i över ett år, man har fått gnugga lite extra med nyckeln varje start, typ 1 sekund extra med nyckeln i startläge. Men den har gått klockrent då den sedan startat. Nu för tre veckor sedan så gick den fan inte att få igång, den bara stod och tuggade med motorn. Vi bogserade hem den och provade igen dagen efter och efter mycket om och men gick den igång men jag tror jag fick vrida om nyckeln säkert 5 sekunder. Körde in den till verkstad som felsökte och kollade BTR, luftryck och tändkassett och det enda de hittade var att tredje cylindern? hade bara en bråkdel av det tryck den skulle ha. Och enligt dem var det en sådan sak som inte bara enkelt kan fixas. Jag är dock ingen expert. Har bilen hemma nu och sista gången jag provade starta den så gick den igång efter en lååååång stund men den dog så fort en växel lades i..

Har du en felkodsläsare eller något du känner? Att cylinder tre har lägre tryck är något extremt ovanligt på den motorn.

B207 har ingen tändkasset utan spolar, Så låter mer som dålig spole, tilltäppt spridare eller tändstift som behövs bytas

Svagt batteri kan också göra att en bil blir svårstartad å tuggar på. Har du provat underhållsladdat batteriet ?

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Har du en felkodsläsare eller något du känner? Att cylinder tre har lägre tryck är något extremt ovanligt på den motorn.

B207 har ingen tändkasset utan spolar, Så låter mer som dålig spole, tilltäppt spridare eller tändstift som behövs bytas

Svagt batteri kan också göra att en bil blir svårstartad å tuggar på. Har du provat underhållsladdat batteriet ?

Batteriet är hyfsat nytt och laddat. Första gången den dog provade vi även med starthjälp från annan bil utan att det fungerade. Det är som att motorn nästan går igång hela tiden men så fort man släpper startnyckeln dör bilen. Jag ser nu att jag skrivit fel, det är en Saab 9-5, jag ser nu att jag skrev 9-3 i trådstarten, vet inte om det spelar någon roll. Det är en biopower men den har körts uteslutande på bensin de senaste 2-3 åren.
Enligt verkstaden så hade den inga felkoder alls så de fick kolla igenom mycket innan de hittade då att cylinder 3 hade väldigt lågt tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Om, kanske, utifall.

Lev du livet utifrån dom premisserna och betala därefter.

Beroende på hur otillgängligt man bor kan jag dock hålla med om att två rejäl bilar kan vara vettigt, men det är inte vad TS efterfrågar.

Åter igen. Billigare att köpa en mindre pendlarbil och hyra en Dodge ram två veckor än att köpa en för stor och rejäl andrabil.

Dyraste bil jag köpt kostade 15 tusen så det kan bli billigt om man har lite koll.
Den har jag nu haft i 7 år och kostar mig under 1000kr månaden med reperationer som har varit väldigt få under de 7 år jag haft den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en XC70 Classic. Driftsäker, billig att äga och Classic håller alltid värdet.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB