Exploderande Ryzen-processor obduceras – nådde över 1 000 grader

Permalänk
Melding Plague

Exploderande Ryzen-processor obduceras – nådde över 1 000 grader

Gamers Nexus skickar en havererad Ryzen 7 7800X3D på noggrann analys och presenterar händelseförloppet från fartmonster till magisk rök.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Se denna med. AMD lär INTE vara glada på ASUS nu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har asus moderkort med bios från förra året och 7600X. Men det är bara nyare med x3D som är drabbade väl?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Härligt att någon drar det här inför ljuset, ska bli kul att se vad AMD svarar och om det påverkar andra saker som Epyc eller AM5 som helhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har asus moderkort med bios från förra året och 7600X. Men det är bara nyare med x3D som är drabbade väl?

Känns lite oklart tbh. Fanns rapporter om 7600X och 7700X tror jag. Inte säker. Så bli inte skraj i onödan

Sitter själv med 7700X på en Asus planka. Det känns som det släppts 20st bios sedan release.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Intel gör osäkra CPUer.

AMD, hold my beer!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av SCORPIUS:

Det blir ett referat på den under morgondagen! GN publicerade videon ungefär fem minuter efter att jag var färdig med den här artikeln, men det blev liiite långt att väva ihop dem. Bra tips, hur som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Intel gör osäkra CPUer.

AMD, hold my beer!

Med tanke på Intels brakförlust undrar man om dom mutat ASUS?

tänkte på denna;

https://www.sweclockers.com/nyhet/36333-intel-uppges-kapa-pro...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Känns lite oklart tbh. Fanns rapporter om 7600X och 7700X tror jag. Inte säker. Så bli inte skraj i onödan

Sitter själv med 7700X på en Asus planka. Det känns som det släppts 20st bios sedan release.

Det gäller alla CPU's i hela 7000 serien i funderar personligen på att reklamera min tillsammans med MOBO från ASUS. Vet inte vilken skada som har uppstått på CPU redan samt att det verkar som ASUS just nu kommer att lägga in massa varningar som att om man slår på EXPO så försvinner garantin osv.

Permalänk
Medlem

Många betalar lite extra för ASUS produkter för historisk så har de gjort bra produkter.
Synd att de den senaste tiden utnyttjar det till att göra skit med dåliga/felvända komponenter som inte testas.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har asus moderkort med bios från förra året och 7600X. Men det är bara nyare med x3D som är drabbade väl?

Det är ju bara att uppdatera bios så är det klart. Varför ens fundera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är ju bara att uppdatera bios så är det klart. Varför ens fundera.

För det voidar garantin?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Blir att köp en Intel cpu/mobo för mig istället och invänta nästa släpp av amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är ju bara att uppdatera bios så är det klart. Varför ens fundera.

För att Asus är riktiga svin. Om du uppdaterar BIOS och något går fel så gäller inte garantin, trots att det är Asus egna BIOS du använt. Steve från Gamers Nexus sa det så väl:

Citat:

Hey, if something goes wrong because of our BIOS, fuck you and fuck your board.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellmo:

För att Asus är riktiga svin. Om du uppdaterar BIOS och något går fel så gäller inte garantin, trots att det är Asus egna BIOS du använt. Steve från Gamers Nexus sa det så väl:

Ja men Steve gillar att överdriva och han säger även att Asus faktiskt ersätter alla som råkat ut får det här men det kanske du missade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Många betalar lite extra för ASUS produkter för historisk så har de gjort bra produkter.
Synd att de den senaste tiden utnyttjar det till att göra skit med dåliga/felvända komponenter som inte testas.

Ja ASUS har blivit riktigt dåliga inte bara detta, men subpar komponenter, underliga saker som de håller på med som till ex lägger till så att LAN kort inbyggda på MOBO går ned i någon powerstate som det inte riktigt går att väcka skiten ur så man måste starta om datorn och massor av annat.

Alltid varit lite av en ASUS fanboy köpt deras mobos i över 20 år men nu var detta det sista har aldrig haft så mycket problem som med mitt AM5 mobo förr.

Förstår inte vad de sysslar med helt enkelt snacka om att döda sitt rykte ännu värre om man kolla på filmen Gamer Nexus släppte idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har asus moderkort med bios från förra året och 7600X. Men det är bara nyare med x3D som är drabbade väl?

Eventuellt kan alla AM5 cpu:er drabbas men X3D är extra känsliga och det krävs antagligen rejäl ökning av spänning för att de vanliga modellerna skall påverkas.

Men se upp med de beta-bios som Asus har paniksläppt nu. AGESA 1.0.0.7 har tydligen redan återkallats pga buggar och en del påstår att det inte var tänkt att släppas alls. För din del är det nog bättre att vänta tills en mer stabil bios släppts som säkert löser problemet. För de med X3D chipp så får man väl försöka minska risken så gott man kan genom att kolla soc volt och eventuellt ställa ner manuellt.

Tror tyvärr inte att man kan lita på att nuvarande beta-bios skall lösa allt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är ju bara att uppdatera bios så är det klart. Varför ens fundera.

Fast det är inte klart hjälper inte att uppdatera BIOS för det avhjälper inte problemet men auto klockar upp till 1,48v fortfarande finns inget riktigt stopp på det.
Sedan att de använder passive aggressive språk som man inte visserligen behöver bry sig om i Sverige som att om du uppdaterar till senaste BIOS att du void warranty med mera.

Det är så dåligt så man inte vet vad man skall säga, frågan är hur många CPU's som redan har tagit smällen och blivit skadade det är rätt många med tanke på vilken volt de kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Eventuellt kan alla AM5 cpu:er drabbas men X3D är extra känsliga och det krävs antagligen rejäl ökning av spänning för att de vanliga modellerna skall påverkas.

Men se upp med de beta-bios som Asus har paniksläppt nu. AGESA 1.0.0.7 har tydligen redan återkallats pga buggar och en del påstår att det inte var tänkt att släppas alls. För din del är det nog bättre att vänta tills en mer stabil bios släppts som säkert löser problemet. För de med X3D chipp så får man väl försöka minska risken så gott man kan genom att kolla soc volt och eventuellt ställa ner manuellt.

Tror tyvärr inte att man kan lita på att nuvarande beta-bios skall lösa allt.

Bästa är att reklamera och lämna tillbaka hårdvaran man har köpt för man vet inte redan om det tagit skada och kan sluta fungera när som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja men Steve gillar att överdriva och han säger även att Asus faktiskt ersätter alla som råkat ut får det här men det kanske du missade.

Han sa att ASUS hade gått ut och sagt det vid ett tidigare skede ja, men att de hade backat på det. Han överdriver inte speciellt mycket alls och har aldrig riktigt gjort det heller. Han talar klarspråk när stora företag gör fel och sedan försöker lösa det med rena konsument hatande metoder.
Nä ASUS är dött för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Han sa att ASUS hade gått ut och sagt det vid ett tidigare skede ja, men att de hade backat på det. Han överdriver inte speciellt mycket alls och har aldrig riktigt gjort det heller. Han talar klarspråk när stora företag gör fel och sedan försöker lösa det med rena konsument hatande metoder.
Nä ASUS är dött för mig.

Asus kan man kasta i sopkorgen här men det ändrar inte på att garantin täcker dom här felen och uppdatera Bios är det vettigaste att göra för dom som sitter med dom här produkterna om man inte vill riskera en jobbig garantiprocess med en smält CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Det blir ett referat på den under morgondagen! GN publicerade videon ungefär fem minuter efter att jag var färdig med den här artikeln, men det blev liiite långt att väva ihop dem. Bra tips, hur som helst

Kontakta gärna Asus i Sverige för kommentar gällande garantiärenden i Sverige mm.

Har själv Asus moderkort och funderar lite vad tusan de håller på med, utifrån den videon så ifrågasätter jag om det var ett bra val. Blir ju något ironiskt när Asrock verkar vara det bättre alternativet (jag valde trots allt bort Asrock till fördel för Asus).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja men Steve gillar att överdriva och han säger även att Asus faktiskt ersätter alla som råkat ut får det här men det kanske du missade.

Överdriver gör han inte alls. Asus har ändrat sig, och garantin gäller inte längre. Men det kanske du missade?

Börja titta vid 7:45.

Permalänk
Medlem

Vet inte GN lyckas få SOC voltage över 1.3 volt. På mitt MB så har den aldrig gått över 1.243V och jag kör med EXPO 6000, dessutom så kör jag med en antik 0805 Bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellmo:

Överdriver gör han inte alls. Asus har ändrat sig, och garantin gäller inte längre. Men det kanske du missade?

Börja titta vid 7:45.
https://www.youtube.com/watch?v=cbGfc-JBxlY?t=07m45s

10:30 Har du det du missade. Jag såg videon när den släpptes och jag missade inte vad han sa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maximo:

10:30 Har du det du missade. Jag såg videon när den släpptes och jag missade inte vad han sa.

Det han sa vid 10:30 är ju absolut inte samma sak som "Asus ersätter alla drabbade". Låter mer som en amerikansk variant av "om du går till ARN (eller hotar med det) så lär du bli ersatt".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Asus kan man kasta i sopkorgen här men det ändrar inte på att garantin täcker dom här felen och uppdatera Bios är det vettigaste att göra för dom som sitter med dom här produkterna om man inte vill riskera en jobbig garantiprocess med en smält CPU.

Problemet är som jag säger att bios uppdateringen inte löser problemet heller, min CPU går fortfarande upp i runt 1,48v fast jag till och med kör eco mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vet inte GN lyckas få SOC voltage över 1.3 volt. På mitt MB så har den aldrig gått över 1.243V och jag kör med EXPO 6000, dessutom så kör jag med en antik 0805 Bios.

GN mäter spänningen direkt på kortet med voltmeter, ASUS rapporterar vad dom känner för via bios.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

10:30 Har du det du missade. Jag såg videon när den släpptes och jag missade inte vad han sa.

Ja och han säger att det var ett tidigare uttalande av ASUS som de nu verkat backa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vet inte GN lyckas få SOC voltage över 1.3 volt. På mitt MB så har den aldrig gått över 1.243V och jag kör med EXPO 6000, dessutom så kör jag med en antik 0805 Bios.

Inte speciellt svårt att nå det, helt o clockat nåde min upp över 1,5v även om det blivit lite bättre med senaste uppdateringen då den går under 1,5 men inte med mycket.