Exploderande Ryzen-processor obduceras – nådde över 1 000 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellmo:

Nej, jag har aldrig påstått att Steve inte är en källa. Du skrev att "alla som har fått problemet har blivit ersatta det är fakta". Det var detta påståendet som jag frågade efter källa till. Du angav då Steve som inte säger detta alls.

I ett senare inlägg skriver du "rörande källor har jag inte sett annat än att du pratar om Steve hela tiden", och det var detta jag reagerade på när jag skrev att det verkar vara okej för dig att ange honom som källa men inte för oss andra.

Du verkar blanda ihop saker och ting och du verkar heller inte förstå en så enkel mening som att Asus inte längre står bakom sin garanti. Finns därför ingen större idé att fortsätta denna diskussionen då. I alla fall inte för mig.

Alltså står bakom sin garanti gör de nog. Om vi alla lugnar ner oss en bit och tänker efter så är det mest troliga som hänt att ASUS alltid har med den texten om att garantin inte gäller vid installation av en beta-version av BIOS. Säkert tom helt automatiskt att den texten läggs ut när de lägger upp ny firmware.

Det stora problemet är ju däremot att de inte släppt en officiell firmware som fixar felet än och bara hänvisar till sin beta-version. Nu är detta inget som helst försvar av ASUS (är personligen sjukt besviken på ASUS då de varit mitt goto-märke vad gäller moderkort i många många år), men vi ska ju inte heller måla fan på väggen, det är stora företag och vänsterhanden vet inte vad högerhanden gör osv.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellmo:

Nej, jag har aldrig påstått att Steve inte är en källa. Du skrev att "alla som har fått problemet har blivit ersatta det är fakta". Det var detta påståendet som jag frågade efter källa till. Du angav då Steve som inte säger detta alls.

I ett senare inlägg skriver du "rörande källor har jag inte sett annat än att du pratar om Steve hela tiden", och det var detta jag reagerade på när jag skrev att det verkar vara okej för dig att ange honom som källa men inte för oss andra.

Du verkar blanda ihop saker och ting och du verkar heller inte förstå en så enkel mening som att Asus inte längre står bakom sin garanti. Finns därför ingen större idé att fortsätta denna diskussionen då. I alla fall inte för mig.

Ja förstår meningen ordagrant men jag vet inte vart du vill komma med det och jag vet inte vad ditt vunna argument om vad jag sagt steve sa som han inte sa var.

Att du ignorerar min källa är ditt val, det är ingen som blandat ihop något det är bara larv att påstå det. Steve som är den trovädrigaste journalisten inom området och har spenderat veckor att gräva om just den här storyn och dessutom ännu längre grävt om Asus support nämner inte ett ord om kunder som blivit nekade. Det skulle vara sprängstoff för honom just nu men givetvis är det ingen källa.......
Skulle deras policy ändras och dom börjar neka skulle det inte ta lång tid innan Steve rapporterar om det.

Permalänk
Medlem

Ännu mer bashing. Inte en bra dag för Asus.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja förstår meningen ordagrant men jag vet inte vart du vill komma med det och jag vet inte vad ditt vunna argument om vad jag sagt steve sa som han inte sa var.

Att du ignorerar min källa är ditt val, det är ingen som blandat ihop något det är bara larv att påstå det. Steve som är den trovädrigaste journalisten inom området och har spenderat veckor att gräva om just den här storyn och dessutom ännu längre grävt om Asus support nämner inte ett ord om kunder som blivit nekade. Det skulle vara sprängstoff för honom just nu men givetvis är det ingen källa.......
Skulle deras policy ändras och dom börjar neka skulle det inte ta lång tid innan Steve rapporterar om det.

Läs följande inlägg igen och begrunda. Speciellt sista stycket.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på att BIOS som inte är beta och som folk testat och säger fixar problemet kommit innan jag uppdaterar BIOS. Använder knappt datorn ändå just nu. Inet lär väl hedra garantin oavsett men ändå extremt tråkigt att ASUS inte kan göra moderkort som kan ha rätt volt. Har alltid gillat ASUS och kört med dem i många år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Helt galet att BIOS inte går ut genom Windows update eller någon moderkort programvara. Skall varje person som köper dom här grejerna sitta och riskanalyserna fördelar mot nackdelar. Hur många har kunskaperna att klara av det?

Eller finns det programvara för det? Jag vet faktiskt inte. Dell t.ex. har ju sin Dell Commander.

Permalänk
Medlem

Ofta valt ASUS men efter detta kommer jag aktivt välja bort dem, sjukt dåligt beteende och rätt sjukt ur alla perspektiv.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

samt att det verkar som ASUS just nu kommer att lägga in massa varningar som att om man slår på EXPO så försvinner garantin osv.

Detta är dock inget nytt med varken AMD eller intel, va en hel del skriverier om det för några år sen att det uppmärksammades i intels garantivilkor.

All form av överclockning bryter garantin, dvs för AMD allt över 5200 och för intel allt över 5600.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
ASUS Nordic

Jag har kollat igenom tråden här på SweClockers och ser att vi har varit otydliga med vad som gäller för garantin i detta ärende. Så vill bara förtydliga vad som gäller för garantin för oss här i Sverige.

Vi skickade ut ett uppdaterat uttalande globalt angående garantin i Onsdags för att understryka att detta problemet täcks av garantin.

https://www.techpowerup.com/308403/asus-posts-an-important-up...

Det som behöver förtydligas här är att detta gäller även om man använder ett Beta-BIOS. Alla garantiärenden för moderkort som slutat fungera till följd av problemet i fråga kommer alltså att godkännas.

I Sverige hanteras garanti via återförsäljare. Om ditt moderkort är trasigt till följd av detta problem, kontakta butiken du köpt moderkortet från med en referens till uttalandet som är länkat här.

Jag sitter lite extra på forumet i dag och helgen, så om det är något ni tror jag kan hjälpa med är det bara att skriva till mig 😊

Permalänk
Medlem

ASUS gör bra moderkort, det är AMD:s CPU som är skör;)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Jag har kollat igenom tråden här på SweClockers och ser att vi har varit otydliga med vad som gäller för garantin i detta ärende. Så vill bara förtydliga vad som gäller för garantin för oss här i Sverige.

Vi skickade ut ett uppdaterat uttalande globalt angående garantin i Onsdags för att understryka att detta problemet täcks av garantin.

https://www.techpowerup.com/308403/asus-posts-an-important-up...

Det som behöver förtydligas här är att detta gäller även om man använder ett Beta-BIOS. Alla garantiärenden för moderkort som slutat fungera till följd av problemet i fråga kommer alltså att godkännas.

I Sverige hanteras garanti via återförsäljare. Om ditt moderkort är trasigt till följd av detta problem, kontakta butiken du köpt moderkortet från med en referens till uttalandet som är länkat här.

Jag sitter lite extra på forumet i dag och helgen, så om det är något ni tror jag kan hjälpa med är det bara att skriva till mig 😊

En fråga jag i sådana fall vill ställa dig då det är lite oklart (iaf för egen del):

Om man idag har ett bios som INTE är beta (ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI BIOS 1303) som låser SoC voltage för 7000X3D till 1.30V, är det då tänkt/rekommenderat att man ändå ska uppdatera till den senaste beta biosen som finns just nu? I mitt specifika fall: ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI BIOS 1410 som kör AGESA 1.0.0.7?

Eller är det bäst att sitta och vänta på något bättre?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av Gandir:

Ja ASUS har blivit riktigt dåliga inte bara detta, men subpar komponenter, underliga saker som de håller på med som till ex lägger till så att LAN kort inbyggda på MOBO går ned i någon powerstate som det inte riktigt går att väcka skiten ur så man måste starta om datorn och massor av annat.

Alltid varit lite av en ASUS fanboy köpt deras mobos i över 20 år men nu var detta det sista har aldrig haft så mycket problem som med mitt AM5 mobo förr.

Förstår inte vad de sysslar med helt enkelt snacka om att döda sitt rykte ännu värre om man kolla på filmen Gamer Nexus släppte idag.

Asus har även snålat in med komponenter som VRM, kylflänsar och diverse saker på sina billigare moderkort jämfört med konkurrenterna men tar ändå mer betalt för det.

Deras mjukvara Armoury crate har också fått svidande kritik av Asus användare.

Deras slogan For those who dare passar väl in på dem just nu. Nuvarande ledning verkar köra deras anseende i grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Äsch 1000 C* är väl inte så illa^^ Tillverka prollen av tungsten så kan man nå 3000C* + innan det är fara och färde

Du menar nog Volfram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Fattar inte varför inte Moderkort har utgångar på IO-plåten där man kan sätta valfri 10 krs multimeter med highest value memory påslaget, och sen välja i bios vad den ska skicka ut för värde typ. Borde vara ganska lätt.

Det finns och har funnits ett antal moderkort som har fysiska probe-punkter för multimeter på kortet, men att mata BIOS med data från en godtycklig extern enhet skulle nog inte skapa mindre huvudvärk för moderkortstillverkarna.

Som konsument ska man ju framförallt kunna lita på att BIOS inte förstör ens komponenter med de automatiska justeringar av t.ex. klockning och volttal som sker under drift, vilka är standardiserade funktioner på alla moderkort sedan mer än ett decennium tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

En fråga jag i sådana fall vill ställa dig då det är lite oklart (iaf för egen del):

Om man idag har ett bios som INTE är beta (ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI BIOS 1303) som låser SoC voltage för 7000X3D till 1.30V, är det då tänkt/rekommenderat att man ändå ska uppdatera till den senaste beta biosen som finns just nu? I mitt specifika fall: ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI BIOS 1410 som kör AGESA 1.0.0.7?

Eller är det bäst att sitta och vänta på något bättre?

Vänta skulle jag säga, Asus hade sönder många andra saker när de släppte biosen som låser SoC till 1.3 vilket beta versionerna ska vara ha fixar för. Dock skrämmande att de är på beta 3 eller 4 vid detta laget.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kort summering av läget på moderkorts marknaden sen 2017-ish.

Gigabyte hade intrång ett tag tillbaka, förlorade all sin RMA data och kunder som hade kort inne för reparation, eller skulle få ersättning blev ganska körda. Då Gigabyte sa att de inte kunde hjälpa dem, dessa problem med RMA pågår än idag.

MSI fuskade med VRM i en hel generation, och bumpade medvetet upp deras sepcs som inte stämde. Och deras gamla CEO gick ut med att de inte trodde på varken AMD eller Ryzen framåt (detta var vid Zen 2 om jag minns rätt). Vilket iofs verkar vara deras inställning fortfarande då de har 2 st modeller av RX 7000 serien, och minst antal modeller av moderkort till Zen 4.

Asrock hade väldigt svajjiga bios ett tag, och ansågs av de flesta att vara ett riktigt budgetmärke, men precis som Jay säger i sin video har de vänt detta.

Biostar är hyffsat obefintliga på Europeiska och Amerikanska marknaden, men lyckas ändå hålla sig kvar som bolag.

Om alla dessa tillverkare kunnat återhämta sig, så tror jag nog Asus kan göra det med.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Jag tror inte ni skall oroa särskilt mycket avseende garantitexten hos Asus beta bios. Som svensk sålänge du köpt produkten i sverige eller hos en butik som är ämnad till svenska konsumenter gäller konsumentköpslagen och kan backa er 100% vid reklamationsärende istället.

En särskild stor anledning varför Asus skjuter sig i foten avseende deras garantiställning är följande;
En vara med digitala delar ska inte anses felaktig om den avviker från vad som anges i 1 eller 2 § enbart till följd av att konsumenten inte inom skälig tid har installerat en uppdatering som har tillhandahållits enligt 4 §. Detta gäller dock endast om näringsidkaren har informerat konsumenten om att uppdateringen finns tillgänglig och om konsekvenserna av bristande installation, och konsumentens bristande installation inte har berott på anvisningarna för installationen.

Med andra ord dem har hänvisat kunder via nyhetsbrev att uppdatera till denna mjukvaran för att lösa ett fel som fanns "ursprungsfel".

Om denna uppdatering då ändå brickar erat moderkort inom normal användning utav varan vilket även inkluderar EXPO och dess funktioner som finns tillgängligt för användaren har ni alltså ändå rätt vid reklamation. Det spelar ingen roll vad dem hittar på och påstår i detta fallet. Det är en funktion dem säljer som finns på varan, reklam för funktionen osv. Det framgår heller inte i deras användningsavtal hos Asus att EXPO VOIDar deras garanti.

Kontentan är att om du säljer en produkt med en funktion och denna funktionen ej fungerar eller t.om skadar din produkt trots det är inom normal användning så har konsumenten rätt.

15 § För en vara med digitala delar svarar näringsidkaren för fel till följd av bristande uppdatering under den tid som gäller för näringsidkarens skyldighet att uppdatera det digitala innehållet eller den digitala tjänsten.

Jag vill också tillägga något viktigt att en uppdatering avseende konsumentköpslagen skedde i början av åren där numera näringsidkaren står för bevisbördan upp till 2 år från försäljningstillfället. Och därefter är det konsumentens ansvar.

17 § Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades, eller i fall som avses i 14 § andra stycket inom den tid som anges där, ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Jag själv jobbar inom reklamation på ett stort företag. Idag har vi ett gäng frågetecken vi har skickat jurister vidare för utredning vilket avser just mjukvaruuppdateringar. Det behövs uppdateras tydligare vad som gäller i vissa fall.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av krEJZi:

En fråga jag i sådana fall vill ställa dig då det är lite oklart (iaf för egen del):

Om man idag har ett bios som INTE är beta (ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI BIOS 1303) som låser SoC voltage för 7000X3D till 1.30V, är det då tänkt/rekommenderat att man ändå ska uppdatera till den senaste beta biosen som finns just nu? I mitt specifika fall: ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI BIOS 1410 som kör AGESA 1.0.0.7?

Eller är det bäst att sitta och vänta på något bättre?

Ja min rekommendation är att använda 1303.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Helt galet att BIOS inte går ut genom Windows update eller någon moderkort programvara. Skall varje person som köper dom här grejerna sitta och riskanalyserna fördelar mot nackdelar. Hur många har kunskaperna att klara av det?

Eller finns det programvara för det? Jag vet faktiskt inte. Dell t.ex. har ju sin Dell Commander.

BIOS är inte en Windows-programvara. Det är inte ens en drivrutin (ur OS-synvinkel). Det är en native programvara för just ditt moderkorts uppstarts-hantering. Det körs innan Windows, Linux eller vad du nu vill boota upp från hårddisk ens har startats.

Dock brukar det finnas Windows-programvara med i programpaketen för moderkorten som innehåller en egen "update"-hantering som du kan köra för att ladda ner moderkortsspecifika drivrutiner och även BIOS oftast. Drivrutinerna brukar ju numera även hanteras via Windows update, men BIOS kan du bara få från tillverkaren specifikt ditt exakta moderkort.

Uppdatering av BIOS låter sig ofta göras inifrån BIOS självt numera. Faktiskt ett säkrare val då det inte behöver interagera med Windows, men kräver lite ambition av användaren att läsa på från manualen hur det ska göras. Men som sagt, verktyg att ladda det från Windows brukar numera finnas för det allra mesta.

Googla typ "Update BIOS firmware support xxx", där xxx är beteckningen på ditt moderkort så hittar du förhoppningsvis allt du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Äsch 1000 C* är väl inte så illa^^ Tillverka prollen av tungsten så kan man nå 3000C* + innan det är fara och färde

Volfram. Svenskan använder ett tyskt ord för att namnge grundämnet, medan engelskan använder ett svenskt istället. Allt för att förvirra fienden, antar jag.

Permalänk
Medlem

Skrämmande dåligt hanterat av Asus alltså. Försöket med att sopa det under mattan med GN är ju helt sjukt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tråkigt att ASUS har satt sig i en så dålig sits, för dom har nästan alltid gjort väldigt bra moderkort. Nu ser jag att Kinc ovan säger att garanti pga beta bios inte skall vara något problem i Sverige vilket är bra.

Jag tror mycket av Asus problem beror på att dom blivit stora och att det är täta skott mellan olika avdelningar så ena handen inte vet vad den andra gör samt att det är en extrem tystnadskultur hos ASUS och andra OEM av rädsla för att bryta NDA och av rädsla för chefen.

Det ASUS gör bra är snygg design, bra funktionalitet och bra interface för sina bios, men QC(kvalitetskontroll) verkar ha dalat på vägen. Men som sagts innan, om Asrock kan komma tillbaka så kan ASUS det.

Största problemet med AM5 är det enorma prispåslaget för plattformen mot tidigare plattformar samtidigt som hela plattformen har karaktär av ett pågående Beta Test. Här kan man faktiskt se att Intel har föredragit förseningar framför att släppa Beta hårdvara.

För egen del så kör jag av olika anledningar plötsligt MSI på mina båda huvudburkar med 12900KF och 7950X. Gillar deras Pro- och Tomahawk-serier för att dom inte har något bling-bling.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är fortfarande bara du som pratat om något uttalande.

Jag återupprepar bara det Steve säger i videon, börjar nästan tro att du jobbar på Asus marketing i Sverige och lägger ut rökridåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

https://youtu.be/wZ-QVOKGVyM

Ännu mer bashing. Inte en bra dag för Asus.

Skulle inte se att prata om fakta och sådant är en bashing, vill man vara en journalistisk uppskattad influencer på YouTube som inte bara ser ut som en money grabber så måste man rapportera om problematik och ställa sig på konsumentens sida.
Lite ärlighet är alltid bra, och inte bara tänka på att få recensions exemplar.

Även om jag inte riktigt trodde Jay skulle vara riktigt den personen som gjorde det men bra för honom. Får jag lite mera förtroende för honom placerar ofta honom i mitten av skaran om man gör det enbart för pengar eller journalistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Detta är dock inget nytt med varken AMD eller intel, va en hel del skriverier om det för några år sen att det uppmärksammades i intels garantivilkor.

All form av överclockning bryter garantin, dvs för AMD allt över 5200 och för intel allt över 5600.

Nä faktiskt inte enligt lagen, om man marknadsför en produkt med vissa funktioner kan man inte särskriva sig från sin garanti med dessa funktioner. Det går under bedrägligt beteende vilket är mot lagstiftningen i alla västerländska länder i alla fall.

Om Asus säljer en produkt där du kan gå in och välja ett val att sätta produkten i överklockning utan att gå runt skydd eller liknande så går det inte sätta en null void på garantin. I det fallet tar ASUS på sig skyldigheten att ersätta produkten och även skadade komponenter runt omkring.

Deras produkter skall vara byggda på ett sätt så de inte skadar andra komponenter eller delar, för gör dom det ligger ansvaret hos dem. Så länge inte användaren har gjort modifieringar utöver den grundläggande funktionen på produkten.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad Asus säger gäller ju i Sverige "3 års reklamationsrätt på alla (icke förbruknings) produkter om felet (eller grunden till det) fanns vid inköp och det inte beror på fel användning eller normalt slitage" Sett till hur välkänt detta problem blir är nog de svenska återförsäljarna tvugna att hedra detta om det skulle ske något liknande fel.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av MarkSix:

Vet inte GN lyckas få SOC voltage över 1.3 volt. På mitt MB så har den aldrig gått över 1.243V och jag kör med EXPO 6000, dessutom så kör jag med en antik 0805 Bios.

Kör med på det BIOSet, uppdaterar jag så fungerar inte EXPO längre (Har provat senaste BIOS samt lite andra tills jag gjorde en rollback)

Fun on the bun

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det här borde skickas vidare till konsumentverket och även inet och webbhallen.

Hade jag suttit som KO eller högre hade gett ASUS säljförbud i Sverige. Tvi!

Hoppas andra butiker / importörer gör det, annars är dom svartlistade ett tag framåt anser jag.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Det här borde skickas vidare till konsumentverket och även inet och webbhallen.

Hade jag suttit som KO eller högre hade gett ASUS säljförbud i Sverige. Tvi!

Hoppas andra butiker / importörer gör det, annars är dom svartlistade ett tag framåt anser jag.

Garanti är något som tillverkaren sätter och definierar. Det finns inte särskilt mycket som konsumentkund som skyddar en gällande just garantier mer än att utformningen utav garantin, villkor, tid och avhjälp/felsök m.m ska vara korrekt gjord. Så finns inte mycket avseende det att göra.

Men just reklamationsrätten har du, och där får ju återförsäljaren reklamera mot tillverkaren. Skulle det ändå bli nekat så skulle det absolut bli prövat utav ARN enligt mig om man utför en korrekt anmälan. (Dem är väldigt petiga avseende detta och finns många krav på en anmälan för att ens bli först accepterad innan den går vidare som ett ärende)

Permalänk
Medlem

Upplever starkt att man försöker göra en höna av en fjäder. Asus har tex alltid haft varningstext för sina Beta bios. Allt är väldigt nytt just nu. Massor av snack från GN om en massa dyra tester där man försökt förstöra CPUn. Dessutom massa snack om konspirationer och med bevis som i stort är "trust me bruh". Skulle inte förvåna mej om detta slutar som med 4090-addaptern och det visar sig att det förekommit visst användarfel.