Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Låsa datorn/mobil för barn

Permalänk
Medlem

Låsa datorn/mobil för barn

Vet inte vart jag skulle lägga ut denna fråga men testar här.

Jag har 3 barn, som så många andra sitter allt för mycket tid vid datorn/telefon. Alla tre har varsin dator/telefon (android), även skoldator, ps4/5 finns att tillgå.

Vad jag vill göra är att begränsa tillgången till dessa då de tenderar att sitta uppe med dom på nätterna och det går ut över skolgång med mera.

Använder Microsoft Family Safety för att kontrollera skärmtid på dator. Tycker inte om detta program, går att sätta med telefoner i detta men inte vad jag sätt ställa in tider för dator/telefon individuelt.

Börjar kolla på Google Family Link vilket ser ut som en bra app för telefoner men där går det inte låsa dator, eller hålla koll på den delen.

Finns det något bra som klarar båda? Vad använder ni och upplevs som bra?

Permalänk
Medlem

Jag har valt en lite annan väg. Har ställt in i routern så att dottern inte kommer ut på nätet med dator, iPad eller mobil efter 23 kvällar innan skoldag. I och med att hon har en ganska begränsad surfpott på mobilen har det fått önskad effekt. D.v.s. att hon sover någorlunda vettiga tider skoldagar. Vet inte om det kan vara ett alternativ för dig? Skönt att helt slippa böka med mjukvara, tycker jag.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Föräldrakontrollen i våra telefoner har varit rätt buggig.
Lösningen har blivit att vi helt enkelt lägger beslag på telefonerna när ungarna kommer hem från skolan.
Lite tjafs blir det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag har valt en lite annan väg. Har ställt in i routern så att dottern inte kommer ut på nätet med dator, iPad eller mobil efter 23 kvällar innan skoldag. I och med att hon har en ganska begränsad surfpott på mobilen har det fått önskad effekt. D.v.s. att hon sover någorlunda vettiga tider skoldagar. Vet inte om det kan vara ett alternativ för dig? Skönt att helt slippa böka med mjukvara, tycker jag.

Skulle troligen inte fungera så där superbra gissningsvis, för datorn givetvis kan det fungera men på telefonerna slår de bara av wifi och surfar vidare på mobildata. De är 11 och 12 år gamla och någorlunda duktiga på teknik som de flera är numera. (obegränsat abb) Sista killen är 17 år och han ska väl inte begränsas så där supermycket, där vill jag mera ha lite insyn i vad han gör, och givetvis även få indikationer på om användningen blir extremt överdriven.

Är inne på att köra på båda systemen i någon combo men känns som de borde finnas program/appar som löser mina problem - lär ju inte vara ensam om detta att kunna vilja styra de på ett bra och smidigt sätt.

Permalänk
Medlem

Jag har kapitulerat inför det faktum att jag får använda OS-tillverkarnas egna system. Googles tycker jag är hyfsat smidigt, Microsofts variant är fruktansvärd. Ska man sen också reglera en del spel åker man på att skaffa ytterligare en app, Xbox Family Settings...

Har någon en bättre lösning tar jag också hjälpsamt emot tips.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Skulle säga att en router med vettig lösning för schemalösning är bästa lösningen, funkar för allt förutom mobilerna då där har vi gjort som så att det är abonnemang som gäller och den surf dom har är det dom får, blev en del strul i början första månaderna men med tiden så blev det ändå bra

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Begränsa deras abonnemang till typ 5-10gb surf i månaden på mobila bonemanget så kommer de behöva använda wifi hemma för att spara på surfdata.

Inte som att sms eller telefonfunktionen slutar fungera för att surfdatan är slut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att det snart skall komma någon vit riddare med det otroliga föräldratipset prata med barnen.

Routerlösningen är vettig, eller om du kör Home Assistant eller liknande finns där också vägar att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xark:

Vet inte vart jag skulle lägga ut denna fråga men testar här.

Jag har 3 barn, som så många andra sitter allt för mycket tid vid datorn/telefon. Alla tre har varsin dator/telefon (android), även skoldator, ps4/5 finns att tillgå.

Vad jag vill göra är att begränsa tillgången till dessa då de tenderar att sitta uppe med dom på nätterna och det går ut över skolgång med mera.

Använder Microsoft Family Safety för att kontrollera skärmtid på dator. Tycker inte om detta program, går att sätta med telefoner i detta men inte vad jag sätt ställa in tider för dator/telefon individuelt.

Börjar kolla på Google Family Link vilket ser ut som en bra app för telefoner men där går det inte låsa dator, eller hålla koll på den delen.

Finns det något bra som klarar båda? Vad använder ni och upplevs som bra?

Vänd på situationen och låt barnen "köpa" tiden istället.

Gör dom något bra? Som att få alla rätt på ett prov? Det här kan vara en extra timme framför dator eller surfplatta.

Kan dom hjälpa en äldre släkting som behöver hjälp ibland? Något för den äldre grabben kan vara att hjälpa till att stuva om i källaren / slänga tungt skräp. Man kan även hjälpa till att storhandla / vattna blommor. Här kan dom också lära sig en del om hur ekonomi fungerar.

Tar din 17-åring körkort? Här kan det vara idé att hjälpa honom spara till en bil exempelvis i stället för internettid.

Tränar dom seriöst ofta? Behöver inte vara i SVT-sporten klass. Räcker med att dom gör någon sport / simmar en till flera gånger i veckan. Här räknas även Musik, slöjd och andra kurser in eftersom det är både fysisk och mental träning.

Ställ krav som är rimliga, men inte omöjliga / svåra att uppnå.
Går det åt fel håll? Ta inte fram pekpinnen genast utan försök hitta bättre morötter och hjälp till självhjälp.

Vet själv en sommar när jag var tonåring och jag hjälpte en släkting med att renovera landstället. Man fick ett sommarjobb med lite pengar under några veckor. Blev några tusen under sommaren som klirrade in skattefritt.
Kravet var att man gjorde saker på riktigt, men det var ganska avslappnat och mycket fika också.

Skrivet av izzie:

Ser fram emot att det snart skall komma någon vit riddare med det otroliga föräldratipset prata med barnen.

Routerlösningen är vettig, eller om du kör Home Assistant eller liknande finns där också vägar att gå.

Om livet ändå vore så enkelt. Jag har en sambo, ungefär lika svårt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

mina barn har bara apple enheter än så länge och där ställer man enkelt in skärmtid eller tidsramar för alla medlemma i familjen. Fungerar klockrent. De kan även skicka begäran om mer tid som kommer till föräldrarna.
När det blir dags för pc så vette tusan hur jag ska göra. Men det blir väl någon form av inställning i routern, kanske.

Permalänk
Hedersmedlem

När min son var yngre så hade han också problem med att släppa telefonen på kvällen. Lösningen vi körde var att han fick lägga den i köket vid överenskommen tidpunkt. Så han hade inte telefonen i sitt eget rum på natten. Det finns massor man kan göra med en telefon även utan internet.

Det kan vara värt att tänka på att det kan ta en stund att varva ner efter skärmtid. Om de sitter med telefonen ända fram till läggdags kan det göra det svårare att somna. Det kan mycket väl vara det som driver på beteendet mer än något annat. Det är tråkigt att ligga och stirra i taket. I min sons fall så slutade det med att han fick lägga telefonen en timma innan läggdags. Det passade bra eftersom de ofta hade en bok de skulle läsa i skolan. Ett utmärkt tillfälle att läsa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

När min son var yngre så hade han också problem med att släppa telefonen på kvällen. Lösningen vi körde var att han fick lägga den i köket vid överenskommen tidpunkt. Så han hade inte telefonen i sitt eget rum på natten. Det finns massor man kan göra med en telefon även utan internet.

Det kan vara värt att tänka på att det kan ta en stund att varva ner efter skärmtid. Om de sitter med telefonen ända fram till läggdags kan det göra det svårare att somna. Det kan mycket väl vara det som driver på beteendet mer än något annat. Det är tråkigt att ligga och stirra i taket. I min sons fall så slutade det med att han fick lägga telefonen en timma innan läggdags. Det passade bra eftersom de ofta hade en bok de skulle läsa i skolan. Ett utmärkt tillfälle att läsa.

Håller fullständigt med där. En till två timmar innan så ska man vara passiv på skärmar.

ADHD skulle jag säga är överkonsumtion av ljus.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Dator är ett helvete, det får de inte förrän de är typ 13, de får låna våra om de ska göra skolarbete (och de har skoldatorer, chromebook) eller spela PC-spel.

I mobilerna har jag Googles Family Link. Funkar ok, men låser ner lite för mycket. Ganska hård 13-årsgräns på en del saker som Google inte tycker att mindre barn ska hålla på med (typ, spela Pokemon och använda Googles game-app för att spara progress osv).
Senaste appversionen är helt knas också så jag kör med förra årets.

Lägger man till ett konto i Google family är det svår (omöjligt?) att sedan plocka bort det utan att ändra födelsedatum etc tycks det, med risk för blockning av konto.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Om livet ändå vore så enkelt. Jag har en sambo, ungefär lika svårt.

Jag är farbror till 3 barn och deras föräldrar har sagt till dom att de måste vara aktiva med något; pussel, cykling, skridskor, idrott, leka med vänner, vad som. Sen när de inte gör något speciellt (till exempel under längre bilresor), får de använda deras surfplattor för och titta på YouTube Kids eller SVT Barn.

Dessa 3 barnen är förvisso yngre än 10 år, men det gäller att hålla en bra kommunikation med barnen och att lära dom i ett tidigt stadie att den verkliga världen är mycket viktigare än den digitala världen, och även visa varför det är så.

Sen har jag ett extrasyskon vars barn är snart 10 år, och det barnet kan verkligen inte slita sig från en smart telefon, surfplatta, eller en tv. Det ska spelas hela jävla tiden! Och föräldern bryr sig föga. Föräldern hävdar att man ska inte säga nej till ett barn, för de lyssnar inte på sånt. Istället ska man runda nej'et och prata mjukt och fint, samtidigt som föräldern spelar med barnet då och då. Självklart tar personen ut barnet på aktiviteter, men barnet är alldeles för spelberoende sen flera år tillbaka, och älskar dessutom Coca Cola, tar hellre det än vatten och mjölk.

Ser ni skillnaden här? Vad är viktigast, att aktivera ens barn och ha strikta regler, eller att vara mjuk och försiktig?

Sen är en sambo redan vuxen (hade varit äckligt annars). Det är liksom svårare att lära in en vuxen person att göra något, om inte personen i fråga vill bli lärd. Man måste börja tidigt i ett liv, då när hjärnan är i ett inlärningsstadie. Och om du var ironisk eller liknande, så har jag svårt för och se sånt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airikr:

Ser ni skillnaden här? Vad är viktigast, att aktivera ens barn och ha strikta regler, eller att vara mjuk och försiktig?

Det finns egentligen ingen motsättning i hur man pratar med sina barn och ifall man har regler. Man kan ha regler och ändå vara flexibel. Jag har väldigt sällan bråkat med mina barn eller varit strikt. Vi har haft överenskommelser mer än regler och jag har uppmuntrat dem att prata med mig om de vill ändra något. Så detta med att min son placerade sin mobil i köket när han var liten var något vi kom fram till tillsammans som en lösning på ett problem. Sedan har jag så klart hjälpt honom att uppfylla överenskommelsen.

Jag är skild sedan barnen var små, och man kan se en markant skillnad mellan mig och deras mamma. Det är oklart exakt vilken modell hon har använt, men den har inte fungerat. Hon har tex klagat på att barnen inte gör som hon vill, och enligt min dotter som nu är 24 har det vid några tillfällen varit snudd på handgemäng när hon vägrat lämna ifrån sig sin telefon till sin mamma. Jag skulle aldrig få för mig att försöka ta något från barnen. Ändå har de oftast gjort som jag har velat enligt den lösning vi kommit överens om. Något annat är lönlöst, de kommer hitta en väg runt problemet om de inte känner sig delaktiga i lösningen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det finns egentligen ingen motsättning i hur man pratar med sina barn och ifall man har regler. Man kan ha regler och ändå vara flexibel. Jag har väldigt sällan bråkat med mina barn eller varit strikt. Vi har haft överenskommelser mer än regler och jag har uppmuntrat dem att prata med mig om de vill ändra något. Så detta med att min son placerade sin mobil i köket när han var liten var något vi kom fram till tillsammans som en lösning på ett problem. Sedan har jag så klart hjälpt honom att uppfylla överenskommelsen.

Jag är skild sedan barnen var små, och man kan se en markant skillnad mellan mig och deras mamma. Det är oklart exakt vilken modell hon har använt, men den har inte fungerat. Hon har tex klagat på att barnen inte gör som hon vill, och enligt min dotter som nu är 24 har det vid några tillfällen varit snudd på handgemäng när hon vägrat lämna ifrån sig sin telefon till sin mamma. Jag skulle aldrig få för mig att försöka ta något från barnen. Ändå har de oftast gjort som jag har velat enligt den lösning vi kommit överens om. Något annat är lönlöst, de kommer hitta en väg runt problemet om de inte känner sig delaktiga i lösningen.

Såklart det är så. Allt beror på hur barnen är. Vissa barn kräver strikta regler, medan andra kan ta ett nej varje dag utan några som helst problem. Superbra att du har uppmuntrat dom om att prata med dig! Nu måste jag dock erkänna att jag har endast läst 1½ inlägg i den här tråden, bland annat det stycke som jag citerade.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.